Back to home page

Tweet-tweet

    Tentang Blog Ini

    ...lebih bersifat komentar tentang isu sosial. Blog ini jarang ada entri baru. Ada masa, aku tulis. Tak cukup masa, aku tak tulis.
    Oleh Tawel SenseiHubungi

    Hembusan boleh dilanggan secara
    e-mel atau pun RSS. (?)


    As Subhu Bada Min (Allahu Allah)

    27 Mei 2007 • 12 Komen
    Please scroll down for lyric...




    As Subhu Bada adalah salah satu lagi nyanyian nasyid tradisional Islam yang kita warisi sejak sekian lama lagi. Tajuk As Subhu Bada ini mempunyai sedikit variasi sama ada dari aspek ejaan rumi atau pun tajuknya itu sendiri.

    Kadang-kadang ia sekadar dieja sebagai Assubhubada seperti mana yang digunakan oleh Raihan dalam album Gema Alam. Versi yang dipopularkan oleh Zain Bhikha pula tidak menggunakan tajuk As Subhu Bada, sebaliknya dinamakan Allah Hu Allah. Setakat yang saya tahu, penyanyi/kumpulan nasyid yang berbeza akan menyanyikan lagu ini dengan terdapat sedikit variasi pada liriknya.

    Oleh itu, saya sendiri juga tidak dapat memastikan versi asli As Subhu Bada. Mungkin versi terbaik dan yang menghampiri kepada lirik yang asal adalah dari dendangan Qari Waheed Zafar Qasmi. Selain itu, terdapat juga 2 pandangan yang berbeza tentang siapakah penulis asal puisi As Subhu Bada.


    DUA PENDAPAT BERBEZA

    Menurut Qari Muhammad Abdul Jaleel dalam CD Listen Children, As Subhu Bada dikarang oleh Hassan bin Thabit radiallahu anhu. Hassan bin Thabit adalah salah seorang sahabat rapat Rasulullah sallahu alayhi wassalam. Beliau juga merupakan antara penulis puisi terhebat yang hidup di zaman Rasulullah. Maka tidak hairanlah Rasulullah telah menjadikan beliau sebagai penyair peribadi Baginda. Pada hari ini, puisi-puisi karangan beliau boleh didapati di dalam Diwan Hassan bin Thabit.

    Menurut Qari Waheed Zafar Qasmi pula yang telah menyanyikan naat As Subhu Bada ini selama lebih kurang 40 tahun, beliau sendiri juga tidak mengetahui asal-usul puisi ini, sehinggalah beberapa tahun lepas ada seorang hamba Allah yang membuat sedikit kajian tentangnya, dan menyatakan bahawa As Subhu Bada adalah hasil garapan Jalaludin Muhammad Rumi (Maulana Rumi), iaitu seorang ulama Sufi berbangsa Parsi yang hidup kira-kira 800 tahun dahulu.

    Maulana Rumi telah menghasilkan banyak puisi-puisi yang begitu menusuk kalbu manusia. Pada hari ini di Amerika Syarikat, penyair paling gah di sana bukannya Edgar Allen Poe kelahiran Massachusetts, sebaliknya adalah Maulana Rumi yang lahir di bumi Khurasan! Dan terjemahan puisi-puisi beliau juga kini mendapat tempat di hati-hati bintang Hollywood terkenal seperti Madonna, Goldie Hawn dan Demi Moore.

    Oleh kerana penulis sebenar puisi/naat/qasidah/nasyid As Subhu Bada ini tidak dapat dipastikan dengan tepat buat masa sekarang, maka kita berpeganglah sahaja kepada 2 pendapat yang berbeza itu. Jika ia dikarang oleh Hassan bin Thabit r.a., maka puisi lagenda ini sudah pun berusia 1400 tahun, dan jika ia ditulis oleh Maulana Rumi, maka umurnya sudah pun menjangkau hampir 800 tahun.

    Secara ringkas, puisi As Subhu Bada ini memuji-muji Rasullah saw yang membawa cahaya keimanan yang menyuluh kehidupan sekalian manusia yang dahagakan petunjuk dan pedoman. Selain itu, ia turut menceritakan beberapa mukjizat yang dimiliki Nabi, antaranya tentang peristiwa Rasulullah membelah bulan dan batu boleh bercakap.

    Mungkin kita tidak boleh merasakan kehebatan bahasa puisi ini, lebih-lebih lagi jika kita tidak faham bahasa Arab. Malah orang-orang Arab yang hidup pada hari ini juga belum tentu lagi memahami dan merasai asyiknya linguistik dan gaya bahasa Al-Quran. Seperti yang pernah saya tulis nun jauh di sana:
    Baca Al-Quran tak faham makna adalah lebih baik dari baca Al-Quran dan lepas tu pandai-pandai nak keluarkan hukum sendiri. Hanya semata-mata faham bahasa Arab, tak bermaksud kita faham apa sebenarnya yang Al-Quran nak sampaikan.

    Al-Quran turun 1400 tahun dahulu pada zaman puncak dan gemilang bahasa Arab. Seni bahasa zaman itu tak sama dengan seni bahasa Arab zaman sekarang. Orang-orang Arab juga sebenarnya perlu belajar bahasa Arab Al-Quran sebelum mahu sedap-sedap kondem orang sebagai keldai.

    Bahasa Arab zaman Nabi adalah ibarat bahasa Inggeris zaman William Shakespeare, atau ibarat Bahasa Melayu zaman Tun Sri Lanang dan Hamzah Fansuri. Orang-orang putih zaman moden juga mengalami masalah untuk memahami karya asli Shakespeare. Orang Melayu, yang faham bahasa Melayu, juga mengalami masalah untuk memahami prosa klasik Melayu. Tak percaya sila tanya calon-calon SPM yang mengambil kertas Bahasa Malaysia.

    Jadi apa yang boleh menjamin para penutur Arab moden hari ini, betul-betul memahami makna Al-Quran, sedangkan orang Melayu sendiri juga terkial-kial untuk memahami prosa klasik warisan kita seperti Misa Melayu dan Bustanus Salatin!

    Walau pun kita tidak faham sepatah haram puisi tersebut, tetapi saya rasa dengan menghayati rentak dan bunyi alunan As Subhu Bada ini sahaja sudah mampu untuk membuatkan kita menambahkan rasa cinta dan rindu kepada Rasulullah saw.


    CINTA KITA KEPADA...
    Sebelum kita boleh mencintai Rasullullah, maka kita perlulah jatuh cinta kepadanya terlebih dahulu. Dan mahu jatuh cinta kepada Rasulullah tidaklah semudah seperti manusia jatuh cinta kepada jantina yang berlawanan; iaitu cinta lelaki-perempuan. Jatuh cinta dalam percintaan lelaki-perempuan biasanya adalah sesuatu yang tidak disengajakan, iaitu seperti kita jatuh pokok. Kita tidak paksa diri kita untuk jatuh pokok, sebaliknya kita terjatuh pokok.

    Dalam kes cinta umat Islam kepada Rasulullah, kebanyakkan tidak ada konsep terjatuh cinta, sebaliknya kita mesti berusaha untuk menjatuhkan cinta kita kepada Baginda saw. Salah satu cara untuk menjatuhkan cinta di hati kepada Rasulullah adalah dengan memperbanyakkan selawat ke atas Baginda. Sudah banyak kali kita mendengar dalil-dalil tentang fadhilat selawat, cuma kita ini sahaja yang kadang-kadang rasa sibuk+susah+malas untuk berselawat.

    Kita tahu bahawa dalam ucapan selawat itu ada ucapan doa keamanan dan keselamatan kepada Baginda. Nabi mungkin tidak memerlukan selawat kita, memandangkan Allah dan para malaikat-Nya telah pun berselawat ke atas Nabi (Surah al-Ahzab, 56). Manusia mana yang mampu menandingi selawat dari Allah dan malaikat-Nya? Tetapi kita yang sebenarnya sangat-sangat memerlukan untuk memperbanyakkan selawat ke atas Nabi.

    Bukankah dengan satu selawat kita ke atas Nabi, maka Allah akan memberikan sepuluh selawat ke atas kita? Apakah yang lebih baik di dunia ini dari selawat Allah ke atas diri kita yang hina ini?


    SAYA MENGGEMARI VERSI...
    Apa pun sebagai penutup, saya secara peribadi lebih menggemari As Subha Bada versi Zain Bhikha, iaitu Allah Hu Allah. Di dalam versi ini, Zain Bikha berduet dengan Majid Hussain. Zain Bhikha menyanyikan bait Arab manakala Majid Hussain mendendangkan versi Urdu. Allah Hu Allah dimuatkan dalam album Our World yang katanya:
    The aim of this album was to try and portray, in a small way the many diverse cultures, languages and traditions that we as humankind possess. How Islam unifies us all as brothers and sisters working towards a single, common objective of complete submission to the will of our Creator.

    Saya kira album ini berjaya mencapai misinya. Dalam dunia yang semakin hilang sempadan ini, saya kira agak penting juga untuk kita lebih mengenali dan mendekati saudara seIslam kita yang berlainan bangsa, bahasa, budaya dan identiti.

    Di Malaysia, kita sering mendengar celoteh rakyat jelata yang tersalah faham bahawa Islam itu untuk Melayu sahaja. Masuk Islam bermakna masuk Melayu. Jika orang Cina masuk Islam, maka dia akan terus jadi Melayu. Tetapi sebenarnya, masalah ini bukan hanya terhad di kalangan masyarakat Melayu yang beragama Islam.

    Di negara-negara Barat pula, masuk Islam bermakna menjadi Arab. Apakah mereka ini tidak sedar bahawa negara paling ramai umat Islam bukannya terletak di mana-mana negara yang unta membiak subur di atasnya, sebaliknya ia berada di Indonesia yang memiliki kira-kira 213 juta Muslim?

    Lepas ini kalau mahu berdakwah kepada bukan Islam, mari terapkan di hati mereka bahawa Islam itu untuk semua, bukan untuk Arab, bukan untuk Melayu, bukan untuk Indon, dan bukan juga untuk Paki. Everybody can embrace Islam!


    LYRIC of AS SUBHU BADA MIN
    I only list the lyric from Zain Bhikha, Qari Waheed Zafar Qasmi and Raihan. Please keep in mind that there are still many singers out there who sing this nasheed.


    Zain Bhikha version - Allahu Allah
    Arabic by Zain Bikha, Urdu by Majid Hussain
    * I do not know why the Urdu translation seems a bit longer than the Arabic. But I think the meaning for each stanza is still the same. Correct me if I am wrong. You can also read the English translation of As Subhu Bada below, right after the Zain Bhikha version.


    Chorus:
    Allahu Allahu Allahu Allah
    Allahu Allahu Allahu Allah

    Arabic 1
    As-subhu badaa min tal'ati hii
    W-al-laylu dajaa min waf-rati hii

    Urdu 1
    Hai nur-i sahar chehre se tere
    Aur Shab ki raunaq zulfon se

    **Repeat chorus**

    Arabic 2
    Kanz-ul-karami mowl-an-ni' amii
    Haad-il-umami li shari'ati hii

    Urdu 2
    Ni'mat Ka khazina hai Mawla
    Ganjina-yi rehmat ke hai Aqa

    Urdu 3
    Hadi hai tammam-i ummat ka
    Aur rehnuma hai shari'at ke

    **Repeat chorus**

    Arabic 3
    Sa'at-ish-shajaruu nataq-al-hajaruu
    Shaqq-al-qamaruu bi ishaaratihii

    Urdu 4
    Ungli ke ishare par a chale
    Hijaz se pathar bol ute

    Urdu 5
    Aur chand huwa do tukre
    Angusht ke aik ishare se

    **Repeat chorus**

    Arabic 4
    Jibrilu ataa laylata asraa
    W-ar-rabbu da'aa fii hadrati hii

    Urdu 6
    Jibril-i Amin paigham-i khuda
    Lekar aye the shab-i asra'

    **Repeat chorus**

    Arabic 5
    Fa wasiilatunaa huwa sayyidunaa
    W'al-izzu lanaa bi ijaabati hii

    **Repeat chorus**


    English Translation of As Subhu Bada
    *I think this translation is based on Zain Bhikha version:

    The morning light is by your countenance
    And the splendour of the nights by your plaits
    The master is a treasure of grace
    The master is a treasure of mercy
    He is the guide of the whole community
    And the one who shows the way of the Sacred Law

    They (sheep) came upon the gesture of a finger
    Stones from the Hijaz began to speak
    And the moon was split in two
    By a single gesture of the finger

    On the night of the Ascension
    The Archangel Gabriel came with tidings of God
    Allah called him to the heavens
    (And) bestowed upon him the honour of intimacy


    Qari Waheed Zafar Qasmi version
    You read this additional stanza after Urdu 6:

    Urdu 7:
    Allah hane Arsh pe bulwiya
    Kurbat ke sharaf unko baksha

    **Repeat chorus**

    Arabic 6:

    Fa Muhammaduna huwa Sayiduna
    Fal iszulana li ijaabetihi

    Urdu 8:
    So Mohammad hai apane aqa
    Is nam se apani izzo vaqa

    **Repeat chorus**
    **Repeat Arabic 1**
    **Repeat Urdu 1**
    **Repeat chorus**



    Raihan version - Assubuhubada:
    *This version carries quite a significant contrast than the version of Zain Bikha and Qari Waheed Zafar Qasmi.

    As-subhu badaa min tal'ati hii
    W-al-laylu dajaa min waf-rati hii

    *Arabic lyric (I can't find the lyric yet)*

    Kerasulan diakui kerana kelebihan
    Ketinggian membawa ke jalan kebenaran

    *Arabic lyric (I can't find the lyric yet)*

    Keturunan yang baik keturunan mulia
    Semua kaum arab mengikutinya

    Jibrilu ataa laylata israa'
    W-ar-rabbu da'aa fii hadrati hii

    Jibril pun datang di malam Isra'
    Tuhan membawanya sebagai pengalaman

    Fa Muhammaduna hu Sayiduna
    Fal iszulana li ishaarati hii

    Muhammad penghulu kami kemuliaan bagi kami
    Kerana hidup bersama-samanya


    Dengar juga:

    PS:
    Naat = Nasyid.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Kalau Salah, Jolok Mereka

    18 Mei 2007 • 18 Komen
    Buah cempedak di luar pagar,
    Ambil galah tolong jolokkan,
    Saya budak baru belajar,
    Kalau salah tolong tunjukkan

    Saya sampai sekarang masih tidak faham tentang karenah orang-orang Islam kita yang tiba-tiba datang berkobar-kobar semangat juang Islamnya. Dalam kes ini, saya merujuk kepada semangat juang orang muda yang biasanya berusia dalam lingkungan lewat 10-an hingga akhir 20-an. Anak-anak muda ini minat belajar ilmu-ilmu Islam. Tapi apa yang saya tidak faham ialah, mengapa dalam banyak-banyak mutiara yang tertanam di dalam ilmu Islam itu, perkara-perkara remeh yang diberikan penekanan?

    Jika setakat mahu belajar benda yang remeh-temeh tidaklah mengapa sangat. Apa yang jadi masalah, mereka kemudiannya menjadikan isu-isu kecil ini seolah-olah menjadi satu isu ummah yang sangat besar, yang wajar diambil tindakan segera. Seakan-akan juga, barangsiapa yang masih lagi jahil tentang perkara itu, maka sahlah mereka akan dicampakkan ke dalam api neraka.

    Sebagai contoh, saya ambil realiti anak-anak muda yang minat dalam bidang hadith (tapi bukan yang jenis memang membuat pengkhususan dalam bidang hadith). Mereka belajar, belajar dan belajar. Baca kitab-kitab hadith itu dan ini untuk memahami apa itu sanad, apa itu matan, apa itu hadith sahih, apa itu hadith gharib, apa itu hadith daif, apa itu hadith ahad, apa itu hadith mutawattir, dan sebagainya. Baguslah. Tak pun kata salah. Apa yang salahnya, apabila mereka sudah tersilap analisis dalam mengetahui apakah prioriti sebenar dalam mencari ilmu hadith itu.

    Mereka ini buat kecoh-kecoh dengan mendakwa, contohnya, "Tahukah anda bahawa hadith yang mengatakan surah Yasin itu sebagai hati Al-Quran adalah palsu?" atau "Tahukah anda bahawa hadith yang menganjurkan kita menuntut ilmu hingga sampai ke negeri China adalah palsu?"

    Ini cuma dua contoh paling popular sahaja. Dakwaan yang sebenarnya tidak perlu diperbesarkan ini, telah membuang masa banyak anak-anak muda kita, dan tidak ketinggalan juga umat Islam secara keseluruhannya, dari melakukan sesuatu yang lebih utama dalam hidup ini. Golongan-golongan yang kehilangan masa ini boleh dibahagikan kepada 3 jenis:
    1. Golongan yang memulakan dakwaan tersebut. Golongan ini mahu umat Islam tahu bahawa dua hadith tersebut adalah palsu dan tidak patut disebut-sebut lagi. Maka mereka melancarkan jihad berkobar-kobar bagi menyebarkan info ini.

    2. Golongan kedua pula adalah yang mahu meredakan kekeruhan dan kekecohan yang ditimbulkan oleh golongan pertama. Golongan yang pertama dan kedua ada juga dari kalangan yang sangat ekstrim dan berego tinggi. Golongan yang berego tinggi ini lebih banyak menggunakan emosi ketika berhujah.

    3. Golongan ketiga pula adalah mereka yang tidak tahu menahu sangat tentang perbahasan hadith-hadith tersebut yang dilakukan oleh golongan pertama dan kedua. Akan tetapi mereka berasa tidak seronok, rasa tak best di hati apabila hadith yang mereka amalkan selama ini dan selalu dipetik untuk dijadikan nasihat kepada sahabat handai dan keluarga, rupa-rupanya adalah palsu! Dengan itu, untuk mengetahui apa kisah dan isu sebenarnya di sebalik perdebatan tentang hadith tersebut, maka golongan ketiga ini pun terpaksalah membuang masa mereka untuk mencari jawapan kepada rasa ketidak-best-an di dalam hati dan kekeliruan di dalam fikiran.

    Apa yang mahu saya tekankan di sini ialah, sama ada isu taraf hadith tersebut diperbincangkan atau tidak diperbincangkan di dalam masyarakat awam Islam, ia tidak akan mampu meningkatkan produktiviti ummah ini walau seinci pun, tetapi sudah terang lagi bersuluh yang ia 100% dapat mengurangkan produktiviti ummah. Ini kerana apa yang mereka perdebatkan itu adalah salah satu lagi perkara khilaf. Hadith juga seperti ilmu fiqh; ia tidak terlepas dari khilaf oleh para ulama.

    Contohnya, mengapa ada hadith-hadith yang diberikan taraf sahih oleh Imam Bukhari tetapi tidak dianggap sahih oleh Imam Muslim dan para imam mujtahid hadith yang lain? Imam yang berbeza mempunyai standard tertentu dalam menentukan taraf sesuatu hadith. Lain Imam, lain caranya. Maka terjadilah khilaf seperti mana dalam ilmu fiqh. Perhatikan analogi sanad ringkas hadith di bawah:

    Imam X ---> Perawi A ---> Perawi B ---> Rasulullah s.a.w.

    Menurut Imam Bukhari, salah satu syarat untuk sesuatu hadith itu diberikan taraf sahih ialah, bagi dua orang perawi bersebelahan dalam sanad sesebuah hadith, mereka mestilah pernah bertemu muka dan dapat dibuktikan melalui sejarah. Tetapi bagi Imam Muslim pula, cukuplah jika dua orang perawi bersebelahan ini ada kebarangkalian untuk bertemu (Rujuk bab Why Muslim follows Madhabs dari kitab Al-Maqasid oleh Sheikh Nuh Ha Mim Keller).

    Contohnya perawi A tinggal di Bandar X. Perawi B pula tinggal di Y. Jika Perawi B pernah melawat Bandar X (iaitu tempat tinggal Perawi A) sekurang-kurangnya sekali, maka sanad hadith itu sudah boleh dianggap sahih jika menurut piawaian Imam Muslim dan kebanyakkan para ulama hadith yang lain. Tetapi bagi Imam Bukhari, hadith berkenaan tidak boleh diberikan taraf sahih.

    Jangan Buka Isu Khilaf

    Orang cerdik pandai akan berhujah dengan dalil-dalil ilmiah. Orang awam pula berhujah dengan lebih berpandukan common sense dan emosi. Apabila isu yang kita sentuh itu melibatkan perkara-perkara khilaf, maka sama ada kamu berhujah dengan penuh emosi, atau pun secara ilmiah, it does not matter at all. Ia tidak akan mampu menjadikan ummah ini lebih baik dari semalam, silap-silap makin roboh ikatan ummah ini.

    Tetapi apabila kita berdebat tentang isu seperti konsert lagha Jom Heboh, isu arak haram jadi halal jika ada lesen, isu rambut wanita bukan aurat, maka sama ada kamu berhujah secara ilmiah atau emosi, ia pasti akan membawa angin perubahan yang lebih baik kepada status ummah ini. Namun demikian, di dalam kes pertama dan kedua, lebih molek dan comel jika berhujah secara ilmiah. Tetapi di dalam kes pertama pula, tidak memulakan hujah adalah lebih baik.

    Tentang isu hadith menuntut ilmu hingga ke negeri China dan hadith surah Yasin sebagai hati Al-Quran itu, saya tidak akan menerangkan secara panjang lebar di sini. 2 orang bloggers yang lain sudah pun menyentuhnya, maka saya tidak akan buat kerja dua kali. Kalau mahu baca, boleh klik pautan di bawah ini.

    Secara asasnya, jangan mencari onar andai kita belum benar-benar faham sama ada apa yang kita tahu itu benar-benar apa yang para ulama mahu kita tahu. Sebab ulama faham lain. Kamu pula dengan sangat mudah faham lain. Dan tolong faham juga sama ada benda yang kamu mahu bawa berdebat itu hukumnya mutlak atau pun khilaf.

    Jika khilaf, tak perlu sentuh lebih baik. Jika mahu sentuh juga, jangan sampai pandang hina dan menyesatkan umat Islam yang berpegang kepada pandangan yang lain dari kita. Jika hukumnya mutlak, sentuhlah banyak-banyak tentang isu itu.

    Dalam ilmu hadith, jika ulama hadith ini kata hadith sekian-sekian adalah dhaif, ada juga yang mungkin menyatakan hadith tersebut hasan. Konsep ini jangan dilupakan. Asalkan yang membuat ijtihad tentang taraf hadith tersebut adalah dari mereka yang benar-benar pakar, iaitu para ulama hadith, maka kita selaku orang awam haruslah menerima sahaja ijtihad-ijtihad yang berbeza itu. Dan jangan pula kita mahu memperbesarkan polemik perbezaan tersebut.

    Biarkan hanya para ulama hadith sahaja yang berdebat tentangnya. Di zaman hari ini, apakah masih wujud pakar hadith seperti zaman dahulu. Zaman dahulu, mahu jadi pakar hadith mesti sudah menghafaz sekurang-kurangnya 100,000 buah hadith berserta sanadnya sekali. Oleh itu jika rasa tidak mampu jangan sibuk-sibuk mahu jadi pseudo-ulama hadith. Biarkan yang alim berbicara di beranda, kita yang tidak alim ini mari pergi tolong ibu di dapur.

    Fiqh

    Itu baru dalam hadith. Belum lagi masuk bab fiqh. Saya bawa contoh dalam kes sambutan Maulid Nabi. Isu tentang boleh atau tidak sambutan Maulid Nabi ini adalah antara isu yang selalu membuatkan umat Islam tidak boleh tidur sebantal, apatah lagi mahu tidur sekatil apabila menjelangnya bulan Rabiulawal.

    Seperti yang kita tahu, ada segelintir umat Islam yang lebih cenderung berpegang kepada pendapat yang mengatakan tidak boleh menyambut Maulidur Rasul. Dan seperti yang kita tahu juga, pendapat majoriti ulama adalah mengharuskannya, dan bukan mengharamkan atau membidaahkannya.

    Maka, untuk memudahkan orang-orang awam memahami tentang polemik sambutan Maulidur Rasul ini (sekaligus meningkatkan produktiviti ummah), maka pendakwah yang bijak hanya perlu menerangkan kepada mereka tentang pendapat paling kuat yang dipegang oleh ramai ulama ahlus sunnah. Sila fokus betul-betul penggunaan perkataan "orang-orang awam" itu.

    Dengan kata lain, kalau kita belajar syariah, dan kawan kita juga belajar syariah, dan kita mahu berbincang dengannya tentang hukum sambutan maulid Nabi ini, maka silakanlah guna hujah-hujah para ulama yang mengharuskan, memakruhkan, mensunnatkan, mengharamkan, atau membidaahkan sambutan maulid Nabi ini. Kamu mahu guna hujah dari tokoh ulama Syiah juga tidak mengapa. Ini kerana perbincangan kamu adalah perbincangan sesama pakar. Apabila sesama pakar berbincang, mereka wajib menyentuh sesuatu itu secara mendalam dan menyeluruh.

    Tetapi orang awam bukan pakar. Orang awam yang tidak belajar syariah adalah dungu lagi bangang di dalam syariah. Dan seorang pakar syariah juga kemungkinan besar dungu lagi bangang di dalam Teorem Asas Kalkulus dan cabang-cabangnya. Setiap orang ada bidang yang dia tahu dan tidak tahu di dalamnya. Maka, jangan buat orang yang dungu ini makin pening dengan menepukan otak mereka dengan segala macam hujah-hujah ilmiah. Sila jangan syok sendiri dalam berdakwah dengan melakukan sedikit reality check.

    Oleh itu, guna kaedah yang mudah; iaitu menerangkan kepada orang-orang awam ini pendapat yang diterima pakai oleh majoriti fuqaha. Ini sekaligus akan meningkatkan produktiviti hidup para pendakwah dan manusia yang didakwahnya.

    Kesimpulan

    Kesimpulannya, apa pun jenis ilmu yang kita mahu, mesti belajar dengan kaedah yang betul. Jika kita benar-benar serius untuk mendalami ilmu Islam, maka bergurulah dengan guru-guru yang alim dan mursyid. Konsep belajar berguru ini adalah sunnah para ulama kita sejak zaman salafus soleh lagi. Ulama muktabar mana yang tidak berguru? Tiada pakar ilmu dari apa bidang sekali pun, yang lahir dari konsep crash-course.

    Imam al-Ghazali tidak menulis walau satu perkara pun berkaitan ilmu kalam melainkan setelah beliau menelaah dan menghafaz 12,000 halaman kitab-kitab ilmu kalam yang dikarang para ulama kalam yang muktabar lagi masyhur (rujuk filem Al-Ghazali: The Alchemist of the Happiness).

    Buah cempedak di luar pagar,
    Ambil galah tolong jolokkan,
    Saya budak dah lama belajar,
    Tersalah lagi tolong jolokkan.


    Saya juga masih lagi orang muda. Jika salah, joloklah saya. Begitulah adanya.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Bila Bahasa Kahwin Campur

    09 Mei 2007 • 12 Komen
    First things first, mungkin ini buat kali pertama, dan mungkin tidak akan ada lagi entri seumpama ini yang mana saya sewenang-wenangnya menggunakan bahasa rojak Melayu + English. Saya memang jenis yang tidak suka, malah anti kepada manusia yang sekejap guna bahasa orang putih, sekejap guna bahasa Melayu dalam bentuk yang cacamarba. But as people say, sometimes there are rules that are meant to be broken. I wanna see how fun it will be if I break that particular rules of writing. I'm not going to torment the rules. I'm just going to bend them gently and lightly without hurting the delicate linguistic feelings of any DBP supporters and sympathisers who follow this humble blog.

    So let us straight to the main point. This post is about blogging and life in this cyber world. Saya sudah pun berblogging selama 2 tahun lebih. Kadang-kadang macam tak percaya saya dah tulis macam-macam. I can't really recall what triggered my desire to enter the realm of blogosphere. Tapi bila saya pandang semula ke belakang, mungkin disebabkan pengaruh kawan-kawan. Orang ada blog, kita pun nak ada blog. Orang menulis, kita pun nak menulis. The same set of rules apply to the real world; orang beli kereta, kita pun nak beli kereta, jiran tukar langsir baru, sofa baru, kita pun nak juga. Saya tak nafikan bahawa memang minat saya yang suka menulis yang menjadikan blog ini survive sekian lama, tapi saya rasa pengaruh kawan adalah jauh lebih besar. In this case, I'd partly blame the Bad Apple Syndrome.

    Dalam Bad Apple Syndrome, kalau kamu ada sebiji epal busuk (bad apples), dan kamu letakkan di dalam bakul yang mengandungi, let's say 20 good apples, tak lama selepas itu kita akan tengok yang 20 good apples tu pun akan turut busuk dalam kadar yang lebih cepat. Unfortunately, if you do it vice versa, 1 good apple cannot reverse 20 bad apples back into 20 good apples. This is what we say "One bad apple ruins it for the rest of us". Sebab itu kalau kita sebagai ibu bapa, salah satu perkara yang kita perlu tahu dalam memastikan anak-anak kita baik, adalah dengan memahami konsep Bad Apple Syndrome ini. Make sure they don't play and mix too much with the bad children out there. Dan telah berkata Imam al-Haddad di dalam kitabnya The Lifes of Man,

    The most corrupting influence on children is other children.

    Okay, let me make it crystal clear. I'm not saying the people who gave me some sort of aura in this blogging stuffs are bad. In fact they are a bunch of good people. Saya hanya cakap betapa mudahnya untuk kita terpengaruh kepada banyak benda di sekeliling kita. Influence of others on us is a classical phenomenal. Some influence is just so-so, but some are powerful enough to change the way we behave physically, psychologically, and spiritually, and the way we perceive this fleeting world. This powerful influences are two types; the influence of satan and the influence of awliya'. The latter is the most powerful. Jadi, banyakkan bergaul dengan orang-orang soleh supaya rentak hidup kita pun boleh terikut-ikut seperti mereka.

    Apa pun, thanks to them, I learn a lot of stuffs from blogging. Plus, in this way, I have met many new and nice peoples across the globe who share the same interests as I do. Cuma apa yang sedihnya, ramai di antara mereka yang telah pun quit dari dunia blogging. Their blogs are dead, but the owners are still walking on this earth.

    Jangan tanya saya mengapa. As one of the unspoken ethics in the blogosphere universe tells us, it is considered rude if you ask any blogger out there about why they quit or why they don't post too often. Mereka lebih tahu apa yang mereka perlu tumpukan dalam hidup. Some people is blogging for money (but no splogging please). Jenis yang ini kita akan tengok kekerapan update blog mereka. Ada juga yang blogging sebab sengaja mahu share tips dan ilmu dengan orang lain. In this case, kadang-kadang berlaku konflik sama ada blog kita itu bersifat personal atau pun profesional. I define my blog as largely personal, but some readers define it differently. However I still don't really understand what makes a personal blog, personal.

    Maafkan saya juga kerana disable chatter box. Bukan saya tak gemar berbalas-balas mesej dengan para pelawat. Cuma saya rasa, chatter box akan mengurangkan produktiviti. The same goes to your IM, Friendster, MySpace. Leave them now because they are highly counter-productive to your precious life. As you grow older (and insyaAllah wiser), you don't really have time for that arguably notorious popularity-booster agents. Therefore, before you take a couple of years to fully enlighten how fruitless that things are, why don't you realise it today?

    I had written a 100-meter-long article regarding Friendster, but one thing that I did not mention there is I feel sick when I observed how young people are easily deluded by Friendster. Dude, trust me. If you really want to seek popularity there, make sure you do it comprehensively until Google really recognise you because you are not Marge Simpsons:





    You are nobody unless your name Googles well. Kepada yang terlepas pandang, beberapa ayat dalam perenggan ini mempunyai nada sinis dan sarkastik.

    Apa pun, insyaAllah saya akan terus menulis. I do not want to quit. I know I don't update regularly. I am a slow walker, but I never walk back. And I better focusing on a specific niche that interests me the most, in biweekly (or maybe triweekly) update. A biweekly update ensures consistency (istiqamah) and ISO 9001-quality in my poor style of writings. Besides I do not like to bombard my readers with a knowledge-overloaded syndrome. Niche guarantees success in your blog. The same goes with your life because man is always on a journey to find his niche in life. Therefore hit the road and get a life by finding your correct niche.

    Dan saya juga berharap agar rakan-rakan bloggers saya istiqamah menulis di samping meningkatkan lagi kualiti penulisan sedia ada. Apa yang anda tulis tak semestinya perlu memberikan impak yang besar kepada dunia blog, terutama sekali dalam dunia blog di Malaysia. Saya rasa, seorang blogger sudah melakukan sesuatu yang terbaik jika dia saling mengingatkan satu dua rakan bloggernya.

    Dan jangan putus asa, atau lemah semangat bila blog kita tak ada ramai pengunjung. Certain niche of the blog memang ramai pelawat, setengahnya pula memang ciput sangat bilangan pelawat. Jangan bandingkan kuantiti trafik sebuah blog yang memuatkan kisah-kisah Akademi Fantasia musim 1, 2, 3, 4, 5 dan benda-benda lagha, dengan sebuah blog yang memuatkan tazkirah dan nasihat agama. Tanya diri sendiri, Allah akan lebih suka sebuah blog yang bagaimana? Tentu sekali sebuah blog yang bermanfaat di dunia dan di akhirat.

    Dan maksud bermanfaat di sini tak bermakna mesti sebuah blog agama yang cakap pasal fiqh, perjuangan Islam dan isu Palestin. Ini kena faham betul-betul. Blog bisnes, blog komputer, blog motivasi, blog sastera, dan sebagainya, yang tidak berlawanan dengan syariat Allah maka ini juga blog yang bermanfaat. Anda akan dapat tengok perbezaan ketara sebuah blog bisnes yang dikendalikan oleh orang yang faham agama dengan yang tidak faham agama.

    Saya pernah ambil keputusan untuk quit blogging setelah dilanda al-Fatrah yang agak dahsyat satu ketika dahulu. Bukan senang nak menulis dalam keadaan al-Fatrah. Nak buat sesuatu kerja pun rasa payah semacam. Even though that al-Fatrah has nothing to do with blogging, but I think I'm gonna become a big loser if I can't bounce back. If I become a big loser, then I won't have any motivational and adventurous real-life stories of mine to be told to my future kids. Thanks to Allah, my motivation and focus is growing steadily. May He, The Almighty, let me climbing the Everest again.

    Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." (Albert Einstein)

    Saya rasa, setiap orang akan datang zaman al-Fatrahnya, no matter how happy they may look kerana al-Fatrah adalah sesuatu yang dimanifestasikan di hati. Al-Fatrah datang kerana Allah menarik rezeki kegembiraan yang diberikan kepada kita. Bila datang waktu sedih, waktu duka, selalunya manusia yang optimistik akan buat dua perkara.
    Pertama dengan dia melihat orang lain yang lebih menderita dan lebih susah dari dirinya. Dengan itu dia akan jadi manusia yang lebih bersyukur kepada Pencipta.

    Kedua
    pula adalah dengan dia melihat betapa besar dan luasnya alam semesta ini, seperti pergi duduk dan lepak-lepak layan jiwang di tepi pantai sambil membandingkan dirinya dengan laut yang luas itu. Saya rasa saya dari jenis kedua. Cuma saya tidaklah layan jiwang di tepi pantai (but I love to!).

    Saya lebih suka memikirkan tentang alam angkasa. Betapa luasnya angkasa membuatkan saya menyedari betapa kerdilnya diri saya ini, dan akhirnya saya memahami bahawa semua orang ada masalah masing-masing, dan masalah hidup saya ini tidaklah begitu signifikan jika dibandingkan dengan keluasan alam ini.

    Jikalau ada orang tanya mana saya mahu pergi sekarang, saya jawab saya mahu pergi ke Alaska untuk melihat aurora. The stories and mysteries of heaven never cease to amaze me.

    From my blog stats, I know I got some kind of loyal readers. Some are vocal and some are lurkers (istilah yang bermaksud orang yang baca blog dan forum, tapi tak participate dalam commenting. Mereka hanya suka membaca, tapi tak suka beri komen sebab dia rasa dah tiada apa-apa yang patut ditambah, atau apa yang nak dicakap sudah pun dicakapkan). I appreciate both species.

    In a nutshell, you all should be breathing a wind of change here sooner or later. Insya-Allah. And expect no more bahasa rojak stuffs because it has no fun at all. Anyway, let us find our own way to gain Allah's pleasure regardless how old or young we are. Perjuangan kita untuk mencari keredhaan Allah adalah perjuangan sepanjang hayat. Jangan bimbang terasa tua untuk berjuang. As Mark Twain put it satirically,

    Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.

    I stop my ranting here. Silence is golden. Kalau ada masa, sila undi poll di bawah ini.


    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Setahun Dahulu Di Sini

    08 Mei 2007 • 2 Komen
    Beberapa entri terpilih yang ditulis sepanjang tahun 2006.

    [Jan] - Autosurf Menyerang
    Konsep ini sama seperti Skim Cepat Kaya atau dalam bahasa orang putihnya dipanggil Ponzi Scheme. Hanya peserta awal yang kaut untung (peratusannya amat kecil) tetapi peserta yang terkemudian akan rugi besar!!

    [Feb] - Gambar Kartun Nabi (Lagi?)
    Saya mengakui lukisan itu offensive, tapi pada masa yang sama saya ingin pula mellihatnya!! Ini satu sifat yang bertentangan. Sebagai contoh, orang yang menganggap gambar-gambar lucah dan pornografi sebagai sesuatu yang offensive, akan berusaha sama sekali untuk tidak melihatnya, apatah lagi mencarinya.

    [Mac] - Boikot Produk Israel dan Amerika?
    Ali: Eh, Abu. Kenapa kau minum air tu? Kau ni nak tolong Zionis kat Israel ke? Kau tau ke tak ijtihad Dr Yusuf Qardawi? Kan dia kata sedinar yang kita keluarkan untuk membeli barangan US dan Israel itu ibarat digunakan untuk membeli sebutir peluru bagi menembak saudara seIslam kita di Palestin?

    [Apr] - Ke Arah Mana Halanya..
    Tulisan saya sekadar setitis air di lautan - ia tidak mampu membasuh segala fitnah yang bertebaran. Tetapi gabungan titis-titis air yang kecil itulah terhasilnya lautan. Moga-moga lebih banyak titis-titis air yang akan muncul di masa hadapan.

    [Mei] - Rojak Pulau Pinang
    Apa yang wanita itu lakukan kemudiannya, sudah cukup membuatkan darah saya menyirap, malah turut mengoren. Rasa nak pitam pun ada. Dengan memakai kasut tumit tinggi, wanita itu memijak-mijak kucing itu di bahagian kepalanya berulang-kali! Ada juga gambar yang mana wanita itu mencucuk mata kanan kucing itu dengan bahagian hujung kasut tumit tingginya.

    [Jun] - Dakwah Si Protaz & Uspro 3
    Dalam hukum-hakam yang terdapat khilaf, Protaz (mahu pun ustaz) tak sepatutnya menyibukkan dirinya untuk menulis dan menimbulkan perdebatan, kerana sampai kiamat pun ia tak boleh selesai.

    [Jul] - Dakwah Si Protaz & Uspro 4
    Kami semakin kehilangan jatidiri sebagai umat Islam. Bantulah kami mencarinya semula. Bantu kami memperkuatkan iman - kerana iman yang lemah tidak akan dapat membawa anjakan ketamadunan kepada umat yang sedang dipijak-pijak ini. Kami tidak begitu memerlukan encik-encik protaz dan ustaz untuk terus-menerus mengasak otak kami dengan ilmu itu dan ini sehingga buat kami pening dan keliru. Tapi ajar kami ilmu yang benar-benar bermanfaat kepada diri kami dan umat ini.

    [Ogos] - Meminta Dalil - Ia Bukti Kejahilan Anda!
    Apakah anda fikir bahawa cara mengetahui dalil-dalil bagi setiap hukum itu adalah sekadar diberitahu sepotong ayat Al-Quran atau pun hadith? Tugas kamu sebagai orang awam atau pun seorang budak mentah yang baru sahaja berjinak-jinak dalam bidang keilmuan Islam bukannya untuk mengetahui segala dalil bagi setiap hukum-hakam. Tetapi tugas kamu cukup sekadar mengetahui hukum bagi sekian-sekian perkara, berdasarkan salah satu daripada empat mazhab yang diterima oleh ahlus sunnah wal jamaah pada hari ini, dan pada masa yang sama harus sedar bahawa semua hukum-hakam itu dibuat berdasarkan ilmu dan kajian yang mendalam dari pelbagai jenis sumber.

    [Sep] - Mengenali Tokoh Kemerdekaan
    Dr Burhanuddin ini adalah seorang tokoh agama yang disegani di zaman pra dan pasca-kemerdekaan. Kalau zaman tersebut sudah ada istilah Protaz, maka layaklah beliau menyandang gelaran tersebut memandangkan beliau juga adalah seorang doktor homeopati. Tetapi kita patut bersyukur kerana beliau tidak memperjuangkan benda yang remeh-temeh seperti kebanyakkan protaz hari ini.

    [Okt] - I'tiraf
    Ada orang kata, ia ditulis oleh Rabiatul Adawiyyah. Tapi dari apa yang saya baca dalam Tafsir al-Azhar karangan Buya Hamka, ia ditulis oleh Imam Shafi'i. Dan saya lebih meyakini ia ditulis oleh Imam Shafi'i.

    [Nov] - Bila Saddam Digantung Leher
    Secara zahir, Amerika menjadi johan permainan Command & Conquer di Iraq. Harus diingat bahawa tiada naib juara di sini - hanya ada satu pemenang sahaja. Tetapi sejarah akan sentiasa menjadi saksi dan bukti kedangkalan spesis Homo Sapiens yang memiliki 98% kesamaan DNA dengan chimpanzee ini. Allah telah pun memuliakan manusia dengan petunjuk Al-Quran dan Sunnah. Jika kehidupan manusia didirikan dengan panduan yang mulia itu, maka layaklah kita digelar manusia. Jika tidak, jangan kita menyalahkan monyet di hutan jika satu hari nanti bumi menjadi seperti mana yang berlaku dalam cerita sains fiksyen Planet of the Apes.

    [Dis] - Ikut Dalil Yang Sahih!
    Ijmak sesuatu hukum dibuat apabila tiada dalil-dalil yang jelas dan nyata dari Al-Quran dan hadith. Bila hukum sudah pun dipersetujui oleh para ulama secara ijmak, maka apakah perlu bagi kita (terutamanya orang awam), untuk memperbahaskan isu itu semula? Apa relevannya? Dan apa pula faedahnya? Dan perkara ini adalah antara sebab mengapa fahaman Wahhabi berbahaya kepada umat Islam, lebih-lebih lagi dalam perkara akidah.
    ---

    Terima kasih kepada sesiapa yang telah mengikuti perkembangan blog ini sejak dulu sehingga hari ini. Syukran. Dan mungkin ada juga yang tahu betapa teruknya saya dalam menyiapkan sequel beberapa buah artikel seperti Mengapa Ihya Ulumuddin Tetap Bertahan?, Alchemist of Happiness, dan Makan-Makan Tambah Lemak. InsyaAllah ia akan disambung juga satu hari nanti. Sama ada cepat atau lambat.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Qasida Mudariyya

    03 Mei 2007 • 4 Komen

    Lihat muka: 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 / 10 / 11 / 12

    Qasida Mudariyya adalah satu lagi hasil tangan Imam Sharafuddin al-Busiri (Imam al-Busiri), di samping karyanya yang paling terkenal iaitu Qasidah Burdah yang masih kekal dialun dan dinyanyikan sehingga hari ini.

    Karya qasidah yang ditulis oleh beliau secara am boleh dibahagikan kepada 2 peringkat, iaitu sebelum dan selepas menunaikan haji. Qasidah Mudariyya dan Qasidah Burdah adalah di antara qasidah-qasidah yang dikarang di zaman selepas beliau menunaikan haji.

    Seperti mana yang ramai sedia maklum, Imam al-Busiri adalah seorang ulama sufi, yang mengambil ijazah dari tariqat Shadhili melalui gurunya iaitu Sheikh Abul 'Abbas al-Mursi yang merupakan anak murid kepada pengasas tariqat Shadhili iaitu Imam Abul Hasan ash-Shadhili. Imam al-Busiri yang merupakan ulama kelahiran Mesir ini juga adalah kenalan rapat kepada Imam Ibnu 'Ataillah al-Iskandari yang mengarang puisi tasawwuf yang sangat terkenal di dalam dunia Islam, iaitu Al-Hikam.




    Download:
    - Qasida Mudariyya. Ihsan dari DeenPort.com
    - Qasida Mudariyya versi dari kitab The Key to Arriving at the Door of the Messenger s.a.w.

    *Kedua-dua versi ini ada sedikit variasi.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Sayonara ClickCaster

    01 Mei 2007 • 2 Komen
    Mulai 1 Mei ini, ClickCaster sudah tidak lagi menyediakan free hosting kepada podcaster. Maka buat sementara waktu, saya tidak akan lagi upload audio ceramah dan zikir yang saya ada. Insya-Allah semua fail yang ada di bahagian mp3 akan dipindahkan ke servis yang lain.

    ClickCaster telah memberikan servis terbaik yang pernah saya rasa. Agak menyedihkan apabila servis ini akan menjadi berbayar tidak lama lagi. Apa pun sekurang-kurangnya, selama lebih kurang 50 hari, ia telah memberikan manfaat sebanyak 57,167 kali:

    ceramah mp3 snapshot

    Gambar di atas hanya untuk Top 15. Ceramah-ceramah yang ada di bahagian mp3 masih lagi boleh dimuat turun tanpa sebarang masalah sehingga 31 Julai 2007. Klik Baca Lagi untuk membaca e-mel dari ClickCaster.

    The Times They Are A-Changing -Bob Dylan

    And so they are here at ClickCaster. We've decided that it's time we cover our costs, and even make a little profit, so that we'll be around to serve you all for the long haul. As of May 1st, we will no longer offer ClickCaster as free an unlimited storage and bandwidth service.

    We're going to be revamping ClickCaster to support podcasting for businesses, institutional use and education. We're getting focused, and we'll be pouring all of our efforts into creating a platform that you can use to simply and elegantly integrate the power of podcasting, user generated content, rich media and RSS into your day to day business.

    If you already have an account on ClickCaster we'll continue to host your existing files for another 3 months at no charge (through July 31st 2007). During that time you'll have the opportunity to switch over to our premium services. We'll have more detail on the packages and feature sets available soon.

    Last, we are currently in closed beta for the new ClickCaster site and during the next few days we're looking for a few folks that would be interested in trying it out and giving us your feedback through April. We can't take everyone, but if you're interested, let us know. Email us at: info@clickcaster.com with the words closed beta in the subject field of your message.

    The ClickCaster Team

    Apapun, terima kasih ClickCaster!
    ¶ Teruskan membaca entri ini »