Back to home page

Tweet-tweet

    Tentang Blog Ini

    ...lebih bersifat komentar tentang isu sosial. Blog ini jarang ada entri baru. Ada masa, aku tulis. Tak cukup masa, aku tak tulis.
    Oleh Tawel SenseiHubungi

    Hembusan boleh dilanggan secara
    e-mel atau pun RSS. (?)


    Tragedi Pemikiran Melayu

    29 Oktober 2006 • 4 Komen
    Oleh Profesor DiRaja Ungku Aziz

    Kalau ditanya tentang minda orang Melayu kepada saya, saya rasa melayu tidak sanggup berubah. Perspektif mereka terhad, tidak suka menyiasat dan mereka tidak mahu berfikir dengan mendalam. Kalau kita tengok orang Melayu dalam cerita hikayat, Hikayat Raja-Raja Pasai misalnya, ia cukup menarik. Kita dapat menggambarkan bagaimana ekonominya dan strategi orang Melayu memerintah untuk berdepan dengan Majapahit.

    Berdasarkan hikayat itu dan tradisi pantun Melayu, kita dapati orang Melayu ini mempunyai minda yang canggih. Tetapi yang jadi tragedi ialah orang Melayu tidak nampak ini semua kerana tiga pengaruh besar.

    Pertama, dalam tahun 1920-an dan 1930-an, pihak penjajah British menolak apa yang datang daripada Melayu, termasuk pantun, sebagai folk art, menjadikan apa yang dihasilkan oleh Melayu sebagai second class. Ketika itu, Melayu yang berharap untuk naik pangkat dan dapat kerja dengan kerajaan penjajah terpaksa ikut teori penjajah Inggeris. Ini semua membawa orang Melayu kepada perspektif jati diri yang salah.

    Itu Pengaruh Penjajah

    Pada zaman ini, saya melihat sungguhpun banyak pemimpin Melayu bercakap tentang sains dan teknologi, orang Melayu pada umumnya tidak dapat menangkap pandangan itu. Di Eropah, sejak zaman renaissance, mereka telah mempelajari kemajuan sains dengan pendekatan yang berbeza dengan Islam. Mereka sentiasa bertanya.

    Malangnya, di Malaysia, dari bangku sekolah kita tidak galakkan budak-budak bertanya. Sampailah mereka di universiti, kita tidak galakkan mereka bertanya: Kenapa?

    Di negara kita, pelajar tidak berani bertanya dan guru-guru pula tidak tahu menjawab. Budaya ini menunjukkan tidak wujudnya inquiry mind dalam masyarakat Melayu. Kita tidak ada sikap saintifik.

    Sikap negatif inilah yang menyebabkan berleluasanya cerita orang kena tipu dengan bomoh. Yang saya hairan, graduan-graduan universiti pun kena tipu dengan bomoh. Kalau pada kurun ke-18, terutama di England, orang selalu bertanya: Kalau betul ada hantu, mana hantu? Kita hendak pergi ke tempat hantu, kita nak pergi tengok hantu untuk lihat apa manifestasi hantu.

    Pendekatan berani bertanya ini adalah sikap masyarakat dan tamadun yang berasaskan sains. Malangnya, kita tidak sedia dan berani bertanya, yang akhirnya menyebabkan kita tidak berani menghadapi cabaran. Pemikiran Melayu ini sebahagiannya adalah sisa-sisa pengaruh penjajahan British. Ini bukan rahsia lagi.

    Kita boleh membaca dokumen-dokumen itu di London. Menurut para pegawai Inggeris, orang Melayu ini kalau diberi terlalu banyak pendidikan dan kalau diajar ilmu sains, kelak mereka akan jadi seperti orang India di India. Mereka akan berdemonstrasi dan hendakkan kebebasan.

    Jadi ajarlah dia cerita Pak Pandir sahaja, itu sikit, ini sikit.Orang Melayu tidak suka sains, dia suka agama, jadi ajarlah tentang agama. Dia suka dengan raja dia, ajar Melayu buat bakul. Akibat dasar itu, tidak ada trouble makers. Trouble makers Melayu hanya timbul selepas Perang Dunia Kedua setelah kemasukan Jepun.

    Telah ada banyak buku yang membincangkan tentang subjek bagaimana British berjaya mengamalkan dasar yang mengongkong minda Melayu. Itu semasa penjajahan. Selepas kita merdeka, minda orang Melayu masih terkongkong kerana semua orang Melayu kemudiannya gila hendak kuasa dan hendak jadi kaya.

    Ini adalah teori saya mengapa minda Melayu tidak berubah. Saya bertanggungjawab tentang pandangan ini. Selepas merdeka, sesetengah orang Melayu yang ada kuasa, dia rasa dia boleh memerintah Malaysia sama bagus macam penjajah British.

    Minda Melayu ini sentiasa ada sesuatu yang membendung dan mempengaruhi - daripada kesan-kesan kolonialisasi pada tahun-tahun 1930-an, pengaruh Indonesia yang tidak sesuai di sini pada tahun 1940-an dan 1950-an, kesan media massa, dan kemudiannya budaya wang dalam masyarakat Melayu pada dekad-dekad terakhir ini.

    Sekarang ini semua orang Melayu hendak kaya. Sebagai seorang pendidik universiti, saya percaya (tetapi saya tidak ada buktinya) kalau orang mendapat pendidikan, mereka akan lebih bebas dan berubah.

    Contohnya pada akhir tahun 1970-an. Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad menjadi Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Malaysia ketika itu dapat menarik banyak modal asing untuk membuka kilang mikrocip.

    Kita dapat mewujudkan peluang pekerjaan kepada beratus-ratus ribu orang terutamanya untuk wanita. Wanita Melayu yang bekerja kilang ketika itu akhbar-akhbar gelar mereka ini sebagai minah karan. Orang Melayu hina wanita Melayu yang bekerja kilang. Kenapa budak-budak perempuan Melayu ini mahu tinggalkan rumah di Kelantan, tinggalkan kampung di Johor untuk pergi bekerja kilang di Pulau Pinang, Selangor dan Melaka?

    Mereka sanggup kerana mereka telah belajar sampai ke peringkat sekolah menengah. Jadi program kerajaan membuka sekolah-sekolah menengah pada tahun 1960-an dan 1970-an, walaupun tidak ada rancangan khusus, ia telah membebaskan pemikiran budak-budak perempuan Melayu.

    Waktu itu terdapat beribu-ribu remaja wanita Melayu pergi bekerja di kilang-kilang. Dalam penyelidikan saya pada tahun 1970-an, dalam soal selidik saya bertanya mereka, bila hendak kahwin? Di kampung, dulunya mereka ini berumah tangga pada usia muda. Umur 18 dan 19 tahun sudah kahwin atau dikahwinkan, tetapi akhirnya bercerai juga.

    Oleh kerana pendidikan dan faktor pendedahan kepada karier baru, wanita Melayu itu sudah ada idea tidak mahu kahwin cepat-cepat. Mereka hendak bekerja terlebih dahulu dan menyimpan duit.

    Kita tanya lagi, kalau sudah kahwin hendak anak cepat atau lambat? Mereka kata lambat. Mereka hendak tangguh dapat anak sebab mereka hendak enjoy hidup berkahwin dan mewujudkan rumah tangga yang lengkap terlebih dahulu. Kata mereka, kalau dapat anak susahlah. Dalam sekelip mata, wanita Melayu berubah sikap. Ini semua tidak diprogramkan oleh kerajaan. Ia jadi begitu sahaja.

    Tetapi masyarakat Melayu tidak faham keuntungan perubahan minda wanita ini terutama di kalangan kumpulan berfikiran konservatif. Hari ini di Malaysia, trend semasa ialah wanita menguasai 65 peratus tempat belajar di universiti-universiti. Dalam sektor kerajaan,banyak wanita yang memegang jawatan tinggi.

    Trend ini pasti mengubah masyarakat Melayu secara pesat, sebagaimana ia mengubah pemikiran wanita Melayu pada tahun 1970-an. Ini semua adalah hasil daripada perubahan sikap yang tidak dirancang tapi terjadi. Perubahan minda itu berlaku secara tidak sengaja. Kadang-kadang kalau nasib kita baik, hasil perubahan yang tidak dirancang itu juga progresif seperti dalam kes perubahan minda wanita Melayu.

    Bagaimanapun, kadang-kadang perubahan yang dirancang tidak terjadi kerana orang yang hendak melaksanakannya pun tidak jujur selain terdapat pengaruh lain yang menghalang seperti pengaruh politik tempatan, politik antarabangsa, Indonesia, peranan orang agama yang menimbulkan nilai-nilai sama ada seseorang dapat pergi syurga atau tidak.

    Minda Melayu tidak dapat memikul ini semua. Kerana ada sesuatu dalam budaya mereka yang masih tidak diubah, mereka sanggup duduk di kedai kopi main dam. Contohnya orang lelaki di Kelantan dan Terengganu.Kalau mereka tidak main dam, mereka akan bincang untuk gasak kerajaan. Semua salah, dia sahaja yang betul.

    Titik perubahan kepada minda Melayu ialah tragedi 13 Mei 1969,tetapi peristiwa tersebut dan dasar-dasar ekonomi, pendidikan dan politik selepas itu tidak sepenuhnya menukar sikap orang Melayu. Ada beberapa faktor lain yang menghalang iaitu pengaruh Barat, peranan media massa, politik serta agama.

    Kita memang berubah sedikit dari segi lahiriah tetapi saya tidak fikir orang Melayu kini berada pada kedudukan yang lebih baik.

    Kita sudah terjangkit apa yang bekas Perdana Menteri British, Margaret Thatcher hendak dulu, dan fahaman ini cukup besar sama ada di kalangan pemimpin Melayu dalam UMNO mahupun Pas, dan juga di kalangan para pegawai kerajaan. Kita hendak menjadi apa yang Thatcher kata a nation of shopkeepers. Kita tidak mahu kata shopkeepers, kita gunakan istilah usahawan.

    Orang berfikir kalau sebahagian besar orang Melayu jadi usahawan,maka ekonomi orang Melayu akan naik. Ini saya rasa salah. Pendekatan untuk membangunkan orang Melayu dengan wang ringgit dan kebendaan ini tidak betul. Tesisnya silap.

    Tetapi itulah minda Melayu sekarang.

    Akhirnya saya lihat orang Melayu kini sudah kurang komitmen terhadap bangsanya sendiri. Sudah tidak ada kesedaran bahawa aku orang Melayu, aku mesti berkhidmat kepada orang Melayu, untuk membangunkan orang Melayu.

    Komentar Ringkas Dari Saya

    Tak wajib bersetuju 100% dengan tulisan Prof Ungku Aziz ini. Tetapi tak bermakna tulisan beliau ini tidak bagus. Saya kira tulisan ini begitu bagus dan mantap, kerana secara amnya jika kita memantapkan pemikiran Melayu, maka secara automatik ia dapat menjadikan penganut agama Islam di Malaysia lebih berdaya saing.

    Cuma apabila kita terlalu memfokuskan pembinaan sesuatu bangsa secara spesifik, maka kita terpaksa meredah kekangan untuk menyatupadukan kepelbagaian bangsa yang ada di sesebuah negara dan dunia ini. Ketika Rasulullah saw berhijrah ke Madinah, baginda boleh menyatukan kaum Ansar dan Muhajirin, di samping mengintegrasikan kepelbagaian kabilah-kabilah lain yang ada di Madinah.

    Kalau kita belajar secara ringkas kronologi hijrah Rasulullah, maka kita akan dapat melihat bagaimana kaum Ansar rela berkorban apa sahaja demi membantu kaum Muhajirin. Demi ikatan persaudaraan Islam, Ansar melayan Muhajirin ibarat saudara kandung, hingga ada sesetengahnya yang sanggup menceraikan salah seorang isteri mereka untuk diberikan (yakni dinikahi) oleh saudara Muhajirin (hari ini ada yang sanggup ke?).

    Mengapa boleh jadi sampai begini? Ini kerana tujuan/matlamat/objektif/gol kaum Ansar dan Muhajirin adalah sama: untuk mencapai redha Allah. Oleh itu, hanya Islam sahaja yang dapat menyatupadukan kepelbagaian bangsa yang ada di dunia ini. Eh, kalau begitu Kristian, Hindu, Shinto, dan agama-agama lain juga dapat menyatukan kita. Kalau ada orang cakap begini, minta si dia berikan contoh sahih dari agama itu, seperti mana yang Islam tunjukkan pada dunia.

    Oleh yang demikian, selagi matlamat akhir bangsa-bangsa yang ada di dunia ini tidak selari, maka jangan haraplah dunia ini bisa bersatu.

    Sebagai penutup komentar ringkas ini, maka saya nukilkan kata-kata Sidi Ahmad al-Zarruq seperti mana yang terdapat dalam halaman 201, buku Purification of the Heart oleh Sheikh Hamza Yusuf:
    Never assume that anyone in this world can really understand your circumstances other than from the perspective of his own circumstances. This is because in reality people see things in accordance with their frames of references and their personal paths. However when aims, purposes, and aspiration are similar, people tend to work together toward a common goal.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Ombak Jahat

    21 Oktober 2006 • 8 Komen
    Ramadan hampir ke penamat. Dan sekali-sekala saya membelek-belek mata saya. Ada sesetengah ulama kata bahawa kita boleh menilai hati melalui mata. Cinta pandang pertama bermula dari mata dan jatuh ke hati - barangkali memang ada hubungan kompleks di antara mata dan hati.

    Hati yang suci dan bersih akan terbias kejernihannya pada mata kita. Jika mata kita kering dan susah untuk mengalirkan air mata, maka itu adalah tanda kerasnya hati. Fenomena ini dipanggil jumudul 'ayn ataupun mata jumud / mata beku / mata statik dan terjemahan yang sewaktu dengannya. Seseorang yang memiliki rasa belas kasihan dan lembut pula hatinya akan mempunyai mata yang kelihatan berkaca-kaca.

    Dan saya melihat-lihat lagi mata saya bak gaya seorang suri rumah yang mahu membeli ikan. Adakah ia kering atau sebaliknya. Kalau kering, mungkinkah hati ini sudah keras. Jikalau tampak berkaca, adakah benar mata saya ini ikhlas menangis kerana takutkan azab-Nya dan rindukan pula syurga-Nya. Seorang penyair pernah menukilkan:
    Bersengkang mata bukan kerana-Mu tiada guna;
    Titisan air mata bukan rindu-Mu hanya dosa.

    (Dari Ya Ayyuhal Walad, Imam al-Ghazali)

    Ilmu Yang Penting

    Saya berpegang dengan kuat dan yakin bahawa ilmu tasawwuf adalah antara ilmu terpenting untuk kita selamat di dunia dan di akhirat. Mungkin ada orang berpendapat bahawa ilmu tasawwuf ini hanya lebih relevan untuk bekalan akhirat, dan ia tidak dapat menyelesaikan masalah-masalah besar dalam dunia ini. Tetapi bagi saya, kerana jahil dalam ilmu tasawwuf inilah yang menyebabkan masyarakat dunia ini, sama ada Islam atau bukan Islam, mengalami satu keadaan yang dinamakan social degradation: yang kuat menindas yang lemah, yang kaya tak mahu menolong yang miskin, sifat tamak dan rakus dalam mengejar harta dunia menyebabkan kita sanggup main kotor, beri rasuah dan banyak lagi. Apa sahaja masalah yang berlaku dalam dunia ini sebenarnya berpunca dari hati manusia itu sendiri.

    Jika seorang pemerintah memiliki ilmu tasawwuf yang baik, maka percayalah bahawa kebajikan rakyat akan terjaga, dan rakyat pula tidak akan memberontak. Mari kita lihat biografi Umar bin Abdul Aziz yang merupakan salah seorang khalifah Bani Umaiyyah. Majoriti ulama meletakkan beliau sebagai Khalifah ar-Rasyiddin yang kelima selepas Saidina Ali. Dan saya pula begitu kagum dengan perwatakan beliau. Sangat-sangat kagum.

    Kita sedia maklum tentang golongan Khawarij, iaitu satu golongan pemberontak yang tujuannya adalah untuk menumbangkan khalifah yang dilantik. Khawarij sentiasa merancang strategi dan menunggu peluang terbaik untuk menunaikan objektifnya. Tetapi apa yang ironinya, golongan Khawarij ini menunda segala aktiviti jahat mereka sewaktu Umar bin Abdul Aziz berkuasa. Sebabnya? Mereka sendiri berasa segan dan malu untuk menjatuhkan Umar bin Abdul Aziz dek kerana sifat mulia dan penuh adab yang ditunjukkan oleh beliau. Kamu fikir bagaimana ini berlaku? Adakah ini kerana ilmu fiqh, atau ilmu tajwid, atau ilmu mantik, atau lain-lain ilmu lagi, yang dimiliki oleh khalifah yang agung lagi mulia ini? Ini tidak lain tidak bukan adalah disebabkan oleh kefahaman tasawwuf yang dimiliki oleh Umar Abdul Aziz. Apabila berita tentang pemergiannya pada 25 Rejab 101H diberitahu kepada Hasan al-Basri, beliau berkata: "Aduhai, lelaki yang terbaik di dunia sudah meninggal dunia."

    Imam Ghazali yang begitu hebat ilmunya, sehingga digelar Hujjatul Islam, dan ketika zamannya pula beliau digelar sebagai Imam Shafi'i Kedua kerana kehebatan ilmu fiqhnya, secara tiba-tiba berubah haluan menjadi seorang ulama sufi yang agung. Di tengah-tengah kemuncak kejayaan akademik beliau, sehingga dapat menjadi salah seorang pengajar di Akademi Nizamiyyah di Baghdad, Allah telah menakdirkan beliau untuk mengikuti jalan para ulama sufi. Imam Ghazali menjadi takut kalau-kalau amalannya rosak kerana tidak punya sifat ikhlas. Maka beliau bersara dari Nizamiyyah dan kemudian bermusafir ke Jerusalem dan kemudian ke Damascus untuk mensucikan hatinya. Selama 10 tahun beliau mengasingkan diri di Damascus, dan pada akhirnya lahirlah kitab Ihya Ulumuddin yang dipandang tinggi oleh para ulama kita sehingga ke hari ini.

    Pelajarilah Tasawwuf

    Kita sudah mendapat gambaran betapa pentingnya ilmu tasawwuf ini. Nak belajar ilmu tasawwuf bukan bermakna kita wajib memasuki tarikat, tetapi tarikat itu adalah salah satu jalan untuk memahiri ilmu yang sangat penting ini. Dan trend sekarang ini pula ada sesetengah golongan yang menyesatkan ulama sufi dan golongan tarikat. Bukan semua sufi itu sesat saudara..yang sesat itu cuma sufi celup yang merepek dan merapu.

    Selain itu, awal-awal lagi saya sudah beritahu bahawa saya tidak ada apa-apa kaitan dengan mana-mana tarikat. Tetapi malangnya blog ini pernah dituduh sesat kerana menyebarkan ajaran sufi dan tarikat. Dan ditambah lagi amplitud kesesatan tersebut dengan menuduh blog ini membawa fahaman Nur Muhammad, padahal tak pernah sekali pun saya menyentuhnya, dan tambahan pula konsep Nur Muhammad itu adalah perkara furu' yang diperselisihkan di kalangan ulama. Hentikanlah sesat-menyesat dan kafir-mengkafir pada perkara-perkara ranting.

    Apa pun, blog ini akan terus memfokuskan pada isu-isu berkaitan tasawwuf. Mudah-mudahan, ia akan dapat membantu saya untuk mencari hakikat diri yang sebenar. Ilmu tasawwuf bukan ilmu yang satu dua hari belajar, kemudian kita sudah boleh mahir selok-beloknya. Tetapi bak kata Imam Mawlud yang mengarang puisi Matharat al-Qulub, bahawa adalah mustahil untuk membebaskan diri kita secara total dari segala penyakit-penyakit hati ini. Dan ini sudah tentu bermakna bahawa penyucian itu adalah proses sepanjang hidup. Selagi kita bernafas, maka selagi itulah proses itu berjalan.

    Kadang-kadang saya terkenang kata-kata ahli-ahli jemaah tabligh yang pernah berdakwah kepada saya. Kata mereka, "Kami keluar 3 hari, 40 hari, sebenarnya bukan sebab nak tunjuk kami ni pandai. Tapi kami keluar, kami cerita tentang kehebatan Allah pada manusia, itu semua adalah untuk mengingatkan diri kami sendiri." Allahu Akbar. Blog ini sebenarnya adalah untuk mengingatkan diri saya sendiri yang kadang-kala lalai dan terbabas dari landasan-Nya. Doakan saya agar diberikan kekuatan mencari hakikat diri ini.

    Saya tidak mampu untuk berbuat seperti Imam Ghazali - bermusafir dan beruzlah 10 tahun lamanya. Namun demikian, proses penyucian hati ini akan tetap menjadi misi utama saya, tetapi saya kadang-kala sangat sedih kerana terdapat banyak faktor-faktor penghalang untuk saya mencapainya. Entah bila faktor-faktor itu akan pergi. Hanya Allah yang tahu, dan masa akan menjadi pembolehubahnya. InsyaAllah.

    Masa Yang Pantas

    Sebenarnya saya sedang terlibat dalam satu projek (tapi taklah sebesar mana). Dan oleh kerana ia baru sahaja mahu bermula, maka begitu banyak masa perlu saya dedikasikan kepadanya. Oleh itu saya akan bercuti seketika dari arena blogging. Mungkin dalam sebulan lebih. Oleh itu, sementara menunggu saya menulis semula, maka blog ini akan diisi dengan artikel kopi-dan-pasta (copy paste la tu). Tapi janganlah tak lawat blog ni pula. Datanglah sekali-sekala untuk bagi Salam Aidilfitri ke, ingatkan saya untuk puasa enam ke. Hehe :). Tapi saya rasa, saya patut membereskan janji saya yang ini terlebih dahulu.

    Mudah-mudahan Allah memberikan saya kekuatan bagi menjalankan projek ini, tetapi pada masa yang sama, saya turut boleh memastikan deen saya terjaga. Kadang-kadang kita selalu mendengar orang cakap yang mereka tak cukup masa. Pejam celik, sudah sampai Ramadan yang berikutnya. Rasanya masih segar di ingatan ketika abang sulung saya membawa saya menaiki motor RXZ untuk membeli baju raya sewaktu kecil. Pantas sungguh masa berjalan, tetapi masih banyak lagi cita-cita kita yang tidak terlaksana. Pejam celik lagi, tengok-tengok kita dah terus pejam dalam kubur.

    Mengapa masa berlalu begitu cepat? Sebab sudah nak kiamatkah? Atau mungkinkah ini disebabkan maksiat yang kita lakukan? Kita memerlukan barakah dalam masa, seperti mana kita memerlukan barakah dalam rezeki yang kita cari. Jika masa kita ada barakah, pasti masa yang kita lalui akan terasa lebih panjang dan kita akan punya lebih banyak masa untuk melakukan banyak perkara. Saya cukup pelik lagi hairan apabila membaca biografi para ulama, yang mana mereka dapat menulis berhelai-helai halaman pada malam hari, dan pada waktu yang sama mereka melakukan solat sunat, membaca Al-Quran dan sebagainya. Guru kepada Sheikh Muhammad Fuad Kamaluddin [baca biografi], iaitu Almarhum Sheikh Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani [baca kisah beliau], boleh menulis 150 halaman muka surat dalam masa satu malam. Ini sudah ajaib. Saya nak membaca 150 muka surat satu malam pun memang boleh hujan emas esok pagi. Silap-silap, sampai Subuh pun saya tak habis baca lagi. Apakah rahsia para ulama kita ini sebenarnya.

    Mungkin ini adalah kerana disiplin mereka dalam mengatur ibadah mereka. Memetik kata-kata Sidi Ahmad al-Zarruq, iaitu seorang ulama Sufi dari Morocco: "Aturlah ibadah kamu dan kamu akan mendapati masamu menjadi panjang disebabkan barakah yang ada padanya." Oleh itu, mari kita sama-sama update, upgrade dan atur ibadah kita. Mudah-mudahan kita dapat membereskan banyak urusan dunia ini tetapi pada masa yang sama masih memiliki masa untuk berzikir mengingati Allah.

    Ombak Jahat

    Jadi apa sebenarnya Ombak Jahat seperti mana yang tertera pada bahagian tajuk kali ini? Lihat video klip di bawah, dan nanti tahulah. Selamat menyambut Syawal yang bakal menjelma dalam masa beberapa hari sahaja lagi. Makan ketupat tu, ingat-ingatlah saya yang dah masuk tahun keempat tak makan ketupat, nasi himpit, lemang, bla bla... Eid Mubarak! Maaf zahir dan batin andai selama ini terdapat kata-kata sindiran dan kutukan yang saya lakukan :)

    Oh ya, selamat mencari anak bulan bagi SMS dan Anak Alam. Kalau nampak, mari la kongsi di sini!


    Ombak jahaaaat!! Dik, jangan jauh-jauh sangat dik!
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Lagu I'tiraf

    12 Oktober 2006 • 22 Komen
    Saya sukakan puisi al-I'tiraf. Ia puisi yang melembutkan hati saya dan membawa saya berfikir sejenak dan kadang-kala berjenak-jenak ke alam akhirat - satu alam yang akan kita hidup selama-lamanya di situ. Ia boleh jadi syurga atau neraka. Semoga Allah menempatkan saya, kalian, dan orang-orang beriman di Syurga selama-lamanya. Amin.



    Oleh itu, saya ingin minta tolong kalau ada sesiapa yang tahu sejarah di sebalik puisi al-I'tiraf ini. Ada orang kata, ia ditulis oleh Rabiatul Adawiyyah. Tapi dari apa yang saya baca dalam Tafsir al-Azhar karangan Buya Hamka, ia ditulis oleh Imam Shafi'i. Dan saya lebih meyakini ia ditulis oleh Imam Shafi'i. Namun demikian, kalau saya tak silap, puisi al-I'tiraf yang terdapat dalam tafsir al-Azhar itu tidaklah sepanjang lagu I'tirof yang dinyanyikan oleh Haddad Alwi. Maka kalau ada yang boleh bantu saya, silalah beritahu:

    1 - Siapa penulis sebenar puisi ini,
    2 - Dan panjang mana sebenarnya bait puisi tersebut. Adakah panjangnya sekadar di bawah ini?

    doa taubat selawat

    Yang atas ini sekadar transkripsi dari lagu I'tirof oleh Haddad Alwi. Kawan saya punya ustaz yang tolong tuliskan kira-kira 3 tahun lepas, dan yang terdapat di blog ini pula adalah versi yang saya sudah edit/hias/solek. [lihat versi asli]. Tapi ustaz tu tak dapat tangkap ayat penuh pada bait yang bertanda *. Oleh itu, beliau pun sekadar membuat educated guess.

    Cari punya cari, akhirnya saya jumpa versi transliterasi lagu tersebut. Ini dia:
    Ilaahi lastu lilfirdausi ahla
    walaa aqwaa 'alannaaril jahimi
    fahabli taubatan waghfir dzunuubi
    fa innaka ghoofiruddzambil 'adziimi

    Dzunuubi mitslu a'daadir rimaali
    fahablii taubatan yaa dzaljalaali
    wa'umrii naaqishun fiikulliyaumi
    wa dzambii zaa-idum kaifahtimali

    Ilaahi 'abdukal 'aashi ataaka
    muqirron biddzunuubi waqod da'aaka
    fa in taghfir fa anta lidzaaka ahlun
    wa in tadrud faman narjuu siwaaka

    Jadi, bagi sesiapa yang terer bahasa Arab, boleh tak tolong terjemahkan ayat yang saya bold itu, dan juga bagi tadrud itu, ia tadrud atau tatruk? Jazakallah bagi yang dapat menolong. Dan selamat menikmati baki Ramadan yang ada.

    Jalan-Jalan

    Mari bantu rakyat Palestin dengan Everyclick.com. Everyclick.com adalah enjin carian yang mendermakan 50% keuntungannya kepada badan-badan kebajikan. Sebelum memulakan carian, sila mendaftar dahulu di http://www.everyclick.com dan pilih Durham Palestianan Educational Trust sebagai pilihan badan kebajikan.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Telekom Malaysia Tak Boleh Pakai!

    02 Oktober 2006 • 93 Komen
    Baca juga A Battle of Streamyx and Kura-Kura.
    ---

    streamyx sucksKali ini saya ingin bercakap tentang teknologi walaupun sepatutnya di bulan puasa ini saya sepatutnya cerita lebih banyak pasal amal-amal soleh. Tak mengapalah, kita melencong sikit, walaupun saya baru sahaja menulis artikel Ilmu Yang Bermanfaat.

    Sebenarnya, sebentar tadi baru sahaja saya menjenguk-jenguk apa topik hot di Al-Ahkam (saya banyak perkara tak setuju dengan website ni dan ahli-ahli panelnya sebenarnya). Oh, rupa-rupanya Hafiz Firdaus telah dilantik sebagai salah seorang ahli panel di situ. Tahniahlah kepada beliau. Moga-moga beliau tak bincang sangat isu-remeh di situ. Amin.

    Saya sebenarnya tertarik kepada respon beliau apabila menjawab ucapan tahniah yang diberikan kepadanya:
    Assalamualaikum,

    Syukran jazilan Ustaz Zain. Bimbang tak dapat nak laksanakan amanah ini dengan sebaiknya.

    Bab dial-up ni, agaknya orang besar Telekom boleh bantu? Baru semalam ke Kedai Telekom Shah Alam tanya status Streamyx di kawasan rumah saya. Katanya tak boleh sebab lebih dari 5 km dari ibusawat dan jarak rumah saya 7.8km.

    Dijawab balik, jiran 3 rumah sebelah baru pasang Streamyx. Terkejut besar orang-orang Steamyx di kedai telekom tu. Pegawai di meja sebelah kata, mungkin jiran tu guna Wireless Steamyx. Pegawai yang sedang saya jumpa terkejut besar: Ehh! Kita (Telekom) ada Steamyx wireless ke?

    wassalam.

    Ya, saya tertarik sebab kelakar dengan syarikat korporat (keparat pun boleh juga) Telekom Malaysia!

    Saya berpandangan bahawa Telekom Malaysia Berhad (TM) telah melakukan satu monopoli besar kepada majoriti rakyat Malaysia. Dan monopoli ini sudah pasti tidak membawa sebarang keuntungan kepada kita selaku rakyat Malaysia yang semakin dihimpit dengan inflasi. Monopoli dalam bidang bisnes adalah sesuatu yang tidak bagus. Dan kes ini lebih kurang sama seperti mana monopoli Microsoft di dalam dunia komputer - pengguna tidak punya banyak pilihan dan akhirnya terpaksa membayar harga paras cekik darah walaupun servis yang diberikan sangat menghampakan.

    Telefon Talian Tetap

    Boleh dikatakan hampir keseluruhan rumah kediaman dan syarikat yang memiliki talian telefon tetap akan berdaftar di bawah TM. Ada berapa juta buah rumah dan syarikat di Malaysia ini? Dan ini pastinya membuatkan TM mengaut untung yang berganda-ganda banyaknya kerana tidak wujud sebarang pesaing. Sepatutnya dalam keadaan begini, TM wajib mengurangkan caj kadar panggilannya.

    Caj panggilan tempatan pada 8 sen/minit (2 minit yang pertama) dan 4 sen/minit bagi minit-minit berikutnya adalah satu pelan-kaut-untung yang berlebihan. Ini bermakna, jika anda menelefon rumah jiran sebelah selama satu jam, maka anda perlu membayar RM2.48. Ini baru jiran sebelah, kalau anda duduk di Shah Alam dan telefon mak ayah yang duduk di Sabak Bernam, maka kadarnya lebih tinggi dari itu. Dan ia menjadi lebih tinggi jika anda duduk di Johor dan menelefon isteri anda yang berada di Perlis.

    Kamu tahu kenapa jadi begini? Ia sebab monopoli TM ke atas sistem telekomunikasi kita. Tiada syarikat lain untuk menyaingi TM dalam membekalkan talian telefon tetap di rumah kediaman anda.

    Sepanjang saya duduk di Ireland ini, saya mendapati kadar telefon di sini amat murah. Dan pelan yang ditawarkan juga amat menarik dan menjimatkan. Pelan paling menarik yang pernah rumah saya miliki ialah kadar telefon 0 sen/minit (bagi 60 minit pertama) ke mana sahaja, asalkan masih di dalam Ireland. Jadi menelefon nombor talian tetap jiran sebelah rumah anda, ataupun kawan anda yang tinggal di negeri lain adalah percuma walaupun anda bercakap selama 100 jam! Tapi dengan syarat bila sudah berbual selama 59 minit, letakkan telefon, dan kemudian dail semula nombor itu. Jadi kami sebenarnya hanya perlu membayar sewa bulanan sahaja jika kami pandai memanipulasi pelan yang dipilih itu.

    Kamu tahu kenapa jadi begini? Sebab di Ireland syarikat telefon nombor 1 iaitu Eircom, telah disaingi oleh syarikat-syarikat pembekal telekomunikasi yang lain seperti BT, Euphony, Swiftcall dan lain-lain.

    Streamyx == Snailmyx

    Mulai hari ini, pengguna TM Streamyx patut memanggilnya Snailmyx kerana ia adalah sejenis broadband paling perlahan yang pernah saya rasai. Dan ramai orang akan bersetuju dengan saya. Ketika saya pergi ke rumah kawan saya di Johor Bahru, berkali-kali dia cuba untuk connect, tetapi amatlah susah. Di Johor Bahru pun sudah begini (JB antara bandar termaju di Malaysia), apatah lagi di bandar-bandar seperti Meru dan Kapar!

    Di rumah saya di Malaysia, hanya saya menggunakan komputer. Jadi apabila saya balik bercuti, adalah tidak berbaloi bagi mengambil Streamyx. Maka saya pun membuat keputusan membeli TMNet Prepaid berharga RM30 yang berkelajuan 58kbps kalau tak silap. Setelah cuba dan mencuba, barulah saya dapat akses ke gerbang internet. Untuk membuka Google pun ia sudah memakan masa 5 minit!!

    Apa ini? Saya pernah menggunakan dial-up di Ireland, tetapi ia tidaklah seteruk di Malaysia. Dan kejadian membuka-google-selama-5-minit-baru-siap ini berlaku di Seksyen 17 Shah Alam, yang mana di situ terdapat ibusawat Telekom Malaysia! Ini Shah Alam (saya ulangi Shah Alam, bukan Kapar, bukan Meru, dan bukan Bukit Changgang). Dan setelah berjaya membuka Google, saya cuba membuka blog saya pula. Dan ia tak mahu loading setelah berminit-minit, dan talian 1515 itu terputus dan saya menghadapi kesukaran yang maha dahsyat untuk mengakses kembali internet.

    Dan sesudah tragedi ngeri ini, saya berjanji dan bersumpah akan berwasiat kepada bakal isteri, bakal anak, dan bakal cucu saya supaya jangan lagi menggunakan dial-up Telekom. RM30 yang saya gunakan untuk membeli kad prepaid itu sebenarnya lebih baik disedekahkan kepada mangsa tragedi gempa bumi Jogjakarta yang berlaku waktu.

    Broadband Kita Terlalu Mahal

    Streamyx datang dalam pakej dari 384kbps hinggalah 2.0mbps [rujuk kadar]. Pakej Streamyx Basic 384kbps berharga RM20/10 jam (5sen/minit jika melebih 10 jam). Dan pakej paling pantas (konon-konon aje tu) iaitu Streamyx Corporate ADSL 2.0mbps download/384kbps upload berharga RM1188 sebulan, dan pakej ini semestinya tidak mampu dimiliki oleh syarikat-syarikat kecil dan sederhana seperti Syarikat Pembuat Keropok Lekor.

    Syarikat sama ada kecil, besar atau sederhana memerlukan akses internet yang laju bagi membolehkan mereka bersaing dengan lebih mantap dalam dunia pasaran terbuka. Oleh kerana Streamyx yang dimiliki oleh TM sekali lagi melakukan monopoli, dan kali ini dalam dunia internet, maka kita selaku rakyat Malaysia terpaksa berkompromi dengan kualiti servis yang sangat teruk walaupun membawar pada harga yang tersangat mahal.

    Di Ireland, rumah saya sekarang ini menggunakan Magnet Broadband, di bawah pelan Magnet Entertainment. Pelan ini memerlukan kami membayar 59 Euro/bulan, dan kami menikmati 3 servis dalam 1, iaitu:
    • Internet: 8.0mbps download/ 512kbps upload
    • TV Digital: Tak ingat pula berapa channel ada
    • Telefon: Masa berbual percuma selama 60 minit pertama (local call only)

    Kalian nampak tak beza yang sangat ketara? Kalau kita tolak TV dan telefon, sangat besar beza bayaran bagi mendapatkan broadband yang nyata jauh lebih laju dari Streamyx Corporate ADSL 2.0mbps. Ini perbandingannya supaya nampak lebih jelas:

    Perbandingan streamyx dan magnetAda silap sedikit. TV Digital, bukan TV Satelit


    Mengeluarkan 59 Euro sebulan di sini, perasaannya sama seperti mengeluarkan RM59 di Malaysia. Kalau tukar duit Malaysia pun, 59 Euro itu baru sahaja bersamaan dalam RM270 (satu jumlah yang masih jauh dari RM 1188!). Lihatlah betapa bahayanya monopoli dalam bidang perniagaan ini. TM buat untung berlipat kali ganda sebab tiada pesaing, tetapi servis yang diberikan teruk sangat.

    Bahkan, di Ireland, untuk mendapatkan seperti apa yang termaktub di dalam pelan Streamyx Corporate ADSL 2.0mbps, kami hanya perlu membayar 39 Euro sahaja sebulan, malah dapat ADSL 2+ lagi tu, dan bukannya ADSL. Dengan kadar seperti ini, peniaga buah anggur tepi jalan di Ireland pun mampu memiliki broadband yang jauh lebih laju daripada apa yang digunakan oleh Pak Lah dan anak menantunya di Putrajaya!


    Apa Sudah Jadi Pada MSC?

    Saya memang mahu komplen tentang hal ini. Jadi tak kisahlah kalau ada yang membaca artikel ini dan kemudian menyimpulkan bahawa saya jenis yang suka komplen. Apa-apa pun, komplen yang saya lakukan ini adalah satu komplen dan kritikan yang membina, mudah-mudahan rakyat Malaysia diberikan hak yang sewajarnya, sesuai dengan apa yang mereka bayar.

    Dan, kritikan ini wajib dibuat memandangkan negara kita ada Multimedia Super Corridor (MSC). MSC yang merupakan satu projek untuk mencontohi Lembah Silikon di San Fransisco Bay, USA, nampaknya gagal dalam memantapkan lagi industri IT tanahair. Dengan menggunakan alasan MSC, kerajaan mengwar-warkan slogan Kenal IT pada lewat 90-an. Digodanya para pelajar lepasan SPM supaya mengambil bidang IT memandangkan pasaran kerja yang luas. Dan godaan ini sama kesannya seperti godaan syaitan ke atas manusia - ramai yang ambil jurusan IT. Di negara-negara maju, IT memang merupakan bidang yang besar pasaran kerjanya. Malah, IT merupakan satu bidang penting dalam negara yang sedang membangun seperti Malaysia.

    Tetapi malangnya di negara kita, lepasan IT adalah antara penyumbang terbesar kes penganggur terhormat lepasan varsiti.

    Peluang mendapat pekerjaan bagi siswazah Sains Komputer dan Teknologi Maklumat ialah 46%. Saya tidak menyalahkan Kementerian Sumber Manusia secara total dalam hal ini, kerana kadang-kadang masalah pengangguran di kalangan siswazah adalah berpunca dari diri mereka sendiri.

    Tetapi kadang-kala saya menyalahkan Kementerian Pelajaran kerana tidak berupaya melahirkan pelajar yang berinovatif dan kreatif.

    Sistem kita: "Habis SPM, masuk universiti. Tak masuk universiti, maka kau manusia gagal. Masuk universiti, belajar rajin-rajin, lepas itu kerja. Bila sudah kerja, dapat gaji beli kereta. Bila sudah beli kereta, kahwin. Dan kemudian sampai mati kau hidup begitu. "

    Serius, ramai rakyat Malaysia yang berfikiran begini. Kamu fikir bagaimana Steve Jobs dan Bill Gates berjaya?

    Berbalik kepada MSC. Adalah sesuatu yang memalukan kerana kita ada kembar Lembah Silikon, tetapi sistem IT kita adalah begitu primitif. Sungguh tidak saya sangka selepas 11 tahun MSC dilancarkan oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1995, barulah saya tahu bahawa sampai sekarang Malaysia masih bergantung kepada Singapura dan Amerika Syarikat (AS) untuk mengakses Internet. Itupun setelah Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik membuat pendedahan [baca artikel].

    No wonder Streamyx = Snailmyx.

    Jika selepas pemindahan ibusawat tidak membawa apa-apa perubahan ketara, maka Malaysia sebenarnya patut menutup sahaja MSC ataupun menukarkannya kepada tempat simpan rokok kretek Gudang Garam. Kita ada graduan IT yang banyak, tetapi kita tak reti nak menggunakan kemahiran mereka. Maka saya tidak hairan jika laman-laman web kerajaan dengan begitu mudah diserang oleh hackers dan crackers Indon tidak lama dulu.

    Bayangkanlah, laman web kerajaan begitu mudah diserang! Apa sudah cikai sangatkah pakar-pakar keselamatan IT yang berkerja dengan kerajaan? Atau adakah IPTA dan IPTS kita melahirkan selambak graduan sains komputer yang memiliki ijazah dalam Microsoft Words, Excel dan Powerpoint sahaja? Dan kemudian, adakah mereka inilah yang diambil berkerja bagi menjaga sistem keselamatan data sulit negara, dan mereka jugalah yang memberikan nasihat kepada kerajaan bagaimana caranya untuk memperkembangkan lagi IT negara?

    Adakah patut (berdasarkan kenyataan Hafiz Firdaus di atas), pegawai yang bertanggungjawab dalam perkara berkaitan Streamyx, begitu jahil dalam bidang kerjanya? Jika begitu, no wonder Streamyx = Snailmyx, dan no wonder TM is playing a monopoly.

    Dan apa gunanya MSC jika ia tidak mampu menyelesaikan rungutan pengguna yang sudah berlaku sejak sekian lama? MSC hanya pada nama sahajakah?

    Ireland dan Malaysia Tidak Sama?

    Sesetengah pembaca mungkin berasa saya tidak adil kerana membandingkan Malaysia dan Ireland. Tapi saya berpendapat saya bersikap adil dan kritis. Ini kerana Malaysia sering membanding-bandingkan servis mereka dengan negara-negara lain. Contoh:
    • Paspot yang memiliki teknologi cip ini adalah yang pertama seumpamanya di dunia.
    • MSC adalah yang pertama seumpamanya di Asia (sebab nak kata yang pertama di dunia tak boleh dek kerana Lembah Silikon di Amerika).
    • Kami berasa bangga kerana UM disenaraikan oleh The Times Higher Education (THES) sebagai antara 100 universiti terbaik dunia (bila tahun depan UM jatuh ke tangga 169, naib canselor dan ahli politik mula menggelabah, Pak Lah pun naik gusar).

    Jadi, poin di sini ialah Malaysian like to compare, and they like to see if they are the first to do/achieve that. Jadi, apa salahnya saya buat perbandingan Malaysia-Ireland? Ooo..bila Kuala Lumpur di 'ranking' kan oleh Reader's Digest pada tangga ke-33 dari 35 sebagai bandar yang agak kurang adab, mulalah menggelabah. Rasa macam nak sorok muka pula. Dan kemudian kita dapat tengok komen-komen ahli politik dan ahli akademik yang bersungguh-sungguh membidas Reader's Digest.

    Saya fikir saya mahu tergelak pula bila melihat reaksi mereka semua. Saya antara pelanggan tetap Reader's Digest edisi British (tapi dah berhenti kira-kira 3 bulan lepas), dan dalam tiap-tiap keluaran, pasti ada sahaja survey yang mereka buat. Tapi saya tak berapa hairan sangat sebab ia bukanlah satu kajian akademik yang dijalankan dengan bersungguh-sungguh dan menggunakan kaedah statistik yang betul-betul ilmiah.

    Tapi hanya kerana Reader's Digest ini majalah orang putih, dan yang membuat survey itu juga orang putih, maka kita rakyat Malaysia, sebagai satu bangsa yang masih lagi dijajah mentalnya, menganggap kajian itu sebagai satu autoriti yang perlu diberikan perhatian serius dan mendalam. Tapi cuba kalau orang Melayu sendiri yang buat kajian tu, tak adanya pak-pak menteri dan ahli akademik yang nak layan sangat. Silap-silap dituduhnya pengkaji Melayu itu sebagai biadab pada bangsa (atau lebih teruk lagi, ada yang kata: ini kajian si Cina menyamar Melayu).

    Dan cuba kalau ahli akademik kita sendiri yang menegur krisis budaya dan sikap para pelajar kita yang terlalu asyik dengan budaya hiburan, mana ada ahli politik kita endah sangat. Tapi, bila THES bagi ranking nombor 169 kepada UM, ramai pula ahli politik yang risau. Padahal ranking THES itu bukan boleh pakai sangat. Banyak bias sana-sini. THES mungkin relevan di UK, tapi ia bukanlah autoriti untuk menilai tahap kecemerlangan sistem pendidikan tinggi kita. Sistem kita yang punya, maka kita sendiri jugalah yang perlu menilainya. Saya tak fikir THES layak menilai sistem kecemerlangan akademik Universiti Al-Azhar.

    Masalah kita sebenarnya masalah mentaliti. Kita adalah satu bangsa yang kurang keyakinan kepada pegangan dan kepercayaan budaya unik yang kita warisi. 446 tahun dijajah, 49 tahun merdeka: ia masih belum cukup menjadikan kita bangsa maju pada tahun 2020. Maju pada mentaliti adalah sangat penting berbanding maju dari segi materialistik. Ada duit, semua boleh jadi. Kamu ada USD 20 bilion, maka kamu sudah boleh bina infrastrutuk yang jauh lebih maju dari MSC, Sepang F1 dan KLCC di Rwanda.

    Tapi adakah itu boleh menjadikan Rwanda negara maju apabila projek itu siap dalam masa dua tahun? Tidak.. bahkan mereka akan jadi seperti monyet mendapat bunga yang sangat jakun. Dan kita sebenarnya sudah jakun - jakun pada kemajuan kebendaan yang sedang kita nikmati di Malaysia. Tapi pada hakikatnya, kita gagal membina jatidiri bangsa dan agama. Kita tidak yakin pada kemampuan kita sendiri.

    Dan dengan itu, saya membuat kesimpulan bahawa teguran saya kepada TM tidak akan menyebabkan syarikat korporat itu membuat dan memperbaiki perkhidmatan mereka. Tetapi jika Bill Gates, atau mungkin sekadar pak menakan Bill Gates menegur perkhidmatan TM, maka percayalah..esok juga Telekom Malaysia akan bertindak.
    ---

    P.S. Sewaktu saya menyemak ejaan bagi pos ini, tetiba si pembaca berita stesen Berita Radio RTM (saya dengar online) cakap: "Malaysia menjadi negara Asia pertama yang melakukan ekspedisi menjelajah benua Amerika Selatan." Tengok, betul tak saya cakap. Malaysian like to compare.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »