Back to home page

Kempen Menjauhi Friendster 2

24 April 2007 • 103 Komen Cetak Chenta!
* Artikel ini adalah sambungan kepada episod 1 yang lebih banyak menghuraikan Friendster dari latar sejarah.
---

Sebab utama saya meninggalkan Friendster adalah demi menjamin kualiti sebuah ikatan persahabatan. Bagi saya, Friendster membuatkan saya kurang menghargai rakan-rakan, sama ada yang dekat atau jauh, yang mengelilingi diri saya. Sejak zaman turunnya Nabi Adam dari syurga, dan sejak manusia buat kali pertama tinggal di atas muka bumi, ikatan persahabatan tidak berfungsi seperti hari ini.

Di zaman mereka, persahabatan bermakna pertemuan dan perpisahan. Kadang-kala perpisahan itu ada pertemuannya sekali-sekala, dan kadang-kala terus lesap macam asap. Persahabatan hari ini, yang dibantu dengan teknologi Friendster menjadikan erti persahabatan itu sebagai sebuah pertemuan (dan sebuah pertemuan), dan tiada perpisahan. Akibatnya, persahabatan menjadi online 24 jam, 7 hari seminggu, walaupun seorang di benua Amerika, dan rakannya itu pula di benua Asia.

Bagi saya perpisahan (atau lama tak jumpa dan tahu khabar) menjadikan saya menghargai rakan-rakan yang ada. Saya dapat merasakan perbezaan ketara apabila bertemu dan berbual di dunia nyata dengan rakan yang ada di dalam senarai Friendster saya berbanding rakan yang tiada Friendster. Borak saya dengan rakan bukan Friendster, yang lama tidak berjumpa, adalah lebih bermutu dan menyeronokkan. Ini memandangkan saya tidak tahu langsung apa-apa tentang perkembangan dirinya. Jadi perbualan akan lebih menarik. Dan inilah dia persahabatan! Kamu bertemu, kamu berpisah, dan kemudian kamu bertemu lagi untuk bersembang hal-hal menarik sepanjang kamu berpisah.

Kalau kamu sudah tahu bahawa rakan kamu sudah berkahwin dan sudah ada anak, dan anda tahu berita gembira ini hanya dengan melihat profil Friendsternya, apakah tidak pelik dan janggal untuk bertanya kepadanya apabila bersua muka di alam nyata, "Eh, engkau dah kahwin ke?" Saya rasa tidak seronok mengetahui berita tentang rakan saya hanya dengan melihat profil dan gambar-gambar yang diletakkan di profil mereka. Memang faedahnya kita akan dapat mengetahui perkembangan terkini sahabat handai, tetapi adakah PERLU bagi kita untuk mengetahui perkembangan mereka pada setiap bulan, atau pada setiap minggu, atau pada setiap hari, atau pada setiap jam? Adakah perlu? Dan adakah ini menjamin kualiti dalam persahabatan?

Kualiti Persahabatan

Saya berpendapat persahabatan begini kurang kualitinya. Saya lebih rela lama tidak berjumpa kawan yang saya ada dan kemudian tiba-tiba berjumpa mereka 10 tahun di akan datang. Ini lebih menarik dan mengujakan. Berjumpa kawan, sama ada yang jauh atau dekat, tiap-tiap hari di Friendster adalah sesuatu yang sangat membosankan. Ada orang berhujah bahawa sebab utama dia menyertai Friendster adalah untuk mencari semula kawan-kawan lama.

Memang betul. Friendster meningkatkan kebarangkalian untuk bertemu semula dengan teman-teman lama. Selalunya, apabila mereka bertemu kembali dengan kawan lama di Friendster, mereka akan berasa sangat-sangat terkejut, terkesima, dan teruja. Ada juga rasa riang di dalamnya. Kemudian mereka saling bertukar-tukar testimonial dan mesej dengan sangat kerap.

Namun, kekerapan ini semakin berkurangan apabila masa semakin menuju ke depan. Testimonial yang pada awalnya saling bertukaran 2 kali sehari, akhirnya bertukar kepada sebulan sekali, dan akhirnya 3 bulan sekali. Dan apabila masa semakin lagi bergerak, testimonial yang pada dulunya memiliki aroma seperti "Eh, bestnya jumpa kau. Apa cerita kau sekarang..bla..bla..bla.. (panjang sangat nak tulis)", akhirnya berubah menjadi "Eh, kau ni memang la. Takkan setakat lalu aje kat profile aku. Alang-alang dah lalu tu, bagi la testimonial".

Di samping itu, perkembangan sahabat lama kita akhirnya tidak lagi diberitahu in-person. Sebaliknya kitalah yang perlu membuka profil mereka untuk mengetahui apa cerita mereka sekarang. Sounds familiar? Percayalah, dengan tidak memiliki Friendster, anda pasti akan menemui sesuatu yang lebih menarik dan mengujakan dalam setiap ikatan persahabatan yang terjalin.

Ketika ibu saya kecil, dia memiliki seorang rakan baik. Namun demikian, mereka berdua telah berpisah. Pada satu hari, kira-kira 40 tahun kemudian, ibu saya mendapat panggilan telefon dari seorang wanita. Wah, rupa-rupanya si pemanggil itu adalah rakan ibu saya sewaktu kecil! Dari mana dia dapat nombor telefon rumah saya, saya sendiri pun tidak tahu. Tetapi, ada udang di sebalik batu rupanya.

Dia menelefon ibu saya untuk menjemput menghadiri kenduri kahwin anak lelakinya. Anak lelakinya adalah salah seorang anggota kumpulan rap yang sangat terkenal kira-kira 10 tahun dahulu (maaf saya rahsiakan nama kumpulan itu). Sebelum berlakunya kenduri kahwin itu, agak kerap juga ibu saya dan dia berbual di telefon. Selalunya dia yang akan menelefon ibu saya. Tetapi setelah perginya majlis itu, tidak pernah rasanya dia menelefon ibu saya. Apabila kakak saya kahwin pula, ibu saya menjemputnya datang, dan Alhamdulillah, jemputan itu berjaya ditunaikan olehnya.

Dan kemudian mereka berdua berpisah lagi. Sudah jarang menghubungi. Inilah persahabatan. Bertemu dan berpisah. Datang dan pergi.

Namun, ada sesuatu yang perlu kita sedar. Perpisahan bukan bermaksud terus melupakan. Sebab itu pepatah Melayu berpesan kepada para suami, "Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan". Orang tua-tua kita bukan menyuruh suami meninggalkan isteri di rumah untuk menggatal dengan perempuan lain. Sebaliknya, mereka menasihati suami supaya pergi jauh sekali-sekala dari rumah, dan apabila pulang, pasti akan terbit lebih rasa kasih sayang di antara suami dan isteri. Ini kerana jarak dan perpisahan akan melahirkan lebih rasa sayang di hati manusia. Maka, perpisahan juga akan menjadikan sebuah persahabatan itu lebih berkualiti.

Kesan Psikologi

Kesan psikologi komuniti sosial maya mungkin masih belum kita rasakannya. Setakat pengetahuan saya, masih tiada lagi sebarang kajian ilmiah untuk mengkaji kesan Friendster, MySpace dan sebagainya kepada psikologi manusia. Saya cuma berteori, kesannya hanya dapat kita lihat kira-kira 20 tahun dari sekarang. Friendster adalah sesuatu yang baru dan ia masih lagi dalam proses bertatih. Belum pun lagi mencecah separuh dekad usianya. Friendster semakin mendapat tempat di hati ramai orang. Semakin ramai orang yang lebih suka bersosial di Friendster dan Yahoo Messenger berbanding di alam nyata. Tidakkah ini berlawanan dengan fitrah manusia?

Kadang-kadang saya berasa aneh apabila melihat gelagat manusia yang begitu asyik melayan rakannya di komputer, sehingga rakan yang ada di sebelahnya dilayan acuh tak acuh (saya juga kadang-kala terjebak dengan perbuatan tak bagus ini). Pernah sekali saya memasuki bilik rakan saya. Di bilik itu ada 3 orang penghuni. Sebelum saya masuk, saya sangka tiada orang di bilik itu kerana senyap sunyi sungguh. Tiada suara manusia. Jika ada semut bersin, mungkin saya akan mendengar bersinan semut itu. Rupa-rupanya, masing-masing sibuk dengan internet, YM dan Friendster.

Inikah persahabatan yang kita mahukan? Persahabatan yang kurang menghargai sahabat yang ada di sebelah? Saya mahu sembang-sembang dengan mereka pun rasa teragak-agak memandangkan masing-masing sudah hanyut di internet. Akhirnya, saya membuat keputusan untuk keluar sahaja setelah bertanya satu dua patah soalan yang dijawab secara sambil lewa.

Dari kesan psikologi yang lain, apa akan terjadi kira-kira 20, 30, 40 tahun dari sekarang, apabila banyak profil di Friendster yang menampilkan profil-profil orang yang sudah mati. Saya rasa, sesuatu yang agak depressing apabila melihat satu demi satu rakan-rakan Friendster kita meninggal dunia. Jika anda adalah rakan MySpace kepada mangsa pembunuhan bersenjata yang dilakukan oleh Cho Seung Hui di Virginia Tech, apa yang mungkin anda rasa sekarang?1

Membuang Masa

Masa juga menjadi sebab utama mengapa saya meninggalkan Friendster. Kebanyakkan orang memiliki alasan ini untuk meninggalkan Friendster. Seorang rakan saya, memberitahu bahawa semasa di zaman Friendsternya, secara purata dia menghabiskan 3 jam sehari melayari Friendster. Ya, 3 jam. Oleh kerana sehari ada 24 jam, maka dia menghabiskan 1/8 waktu hariannya di Friendster.

Saya pula dalam 1 jam sehari. Tapi apa yang saya dapat dalam 1 jam melihat profil sekian-sekian orang, yang kadang-kala tiada kaitan langsung dengan diri saya? Saya mungkin tidak mendapat dosa dengan melihatnya (belum tentu lagi), tapi saya yakin saya telah melakukan sesuatu yang lagha dan tidak ada manfaat, baik bagi kehidupan dunia mahu pun akhirat. Kalau ada manfaat dunia, masih okay lagi, tetapi apabila saya memikirkan tiada langsung manfaat dunia dan akhirat, lebih bagus saya belajar buat roti canai.

Di dalam bab fiqh Islam, ada satu masalah furu' yang bersifat khilaf tentang hukum bermain catur. Para fuqaha berbahagi-bahagi pendapat tentang hukumnya. Pendapat majoriti fuqaha mazhab Hanbali adalah haram bermain catur, dan hukum haram ini adalah hukum paling kuat ataupun rajih di dalam mazhab Hanafi. Ada juga ulama yang mengelaskan hukum bermain catur sebagai jatuh dalam grey area. Malah ada juga ulama-ulama besar yang mengatakan harus hukum bermain catur. Dalam mazhab Shafi'i pula, hukum bermain catur tidaklah haram, cuma ia tidak digalakkan.2

Namun demikian, secara umumnya hukum pelbagai jenis yang dikeluarkan oleh para fuqaha itu ada melibatkan konsep masa. Ulama-ulama ini bimbang kalau-kalau umat Islam terlalu asyik dan leka bermain catur. Para ulama adalah golongan manusia yang benar-benar memahami dan menghargai nikmat masa yang Allah kurniakan ke atas kita. Bagi mereka, satu saat yang digunakan secara sia-sia akan membuatkan manusia menangis dan benar-benar menyesal di hari Akhirat nanti.

Bayangkan, bagaimana agaknya kalau para ulama yang mengeluarkan hukum bermain catur itu masih lagi hidup pada hari ini, dan kemudiannya mereka melihat pemuda-pemudi Islam menghabiskan banyak masa mereka di Friendster, MySpace, X-Box, PS3, anime, soap opera, Yahoo Messenger, dan sebagainya? Ini realiti remaja Islam sekarang. Perjuangan Islam memerlukan tenaga orang muda. Adakah orang muda Islam hari ini mampu melakukan sehebat Sultan Muhammad al-Fatih yang berjaya menawan kota Istanbul (Constantinople) dari cengkaman Empayar Byzantine ketika usianya baru sahaja 21 tahun?

Saya sudah pun melepasi had umur 21 tahun, dan saya masih tidak melakukan sumbangan besar kepada Islam. Adakah anda mampu memecahkan rekod Sultan Muhammad al-Fatih, seperti dengan membebaskan kota Palestin dari rejim Zionis pada usia 20 tahun?

Mungkin itu terlalu besar bagi diri kita. Ibarat mahu mengumpul bintang-bintang di langit. Taqwa kita dan taqwa Sultan Muhammad al-Fatih besar bezanya. Taqwa yang lemah tidak mampu menggentarkan Zionis dan musuh-musuh Islam yang lain. Maka, kita beralih kepada sesuatu yang lebih kecil. Bolehkah kita pada hari ini, sekurang-kurangnya membaca setengah juzuk Al-Quran setiap hari? Angkat tangan siapa boleh!

Saya tahu, tak ramai yang mampu. Setengah juzuk Al-Quran hanya memerlukan kira-kira 30 minit untuk membacanya. 30 minit terasa seperti 30 jam apabila orang-orang yang berhati kotor membaca Al-Quran. Tetapi kita dengan mudah mampu melayari Friendster sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Aneh bukan? Mungkin ini ada kaitannya dengan teori relativiti yang dikemukakan oleh Albert Einstein. Satu petikan kata-katanya untuk menjelaskan teori relativiti yang kompleks ke dalam bahasa yang mudah difahami oleh orang awam ialah:
"Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity."

Agaknya pada hari ini, tidak salah kalau saya mengatakan bahawa umat Islam, tanpa mereka sedari telah memiliki satu rumus paradigma: hot stove = Al-Quran, dan pretty girl = Friendster.

Sebuah Perubahan

Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya tentang Friendster. Tidak mengapa. Saya tidak paksa anda untuk meninggalkannya secara serta-merta. Sebab itu artikel ini bertajuk Kempen Menjauhi Friendster, dan bukannya Kempen Memboikot Friendster. Saya tidak syadid atau keraskan perkara ini kepada anda. Saya hanya syadid pada diri saya sendiri. Saya bimbang kalau-kalau saya ketagih Friendster, maka saya gunakan kaedah cold turkey3 untuk mengatasinya.

Bagaimana saya mampu untuk menghalang manusia dari menyertai komuniti sosial maya ini, sedangkan ia semakin menjadi budaya kehidupan manusia zaman moden? Pada tahun 2006, carian utama di Google adalah Bebo (tangga pertama) dan MySpace (tangga ke-2)4. Bebo juga merupakan satu lagi rangkaian sosial maya yang semakin meraih populariti masyarakat dunia. MySpace, Bebo, Friendster, dan lain-lain, adalah realiti hari ini.

Tapi percayalah, hati manusia itu sifatnya sentiasa berubah. Mungkin hari ini anda memandang Friendster itu sebagai sesuatu yang elok dan bermanfaat. Saya juga begitu satu ketika dahulu. Tetapi, apabila alam ini semakin mendewasakan saya, pandangan dan paradigma saya telah berubah. Sama ada kita sedari atau tidak, satu hari nanti kita pasti akan berubah dan menjadi semakin dewasa (hanya semata-mata anda berumur 40 tahun, itu tidak bermakna anda telah dewasa). Muhammad Ali, bekas jaguh tinju termasyhur di dunia pernah berkata:
A man who views the world the same at fifty as he did at twenty, has wasted thirty years of his life.

Satu hari nanti, apabila datang detiknya anda tiba-tiba terfikir untuk meninggalkan alam Friendster, maka janganlah ragu-ragu untuk melaksanakannya. Sedangkan pengasas Friendster sendiri, iaitu Jonathan Abrams juga telah meninggalkan Friendster, mengapa anda juga tidak boleh? Apa yang bezanya, selepas Jonathan Abrams meninggalkan Friendster, beliau telah melabur di dalam sebuah kelab malam di San Francisco, iaitu Slide. Dan kemudian mengasaskan satu lagi rangkaian sosial lain, dinamakan Socializr pada tahun 2006.

Jonathan Abrams mengasaskan Friendster dan Socializr dengan matlamat asalnya yang berbeza. Beliau mendapat idea menubuhkan Friendster setelah dia gagal dalam percintaan. Jonathan Abrams tidak boleh hidup tanpa kehadiran wanita di sisinya. Maka dengan kewujudan Friendster, ia akan membantu Jonathan Abrams untuk mencari teman wanita yang baru yang cantik5. Socializr pula diwujudkan dengan bisnes dan wang sebagai matlamat utama setelah Friendster memasuki zaman suramnya (yang akhirnya membawa kepada penarikan dirinya dari syarikat yang diasaskan olehnya ini).

Kita selaku umat Islam, janganlah setelah meninggalkan Friendster dan kemudian terlibat aktif pula di dalam MySpace! Kita umat Islam mesti memiliki pandangan hidup yang berbeza dengan mereka yang bukan Islam. Matlamat kita akhirat, bukan dunia. Dunia adalah alat, dan akhirat itu matlamat. Maka gunakanlah alat-alat yang ada di dunia ini dengan sebaik-baiknya. Oleh itu, setelah kita menarik diri dari Friendster, fokuskan usaha kita pada perkara-perkara yang lebih membawa manfaat kepada diri sendiri dan orang lain. Bak kata Sidi Ahmad al-Zarruq6 di dalam wasiatnya:
"Berkerjalah di dunia ini seolah-olah kamu akan hidup selamanya, tetapi beramallah untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari."

Panduan Mencari Sahabat

Gunakanlah Friendster secara ala kadar. Jangan terlebih-lebih kadar. Dan jangan fikir dengan ada beratus-ratus orang kawan di dalam senarai sahabat Friendster anda, itu menandakan anda sangat popular dan memiliki ramai kawan. Sahabat baik susah dicari. Sebab itu Rasulullah saw sendiri pernah bersabda di hampir penghujung usia Baginda, yang maksudnya lebih kurang,
"Orang yang paling aku percayai adalah Abu Bakar. Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu." 7

Semua umat Islam kenal Abu Bakar as-Siddiq. Beliau merupakan lelaki pertama yang benar-benar percaya kepada wahyu Allah yang dibawa oleh Rasulullah, di kala ramai orang mengatakan Nabi sudah terkena penyakit gila dan schizo. Beliau adalah seorang lelaki yang sanggup mengambil risiko menemankan Rasulullah dalam hijrah Baginda dari Mekah ke Madinah walaupun dirinya sentiasa berada di dalam keadaan ketakutan sepanjang perjalanan hijrah tersebut. Beliau adalah salah seorang dari 10 orang sahabat Nabi yang dijanjikan Syurga. Beliau adalah seorang lelaki yang apabila dibentangkan Syurga dan Neraka di hadapannya, pasti tidak akan bertambah lagi keyakinannya terhadap segala janji dan ancaman Allah kerana keimanannya sudah berada di tahap paling maksimum. Beliau jugalah yang berkata, "Jika sebelah kaki aku berada di dalam Syurga dan sebelah lagi di luar, maka aku masih lagi berasa tidak selamat. Jika kedua-duanya sudah berada di dalam Syurga, barulah aku boleh berkata Alhamdulillah."

Abu Bakar begitu istimewa. Beliau adalah sebaik-baik calon sahabat idaman. Siapa yang tidak mahu menjadikan manusia semulia Saidina Abu Bakar as-Siddiq ini sebagai seorang teman sejati? Namun demikian, apabila menyentuh tentang konsep persahabatan, Nabi tetap mengatakan "Jika aku mahu mengambil seorang sahabat baik, nescaya aku memilih Abu Bakar di tempat itu." Padahal, Abu Bakarlah antara manusia yang paling rapat dengan Nabi di sepanjang perjuangan Baginda menyebarkan dakwah Islam yang penuh dengan ranjau dan duri. Apa yang boleh dikatakan di sini, sesungguhnya seorang sahabat sejati itu sangat sukar dicari.

Sidi Ahmad al-Zarruq sekali lagi di dalam wasiatnya menasihatkan supaya mencari seorang teman baik bagi menolong kita di dalam urusan-urusan duniawi dan akhirat. Dan dalam masa yang sama juga, beliau memberikan amaran bahawa sahabat baik yang benar-benar berada di sisi kita dalam keadaan susah dan senang adalah amat sukar dicari (jangan lupa bahawa Sidi Ahmad al-Zarruq hidup pada 846-899 Hijrah, iaitu lingkungan tahun 1400-an. Di zaman itu pun susah untuk mencari sahabat baik, maka apatah lagi di zaman 2000-an yang semakin materalistik ini).

Ada orang yang suka bermegah-megah dengan ramainya kawan yang mereka ada. Tapi betulkah kawan yang mereka ada itu benar-benar seorang kawan? Ketahuilah bahawa anda sebenarnya tidak memiliki ramai kawan. Oleh itu jika anda memiliki seorang kawan baik, anda sebenarnya terdiri dari golongan yang sangat bertuah di dunia. Dan jika anda ada dua orang kawan baik, buatlah sujud syukur banyak-banyak kepada Allah. Ini kerana sahabat akan bersama-sama dengan kita dalam susah atau senang. Dan jangan lupa juga bahawa seorang musuh yang kita ada adalah jauh lebih banyak dari 1000 kawan di sekeliling pinggang.

Kawan yang hanya bersama kita di waktu senang, itu tidak dinamakan kawan. Itu dinamakan parasit. Saya pernah sahaja mendengar beberapa kisah sahih tentang persahabatan dunia moden. Dua orang ini siap pernah berbai'ah, atau pun taat setia. Tetapi apabila yang seorang lagi benar-benar di dalam kesusahan, tiba-tiba rakannya itu tidak mahu menolongnya. Ini kes kawan yang lari di waktu kita susah, belum lagi masuk bab kawan makan kawan, atau kawan tikam belakang.

Sahabat dan Cinta

Perhubungan sahabat adalah sama seperti perhubungan cinta. Kita tidak menganggap seseorang itu cintakan kita apabila dia melarikan diri apabila kita susah. Begitulah juga dalam persahabatan. Fahami konsep cinta ini, maka kita akan faham tentang konsep persahabatan. Cinta itu lebih asyik berbanding sebuah persahabatan. Dalam cinta, kita akan selalu berjumpa ayat-ayat cinta seperti "Aku akan tetap bersama mu selamanya...dalam susah atau pun senang." Ini janji sehidup semati dalam percintaan. Sedangkan orang yang bercinta (malah yang telah berkahwin) pun boleh berpisah dan bercerai-berai, maka apatah lagi dalam hubungan persahabatan.

Sifat cinta adalah setia dan patuh kepada insan yang dicintainya. Seorang wanita pernah bertanya kepada seorang penyair tentang bagaimana kita mahu tahu sama ada seseorang itu benar-benar mencintai dirinya dengan sebenar-benar cinta. Dan penyair itu menjawab:
"Jika si dia berasa yang dia pasti mati jika tidak meminum air disebabkan kehausan, dan kemudian engkau berkata kepadanya, "Jangan minum air itu", maka dia tidak akan minum air itu".
Inilah yang dinamakan cinta. Dan inilah juga intisari ikatan persahabatan. Persahabatan dan percintaan yang hakiki tidak akan berubah apabila situasi berubah. Pengajarannya, berhati-hatilah dalam mencari cinta dan persahabatan di dalam dunia ini.

Ikatan persahabatan dan percintaan (yang palsu) berubah apabila situasi berubah kerana kebanyakkan manusia melihat sesuatu perkara, masalah dan isu mengikut dari kaca mata dirinya sahaja. Dengan kata lain, kebanyakkan manusia mementingkan diri sendiri, atau pun selfish. Oleh itu, apabila memulakan sebuah persahabatan dan percintaan, jangan terus menganggap bahawa mereka akan benar-benar memahami diri kita.

Lain tempat tegak, lain barang yang nampak. Dunia dia dan dunia anda mungkin berbeza. Tapi tak mustahil anda dan dia mempunyai aspirasi yang sama. Lihat sahaja sejarah perkembangan Islam oleh Rasullullah di Mekah selama 13 tahun, dan di Madinah selama 10 tahun. Bagaimana caranya dalam tempoh 23 tahun itu, Rasulullah berjaya menyatukan penduduk tanah Arab yang terdiri dari pelbagai puak yang saling bercakaran dan dibelit pula dengan fahaman fanatik asobiyyah, menjadi satu ummah yang diikat kukuh dengan tali akidah kepada Allah yang satu?

Ini kerana mereka yang memeluk Islam itu memiliki aspirasi yang sama. Aspirasi mereka adalah untuk mencari keredhaan Allah, dan seterusnya mudah-mudahan mendapat balasan syurga dan terlepas dari azab api neraka. Dengan aspirasi inilah kaum Ansar sanggup mengorbankan apa sahaja demi menolong orang-orang Muhajirin. Ya, apa-apa sahaja, sehingga ada kaum Ansar yang mahu menceraikan isteri mereka untuk diberikan kepada orang-orang Muhajirin yang masih bujang. Kaum Ansar ini tidak gila, tetapi mereka telah benar-benar memahami konsep persaudaraan dan persahabatan yang hakiki.

Melalui aspirasi itu jugalah, umat Islam yang pada mulanya hanya ada seketul dua jumlahnya, akhirnya meningkat menjadi beratus-ratus ribu orang yang berpayung di bawah akidah tauhid yang sama. Seluruh tanah Arab berjaya di Islamkan. Ketika berlakunya Haji Wida' tahun 10 Hijrah, iaitu haji terakhir yang dihadiri oleh Rasulullah sebelum kewafatannya pada tahun 11 Hijrah, sekurang-kurangnya 120,000 orang telah bersama-sama Nabi mengerjakan haji tersebut. Kadang-kadang, amat aneh memikirkan bagaimana dalam tempoh 2 dekad sahaja, umat Islam di tanah Arab mampu mencapai tahap yang sangat gemilang. Dan saya percaya, ia adalah disebabkan aspirasi mereka yang sama. Dan aspirasi inilah yang mampu menjadi kunci untuk mengembalikan zaman kegemilangan Islam di muka bumi ini.

Sahabat yang Patut Dicari

Sahabat yang patut kita cari adalah sahabat yang berkawan dengan kita bukan kerana kekayaan, kepopularan, kehenseman, dan kecomelan yang kita ada. Kekayaan boleh hilang serta-merta. Begitu juga dengan populariti. Maka apabila kekayaan dan populariti ini hilang, kita juga akan kehilangan sahabat. Dan jangan juga berkawan dengan seseorang itu hanya semata-mata dia hensem, kacak, cantik dan comel. Semua benda ini akan pergi satu hari nanti. Orang yang dilahirkan cantik, jangan bermegah dan suka menunjuk-nunjuk. Sila merendah diri dan jangan gedik. Cantik sebenarnya adalah satu masalah besar bagi diri manusia.

Cantik itu ibarat dilahirkan dari perut ibu sebagai seorang yang kaya-raya, dan kemudian kekayaan itu semakin surut apabila umur bertambah, dan tiada langsung cara untuk menambahkan kekayaan yang semakin beransur-ansur hilang itu. Pepatah orang putih mengatakan, "Beauty is only skin-deep". Maksudnya, kacak dan cantik itu hanyalah setebal kulit. Apabila kulit manusia yang setebal kira-kira 2mm ini disiat dari badan, maka apakah beza di antara si Beauty dan si Beast? Maka berhati-hati dengan kecomelan yang anda miliki.

Sahabat yang baik patut menjadi cermin kepada diri kita. Di dalam Sahih Bukhari, terdapat satu hadith yang sering dipetik oleh umat Islam, iaitu "Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin yang lain." Tanya diri anda, apa tujuan anda melihat cermin?

Kita melihat cermin bukan untuk melihat kecantikan diri kita. Kita melihat cermin untuk membetulkan apa-apa yang tidak kena pada wajah dan badan kita, atau pada pakaian yang kita kenakan. Ini fungsi hakiki cermin. Jika anda melihat cermin untuk melihat kecantikan diri anda, dan kemudian rasa perasan yang anda ini cantik, comel atau kacak, maka apa beza di antara anda dan Wicked Queen dalam kisah dongeng Snow White? 8

Oleh sebab itu Nabi mengatakan bahawa seorang mukmin adalah cermin bagi orang mukmin yang lain. Apabila berjumpa dengan seorang mukmin yang lain, jadikan mereka sebagai cermin. Lihat perkara-perkara yang baik pada diri mereka, lalu pantulkan kebaikan itu pada diri anda. Mudah-mudahan pantulan itu akan membuatkan anda menyedari perkara-perkara buruk dalam hidup anda yang mesti anda perbaiki.

Untuk anda menjadi cermin kepada mukmin yang lain, maka anda juga mahu tidak mahu perlu juga berubah menjadi lebih baik dari semalam. Apabila semua mukmin saling berfungsi seperti cermin, maka semakin indahlah akhlak masyarakat Islam yang ditonjolkan kepada masyarakat bukan Islam. Indahnya akhlak akan membawa kepada perkembangan ummah yang lebih sihat dan progresif.

Kesimpulannya, agak sukar bagi kita untuk melihat keburukan dan aib diri sendiri tanpa ada cermin. Dan cermin itu adalah saudara mukmin kita. Dengan cermin, barulah kita boleh melihat siapa kita. William Shakespeare ada menulis satu perkara berkaitan cermin di dalam salah satu karyanya yang popular, iaitu Macbeth. Katanya lebih kurang, "Tuhan telah menetapkan bahawa manusia hanya boleh melihat wajahnya melalui cermin". Dengan kata lain, kita tidak akan sama sekali boleh melihat wajah sendiri dengan mata kita. Kita hanya boleh melihat wajah sendiri melalui refleksi yang dihasilkan melalui cermin.

Kita tidak boleh melihat wajah sendiri. Tetapi orang lain yang ada di sekeliling kita boleh melihat wajah kita. 'Orang lain' ini berpotensi menjadi cermin bagi diri kita. Sebaik-baik cermin adalah orang-orang mukmin. Maka pilihlah 'cermin' itu berhati-hati. Cermin yang baik akan menyedarkan kita tentang keaiban yang ada pada diri. Kurangkan bergaul dan pergi ke tempat-tempat yang mempunyai banyak 'cermin-cermin rosak dan dusta'. Cermin-cermin sedemikian saya sifatkan sebagai cermin yang digunakan oleh Perseus untuk membunuh Medusa. Siapakah Medusa?

Medusa adalah satu makhluk jahat dalam mitos Greek. Medusa memiliki rambut ular dan wajahnya begitu hodoh. Manusia yang memandang Medusa akan berubah serta-merta menjadi batu. Oleh itu Perseus menggunakan pelindung cermin dalam usahanya membunuh Medusa. Dengan melihat pantulan imej Medusa di dalam cermin (dan tidak memandang tepat ke arah Medusa bagi mengelakkan disumpah menjadi batu), Perseus akhirnya berjaya memenggal leher Medusa. Inilah cermin yang membawa kepada kemusnahan Medusa. Dan 'cermin-cermin rosak dan dusta' yang saya sebutkan di perenggan sebelumnya juga boleh membawa kemusnahan kepada diri kita jika tersilap langkah. Cermin rosak dan dusta ini dihasilkan oleh kaki-kaki maksiat dan lagha. Maka, cari dan berkawanlah dengan orang-orang yang mukmin dan soleh. Mudah-mudahan kita mendapat sebaik-baik cermin. Jangan biarkan diri anda terbunuh seperti Medusa.

Sahabat Hakiki

Biar apa pun jenis sahabat yang anda miliki, tetapi ketahuilah bahawa sahabat baik yang sebenar bagi seseorang manusia itu adalah amal solehnya. Inilah sebaik-baik teman, dan ia juga adalah sebaik-baik bekal bagi kita untuk bertemu dengan Allah. Ini seperti mana kisah Hatim al-'Assam yang terdapat di dalam kitab Ya Ayyuhal Walad al-Muahib tulisan Imam al-Ghazali. Hatim al-'Assam adalah seorang sahabat baik kepada Syaqiq al-Balkhiy.

Pada satu hari, Syaqiq bertanya kepada Hatim, "Kamu telah bersahabat denganku selama 30 tahun. Apakah yang telah kamu perolehi dari persahabatan kita ini?" Jawab Hatim al-'Assam, "Aku telah memperolehi lapan perkara, cukup sebagai bekalan bagi keselamatan aku di Akhirat nanti."

Dan ini perkara pertama dari 8 perkara itu. Untuk 7 perkara lagi, sila dapatkan kitab itu di kedai buku berhampiran (tak tebal pun kitab tu).
Aku melihat semua manusia mempunyai kekasih. Sebahagian mereka sanggup menemani kekasihnya sehingga waktu ajal mendatang. Ada pula yang akan terus menemaninya hingga ke liang lahad. Selepas itu mereka akan pulang. Tinggallah manusia ini keseorangan di dalam kuburnya. Lalu aku berfikir, "Sebaik-baik sahabat adalah mereka yang sanggup menemani aku sehingga ke dalam lubang kubur. Aku tidak menemui sahabat sebegini melainkan amal solehku."

Lalu aku pun menjadikan amal soleh sebagai kekasih aku. Agar amalan aku itu boleh menjadi pelita menerangi kegelapan di dalam kubur aku kelak, boleh menghiburkan aku dan tidak meninggalkan aku keseorangan di dalamnya.

Sebagai satu kesimpulan, tulisan ini bukan bertujuan untuk mengajak para pengguna Friendster, MySpace, Facebook, dan sebagainya, untuk terus memboikotnya jauh-jauh. Sebaliknya hanya untuk memberikan satu kesedaran bahawa Friendster itu adalah satu alat, dan bukannya matlamat. Maka, jika Friendster adalah satu alat, adakah wajar untuk kita menghabiskan masa yang begitu lama, setiap hari di situ? Dan tulisan ini dibuat bagi menyedarkan diri saya, dan mudah-mudahan mampu memberikan sesuatu yang berguna juga kepada orang lain.

Semoga kita semua semakin dewasa di dalam iman, amal dan taqwa kepada Allah. Dan moga-moga kita bertemu dengan seorang sahabat sejati yang dapat membantu kita dalam perjuangan di bumi Allah yang fana ini. Amin Ya Rabbal 'Alamin!

Nota Kaki

1 Online Snapshots of VT.
http://blog.wired.com/27bstroke6/2007/04/online_snapshot.html

2 Untuk penjelasan lebih lanjut tentang hukum bermain catur, sila baca
Chess in the Light of the Jurist oleh Sheikh Hamza Yusuf. Download PDF.

3
Cold turkey adalah satu slanga English yang merujuk kepada kaedah membuang ketagihan secara serta-merta. Contohnya, jika anda mahu cold turkey dalam ketagihan merokok, maka anda akan terus buang rokok itu jauh-jauh, terus tidak menghisapnya. Jika anda mengurangkan jumlah rokok yang dihisap secara beransur-ansur, ini bukanlah dipanggil cold turkey. Cold turkey memerlukan keazaman yang tinggi.

4
Social networks top Google search.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6189809.stm

5 Kenyataan hartawan Mark J. Pincus, seorang usahawan yang banyak melabur dalam Friendster:
"Basically, Jonathan wanted to meet girls. He told me himself, he started Friendster as a way to surf through his friends’ address books for good-looking girls." dari Wallflower at the Web Party.

6 Sidi Ahmad al-Zarruq (846-899 Hijrah) adalah seorang ulama besar kelahiran Fez, Maghribi. Beliau bermazhab Maliki dan juga merupakan salah seorang sheikh besar dalam tariqat Shadhili. Jasanya lebih harum dalam bab tasawwuf, namun demikian beliau juga adalah seorang pakar hadith dan fiqh. Diberi nama timangan sebagai Muhtasebul ulama' wal awliya yang bermaksud orang yang membetulkan para ulama dan para wali. Beliau merupakan satu-satunya ulama yang mendapat gelaran ini.

Ada juga para ulama lain yang diberikan nama timangan, seperti Imam al-Ghazali dipanggil Hujjatul Islam. Di dalam sistem tradisi Syiah, ada juga ulama mereka yang dipanggil Hujjatul Islam. Tetapi dari segi tradisi Sunni, apabila disebut Hujjatul Islam, maka ia merujuk kepada Imam al-Ghazali sahaja. Di zaman moden, Syeikhul Islam lebih merujuk kepada Imam Ibnu Taimiyyah. Namun demikian, secara tradisinya ia tidak begitu. Sheikhul Islam adalah istilah yang lebih meluas penggunaannya. Antara para ulama lain yang digelar dengan Sheikhul Islam adalah seperti Sheikh Zakariyya al-Ansari, Qadi Iyad, Imam Ibnu Hajar 'Asqalani, dan Imam Futuhi al-Hanbali.

7
Habib Ali al-Jufri ada menyentuh perkara ini dalam satu ceramahnya. Jangan bimbang, ceramah ini ada sarikata Bahasa Melayu.
http://www.youtube.com/watch?v=zH9BtuUHMsk

8
Wicked Queen selalu bertanya kepada cermin yang dimilikinya, "Cermin ajaib yang ada di dinding, siapakah wanita paling cantik? (Magic mirror on the wall, who is the fairest one of all?)" Selalunya cermin itu menjawab Wicked Queen adalah wanita paling cantik di dunia (padahal sebaliknya). Apabila pada satu hari cermin itu mengatakan Snow White adalah wanita paling cantik di dunia, Wicked Queen menjadi begitu cemburu dan marah.

Ini merangsangnya untuk menghasilkan sebiji epal beracun untuk diberikan kepada Snow White. Snow White memakan epal itu dan menyebabkan dia jatuh koma, sehinggalah ada seorang putera raja yang berjaya menyedarkannya semula. Hampir semua orang mengetahui kisah ini, tetapi tak semua orang sedar bahawa:
Perasan Cantik + Penyakit Hati = Kebinasaan, kerana akhirnya Wicked Queen terbunuh disebabkan sifat hasad yang ada di hati.
---

Berhibur Setelah Membaca

Pesan Abang oleh Sudirman. Abang Tawel Sensei tak pandai berpesan, maka terpaksa gunakan lagu ini untuk menyampaikan pesan kepada diri sendiri dan orang lain. Apa pun, hargailah waktu muda kita sebaiknya. Masa yang pergi tidak akan kembali

103 Komen Tambah Komen↴

a good article.

Agak tertarik apabila membaca konsep perpisahan dan pertemuan dalam bersahabat.

salam saudara tawel.. tahniah, hujah enta kukuh. ana pun pernah skali membuang friendster, atas beberapa sebab. sebab pertama, ana terjumpa banyak gambar2 yang menghina islam di friendster, sebab kedua, terlalu banyak unsur2 lagha dan maksiat yang ana tak mampu bendung dgn tangan sendiri. sebab ke tiga, ana rasa ana semakin jauh dr Allah dgn adanya friendster. ana cukup sedih dgn diri sendiri, di kala bertemu kembali dgn rakan2 lama satu sekolah dulu. sepatutnye gembira, kwn2 kita yang dah lama tak jumpe, kita dapat tahu perkembangan terkini mereka. namun cukup pedih rasa hati ni bila melihatkan kawan2 yang dulu cukup bagus bertudung litup, yang cukup disegani di sekolah krn akhlak yang mulia dan memegang jawatan penting di sekolah sbg pemimpin pelajar, kini slps 10 tahun muncul dgn imej baru bergaya ranggi dan tidak bertudung lagi.bukan setakat itu, tidak segan2 menayang gambar berpelukan dgn teman lelaki. ana hanya mampu melihat mereka dr alam maya. bukan sorg dua,tetapi dah sampai tahap tidak terkira.
seperkara lagi, friendster memupuk budaya membuang rasa malu.kenapa tidak? sudah terlalu ramai muslimah yang meletak gambar berposing maut dan tidak bertudung, utk tatapan umum. untuk apa menayang muka dan menayang diri pada org2 yang tak dikenali? budaya gila friendster ni cukup bahaya, cungkil lah dalam2 lagi, pasti antum semua akan nampak jelas betapa buruknya budaya friendster ini.

skrg ni ana masih ada akaun frenster, tetapi hanya gunakan ia untuk post program2 ilmu dan takzirah.

wassalam

insyirah

seperti zaman awal blog digunakannya untuk menjadi diari harian.. kini berjaya diaplikasi untuk mewujudkan pusat informasi samada jurnal atau artikel ilmiah, latihan membina website, percambahan idea dan pendapat dll.

friendster juga wajar bijak diaplikasi namun, bukan bergantung padanya untuk tujuan serta matlamat.

seperti blog telah disalahgunakan dewasa ini, friendster pun tidak terlepas dari penyalahgunaan.

kesimpulannya, puncak penggunaan apa-apa laman web buatan kapitalis seperti blog, frienster, yahoo, google dan sebagainya adalah mencapai ilmu hacking.

boleh belajar sikit2 di sini.

tawel telah berjaya menyampaikan pesan psikologinya dengan jelas, kamu sudah mencapai tahap seorang psikologis amali diselang dengan nasihat dan teladan, namun saya masih memahami psikologi dari sudut teori semata, belum mampu mencapai maksud amalinya.

ibnulfaridh

hemm...

Mmg setuju.. persahabatan tu sebenarnya seperti on-off baru ada keseronokan, sy tak tau nak bg komen dgn friendster ni, i've no comment, sbb saya tak pernah la lagi terlibat atau join dgn friendster atau kelab2 maya yg seangkatan dengannya ni, cuma blog2/site2 yang menarik bg saya utk korek info mencambah ilmu.. itu mmg banyak...
But anyhow, sy juga berpendapat persahabatan tidak memerlukan sebarang syarat atau kriteria tertentu seperti perlu bersama2 sentiasa, perlu chating 24jam....persahabatan ni ada pasang surut...bagi saya jika kita berpisah dgn rakan untuk sekian2 waktu, beberapa tahun contohnya jarak perpisahan itu, dari situ baru kita dapat lebih menghargai rakan kita itu, lebih menyedari akan kekuatan persahabatan itu, contohya pada waktu2 kamceng... sampai ke mana2 pun bersama2 dgn rakan karib itu... tidak pernah pula terdetik utk menyatakan 'terima kasih' kerana menjadi sahabat sy yg sejati atau sebagainya, tetapi bila berjauhan utk sekian lama, sekali2 sekala menyampaikan khabar boleh selitkan pulak perkatan "terim kasih", "yg merindui"....so persahabatan seperti ini lebih murni dan beerti......dan lebih umph...:)..
InsyaAllah

* apa2 pun, terpulang pada individu, tepuk dada tanya selera, klu dah mmg minat 24jam bersama, setiap detik dan minit mesti nak tau perkembangan, itu terpulang, yg penting persahabatan terus kekal, utuh dan bertambah2...:)..yg penting keikhlasan dan niat yg murni*

fetihanum

Oh ya....one more thing..


Bg saya secara luaran mmg kita tak nmpk amalinya...tapi.....PERCAYALA.... idea2 dan perbincangan isu2 sebiginila yang menjadi titik permulaan terbentuknya amali itu....yg pada zahirnya hanya teori....TETAPI...pada batinnya....perbincangan sebegini tidak mustahil bisa menyentuh akal, fikiran dan nurani manusia2 yg tak sengaja atau sengaja melewati laman ini, lalu merialisasikannya, yg ptg jgn give up atau rasa kekok utk menyuarakan apa yg baik utk di hujahkan....insyaAllah

fetihanum

Mungkin inilah artikel yang paling menarik pernah terbaca sepanjang melayari laman blog penulis2 Islam. Tahniah diucapkan. Assalamualaikum dari saya.

mmg tawel artikel ni..hehe

ruqayya

teriam kasih tawel.
dah jumpa jawapan mengapa hubungan saya ngan kawan-kawan lesu.
skrg ni pun, tgh berkira-kira nak boikot friendster.x kisah la cold turkey ke..apa ke..
asal hati tenang.

betullah kata tawel tu....
saya keluar frenster sbb banyak gangguan... dan membosankan....
so far frenster masa dulu2 lebih byk unsur yg tidak baik dari yg baik. frenster kini tak tahu lah bagaimana...
takde maknanya frenster....

sy nampak ceramah bagus kat ruangan pod cast tapi tak berjaya nak download. pc sy punya masalah akar dengan mp3. best juga kalau tawel post satu tajuk ttg tu... sy tak pandai nak tulis... maaf ye dik, akak lari tajuk pula.

Ya Rabbi Salli 'ala Muhammad, Ya Rabbi 'alaihi wasallim, waj'al lana fil jinani majma', wa ba'd,

1.kelakar baca bab 'beauty is skin-deep', teringat masa menolong melihat org melapah lembu, perut si lembu (interior lining)itu sangatlah hitam dan baunya amatlah busuk. terfikir perut manusia ni mcmana, ye. (u r what u eat!). dari sudut sains- takde beza kulit kita dgn lembu, dari segi binaannya yg boleh terganngu bila makan benda2 berstruktur pengemulsi/surfaktan...apa2pun inilah dunia polymer. manusia=giant polymers (subhanallah x11)

2. berkenaan polymer, ada kaitan nya dgn surah Al-Hadid, ...masyaAllah x11

3. maaf tn.rumah, ambo guna ruang ni utk ucap terima kasih pd MFR sbb , Allah Taala dah bagi idea melalui dia untuk ambo guna microsoftpaint buat schematic diagrams bg thesis ambo, research yg paling dhaif lg menggunakn kos yg paling rendah laa ambo rasa, takyah guna special software...syukrillah walhamdulillah

tlg doa2 ambo yg serba dhaif ni. salaam

Salam saudara.

Saya tertarik dengan hujah-hujah yang dibentangkan oleh saudara.

Namun demikian, bagi pendapat saya, saya takkan menyifatkan Friendster itu buruk ataupun baik sepenuh-penuhnya. Itulah lumrah hidup kita, "nothing human-made is meant to be perfect."

Pisau, pelita, dll. Semua alat ini amat berguna tetapi memundaratkan jika disalahgunkan.

Itu termasuk komputer yang semua pembaca blog ini gunakan untuk melayari internet. Ada juga baik dan buruknya. Senario ini termasuklah Youtube yang saudara gunakan dalam blog ini =>

We have to learn to see through the differences. And most importantly, accept them at our own capacity with our principles (religion, beliefs) in consideration.

See the North, see the South. See the West, see the North. For that, it breaks most walls =>

Have a nice day ;)

Lam

Terima kasih kerana rajin menaipkan diri untuk mengomen.

Insyirah: Manusia berubah-ubah. Beberapa jejaka dari Leeds pun dah lama tinggalkan Friendster. Baca: Sayonara Friendster!!

MFR: Kau pernah buat hacking ke?

Ibnulfaridh: Hamba bukan ahli psikologi. Cuma hamba ni agak observant and analytical.

John Doe: Wa'alaikumussalam dan terima kasih.

Pauh FC: Sama-sama. Kalau tabah hati tu, gunakanlah cara cold turkey. Hehe..

Kak Yamina: Apa ye maksud "pc sy punya masalah akar dengan mp3? Dan nak tulis posting pasal apa?

Scientist tak bertauliah: Berhati-hati menggunakan catch phrase You are what you eat! because fast-food lovers will respond like this: "If you are what you eat than I am fast, cheap, and easy." ;)

Anyway, I don't really recommend to MS Paint. I suggest Paint.NET (see screenshot). It is more powerful and rich with nice features than MS Paint, but not as complex as Adobe Photoshop (therefore suitable for dummies). And the best thing, it is free! However, some good artist can even come up with excellent Mona Lisa drawing by just using MS Paint (snapshot | video at YouTube). But I think he didn't use mouse. Perhaps a graphic pen.

Lam: Yeah, I agree with you: "Nothing human-made is meant to be perfect." And being a perfectionist doesn't mean we are perfect. I do not force anyone to quit, I just want them to think. And for me, quitting it once and for all is the best option. If any of you want to stay with Friendster, go on. Fill it up with good and beneficial stuffs. Don't abuse and misuse it. As they say, just because you have a beautiful face and a sexy body, doesn't mean you have to become a porn actress.

BTW Mr Lam, I think this is your first time visit here. As a sign of respect, I put your blog url here because the one you provide is broken (kepada para pengkomen lain, sila letak http:// )

Salam

artikel saudara saya kira lebih kepada pendapat peribadi yg ingin dikongsi bersama pembaca2 lain

ada kebaikan, ada keburukan...

semua benda yang dijadikan ada kedua2 nya. tiada yg sempurna. bergantung kepada diri untuk aplikasikan dalam kehidupan.

kita tidak buka akaun kawan hari2...jika itu yang saudara maksudkan dgn hilangnya makna persahabatan atau kurang menghargai sahabat. bertegur sapa bertanya khabar tika berjauhan di perantauan bukankah mengeratkan silaturahim?

bagi diri saya sendiri, yang saya dapat lihat banyak kebaikan dari keburukan (pada pihak saya, saya tidak harapkan perkara serupa di pihak saudara) jadi seperti yang saudara balas kepada saudara lam,berbijaksana lah kita dalam menggunakan apa yang ada :)

kalau sudah 8 tahun tak berjumpa, lost contact -> cara paling senang nak cari ialah friendster.semalam baru seorang kenalan lama semasa sekolah terjumpa saya dalam friendster dan kami dapatkan contacts masing2, mungkin berjumpa akan datang jika dia kembali dari jepun.

akhir kata, semuanya bergantung kepada individu dan yg paling utama betulkan niat :)

wasalam

Wa'alaikumussalam.
Eh, artikel ini memang pun pendapat peribadi. Artikel ini bukan mengeluarkan fatwa, hukum, atau pun pendirian yang mewakili mana-mana pihak dan organisasi.

And it subjects to criticism.

objektif utama aku ketika mula berkenalan dengan komputer masa form4 adalah untuk menjadi hacker,kerana jika kapitalis membina teknologi untuk keuntungan, maka aku pula menceroboh keuntungan mereka untuk teknologi.

tp sedihnya.. sejak aku belajar menaip guna kom masa umo dah lanjut 16 tahun sampai sekarang.. aku masih belum boleh hack mana-mana laman web US termasuklah friendster, cuma forum-forum org malaysia je yg pernah hack.. tu pun kwn tolong.

aku guna mouse lah dlm semua lukisan aku. termasuk yg ada dlm blog lukis-lukis aku.

tp yg dlm video tu pun.. aku rasa dia guna mouse jugak.. dan video-video lain yg nak tiru dia tu.. mmg klakar... -off topic-

Great piece!
One more thing that I could see nway, bukan saja kualiti friendship tu berkurang, kadang2 friendship tu pun boleh pupus sebab friendster. salah satu sebab: testimonial!
kawan ni bila nampak kita kasi testi kat org lain, tp tak kasi kat die, die igt kita dah lupe die terus. pastu kalau kite tegur, die amik masa lama ntuk reply balik. maybe nak suruh rasa cemana die 'dilupakan'. padahal kita pun ade sebab sendiri kenapa x kasi testi tu..hmm, like what u've said before, 'testi ni mcm cipan!' (and yes, been widely abused too..should b ashamed 2 be involved with it sebelum ni) huhu

assalamu'alaikum wr wb..

makasih atas nasihat dn peringatannya,

amat2 sy hargai~

salam sedare..
minta maaf la.comment sy ni bukan 'bout ur entry..tp da tatau nk email sedare kat ne..
semnanye nk tye psl video 'friday sermon by shaykh hamza yusuf: dangers of heedlessness ' kat utube[ur profile: hembusan]..
sedare da remove kn video tuh?bleh x bg tau care mane nak dpt video tuh?sbbnye da forward kt kwn2 kt urdun ni via yahoogp..alih2 xleh plak dorg nk view memndgkn da di'remove'..reply asap k..jazakallahu khaira kathira ...salam.

Tanpa Nama

erkk lupe plak.[con't bout vid dangers of heedlessness].if sedare nk reply by giving email,tlg send kat e_3elm@yahoo.com ok..

Tanpa Nama

wrt 'fast, cheap n easy...takpe kalau fast,cheap n easy in disseminating knowledge..tafadhal!

sedih saya tengok video psl painting tu, 'teliti'nya org yg melukis tu sama mcm 'halus'nya aura jahat yg dihembus oleh pihak2 'mereka' sbb:
1. lps demo tu, mesti ada je yg nak ikut, dari sekecil2 ank hingga..?
2. buang masa- yg profesional pun ambil 2jam stgh, inikan pula yg br nk bertatih, 2jam stgh- agaknya boleh baca qasida Mudariyya lebih 20x.
3. sy baru perasan, kami ada bincang2..dulu2 zaman kurang ada kemudhn PC/internet n sewaktu dgnnya, ada byk masa terluang nk mengaji, tp skrg rasa takda masa...rupa2nya ini antara bahana globalisasi.

betapa benar sabda baginda Rasul s.a.w...dan betapa luas n ' halus'nya dunia dibentangkan kat kita skrg ni.

pelukis yg teliti tu sama juga dgn scientist2 yg teliti sampai jarak antara lengan carbon-carbon pun mereka sukat, dan mereka tahu unsur besi (iron, Fe) yg dari monomer hingga ke polymernya yg membina badan kita sejak dari janin hingga sebesar2 manusia. n amat byknya kegunaan besi hingga Allah Taala abadikn dlm Al-Quran, (besi juga yg digunakn oleh Alexandar The Great untuk 'menutup'/tewaskn ya'juj ma'juj, betul?)...tapi nampaknya terhijab kita dari melihat kehebatan pencipta-Nya. lahaulawala quwwata illa billah.

May Allah The Most MErciful remove veil of heedlessness from our heart. O Mercy of Allah visit us, and honour us with your presence!

scientist x bertauliah

Alhamdulillah, it really takes huge determination to quit Friendster, and you have it, masha Allah!

Bila baca ayat yg ni
"..Dunia adalah alat, dan akhirat itu matlamat. Maka gunakanlah alat-alat yang ada di dunia ini dengan sebaik-baiknya."

...teringat kata2 Sh Muhammad al-Yaqoubi:

"Have dunya in your hands, not in you heart"

Alhamdulillah, kata2 ni tuned me back (with Allah's will, of course) when I was once feeling like abandoning anything that is dunya for the rest of me life. (Er, ini fatrah jugak ker?)

May Allah take all the dunyas off our hearts and guide us to manage them in our hands.

Em, dengar citer some Yemeni scholars akan buat Deen Intensive di Dublin Mosque soon?

misoSoup

******* OFF TOPIC *******

1) Kepada yang bertanya tentang video The Dangers of Heedlessness oleh Shaykh Hamza Yusuf, sebenarnya begini. Semalam saya dapat satu mesej melalui YouTube dari Brother Aaron Sellars yang menjadi orang kuat bahagian audio visual Zaytuna. Dia minta saya buang video tu sebab Shaykh Hamza Yusuf kata, ada beberapa bahagian dalam video tu yang perlu diedit sikit.

Saya tak tahu apa yang perlu diedit. Mungkin dari segi visual, sebab kalau perasan, permulaan video tu agak annoying dengan bayang orang yang lalu lalang. InsyaAllah bila video yang baru dikeluarkan, saya akan upload sekali lagi.

2: MFR, kagumnya kau lukis guna mouse! Aku ingat kau guna pen grafik macam banyak budak-budak kat Alwan Comics guna. Adakah mouse kau jenis laser 2500 dpi?

3: MisoSoup, yup insyaAllah datang dalam bulan 6 ni. Tapi rasa-rasanya, hanya Yemeni scholar, not scholars.

******* OFF TOPIC *******

Salam, nicely written. thank you for uploading the song!!! huhu.. suke sangat lagu sudirman tue...

Betullah, ape tawel cakap ni, frenster ni mmg banyak melaghakan...dan kebanyakan muda-mudi sekarang ni memang tak reti nak memanfaatkan teknologi yang ade sebaliknye menggunakan teknologi2 ini ke arah kemudharatan. ape nak buat, tahap kematangan muda-mudi sekarang dah berkurangan disebabkan sistem pendidikan yang bukan mendidik, tetapi lebih kepada 'spoon feeding', pastu lumbe2 sape yang dapat 'A' paling banyak. huhu, i just couldn't understand our people.
A lot of things has to be changed before we can see the the growth of maturity in our people. But yes, it takes time, and keep on praying insyaAllah.

Anyway, banyak jugak jumpe kawan2 lame kat frenster, yg berpisah dari darjah 3 dulu, terharu sungguh...

betul juga kata-kata kak mardhiah tu..

penggunaan friendster (atau apa saja teknologi termasuk blog) bergantung kepada tahap kematangan seseorang..

tapi sebut psl sistem pendidikan ni.. hmm tak ape lah.. kang saya jual retorik psl sistem pendidikan pula kat sini.. sori tawel..

aku sensitif psl isu-isu:
1)pendidikan
2)bahasa
3)hedonis
4)politik kepartian
5)wahabi salafi
6)dakwah hikmah

bila dgr jer isu-isu ni naik.. rasa nak bangun memberikan pendapat.. ajarkan aku sesuatu tawel..dgn kelemahan aku ini..

astaghfirullah al adzim..

Ah, aku sekarang jarang sekali login friendster. Adakah aku telah dijangkiti "virus" tawel ini? Adoiii..

article yg sesuai utk mereka yg menghabiskan masa berjam2 melihat profil kawan2, mengdecorate fs dan menambah koleksi fren list..

salam. sape yang nyanyi lagu tema blog: matahati ni? hmm...

mfr, i really think u should just voice out ur opinion, no matter what ppl think or say, plus, im really open for discussion and so does everyone else, i think...

Mungkin lambat sedikit, saya menyokong kempen ini, terutamanya khas kepada yang gian-friendster.

Tetapi bagi yang tidak, dan jika anda rasa mampu mengubah friendster, gunalah kemampuan anda.

Saya sendiri masih ada akaun friendster kerana saya masih melihatnya sebagai satu bentuk uslub (selain alat) melaksanakan beberapa perkara yang perlu saya laksanakan :)

Mengenai kualiti persahabatan, malangnya, istilah 'ukhwah-fillah' sudah tiada lagi dalam diri saya..melainkan menjadi hasil tinggalan candu keseronokan yang penuh tipu daya bertopengkan agama.

Jadi InsyaAllah persahabatan yang belum dirosakkan candu-candu sebegini masih tidak terlesap :)

Kak Mardiah, lagu tu Abang Dhuat and the geng yang nyanyi. Kenapa? Minat ke? Hehe..

Sword: Macam pernah ditikam kawan aje.

:: Shaykh hamza yusuf's vid ::

re:
3ala rasi ya akhi..
shukran bel info aa~

>irbid,urdun

Tanpa Nama

tak berpijak di bumi nyata...

Tanpa Nama

Assalamu'alaikum..

Bro Tawel..(can I call u like that?)
:)
Excellent writing!!..
Terbuka minda sy, apabila membaca ur article ...
Memang menarik la.. :D

Wa'alaikumussalam. Panggil aje la apa2 yang patut. :)

@anoynymous: Saya tengah tunggu lagi ni bila la video tu nak ada balik.

ごめんなさいに、ごめんなさいグリーティングカード。ごめんなさい 用のごめんなさいグリーティングカードは無料。ごめんなさいなら。ごめんなさいに一番。 ..

Maaf, dok merepek.
Apepun, satu pandangan yg menarik dan cukup kreatif. Ala kulli hal, Innallaha ya'lamu wa antum la ta'lamun. Termasuklh ana.

MVP

sy brstuju ngn lam

Tanpa Nama

I dont agree with what the first written text above. When we meet,then we'll talk. For those friends who're far away from us,for those who're impossible for us to meet, i think thats the use of friendster..We can know their updates .. better to know than not knowing at all..at least we don't lose contact... The First thing why I dont want to lose friendster is , my friendster is like my contact book...with my friendster, I get to meet all my primary school friends, my secondary school friends .. without that, I think it would be SO impossible to meet them , PLUS , Maybe i wouldn't recognize them anymore..So, This friendster has its own advantages... about ISLAM, yeah.. i DO NOT DENY that there are people who wants to destroy ISLAM .. Brother,ALL around us, here or anywhere,there's people like that....We cant avoid that anymore...Look at the brightside..Use friendster for the good benefit..... Brother, THINK .. for an example, INTERNET, with just a few types and clicks , you can get porn websites or anything... BUT, You guys use internet for it's good benefit ,right??? ...I'm not alim or whatever.. it's just my opinion. Assalamualaikum

Tanpa Nama

ada sesapa tau camne nk tutup trus akaun frenster tuh?

Tanpa Nama

Kalau tak silap ada kat bahagian Settings. Dan cari la link untuk Cancel Account kat situ.

assalamualaikum..clap2,hebat article ni..sorry sy ni x pndai nk ckap gune bahase2 org yg bijak pndai mcm org kat atas..btw,sy juga de friendster ni..yup, sy 100% agree ape yg article ni tulis..tp,article ni mcm "lihat" friendster dr satu pndangan shj, friendster ni mcm2 kegunaan die..Eg:sy ade mmber yg tulis berkaitan dgn islam(teaching others all bout islam)...mcm bab2 akidah n etc..in his blog,so org lain bley bace n learn something new,dan satu lg..sy juga ade join few group dlm friendster ni..group2 ni buat discussion ttg ilmu2 islam,n saling bg new information..kekadang berkongsi pndapat ttg perkara2 yg berlaku kini..yeah,group2 mcm ni mmg bgus, help me a lot..ini pndangan sy shj...no offence,TQ~

Tanpa Nama
misoSoup

Salam.
Sy dapat link ke site ni dari blog seorang rakan,dan pertama skali,sy ucapkan tahniah kepada tawel,most of the articles here are absolutely great! Dah bukak minda sy tentang realiti dunia yang sebenar,insyallah lepas ni mungkin lebih kerap melawati blog ni.
Berbalik kepada topik,sedikit sebanyak telah membuatkan sy berfikir kembali pasal Friendster ni,dulunya kawan yang suruh create akaun kat Friendster,senang nak contact katanye,tp pada mula2 join Friendster,x ramai pun yang jadi rakan,lepas tu satu persatu di"add" sebagai rakan [walaupun pada dasarnya x penah kenal],dan akaun tersebut x bertahan lama,sy tutup x sampai 2 bulan selepas itu,namun 2 tahun lepas,sy diajak kembali,lumrah manusia,sy join jer la..macam biasa rakan yang "x dikenali" pun add sekali,erm...namun kira2 6 bulan lepas,sy buang semua rakan2 x dikenali,hanya rakan dikenali jer dalam friend list,tp spt Tawel katakan,tidak rasa "keindahan" persahabatan tu dalam Friendster,juz setakat bertukar/berbalas testi...for me its nothing. Nway,sy ni bukan la sorang yang ketagih FS,setakat bukak juz nak check msg dari rakan2 n maybe baca memana bulletin yg bermanfaat..
Wallahualam.

Adeh, dah terkawen ngan cik abg dalam friendster. Kena tutup akaun kami lah. Ader taruk ststus dah kawen.. Agak2 dapat bagitau maner2 member yang kiter dah kawin. Bleh mintak cerai x?? Friendster ni xbagus ekk.. Org2 yang main friendster ni buang masa ekk... Patutlah cik abg kiter xsuke bawak kiter rayau2, dok main friendster, wat sistem, wat web ngan wat anak...

Tanpa Nama

Anonymous di atas, saya tak berapa tangkap mesej yang ingin disampaikan. Nak minta cerai dengan siapa ni? Bagus atau tidak Friendster ni, terpulang kepada individu. Saya cuma memberikan pendapat saya mengapa Friendster tidak bagus untuk saya.

Bagi orang lain, Friendster mungkin bagus. Tapi kalau tiap-tiap hari meronda di Friendster dalam 1-2 jam, maka kita tak memerlukan orang lain untuk beritahu bahawa Friendster is bad for you.

Sory lah abg tawel. Emo skit ari tu.. Cik abg xmo gi jalan2. Arini gaji masuk, laju jer dia ajak gi rayau2. Maksud sy, mintak cerai ngan cik abg sy lah, sbb kenal dia melalui friendster... Kui3.. Biler tunjuk artikal ni.. Dia senyum jer... Dia xkesah, dia kasik jer sy abiskan masa kat friendster tu dari dok nangis tgk citer korea.. =) Sbb dia dok wat keja, dia guna kom gak.. Dkt ngan sy... Dia just cakap artikal ni just pendapat jer. Xder unsur hasutan... Sbb sekarang ni tgh heboh pasal blog yang mengancam keselamatan negara.. So dia kater pikir2 lah.. Zaman skarang mmg cara komunikasi dah berubuah. Yang mesra dah jadik xbrapa mesra sbb komuniti maya ni.. Lagi truk kalu berkongsi pendapat ngan org yang kiter xkenal.. Mcm kiter skarang ni.. Sbb sesetengah org just nampak baik biler menulis artikal, nampak hebat biler berbicara.... Tapi just sekadar tulis. Kalu komuniti maya itu bersandarkan pendapat atau pandangan dari org yang kiter xtau asal usul dia... Bahaya... Banyak muslihat bleh timbul.. Kalau kiter dah view profile seseorang yang kita rasakan ader kebenarannya, mungkin apa yang diutarakan bleh diterima pakai... =) Cik abg saya ckp lah... Kui3.. Sy xpandai tulis..

Tanpa Nama

Hehe..takpe2. Komen yang hari tu saya memang betul-betul tak dapat nak faham. Ingatkan nak bercerai lepas baca artikel ni ke. Risau jugak kalau blog ni jadi sebab cerai-berai. Eh ini betul-betul nak minta cerai ke??

salam..

tok cuma nak tambah sikit aja. berhati hati lah bila berkawan. kalau boleh pilih pilih la. asalkan tidak mencari musuh. tok pun tak tahu apa yang tok tulis ni....

Saya suka friendster dan pada pandangan peribadi saya walaupun terdapat unsur2 tidak sihat saya tidak pun mendelete atau membuang account saya. Just be yourself....

Member-member pon ramai jauh2 yang jadi pengerat adalah testimoni atau comment dalam friendster itu sendiri....

alaykumsalam bro tawel,
subhanAllah......penjelasan yg sangat padat, semoga kempen ni berjaya. saya mmg sgt bersetuju bhw friendster lebih byk buang masa ahlinya. =)

sy rase friendster skang ni dah semakin maju...ade blog...bro.leh wat blog kat situ..lg berkesan dakwah bro.ni..sbb klu ikutkan,blog ni bkn ramai org tau..kwn2 bro je yg tau.so,dakwah tu sekitar situ je.x berkembang r.sekian...wassalam

good^Girl

Walaupun saya tak join apa-apa social network, tak bermakna saya terus tak ambil tahu apa yang berlaku dalam industri tersebut.

Saya tak rasa Friendster semakin maju. Populariti Friendster semakin menurun sebab Friendster tak inovatif. Yang makin maju sekarang ni adalah Facebook.

Kalau nak cakap menulis di mana lebih berkesan - blog di Friendster atau di Blogspot (atau Wordpress, atau buat hosting sendiri), bagi saya menulis blog di Friendster paling tak berkesan.

Apa yang paling membuatkan blog Friendster tak berkesan adalah dari aspek Search Engine Optimization (SEO).

Friendster blog technology is not really good (extremely not good to be precise!) when it comes to SEO.

PS: Keberkesanan dakwah di internet ni boleh diukur dengan mempunyai good SEO.

"Keberkesanan dakwah di internet ni boleh diukur dengan mempunyai good SEO. "
komen saye: owh...camtu eh.tp klu ikutkan yg view blog ni pon org yg baik2...kire mcm golongan yg x berape 'penting'nak di'dakwah'kan pon....heheh.

good^Girl

"klu ikutkan yg view blog ni pon org yg baik2"

Macam mana boleh tau? Bukan semua yang lawat blog ni akan tinggalkan komen. Dan bukan semua yang tinggalkan komen akan tulis di akhir ayatnya "Aku budak baik".

Satu lagi, saya tidak mahu terperangkap dalam dogma "holier than thou". Saya cuba untuk tidak melabelkan seseorang sebagai "baik" dan "tidak baik" ;)

Salam,

I know you said we can put this on friendster bulletin board.

Can I assume I cld also copy paste dan sebarkan this artikel (with the link)? via email or blog?

Just making sure..
Tks

BFF

Wa'alaikumussalam. I think my name and the link of my blog would be enough :)

asalamualaikum...teknologi dilihat sebagai satu kemajuan kepada manusia...tp kadangkala bila diperhalusi, ada di antaranya membawa kesan negatif yg mempunyai daya pemusnah tersendiri...friendster, facebook, Yahoo Messenger dll boleh dikatakan permulaan kepada pelbagai gejala kurang sihat...sbg anak muda yg sudah 4 thn dlm dunia begini, dirasakan masa berharga terbuang begitu sahaja...kini adalah lebih baik sy berjumpa bertentang mata dgn kawan2...diri terasa lebih gembira dan bersemangat...kalu tak percaya, cubalah

Tanpa Nama

Salam

Artikel yang menarik ! Sebenarnya setiap inovasi dan teknologi ada kesan kepada masyarakat. Kesannya bergantung kepada cara penggunaanya. Justeru, dalam Friendster..jika anda bijak menggunakannya..pasti bermanfaat kepada anda. Contohnya, bayangkan..anda dapat menghantar mesej dan sebagainya, percuma..jika dibandingkan dgn sms. Ini juga hanyalah sebuah pendapat. Pada pendapat saya juga terdapat kebenaran dalam artikel ini, tidak dinafikan.

well.. kita kena pandai urus masa.. persahabatan maya ni ada baik, ada buruknya.. kalau nak kata kita close la akaun friendster.. kita xdapat contact la ngan kawan..
nak bercontact pula.. pandai2la.. perlukah sampai 1 jam 2 jam? apa y dilakukan sampai mengambil masa yang lama? pelik..
sekadar bertanya khabar kawan, baca jawapan.. dah le? x? rasa nak tutup terus tu macam menutup terus laluan untuk berkomunikasi..?
fikir2lah yang terbaik..

Tanpa Nama

betul.. aku setuju sgt... aku setuju semua. semakin akhir zaman, semakin kita lagha dan lari dari fitrah dan tujuan hidup kita. dunia akhir zaman umpama perempuan tua yang bersolek cantik-cantik, ambil dari hadis nabi. semakin mudah dunia ni, dan membuatkan manusia semakin. masya allah, aku takut sgt... Semoga kita semua selamat. oleh itu, tambahlah ilmu di dada dengan iman yang kukuh. itulah hakikatnya.... sebab apa? aku dah lalui zaman tu.... sekarang alhamdulillah, Allah bagi aku peluang, hidayah, petunjuk yang sebenarnya. entahla, aku takut sgt... dugaan dan godaan.. orang tahu iman.. tapi hakikat iman tak tahu... selepas aku mengaji dan diberi petunjuk ni, aduh, aku takut sgt... aku pun takut jatuh lagi, cuma aku harap Allah tetapkan hati aku di jalan yang benar, jalan yang haq, jalan yang lurus dan jalan yang di redha-Nya. Dialah harapan aku. wallahu alam

azmi

aku agak tertarik dengan teori persahabatan tu..cantik dan indah. persahabatan yang baik adalah datang dari hati yang ikhlas keranaNYA dan utuk mendapat keredhaanNYA...aku pernah mempunyai "sahabat yang dicintai" tapi disebabkan tergodakan dengan hasutan syaitan..maka lalai dan dosa sahaja yang diperolehi..tapi alhamdullilah ALLAH memberikan jalan pulang..dan bagiku "sabahat" itu tetap cerminku untuk memperbaiki diri ini dengan harapan ALLAH sentiasa memberikan keredhaanNYA..wallahu alam..

tie

saya rasa saya ada bad habit suka komen entri lama yang saya rasa menarik..hehe.

saya pun ada friendster juga. dan bolehlah dikatakan antara yang awal mendaftar dengan friendster. tapi lepas setahun berfriendster tegar (the first 2 years tak layan sangat sebab susah nak akses internet), saya jadi bosan dengan friendster.

dan hanya login bila nak update blog je.

and after i started having problems with friendster server (especially when i wanted to post my entry), i unofficially quit friendster and moved on to blogspot.

akaun friendster masih ada, tapi jarang jenguk. kadang sebulan sekali periksa mesej atau testimonial.

oh ye, salah satu sebab utama saya quit friendster adalah ada orang menyalah gunakan bulletin board. sangat tidak puas hati apabila bulletin board digunakan untuk menghantar mesej peribadi. ohh..menyemakkan inbox..

sekarang dah setahun dah saya unofficially quit friendster. walaupun kadang-kadang tukar jugaklaa rupa profile page.

MySpace pun ada juga. and one of the earliest members too. tapi tak aktif langsung. sebab bosan. haha. macam takde kerja lain je nak pegi tengok profile orang dan beri komen. bukannya tau secara terperinci pun apa yang berlaku. lagipun internet lambat..lalalala..
baik saya pergi buka blog. lebih menarik.

alamak terpanjanglah pula.
minta diri dululah sensei.
wasalam.

@rean:

== friendster comment start ==
Hi rean!! Pecite kt sne???lame x dgr brite ko,,bz ek..on9 pown dh jrg.sihat ke? ble blk msia? kla..take care.....
== friendster comment end ==

;)

slm..

mcm mne pula kalo ssorg e2 mmiliki friendster krn mahu release tension???apakah patut @ x???hurmm....

Tanpa Nama

saya rasa...frenster ni mcm internet lah...
mcm hujah org2 alim "internet ni mcm pedang,kalo guna utk jihad lwn musuh agama maka kebaikan lah, kalo guna untuk bunuh org sukati maka keburukan lah"

boleh ja seseorg tu nk guna frenster dlm situasi positif

1)seorg ibu nk lpas rndu tgk gambar terbaru anaknya yg mnuntut di luar ngara,nak bermsg pn jimat dgn frenster,x yah call mahal2

2)kita nk tgk status kwn2 kita yg terpisah,kot2 la dia dah married atau dah ada anak


byk ja kbaikan dan kburukan,manusia yg patot wat pilihan.....

jgn la kita...:

1)search kwn2 luar negara yg pakai x snonoh

2)jgn guna utk ngorat awek org lain

dan mcm2 lah...


so lpas ni tambah la kempen lain plak...
1)jauhi internet- sebab internet pun byk buruk jgak,yg baik pun ada

2)jauhi lawat laman blog - ada ja blog yg memberi nasihat,ada yg menabur fitnah..


konklusinya:sumer terletak atas individu... ok?

Tanpa Nama

@Anonymous, Tambah satu lagi kempen: Kempen menjauhi dunia kerana dunia ini ada banyak fitnah dan keburukan.

PS: You miss almost the whole point of this article.

Tak tahu nak menangis atau ketawa baca sesetengah komen di sini. Satu indikator pembaca blog akhina Tawel daripada khalayak dan latar yang berbeza dan kita bersangka baik dengan mereka.

Sebab itu pentingnya kita memperkemaskan diri dengan ilmu dan disiplin ilmu-ilmu Islam. Rasanya kempen ini patut diukur dengan kayu qawaed syara'. Dan kayu ukur itu berapa peratusnya 60%maslahah atau 40% mudhorah atau vice versa bergantung kepada fatwa hati masing-masing seperti yang Nabi saw pesan. Dan artikel ini tidak patut dibaca dengan nada defensive. Bagi yang ingin menjaga wara' dan memperkurangkan perkara harus yang boleh melalaikan atau ingin ikut pendapat Dr Ali Jum'ah yang mengatakan hubungan maya yang tiada kepentingan syara' dalamnya makah ukumnya haram maka tinggalkanlah. Bagi yang mereka yang merasakan keberadaan dengan freindster membaca apa sahaja kebaikan yang mereka rasakan dengan neraca mereka sendiri maka terpulanglah. Apapun mintalah fatwa dengan hati. Yang penting tidak kira apa juga networking jangan sampai cinta dan terikat hati kita padanya.

Allahua'lam

p/s: Ya. Facebook lebih dewasa dengan networking yang inovatif, matang dan security yang terjaga.

Salam,
putih^hati pernah dapat berita kematian kawan dan guru melalui fs..tanpa fs ada kemungkinan berita tidak sampai..saat itu putih^hati berterima kasih kepada fs...jadi fs itu ada baik dan ada buruknya...tepuk dada, tanya hati ~ Allah lebih mengetahui

SALAM..
erm, sy dpt link blog ni kAt YM dr kwn kkk sy. xde mesej Ape2. xde chAt pun ngn dier n xde promote mAne2 Artikel pun. diA just bg link je.(rsnye dier fowArd link je kt sume org dlm list dier..)

rsnye itulAh tAkdir. AllAh gerAkkAn hAti org2 tertentu utk berbuAt kebAikAn.

AlhAmdulillAh sy bersyukur sbb terpilih utk membAcA Artikel yg bgus ni. pd sy pd mulA membAcA sy merAsAkn penulis bnyk melontArkn komentAr lebih kepAdA pendApAt peribAdi. lebih2 lAgi teori persAhAbAtAn. jd sy cumA AnggAp itu sAtu yg kontrA psl fs. yg pro, rsnye Ade org dh komen. jd xyAh sebut lg.

tp sy mmg bersykur sbb sy ni org yg sgt mAlAs nk lAyAn frenster. syukur AllAh bg sAtu perAsAAn mAlAs ni. tp mAsA spm sy kerAp bkk fs just nAk blog. sbb sy AnggAp blog mcm diAri. tp blog tu mmg sy xhArAp org bc pun. cumA berkisAr Aktiviti2 hidup di sekolAh je.

sy jgk sy tAk suke tgk kAkAk sy yg lAyAn fs dgn suke tgk profile org, hntr testi..n Ade gAk tgk kwn2 yg suke nk comment pic..yg kdg2 sy rs ApelA mAnfAAt sume ni..

tp sy Akui, terdApAt beberApA fAedAh yg bleh didApAti kAlAu pndAi gunA. contoh plg senAng, kAt profile buAt sound selAwAt ke..kAlo org tgk profile kitA, kitA dpt phlA.(tp sy xbuAt pun. sbb sgt2 mAlAs..huhu..)

lg sAtu, sy mmg xsuke letAk gmbr sy kt fs. kAlo Ade pun mungkin pic rmAi2 dgn kAwAn n fAmily. tp gmbr sy sorAng je, sorry lerr..

lg sAtu, nk tAu lA..
gejAlA menfowArd mesej2 yg kdg2 tu Ade yg berbentuk dAkwAh.. n Ade gk berbentuk peringAtAn..

ApA komen sensei?
bgus ke buAt mcm tu..
kdg2 sy terAgAk2 nk fowArd kt buletin.
tp skrg ni mmg sgt2 jrg bk buletin pun.

tp mmg diAkui r..wAlAu sejrg2 bkk fs pun, plg kurAng mAsA yg dilAburkn Almost 30 minit. bilA once dh bukk..

huhu

everjihAd

@everjihad, kenapa semuanya 'A'? Caps Lock rosak ke?

Ok tentang gejala forward mesej tu, sama ada ia berbentuk dakwah atau tidak, sama ada di emel, YM, Friendster atau sebagainya, bagi saya 95% adalah annoying dan menggangu attention span saya.

Saya tak kisah jika semua mesej itu masuk ke dalam inbox jika ada consent dari saya, contohnya bila saya sendiri yang melanggan mana-mana mailing list. Tapi bila orang yang forward benda-benda dakwah ni, melakukannya dengan terlalu kerap, kemudian ia dalam format dan struktur yang buat kita susah nak baca, ditambah pula dengan kredibiliti bahan tersebut, akhirnya saya jadi menyampah.

Yang paling utama, kalau nak forward kepada orang, terutamanya kepada yang kita tak berapa rapat, mintalah consent ataupun keizinan terlebih dahulu. Jangan terus bom inbox mereka. Kita kalau nak pergi berdakwah rumah orang pun, kita tanya dulu sama ada boleh masuk atau pun tidak.

Tentang komen everjihad yang ini pula:
tp sy Akui, terdApAt beberApA fAedAh yg bleh didApAti kAlAu pndAi gunA. contoh plg senAng, kAt profile buAt sound selAwAt ke..

Sama ada nak letak selawat, bacaan al-Quraan atau lagu Nirvana, tolong jangan buat autoplay. Saya pun sebenarnya pernah buat benda ni juga dulu-dulu..hehe.

Kalau orang nak dengar selawat, maka dia akan dengar di media player mereka. Kalau mereka nak cari maklumat tentang sesuatu perkara di blog, maka alunan selawat adalah perkara terakhir yang mereka perlukan di blog tersebut.

Sekian dimaklumkan dan terima kasih atas komen everjihad dan yang lain-lain yang saya tak balas secara langsung.

Friendster is a tool, a system. Same like a knife, a car or even a television.

Should something happen with the usage of the tools, we don't blame the tools. You don't prosecute the knife for killing a person. Neither the car for ramping dead somebody. Nor the television for making the entertainment prevails over others.

Same goes with Friendster. Should you lose the value of the friendship with your friends, blame urself not the tools. Should you wasting hours of your time loitering on the Friendster, blame urself for having poor time management skills. If u're too weak and vulnerable so that the FS can even affect you psychologically, then stay away from it at the first place.

Only fools will blame the tools. Macam "marahkan nyamuk, kelambu dibakar".

Anyway, thanx for this article. Alhamdulillah banyak menyedarkan pemuda2 yg telah leka di Friendster ni. =)

i wud say that tis is rather a well elaborated entry..exellent job bro!!X)

Allah knows how many bells were rung when i read tis article..hu~it's almost d same wit my exp n d thoughts that i hav pertaining to fs,myspace,facebook, bla3 n d list goes on n on..:p

m now 'confident enuff' to delete my fs account or at least leave it inactive for gud..if x, maybe i'll try 2 make sumthing gud out of it tho m x really sure bout tis whole idea of 'mixing d haq n batil' kinda stuff..may Allah giv me d strength 2 do wateva best for me..

neways, tanx bro 4 d article!!i really appreci8 it!X)

Oops,maaf sebab baru tadi sahaja baca entri Skemakan Tajwid Bahasa Malaysia Anda..terasa pula walaupun komen saya semalam dalam bahasa Inggeris..huhu~

this is the corrected version of my comment..i really dont mind if you are to delete my first one..he~

****

i would say that this is rather a well elaborated entry..excellent job bro!!X)

Only Allah knows how many bells were rung when i read this article..hu~it's almost the same with my experience and the thoughts that i have pertaining to fs,myspace,facebook, bla3 and the list goes on and on..:p

I am now 'confident enough' to delete my fs account or at least leave it inactive for good..if not, then maybe i'll try to make something good out of it though I am not really sure about this whole idea of 'mixing the haq and the batil' kind of stuff..hope Allah will give me the strength to do whatever's best for me..

anyway, thanks bro for the article!!i really appreciate it!X)

Assalammu'alaikum..

Di sini sy ingin mceritakan sedikit mengenai diri sy..sy mrupakan seorang penuntut (lower6). Sy juga melibatkan diri dgn "benda2" yg d bincangkan ini..malah sy mpunyai FRIENDSTER, MYSPACE & YAHOO MESSENGER. Tetapi sy tlh m"delete"kan myspace sy oleh d sebabkan myspace t'lalu "open" dgn gejala2 yg x bermOral..contohnya mgenai diri ssorg seperti gay,lesbian dan sebagainya. Beralih kpd yahoo messenger..sy kerap online tetapi sign in menggunakan status INVISIBLE. Sy menggunakan yahoo messenger apabila rasa rindu utk btanyakan khabar rakan2..dan tidak mghabiskan masa dgn b'chatting. Cuma sekali sekala shj. Tapi..sy akui sy begitu banyak menghabiskan masa dengan friendster. Bkn sejam seperti tawel, bukan 3jam seperti org2 lain..bahkan berjam2 lamanya. Rakan dlm profile beratus2, komen dlm testimonial beribu2.. Sungguh tidak t'fikirnya sy yg sy membuang masa ke arah yg tidak b'faedah seperti itu. Hmpir setiap hari sy menghabiskan masa hampir 5,6jam dgn friendster. Hinggakan ibu bapa sy risau melihat sy yg asyik dgn dunia internet..ada juga mereka menegur. Tapi biasa la..masuk tlinga kiri kluar tlinga kanan. Sy x menggunakan friendster ke arah negatif..(bukan nak bangga diri) tetapi sy kerap kali post bulletin mngenai isu2 semasa, kata2 hikmah, tentang kaum hawa dan sbgnya. Sy ambil kata2 hikmah itu dari blog "nurjeehan-mutiara kata*".. Dan d blog itulah sy terpandang blog "kempen menjauhi friendster". Sy rasa bersyukur..krana terdetik d hati sy utk membaca blog sbegini kerana sblum ini sy blum pernah jmpa blog yg d hasilkan oleh saudara tawel mgenai friendster. Tahniah sy ucapkan kpd saudara tawel kerana dgn blog ini sy t'sedar dr dunia friendster. Klu tidak sy mungkin sy makin hanyut dan pelajaran sy mgkin akan tergugat.. Skrg sy dalam proses memperbaiki diri sy. Dr 5,6jam sehari kepada 5,6minit utk mlayari friendster..dan seterusnya hanya menggunakan friendster bila d perlukan shj. Seperti mengumumkan reunion dan sbgnya.. :) Sy bkira2..ingin mempromosikan blog ini d bulletin friendster. Insyaallah setelah sy baiki diri sy terlebih dahulu..kemudian sy akan kongsikan b'sama rakan2 yg lain..

wassalam..

Puteri armani

Apakah perbezaan d antara friendster & facebook..?

Puteri armani

@Puteri Armani, wa'alaikumussalam. Friendster dan Facebook tak banyak bezanya. Hanya berlainan kompeni, namun tujuannya tetap sama. Tapi dari banyak segi, Facebook kelihatan lebih profesional dan mature berbanding Friendster.

Haa..Yahoo Messenger = Weapon of Mass Distraction. Jangan sekali-kali studi sambil online di YM ;)

Tidakkah anda memikikan dgn memerah keringat dan fikiran utk hasilkan altikal ini adalah satu bentuk yg wajar dielakkan, kerana lebih baik anda mengajak org menjauhi rokok,dadah, menonton sebarang bentuk lucah dan perkara yg tidak bermanafaat drpd hasilkan altikal ini. Bukankah kita di umat Muhammad ini dimuliakan, kerana saling berpesan-pesan dan bertegur.

Tanpa Nama

Kepada Tanpa Nama di atas, anda ni ok atau tidak sebenarnya? Artikel saya yang ini ada mengajak orang kepada maksiat ke?

cmana cara nak keluar dari akaun friendster ye?

Tanpa Nama

salam semua,

hm..saya sudah pun membuang fs saya sebab mula2 dulu saya terikut2 ngan kwan2 dan saudara2 sya yg lain sekali sejak akhir ni saya kan sudah berkahwin jadi rasa mcm tak sedap lah.jadi bagi pendapat sayalah,saya bukan nak mengata hal orang lain hanya pendapat dari pengalaman saya,bagi saya fs ni untuk orang yang bujang sahaja bukan yang sudah berkahwin tetapi jika yang sudah berkahwin pun jika dia nak itu dia sendiri punya hal lah.saya tak nak komen lebih.itu jer..

salam semua...

Eva

Nice!
Tapi saya masih yakin bahawa friendster insyaAllah tidak akan mengubah pegangan saya dan merosakkan diri saya, ameen. Saya masih, dan harapnya terus memahami bahawa friendster ini adalah mekanisme untuk berkomunikasi dan khabar(yang bermanfaat), dan tidak lebih dari itu.
Janganlah tersinggung jika saya tidak memadam akaun fs saya, jzkk~

Tanpa Nama

pe pon congrats sbb menghasilkan article yg menarik.. pd pndgn saye.. tak salah kalau kite ade frenster,myspace,facebook or ape2 yg seangkatan dengannya but janji sume terletak pada niat masing2.. Ade jugak yg guna cara itu utk ijtihad pada jalan Allah spt menghantar artikle2 yg berbentuk keagamaan di bulletin post dan secara tak langsung kita akan m'dapat ilmu yang baru bagi sesiapa yg baru mengetahui dan peringatan bagi yg telah mengetahui... apapun kita buat berbalik pada niat masing2 dan hanya Allah saja yg mengetahui smaada niat kita baik atau tidak.. Wallahu 'alam..

Tanpa Nama

good article....

Tanpa Nama

menarik2....
mmg kukuh fakta2 yg diberi..thank...

Tanpa Nama

Frienster?

Saya dah tutup akaun fs sebelum membaca artikel ini.Tak sangka ada juga entri begini.Hujah yang tepat untuk menjawab persoalan bagi yang masih ragu-ragu dengan penggunaan frienster ,facebook dan sebagainya.

Dengan Nama Tuhan...

"Dan urusan dunia mu, selesaikanlah dengan cara kamu sendiri.."
Kajilah.................

Tanpa Nama

GOOD ARTICLE...
HARAP BROTHER SENSEI DAPAT TULIS BYK LAGI YANG ARTIKEL YANG DAPAT MENGEMBANGKAN MINDA....SELAIN MENGAJAK KITA DAN PEMBACA LAIN BERFIKIR SEJENAK....GO BROTHER GO....

rafidah warisan

ASSALAMUALAIKUM....
saye setuju dengan pendapat saudara mengenai peningkatan penyalahgunaan teknologi namun kita harus melihat dari segenap sudut samada pro mahupun kontranya...
jika kita menggunakan sesuatu teknologi itu untuk tujuan yang baik nescaya kesannya akan membawa kebaikan misalnya jika kita menggunakan friendster bagi mengeratkan hubungan silaturrahim sesama islam seperti yang dianjurkan islam dan juga bersoal jawab mengenai ketidakfahaman dalam sesuatu masalah agama itu....sesungguhnya zaman berubah jadi cara kita mengeratkan hubungan silaturrahim juga agak berbeza...misalnya juga jika saya ada masalah pelajaran dan guru saya tinggal jauh jadi saya boleh bertanyakan kepada guru saya melalui teknologi...dengan teknologi juga kita boleh berdakwah sambil berkongsi ilmu mengenai islam....
sementara itu masalah yang sering berlaku kini ialah REMAJA MELAYU khususnya ibarat kacang lupakan kulit kerana tidak menghormati teknologi dan sering menggalakkan perkara yang menjurus kepada maksiat.....
kesimpulannya kita semua bertanggungjawab dalam mendidik masyarakat agar sentiasa bersyukur atas nikmat yang dikurniakan ALLAH.

afifudin zakaria

betul la 2..frienster ke whatever la yang same waktu dengan nye semuanye terpulang pada kite..tapi saye ade dengar x tau la fitnah ke ape..ade laman web perhubungan yang macam frienster tapi bukan ar frienster yg worldwide punye diaorang akan guna semua maklumat kite bile diorang nak buat sesuatu yang x baik>>x tau betol ke tidak>>>wallahualam

Tanpa Nama

salm..marilah jadikan frenster or facebook sbg alat unntuk dakwah..
jadikan ia sebagai landasan untuk menjadi sahabat yang baik....kepada adik...kakak...kawan2...bile kite tunjukkan kecintaan kita pada Islam...kecintaan kita pada tuhan ..kembali kpd kosep ketuhana..pada testimonial or profil kita instead of memerli or bagi nasihat yang pedas2...hati insan akan lebih terbuka ..lebih2 lagi jika kita mengambil berat..jika kita ucap tahniah..jika kita wish happy birthday..atau jika tunjukkan rasa simpati jika smting bad happen to them...
tunjuukkan islam adalah agam yang sangat menguati antara islam..tjkkkan kita ada ukhwah yang kuat walaupun kita baru mengenali..rasulullah sangat mencintai persaudaraan ..daripada kasih sayang sesama umat lah ukwah islam terjalin...tunjukkan kasih sayng sesam aumat di dalam frenster of fb or any methods yang ada..

mungkin say asalah atau mempunyai pendapat yang berlainan..apapun ...tahniah kpd penulis kerana mengutarakan perkara ini yang boleh membawa kpd syura yang baik..insyaAllah..

=)assalamualaikum

Tanpa Nama

assalamualaikum..
time kaseh wat bro sensei atas penulisan yg sgt b'mnfaat.sye percaye bahawa apa yg di tulis oleh bro m'rupakan 1 langkh utk m'nyedrkn muda-mudi dr trus hanyut dlm dunia yg pnuh dgn tipu daya.hdup kte nie di aturkn oleh allah s.w.t.jd jika allah tlh takdirkn utk kte tdk dpt m'ngetahui sesuatu brita maka sudah pasti kte tdk akn m'ngetahuinya.begitu jga sebaliknya..kataknlah,takdir kte utk m'ngetahui sesuatu maklumat b'kaitn kwn lma,walaupun tnpa fs @ seangkatn dgnnya kte msih akn ketahuinya kerna allah adalah sebaik-baik perancang...hrap komen nie bleh m'buka hati bg mereka yg msih samar2 dlm m'buat keputusn utk tutup akaun fs.namun sekiranya anda yakin yg anda mamapu utk trus b'dakwah di fs maka truskan la..hrus jga di ingat bahwa syaitn akan sentiasa m'goda manusia utk ikut jlannya.b'doalah pd allah mohon p'lindungan dr syaitn yg di rejam..

Tanpa Nama

Assalamualaikum..
Alhamdhulillah sesuatu yang pernah saya terfikir tapi tidak nampak hujahnya.
Mungkin ini lah masanya yang Allah bagi
" turning point " ke arah yang lebih baik.
Syukran jazilan dengan curahan pendapat yang diilhamkan oleh Allah kepada saudara dan sudi untuk dikongsikan bersama.

hmmm...

salam, topic ini merupakan topic yg amt baek..tq kpd saudara tawal kerna menulis artikel ini..sy merupakn pelajar lepasan sk form 5.kehidupan sewaktu sk mmg penuh dengan warna-warni kehidupan.stelah melepasi zaman persekolahan.masing2 mempunyai hala tuju masing2.ap yg menghubungkn ukhuwah kami selama ini hanyalah perasaan semulajadi seorang manusia,iaitu,perasaan rindu serta kenangan yg tidak dapat dilupakn.namun, dengan teknologi yg semakin canggih pada masa kini.ikatan kami terus berpaut melalui handphone, surat,sms, serta laman2 web seperti friendster.melalui laman2 sprt ini,kami masih trus berhubung dan dpt mengetahui perkembangan semasa rakan2 kami.seperti apa yang dikatakan oleh ayah saya,"walaupun telah habis zama persekolahn jgn lah ko terputus plak hubungan dengan kawan2 lame ko." seseungguhnya,tidak diciptakan manusia melainkan untuk mengembara di muka bumi ini,untuk mengenali tuhan yg mencipta dan mengenali antara sesama manusia.laman2 web seperti ini umpama dadah(ubat).dadah telah banyak menyelamatkan nyawa manusia.namun bg yg salah menggunakannya boleh membawa maut..oleh itu,tidak perlulah kita menjauhi laman2 web seperti ini.TETAPI,menggunakankannya dengan dos yang diperlukan sahaja.ditegaskan sekali lagi,bkn dijauhi tetapi berpada-pada.alang buah kurma yang berkhasiat akan mendatangkan mudarat jika makan secara melampau.hahahaa..sekian,tq.

Tanpa Nama

Assalamualaikum, nicely written. Thank You Very Much !! :)

Tanpa Nama

MEMANG pun ade buruknye freindster ni..tapi ade juga individu yang menggunakan freindster utk tujuan perniagaan.cthnya promosi laman web. promosi aktiviti bisnes, produk..so, sy rasa freindster ni tak lah salah 100%. yg salahnye adalah penggunanya sendiri.bgmana mereka menjayakan freindster tersebut dalam kehidupan masing2. ade juga mrk yg berjaya dpt psgn hidup secara halal disini. di myspace. dan sebagainya. bg sy sendiri menggunakan fr sbg alat untuk mempromosikan produk perniagaan(masih dlm cuba2 lg.)oleh itu,berpada-padalah..biasalah, ciptaan manusia ni ade baik dan ade buruknya..Oleh itu, pandai-pandailah dapatkan madu bukan racunnya.

Tanpa Nama

Salam.Walaupun kempen MENJAUHI friendster 2 ni dah lama dibuat(semenjak 2007) & sy hari ini baru diberi petunjuk untuk menjumpai artikel ini.Sy memiliki akaun friendster(fs) ats desakan kawan2,tetapi entah mengapa sy rasa malas & tak berminat untuk mengambil tahu hal fs ini setiap kali on9..selepas membaca komentar Tawel sensei,terbit rs hormat pd pendapat beliau.sangat bernas!! sebelum ini sy rasa keseorangan dlm hal ini,,sy takut utk berkomentar sebegini,takut2 difikir org yg sy ni anti-sosial..(Tetapi sy ingin berkongsi satu perkara,mutakhir ini sy sedang berjinak2 dgn facebook (fb),tetapi bukanlah faceboker tegar seperti yg lain..tujuan sy adlah untuk menghubungi semula kawan2 lama sy krn dlm masa 2 tahun ini sy dlm perancangan utk berkahwin..jadi sy sgt berharap fb ini akn dapat membantu sy dlm memaklumkn perihal walimaturus sy nanti kpd kawan2 yg lain krn sy sudah lama terputus hubungan dgn mereka semua.(moga ad jodoh & kesampaian niat sy ini)..Jd sy setuju dgn pendapat Tawel Sensei utk menjauhi & berwaspada; terpulanglah kpd Tawel Sensei utk memboikotnya terus utk dirinya..Tetapi pd yg lain,jgnlah menafikan terus segala pendapat yg diutarakan Tawel Sensei..Yang baik jadikan tauladan & yg buruk jd sempadan(tp penulis tak fikir pun pendapat sensei ni ad yg buruk)..Akhir kalam,TAHNIAH TAWEL SENSEI!!
(Penulis adlah bakal sensei(guru))

saya tak pernah cuba mencari kawan melalui laman internet walaupun tak ada kekasih.Sebabnya tak pandai bergaul atau pun malu.Cuma kerja dan duduk rumah saja main lap top.

Sharp. Memang sharp artikel anta siap ada nota kaki lagi. Harap anta tidak kisah untuk ana backlink artikel ini.

salam ukhwah....

artikel ni sangat bagus....terima kasih nasihat saudara , saya sedar semalam ini saya wat kerja lagho, mengadap fb melihat profile org yg sebenarnya bila fikirkan balik tidak ada manfaat hakikatnya.... pg ni sebenarnya saya mencari lirik lagu inteam tajuk kepastian.... Allah ketemukan saya dgn blog saudara ini.... saya dah baca pasal artikel facebook tu pastu saya baca artikel friendster ni plak.... syukran..... saya mintak izin link kan saudara nye artikel ni kat www.ukhwah.com .... dekat posting penomena facebook... harap org yg membaca artikel ni akan sedar niat sebenar menggunakan fb, friendster n lain2.....

hari ni tarbiyah Allah pd saya....


nordalily@yahoo.com

Tanpa Nama

Salam Ukhuwah Fillah...

artikel enta buat ini mmg bgus..ana amat tertarik beserta bukti yang kukuh, bagi pandangan logikal ana semuanya bukanlah salah bagi pencipta lawan web tetapi kesalahan orang yang menggunkannya..Itulah penyebab kepada kelalaian walaupon sering dengar tentang "MASA ITU EMAS"..Ini adalah salah diri yang tidak ada sifat menghayati dan praktikal terhadap kata2 tadi..seperti mana kita tahu zaman moden jadi macam2lah boleh berlaku..sepertimana kata pepatah melayu "NAK SERIBU DAYA TAKNAK SERIBU DALIH"..

Akhiril Kalam..Lakukanlah Dakwah Dimana Anda Berada Tidak Kira Bagaiman Carapun..Kerana Ia Adalah Dakwah Yang diPerintah Rasulullah..Wallahua'lam..

mujahid_lillah@yahoo.com

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.