Mahu Protaz Jenis Apa?
Sebenarnya kita sangat memerlukan Protaz yang boleh membuat satu revolusi Islamik dalam bidang yang mereka ceburi. Sebagai contoh, kalau seorang doktor yang berfikrah Islam, dia boleh berfikir dan berusaha menjadikan sistem kesihatan Malaysia secara keseluruhannya lebih Islamik - maka tiada lagilah kes wanita Islam yang ingin bersalin disambut oleh doktor lelaki yang bukan mahram. Kalau pilot berfikrah Islam pula, apa kata berusaha juga menulis buku yang apabila para menteri baca, mereka akan rasa teruja untuk memastikan MAS lebih Islamik - maka tiada lagilah pramugari yang berpakaian kebaya ketat.Contoh-contoh lain boleh difikirkan sendiri. Pokoknya, cuba serapkan ajaran Islam dalam setiap wilayah profesional. Inilah tugas protaz. Kalau tak protaz yang buat, siapa lagi? Takkan mahu bebankan kesemuanya kepada tok guru sekolah pondok, atau pun tok guru yang mengajar di universiti? Memang boleh kalau tok-tok guru ini lakukan, tetapi kesan dan impaknya tidak sama kalau protaz yang usahakan.
Tetapi, wajarkah Protaz melibatkan diri dalam perkara fiqh, hukum-hakam, ilmu hadith, dan sebagainya?
Apa Erti Aku Menjadi Protaz?
Sudah tentu wajar. Malah terdapat beberapa tokoh yang memang mendalami ilmu profesional dan ilmu Islam dengan kaedah yang betul. Sebagai contoh, Sheikh Ridhwan Saleem [bio], Sheikh Faraz Rabbani [bio], dan Sheikh Hamza Karamali [bio]. Dan setakat yang saya tahu, umat Islam yang belajar ilmu Islam dengan kaedah yang betul dan sempurna, tidak buat banyak kecoh, malah lebih pintar lagi cerdik dalam usaha mereka membawa ummah ini ke arah kecemerlangan.Namun demikian, si Protaz yang ingin terjun dalam hal-ehwal ilmu Islam, janganlah pula kamu membawa tsunami dan gempa bumi pada perkara yang telah lumat diperbahaskan dan telah pun diperselesaikan oleh para ulama silam, yang mana mereka ini lebih alim, lebih warak, dan lebih bersih pandangannya hatinya.
Dalam hukum-hakam yang terdapat khilaf, Protaz (mahu pun ustaz) tak sepatutnya menyibukkan dirinya untuk menulis dan menimbulkan perdebatan, kerana sampai kiamat pun ia tak boleh selesai. Sebab itu dinamakan khilaf. Kita tidak hidup dalam suasana darurat yang begitu memerlukan protaz (dan juga ustaz) berbincang dan begitu aktif berdakwah kepada manusia tentang pendapat manakah yang lebih rajih/kuat di antara empat mazhab. Adakah ini maslahat zaman yang sedang kita lalui? Lihat sekitar anda, kemudian jawablah dengan ikhlas soalan tersebut.
Berdebat pada perkara khilaf, untuk mencari pendapat mana yang lebih betul, adalah satu perkara yang mesti dijauhkan oleh semua orang. Oleh sebab itulah para ulama silam yang cerah hatinya tidak melakukan perkara ini. Ini kerana apabila seseorang menceburkan dirinya ke dalam kancah ini, ia ibarat memasuki sebuah gua yang sangat gelap tanpa ditemani oleh sebatang lilin - kita akan sesat di dalamnya. Akibatnya, si protaz dan orang yang didakwahnya akan teraba-raba untuk mencari jalan keluar bagi menyelesaikan masalah umat ini - umat yang dijanjikan oleh Allah sebagai sebaik-baik umat!
Apa yang paling mengerikan, jika situasi ini berterusan, masyarakat Islam akan jadi keliru, dan akhirnya aliran Islam liberal juga yang dipillihnya. Ini kerana Islam liberal tak ada sangat perdebatan tentang baca qunut atau tidak, boleh atau tidak sambut Maulud Nabi, gerak jari telunjuk atau tidak ketika solat, bida'ah atau tidak melafazkan niat ketika mahu solat, dan sebagainya.
Kita Mahu Ketamadunan
Manusia itu sifatnya inginkan kemajuan dan ketamadunan, dan Islam sebagai satu agama yang memenuhi fitrah manusia sememangnya membawa umatnya ke arah kemajuan. Oleh itu, jangan salahkan individu yang cenderung ke arah liberal kalau kita sendiri sibuk berdebat dan berbahas pada perkara-perkara khilaf yang tidak menguntungkan umat Islam dari segala aspek.Beritahu saya: Bagaimana umat Islam boleh maju jika kita tak habis-habis berbahas tentang bida'ah atau tidak membaca doa qunut ketika solat Subuh? Ini perkara khilaf, dan perkara khilaf janganlah kita jatuhkan hukum bida'ah! Apa pernah kamu dengar Imam Abu Hanifah, atau para ulama Hanafiyyah lain yang mengatakan ijtihad Imam Shafi'i tentang sunatnya membaca doa qunut ketika solat Subuh itu bida'ah?
Kalau begini gayanya, sampai kiamatlah umat Islam jadi lembik dan tak maju (melainkan kalau kamu berpendapat dengan mengikut ijtihad Imam Abu Hanifah iaitu tiada doa qunut ketika solat Subuh, maka umat Islam dapat menjimatkan masa 2 minit sehari, kalau sebulan 60 minit, dan kalau setahun 720 minit = 12 jam, dan masa yang dijimatkan ini boleh digunakan oleh umat Islam untuk sesuatu yang lebih produktif). Akan tetapi, wujud protaz yang membawa isu dibaca atau tidak doa qunut ketika solat Subuh. Alahai...
Beritahu saya: Apa signifikannya perbincangan ada atau tidak pada satu lagi perkara khilaf iaitu hukum menggerak-gerakkan jari ketika duduk tasyahud? Ada seorang hamba Allah yang membawa isu ini, dan kemudian mengatakan bahawa kaedah dalam mazhab Hanafi dan Shafi'i yang tidak menggerak-gerakkan jari adalah tertolak kerana ia tidak disandarkan kepada dalil. Amboi, hebat sungguh. Sudah belajar dan khatam sampai habiskah kitab fiqh Hanafi dan Shafi'i? Baiklah, saya tidak mahu membawa isu pendapat mana yang lebih kuat atau rajih.
Apa yang ingin saya tekankan, kalau pun si dia ini betul, jadi apa signifikannya kepada kepentingan umat Islam hari ini? Apakah dengan tidak menggerakkan jari, maka solat seseorang itu tidak sah? Dan apakah dengan menggerakkan jari itu maka umat Islam akan jadi lebih kuat sehingga mampu menghancurkan tentera zionis di Israel? (melainkan anda ingin kata dengan menggerak-gerakkan jari ketika tasyahud akan membuatkan umat Islam lebih gagah kerana mendapat lebih exercise, maklumlah banyak bersenam badan jadi kuat). Aduhai...
Beritahu saya: Apa faedahnya seorang ustaz di Malaysia yang membawa isu Ada atau Tidak Air Musta'mal dalam Islam, dan kemudian mengatakan bahawa sebenarnya air musta'mal itu tidak wujud dan fiqh Shafi'i telah silap! (Dan saya berkata dalam hati: 'Excuse me, kamu mahu kata para ulama dalam mazhab Shafi'i telah silap lebih 1000 tahun ke dalam perkara ini?') Padahal ini satu lagi perkara khilaf, dan ini pasti akan membawa kecelaruan fiqh kepada masyarakat awam di Malaysia yang sudah lama sebati dengan fiqh Shafi'i. Ustaz ini belajar atau tidak bagaimana Imam Shafi'i berijtihad tentang adanya air musta'mal?
Apakah tiada isu besar lain yang boleh ditulis oleh ustaz yang mana tulisan dan gagasan ideanya dikatakan memberi impak yang kuat kepada pelajar IPT tanahair? (Saya fikir tulisan ustaz ini mungkin relevan apabila Kesan Rumah Hijau mula menyeringaikan taringnya, yang mana waktu itu Malaysia menjadi seperti Sudan dan negara-negara Afrika lain yang mengalami krisis air yang sangat kritikal). Ish...apa yang sedihnya, ada juga seorang protaz lain yang turut sama membawa isu ini.
Fahamilah Erti Prioriti
Inilah akibatnya bila seseorang protaz dan juga ustaz tidak tahu prioriti ummah ini. Yang patut mereka tulis, yang patut mereka perbincangkan bukan perkara-perkara khilaf. Jangan bawa isu ada atau tidak doa qunut, gerak jari atau tidak ketika tasyahud. Tetapi bawalah isu yang benar-benar kritikal seperti fenomena ramai umat Islam yang tidak bersolat. Kes lebih 51,000 murid sekolah yang tidak tahu solat di Terengganu itu [baca berita] antara keutamaan yang patut diberikan. Ini baru di Terengganu. Negeri lain kita tidak tahu lagi.Apakah kewajiban mendirikan solat ini bukan satu perkara sunnah? Malah ini sunnah yang paling besar dalam Islam dan memang sah tiada khilaf dalam perkara ini! Siapa nak jawab di hadapan Allah nanti kalau kita sibuk berkokok dan bertempik hal-hal khilaf, tetapi hal yang wajib, yang lebih utama, kita buat acuh tak acuh? Siapa mahu jawab?
Saya, anda, ustaz, protaz, atau pun bebudak sekolah itu?
Bersambung di episod 4... ¶ Teruskan membaca entri ini »