Back to home page

Sepanyol XXXI: Ferdinand oh Ferdinand...

26 Jun 2005 • 2 Komen Cetak Chenta!
Saya terpaksa mengarang pos ini untuk mengelakkan kekeliruan dalam pos yang akan datang. Seperti yang saya terangkan sebelum ini, ada banyak raja yang berkongsi nama 'King Ferdinand'. Sekurang-kurangnya ada 13 raja yang menggunakan nama itu.

Cuma dalam menceritakan topik berkenaan pembukaan dan penutupan kerajaan Islam di Granada, ada dua Ferdinand yang paling relevan, iaitu:

1) Raja Ferdinand III dari Castile (1199-1252)

Beliau berperang dengan pengasas dinasti Nasrid di Granada (Sultan Muhammad Al-Ahmar) dan juga turut memulakan pembinaan Al-Hambra. Tetapi, Raja Ferdinand III gagal untuk menawan Granada walaupun telah berjaya menumbangkan kerajaan Islam di Seville dan Cordoba. Sebenarnya tidak berapa tepat apabila dikatakan 'gagal menawan Granada'. Sebaliknya telah berlaku satu perjanjian bersifat feudal di antara Sultan Muhammad Al-Ahmar dan Raja Ferdinand III. Saya akan menerangkan tentang perjanjian ini nanti.

2) Raja Ferdinand II dari Aragon (1452-1516).

Juga dikenali sebagai Raja Ferdinand V. Beliau berkahwin dengan Ratu Isabella dari Castile. Beliau berperang dengan raja terakhir dinasti Nasrid, iaitu Sultan Muhammad XI (dikenali sebagai Baobdil di kalangan rakyat Sepanyol. Baobdil ini asalnya dari nama Abu Abdullah). Charles V yang turut menjadi raja di Sepanyol adalah cucu kepada Ratu Isabella dan Raja Ferdinand II.

2 Komen Tambah Komen↴

Oh Ferdinand...

Tanpa Nama

ferdinand ngn fendy cam dekat2 je namanya. agaga.. jgn marah! :p

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.