Back to home page

Sepanyol XXVIII: Istana Nasrid [1]

22 Jun 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Memang menakjubkan! Kata-kata itu adalah kesimpulan kepada keindahan Istana Nasrid. Keindahannya pernah dinukilkan oleh seorang pelawat Arab:
Seperti sebuah pasu perak yang berisi batu-batu zamrud.
Dimulakan oleh pengasas Dinasti Nasrid, Sultan Muhammad Al-Ahmar, sebuah tempat yang pada mulanya cuma dihuni oleh tinggalan kubu lama, ia akhirnya berubah wajah. Perubahan itu kemudian disambung oleh waris-waris Sultan Muhammad Al-Ahmar sesudah baginda meninggal dunia.

Dekorasi pada binaan Istana Nasrid dikatakan dibina dari bahan yang agak kurang mutunya - ia mungkin satu simbolik yang mengingatkan kita tentang kehidupan manusia di dunia yang fana ini. Secara mudah, Palacios Nazaries (Istana Nasrid*) dibahagikan kepada 3 buah bahagian utama yang berbeza:
  1. Bahagian Mexuar
  2. Palacio de Comares (Istana Comares)
  3. Palacio de los Leones (Istana Singa)
Bahagian-bahagian itu juga mempunyai ciri-ciri yang sangat berbeza. Contohnya, Istana Comares memang direka berdasarkan seni dan rekabentuk Islam. Istana Singa pula terdapat pengaruh senibina Kristian padanya. InsyaAllah akan saya terangkan dalam pos yang akan datang mengapa boleh termasuk pengaruh Kristian tersebut.

Bahagian Mexuar

Ia merupakan bahagian separa-umum. Di sini selalunya diadakan perkara-perkara berkaitan sistem perundangan dan urusan dalam negara. Bahagian di sini sebenarnya agak suram. Tidak banyak cahaya yang masuk.


Sebuah inskripsi Arab yang terdapat pada bahagian Mexuar.

Gambar pada pos Petikan Buku juga diambil di bahagian Mexuar.
---

*Sepatutnya lebih tepat diterjemahkan sebagai Istana-istana Nasrid kerana Palacios membawa maksud lebih dari satu.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.