Back to home page

Sepanyol XXIII: Baca Tiket Dulu!

10 Jun 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!

Seorang pakcik yang sedang bermain dengan kucing. Buat pengetahuan, kucing-kucing yang jinak amat mudah dijumpai di Masjid Cordoba dan Al-Hambra. Pakcik ni memang cool sebab beri kebenaran untuk tangkap gambar dia! Gambar diambil berdekatan perhentian bas Al-Hambra.


Oleh sebab aku tak punya cukup masa di dalam Al-Hambra, maka kebanyakkan deskripsi tentangnya datang dari beberapa rujukan yang telah aku buat sebelum menulis kebanyakan entri.

Secara ringkas Al-Hambra mengandungi masjid, tempat mandi, rumah kediaman, taman dan juga tempat perkuburan diraja. Satu lagi tempat paling penting ialah bahagian istana - Istana Nasrid (atau dalam bahasa Sepanyol disebut Palacios Nazaries).

AWAS! Kalau pertama kali datang ke sini, pastikan anda membaca tiket masuk betul-betul. Anda pasti akan berjumpa ayat:
Access to the Nasrid Palaces is restricted to the half hour indicated on the ticket. Once inside the palaces, the visitor can stay inside as long as he likes. If this is not done during the specific half hour the right of entry in the palaces will be lost and a new ticket will have to be bought.

Nasib baik. Memang kami tak baca pun apa-apa peraturan yang terdapat di tiket itu. Aku pun hanya perasan bila dah balik semula ke Dublin. Kalau kami tidak tergesa-gesa, mungkin kami akan merewang dahulu ke tempat lain dengan lebih lama sebelum bergerak menuju ke bahagian yang paling menarik - Istana Nasrid.

Jangan ingat boleh tipu orang di situ. Sebab ada lagi penjaga tiket di bahagian pintu masuk Istana Nasrid. Pada tiket pula tercatat waktu kita harus sampai di istana itu. Jadi, pastikan pergi ke Istana Nasrid terlebih dahulu sebelum pergi ke daerah-daerah lain. Jangan bimbang, masih ada peluang untuk ke tempat-tempat lain.


Parit kecil.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.