Back to home page

Sepanyol XXII: Istana Merah

09 Jun 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Secara literal, Al-Hambra bermaksud Istana Merah. Perkataan itu berasal dari bahasa Arab. Ia dibina oleh dinasti Islam terakhir di Andalusia - iaitu Dinasti Nasrid. Al-Hambra ini telah menjadi bandar di-Raja dinasti tersebut. Banyak kisah suka-duka yang telah dilalui Al-Hambra sepanjang tempoh kewujudannya di atas muka bumi ini.

Kalau ingin masuk Al-Hambra, jangan lupa menyediakan wang 10 Euro (RM 48). Walaupun mahal, pasti tak menyesal. Bila dah masuk ke dalam Al-Hambra, memang rasa berbaloi. Silap-silap memang tak puas. Sebab itu ada kawan aku yang sanggup masuk dua kali untuk melihat kesan tinggalan Islam yang menakjubkan ini.


Perhentian bas di depan Al-Hambra.


Apa pun, aku rasa tersangatlah rugi. Mana sempat masa 2 jam untuk melihat apa yang tersimpan di dalam Al-Hambra ini. 2 jam itu memang cukup kalau nak melawat masjid Cordoba. Tapi Al-Hambra mana mungkin. Ia adalah sebuah bandar di dalam bandar! Kalau ikutkan hati, mahu sahaja melepaskan perjalanan keretapi ke Seville. Tapi kerana memikirkan Krismas hampir tiba dan kemungkinan tiada tiket lagi untuk ke Seville, niat itu dipadamkan sahaja. Aku tak nak terkandas di Granada!


Lorong pejalan kaki yang dibarisi dengan pokok-pokok dari spesis apa ntah.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.