Back to home page

Sepanyol XXIX: Istana Nasrid [2]

24 Jun 2005 • 1 Komen Cetak Chenta!

Istana Comares

Ia merupakan bahagian kediaman rasmi diraja. Istana Comares merupakan produk utama Sultan Yusuf I dan anaknya, Sultan Muhammad V. Hiasan dan dekorasi dinding adalah idea dari Sultan Yusuf I. Sebenarnya, Sultan Yusuf I ingin menimbulkan rasa kagum di kalangan para pelawatnya. Terbukti memang kagum para pelawat - ini termasuklah saya sendiri walaupun ia sudah berusia beratus-ratus tahun.

Namun demikian dikatakan Sultan Yusuf I tidak sempat melihat hasil keseluruhan Istana Comares dan anaknya Sultan Muhammad V pula telah menyiapkan usaha ayahnya itu.

Terdapat binaan dan ruangan lain yang mengelilingi Istana Comares:

1) Patio del Cuarto Dorado (Patio of the Gilded Room)
Entah apa maksudnya di dalam Bahasa Malaysia. Saya pun tak tahu nak terjemahkan. Cari sendirilah ye. Rujuk bahagian glosari di bawah.

Patio of the Gilded Room (PGR) adalah salah satu binaan yang menyambungkan Mexuar dan Istana Comares. Ada satu kolam air di patio ini. Dikatakan ia dibina pada 1943 dengan menyalin rekabentuk kolam yang terdapat di Taman Daraxa. Sila rujuk pos Satu Lanskap Taman.

Akhirnya saya mengetahui juga sejarah kolam pancutan air di dalam pos Satu Lanskap itu. Ia dibina dalam sekitar tahun 1526-1538, iaitu sewaktu Istana Charles V masih lagi dalam proses pembinaan.


Kolam air di PGR


2) Gilded Room
Jika tidak silap, gambar di bawah ini diambil di Gilded Room. Ruangan ini akan dijumpai selepas kita sampai ke PGR. Oleh yang demikian pelawat akan berjumpa ruangan ini berdasarkan urutan berikut:

Mexuar > PGR > Gilded Room


Gilded Room juga merupakan sebahagian dari Istana Comares.


3) Patio de los Arrayanes (The Patio of the Myrtles)
Di sini terdapat sebuah kolam berbentuk segiempat di bahagian tengahnya. Ia berukuran 34 x 7.10 meter.


Kolam ini menerima air dari 2 buah sumber pancutan air. Yang pertama pada bahagian kiri bawah gambar (tak nampak semua). Yang satu lagi pada bahagian hujung satu lagi.



Di belakang saya adalah Hall of the Boat. Di depan pula adalah kolam.


4) Sala de la Barca (Hall of the Boat)
Di sini kalian tidak akan jumpa walau satu bot pun walaupun jika diterjemahkan ia bermaksud Dewan Bot. Tapi cuba lihat bahasa asalnya dalam Spanish. Perhatikan perkataan "Barca". Ia sebenarnya berasal dari bahasa Arab yang bermaksud "Barakah".

Tapi lama-kelamaan orang-orang Spanish panggil Barca yang secara literal bermaksud Bot dalam Spanish. Bila diterjemahkan dalam English, mereka ambil bulat-bulat tanpa mengetahui sejarah asal perkataan Barca itu. Sabar sahaja la!


Pintu masuk untuk ke Hall of the Boat.


Pada mulanya ruangan ini kecil sahaja. Tapi kemudian ia telah diperbesarkan oleh Sultan Mohammad V. Pernah berlaku satu kebakaran di sini pada tahun 1860.

5) Salon de los Embajadores (Hall of Ambassadors)
Merupakan salah satu bilik paling penting di Istana Comares. Di sinilah terletaknya takhta diraja. Untuk masuk ke sini, pelawat perlu melalui Hall of the Boat terlebih dahulu.

Dinding dewan ini ditulis sepenuhnya dengan inskripsi-inskripsi yang memuji Allah, pembesar negara, motto Dinasti Nasrid (akan saya tulis kemudian) dan ayat-ayat dari kitab suci Al-Quran.


Sebuah pintu atau sebuah jendela? Tak pasti pula...

Glosari perkataan

Patio
  • An outdoor space for dining or recreation that adjoins a residence and is often paved.
  • A roofless inner courtyard, typically found in Spanish and Spanish-style dwellings.
Gilded
  • To cover with or as if with a thin layer of gold.
  • To give an often deceptively attractive or improved appearance to.

1 Komen Tambah Komen↴

cantiknya tempat... rase cam nak terjun je dalam kolam tu. boleh tak??

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.