Back to home page

Sepanyol XXI: Petikan Buku

30 Mei 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Mari kita lihat betapa Eropah cuba menafikan sumbangan tamadun Islam terhadap permulaan zaman Renaissance di sana!
---

Kita jarang sekali memasukkan Sepanyol apabila membincangkan tentang Zaman Pertengahan di Eropah (sekurang-kurangnya tidak sehingga era 'Penaklukan Semula'. Walaupun perpustakaan-perpustakaan kita kaya dengan buku-buku tentang kisah Zaman Pertengahan, namun cubalah cari kalau-kalau ada walau satu perkataan pun tentang kehidupan harian dan budaya masyarakat di Sepanyol.

Seolah-olah para sejarawan yang ingin menunjukkan keunikan sejarah Eropah, cuba untuk menafikan fakta bahawa suatu peradaban maju dan menakjubkan yang dicipta oleh 'Orang Lain' - oleh Arab, Islam dan Yahudi - yang berkulit coklat dan hitam - pernah wujud di Eropah. Padahal, tanpa sumbangan mereka Eropah tidak akan jadi seperti hari ini.

Apabila kita bercakap tentang Renaissance Eropah, kita tidak pernah terfikir tentang proses permulaannya di Sepanyol sebelum ia menjalar ke Itali. Seolah-olah kita ini telah melompat sejarah selama 1000 tahun. Ia sangat menyimpang jauh dari kebenaran.

(Dipetik dari bahagian pengenalan buku A Medieval Banquet in the Alhambra Palace, Audrey Shabbas, editor, AWAIR, 1991)
---


Renaissance sebenar bermula di Sepanyol, dan bukannya di Itali seperti yang didakwa. Gambar ini diambil di bahagian Istana kota Al-Hambra.

Teks Asal

When we study Europe's Middle Ages, we seldom include Spain (at least not until after the 're-conquest'). Our libraries abound with books on the Middle Ages, but try to find in any of them a single word about daily life and customs in Spain.

It is as if later historians, in order to justify a uniquely 'European history', ignored the fact that a vibrant and brilliant civilization created by 'Others' - by Arabs, by Muslims, by Jews - by brown and black people - not only existed in Europe, but without whose contributions the region could not have become what it did. When we talk about 'Europe's Renaissance', we never think of its beginnings in Spain several centuries before it reached Italy. It's as if we lopped off a good 1000 years of history - or at least amputated it from Europe. Nothing could be farther from the truth.

(From the introduction to A Medieval Banquet in the Alhambra Palace, Audrey Shabbas, editor, AWAIR, 1991)

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.