Back to home page

Lim Guan Eng & Umar Abdul Aziz

17 April 2008 • 13 Komen Cetak Chenta!
Semenjak saya mengetahui bahawa Lim Guan Eng pernah dipenjarakan kerana mempertahankan nasib seorang gadis Melayu, sungguh-sungguh saya katakan bahawa saya agak berminat untuk mengikuti perjalanan politik beliau. Lebih-lebih lagi apabila beliau membuat kenyataan bahawa dia mahu mencontohi pentadbiran Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang sangat adil dan saksama itu:
Kini saya sudah jadi Ketua Menteri dan saya berazam akan mengotakan janji saya untuk menjadi Umar Abdul Aziz... ...dulu semasa saya di penjara, antara orang yang kerap mengunjungi saya ialah Dato' Fadhil Noor (Al Marhum Presiden PAS). Dan dialah yang membekalkan kepada saya buku-buku berkaitan Islam, termasuk satu buku tentang Umar Abdul Aziz. Bermula dari situ saya kenal tokoh yang hebat ini.

Tentunya kenyataan Lim Guan Eng ini akan dipandang sinis dan prejudis oleh sesetengah orang. Sama ada apa yang beliau nyatakan itu benar-benar ikhlas atau sekadar satu topeng bagi menutup sebuah agenda yang tersembunyi, kita berusaha dan bertawakal sahajalah agar negara kita ini dipimpin oleh mereka yang betul-betul telus dan jujur pada rakyatnya.

Tidak dinafikan bahawa wujud juga seketika sedikit rasa prejudis di hati saya terhadap Lim Guan Eng. Namun saya berusaha memadamkan rasa prejudis itu apabila saya memikirkan bahawa kalau Allah hendak beri hidayah, musuh nombor 1 Islam seperti Umar al-Khattab pun akhirnya menjadi pejuang Islam yang sangat disegani. Apatah lagi Lim Guan Eng yang tidak pernah memusuhi Islam itu. Prejudis adalah ibarat api yang menghanguskan ikatan perpaduan manusia yang berlainan bangsa mahupun di kalangan bangsa yang sama.

Sedangkan orang Amerika, British dan banyak lagi masyarakat dunia boleh menjadikan Mahatma Gandhi sebagai idola, walaupun mereka berlainan bangsa dan agama, maka adakah sesuatu yang mustahil jika Umar Abdul Aziz akan benar-benar menjadi idola kepada Lim Guan Eng ketika mentadbir Pulau Pinang?

Apapun, jangan gaduh-gaduh sangat tentang siapa yang memerintah negara. Yang paling penting, biarlah orang yang memimpin kita itu adil, amanah dan tidak zalim kepada sesiapa. Satu petikan yang saya kutip dari blog A Kadir Jasin ini, amat bermakna untuk kita semua renung dan fikir.
Sesiapa yang berjuang dengan nama Allah dan niat baik sentiasa dalam keredaan Allah, tetapi sesiapa yang lupakan niat, khianat dan tamak akan dimurkai Allah, akhirnya menjadi hina. Kalau orang Melayu (yang) beragama Islam mengkhianati bangsa, negara dan agama, Allah akan gantikan (dengan) bangsa lain yang beragama Islam (bagi) menjaga tanah air kita."

(Daripada buku Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 13 Ogos '57 oleh Mokhtar Petah, Pustaka Antara 1997).

Untuk sesiapa yang tidak tahu, Sheikh Abdullah Fahim adalah salah seorang ulama besar Tanah Melayu dan telah menjadi mufti pertama di Pulau Pinang. Beliau juga merupakan datuk kepada Pak Lah.

---
NB: Sebagai nota tambahan, sebahagian ulama berpendapat bahawa jumlah khalifah ar-Rasyidin adalah seramai 5 orang, iaitu Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib dan Umar bin Abdul Aziz. Sebagai nota peribadi pula, Umar bin Abdul Aziz adalah tokoh yang paling sangat saya sanjungi di antara kelima-lima orang itu.

13 Komen Tambah Komen↴

Antara lain adalah kerana Umar Bin Abdul Aziz lebih dekat dengan realiti dunia kita hari ini. Dia hadir di penghujung kekuasaan daulah bani Umaiyah, dalam keadaan umat Islam mula terleka dengan kemewahan, hanyut dalam hiburan. Dan dia membuat pembaharuan dalam bidang ekonomi, begitu tepat dengan realiti dunia hari ini. Dia juga dilantik ke jawatan khalifah, berbeza dengan khalifah sebelumnya yang mewarisi takhta tersebut.

Mula membaca berkenaan Umar Bin Abdul Aziz sejak di sekolah rendah tapi agak sukar sekarang mencari buku berkenaan tokoh ini utk dihadiahkan kepada anak saudara (anak sendiri belum ada, hehe). Buku yang saya baca dulu pun dah lupa tajuknya.

apabila Pemimpin Melayu-Muslim menunujukkan teladan dan contoh yang terbaik , maka orang lain akan menghormati mereka ...

dan apabila Nur Iman itu berada pada sa orang pemimpin Muslim-Melayu [eg Al Marhum Fadzil Noor] tidak hairan jika pemimpin bukan-Muslim akan menghormati dan berbaik dan cenderung kepada apa yang ada di sebalik tingkah laku yang jujur, adil dan murni itu.

ini lah masanya untuk pemimpin Melayu-Muslim yang sejati berlaku adil kepada semu amakhluk Allah swt.

Nizam al mulk

Tanpa Nama

Salam`alayk~

Tiada sesiapa yang mampu menilai sejauh mana keikhlasan seseorang itu. Jadi, berbaik sangka lah!

"Ikhlas itu ibarat seekor semut hitam yang berada di atas batu hitam, dilihat oleh seorang tua yang buta dan memakai cermin mata hitam pada waktu malam di dalam sebuah gua yang gelap."

'hiperbola'

S: Ikhlaskah anda?


.sis er.

Tanpa Nama

assalamualaikum

ade 2 kemungkinan : kenyataan yg dibuat untuk menjadi seperti Umar Bin Abdul Aziz adalah helah politik, untuk meraih sokongan muslim

atau

itu adalah hakikat sebenar, jujur.

jika merujuk kepada sejarah perjuangan LGE, saya lebih berat kepada yg ke-2. lagi pun, ia menyahut seruan 'husnuz dzon'

namun, masih awal untuk menilai kebenaran kata2nya, dia baru beberapa minggu ditabalkan menjadi KM PP, tunggu dan lihat shj bagaimana nanti

Paracletos

@Paracletos, sebenarnya kalau ikut hati prejudis kita, semua pemimpin kita boleh kata bahawa mereka ada helah politik dan agenda tersembunyi.

Sebilangan orang bukan Islam masih prejudis bahawa PAS mahu mengtalibankan Malaysia. Sebilangan ahli UMNO masih prejudis bahawa Anwar adalah ejen Israel. Dan sebilangan penyokong Pakatan Rakyat juga prejudis mengatakan Pak Lah mahu jual Malaysia pada Singapura.

Biasalah politik. Masa dipilih, memang nampak baik, alim dan mahu berjuang untuk rakyat. Namun sesudah kita memilih orang yang betul-betul kita yakin, kita serahkan sahajalah semuanya kepada Allah. Prejudis banyak-banyak pun tak guna.

@Kamal, macam peminat Umar Abdul Aziz juga nampak. Hehe.. Jangan lupa juga bahawa dia adalah tokoh tajdid bagi kurun pertama Islam.

Pandangan saya terhadap kenyataan LGE untuk "mencontohi pentadbiran Khalifah Umar Abdul Aziz" merupakan satu tamparan yang maha hebat kepada pemimpin-pemimpin Melayu-Islam khususnya. Secara langsung, beliau meletakkan satu piawaian (standard) yang dapat diperbandingkan dengan kepemimpinannya. Berbeza dengan kebanyakan pemimpin Melayu-Islam yang seolah-olah tiada arah tuju kepemimpinan yang jelas, dan lebih pula ke arah mendapatkan kepentingan peribadi atau sanak keluarga dan taulan.

@kamal, Umar Abdul Aziz memang mewarisi jawatan khalifah, tetapi beliau melepaskan jawatan itu sebelum dilantik oleh rakyat jelata untuk meneruskannya.

Tempoh beliau memegang jawatan itu juga amat singkat (kurang dari 3 tahun), tetapi kesan yang dibawanya amat besar sekali kepada keseluruhan negaranya dalam tempoh itu. Bayangkanlah, bagaimana beliau melakukannya tanpa pautan perhubungan yang pantas seperti zaman sekarang dengan keluasan wilayah tadbirannya yang besar ketika itu...

@Sensei, letakkan rasa prejudis itu hanya pada tempat yang sesuai. Di waktu ini kita dapat berita dan maklumat yang lebih telus terhadap seseorang pemimpin itu dan apa yang dilakukannya. Seandainya tidak, maka memang seharusnyalah kita ada sikap prejudis itu...

Oh ya berkenaan "Pak Lah mahu jual Malaysia kepada Singapura"... sebagai rakyat Johor, saya rasa kenyataan itu sudah boleh dijadikan sebagai "telahpun menjual sebahagian dari Malaysia kepada Singapura". Bayangkanlah, ketika ini jika kita meninjau kawasan-kawasan perumahan, banyak kedapatan iklan-iklan yang ditampal di rumah-rumah kosong untuk disewa beserta nombor telefon dari republik itu. Dan, status pemilikan tanah adalah milik-kekal... ertinya, ia bukan lagi milik rakyat Malaysia!

Lebih membimbangkan berkenaan dengan Wilayah Iskandar... kerana mengejar kekayaan (kerana nilai matawang yang besar, rakyat asing sanggup membeli hartanah-hartanah mewah yang tak terbeli oleh warga tempatan), maka semakin luas bumi Johor akan dimiliki oleh rakyat asing! Akhirnya, orang Johorlah yang akan merempat di bumi sendiri.

Kenyataan itu bukan lagi bersikap prejudis, tapi adalah satu yang pasti!

P/S: saya bukanlah penyokong Pakatan Rakyat, tetapi saya adalah penyokong Kerajaan Rakyat, iaitu selama mana kerajaan yang terpilih bekerja untuk kepentingan rakyat marhaen.

inasni

Memang peminat setia sejak dari kecil, hehe:-

http://www.smach.net/node/200

@inasni Kalau tak silap saya Umar bin Abdul Aziz bukanlah pewaris mutlak kepada takhta Umaiyyah kerana dia cuma sepupu kepada kepada Khalifah Sulaiman dan hasrat Khalifah utk melantik Umar tidak begitu disenangi kerabat di raja yang lain. Jadi daripada awal dia telah dipilih oleh khalifah sebelumnya yang cuba 'keluar daripada tradisi'. Hmm, sounds familiar. Reforms begin with a courage to break out of tradition ???

Betulkah Sheikh Abdullah Fahim tu mufti "pertama" Pulau Pinang? Di mana saya boleh dapatkan maklumat/fakta menyokong kenyataan tersebut. Tolong bantu saya.

Setakat ini maklumat saya mengatakan orang lain.

Terima kasih.

Tak betul maklumat tu. Sahih bahawa Shekih Abdullah Fahim adalah Mufti Penang yang pertama. Baca biografi beliau di JAIPP, yang sebenarnya artikel itu adalah tulisan Abu Muhammad di blog Bahrus Shofa.

adapun kisah bagaimana Umar Abdul Aziz ini menjadi khalifah begini mengikut kata Tuan Guru aku yakni Ustaz Razif dari Kampung Melayu Majidee..

Di akhir usia Sulaiman bin Abdul Malik (yakni khalifah bani Ummayyah zaman itu) , beliau ingin bertaubat lalu merujuk kepada para ulama tentang bagaimana cara bertaubat bagi seorang Amirul Mukmin.

Maka dikhabarkan kepada Sulaiman bahawa kamu Amirul Mukmin taubat kamu hanya boleh diterima sekiranya kamu mencari seorang yang lebih alim dan soleh berbanding kamu. Maka mencarilah si Sulaiman siapakah yang paling soleh amalannnya , dicari pada anaknya (owh tak boley), dicari pada paman-pamannya ( owh tak leh gak) , maka mencari-cari Sulaiman akan manusia ini, Takdir Allah menentukan berjumpa Sulaiman dengan seorang yang alim lagi zahid iaitu Umar Abdul Aziz r.a .

Satu kisah yang menarik mengenai Umar Abdul Aziz tatkala dilantik sahaja menjadi khalifah. Beliau terus bertanya kepada isterinya samada hendak menginfakkan barang kemasnya kepada baitul Mal ataupun dicerai. Berlainan dengan pemimpin masa kini. Bini makin glamer atas alasan nak jaga nama baik suami. Ooops

Pengajaran yang boleh diambil dari sini, pada mereka-mereka yang bercitax2 nak jadi pemimpin kene ingat . Taubat anda bukan macam orang biasa. Mungkin bila pencen kita rasa yang sudah itu sudah. Tapi masalahnye selagi perbicaraan di padang mahsyar belum selesai, maka selagi itulah seorang pemimpin itu perlu risau akan tanggungjawabnye.

@Yondie, satu perkara lagi tentang bila pemimpin dah pencen:

"Saya diberi peluang untuk berkhidmat dengan masyarakat, dulu saya pernah kata, saya masuk miskin saya akan keluar miskin." (Dr Mohd Nasir Hashim, Adun Kota Damansara, dari Harakah).

Kalau ikut kata Al-Qasam, Dr Mohd Nasir ni memang zuhud orangnya. Alhamdulillah.

Salam...

Bila En. Tawel sebut ttg pencen, teringat pulak kisah orang nak pencen yang pernah saya baca. Memang buat saya senyum sambil geleng kepala. :)

Jika pemimpin Melayu sudah tidak boleh duduk semeja, maka pemimpin Tionghua-Islam menjadi tempat umat Islam Malaysia menaruh harapan.

Semoga cahaya Ilahi melimpah ke atas rohani Lim Guan Eng dan beliau bakal menjadi mukmin, Insyaallah.

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.