Back to home page

Sakit Paling Banyak

21 April 2008 • 10 Komen Cetak Chenta!


Tidak hairan dunia ada banyak masalah sosial..

10 Komen Tambah Komen↴

salam
sakit otak tak ada la pula ye?
:D

Assalamu'alaikum

Wah, inilah posting En. Tawel yang paling pendek yang pernah saya baca. Tapi, maksudnya tetap dalam dan kalau kita berfikir, pasti banyak pengajaran.

Hehehe...

Aku tambah sikit

Results 1 - 10 of about 2,310,000 for sakit jiwa. (0.31 seconds)

salam`alayk~

"There is a remedy for every malady and it is excellent to get treatment."

S: Apa agak-agaknya ubat bagi penyakit hati ni? :)

Wa'alaikumussalam semua.

@Sebol, "sakit jiwa", bukan sakit jiwa. Beza tuu..

@Kaamyl, sakit otak tu sikit sangat keputusannya. Lagi sikit dari sakit pinggang. Tu sebab tak masuk.

@Aiyrie, memang paling pendek pun yang pernah ku buat..huhu.

@nooreena, ubat hati itu lima perkaranya. :)

Salam.
Bila tengok entry kali ni, buat saya teringat satu ceramah yang saya hadiri kat MSSAAS. Topik yang dibentangkan dan nama ustaz tu saya tak ingat, tapi berkisar ttg angin, iblis/syaitan/jin, ilmu hitam dan penyakit.

Katanya, segala penyakit dlm dunia ni berpunca dari kaum kerabat syaitan. Penyakit fizikal yang sesimple sakit kepala (simple ke?) hinggalah kepada penyakit jantung mahupun penyakit angin ahmar. (menurutnya penyakit ini adalah bawaan angin syaitan, kali pertama hampir terjadi semasa zaman Nabi Sulaiman, dan kemudian berlaku pada Saidina Ali, tapi disembuhkan berkat doa Rasulullah. Doanya panjang sangat, dan amat digalakkan untuk dibaca paling kurang sekali seumur hidup. InsyaAllah, dgn keizinanNya, sesiapa yang membaca doa itu tak akan kena penyakit angin ahmar sehingga meninggal dunia).

Kembali kepada isi ceramah yang disampaikan. Contoh yang diberikan oleh ustaz ialah sakit kepala. Sakit yang kadang tu muncul bila ada masalah yang timbul (masalah keluarga, belajar atau kerja). Mungki sakit kepala terjadi bila terlalu banyak 'suara-suara' yang sedang berdebat sehingga 'mencederakan' hati yang merupakan 'harta' yang paling berharga. Hati ialah tempat yang sering disinggahi oleh syaitan, kerana disitulah punca segala kebaikan dan kejahatan.

Kemudian dia bagi contoh sakit jantung yang dikatakan berpunca dari pemakanan tidak sihat. Itu juga adalah hasil kerja syaitan yang membisikkan agar kita makan mengikut nafsu. Sebenarnya ini adalah usaha jangka panjang syaitan supaya kita jatuh sakit dan mungkin dgn sakit itu kita leka untuk beribadat.

Itu tak campur lagi sakit akibat ilmu sihir yang kadang tu terlalu aneh. Semua penyakit mmg boleh disembuhkan dengan keizinan Allah, lalu apa yang kita perlu buat hanyalah meminta kesembuhan itu dariNya, termasuk penyakit hati.

Bersihkan hati bermula dgn beristighfar... Bila hati sedikit bersih, maka lebih mudah melakukan 5 perkara yang dipautkan oleh tuan rumah kita ni... Bila 5 perkara itu tetap dilakukan, maka insyaAllah, akan terhindarlah penyakit-penyakit fizikal dan mental.

Tapi janganlah pula kita merintih sbb ditimpa penyakit kerana Rasulullah pernah bersabda "Tidak ada seseorang Islam yang bila ditimpa sesuatu yang menyakiti, iaitu penyakit atau lainnya, melainkan Allah gugurkan dosa-dosanya sebagaimana pokok menggugurkan daunnya".

p/s: Maaf ya Tawel sbb komen saya lebih panjang dari entri anda kali ni. :)

haaiyya.. tak de kerja lain ke tawel selain dari menyakitkan hati orang ??...saya sakit hati tau pasai entri awak kali ni pendek to'et sangat..sakit hati saya tau..sakit benor hati saya ni..adooii sakitnya hati saya..ooii sakit hati ooii..sakit hatiii
ehem! agak-agak boleh meningkat lagi tak percent utk sakit hati tu dengan sakitnya hati saya??..

ummuhanah

saya demam..macam2 sakit saya rasa
sakit perut disbbkan batuk yang melampau, sakit kepala, sakit gigi akibat menahan kesakitan kepalan, badan saya juga lenguh2..

sakit hati saya dah selalu kena..

fuhh.. sian saya

siti

@Siti, ya Allah banyaknya sakitmu! Kesian. Takpe takpe..kalau sabar boleh hapus dosa.

@Ummuhanah, mungkin boleh meningkat juga kalau lagi ramai orang macam ummuhanah yang sakit hati dengan entri pendek to'et ni.

@Suara, maaf diberi..hehe. :)

alamak tawel-sensei, time saya baca post neh, tengah demamlaa plak...
esknya ada exam anatomy...

moga-moga ALLAH mengampuni dosa saya dan kamu semua..
amin..

(sakit kafarah dosa,kan?ohh, sayangnye ALLAH kat saya,time exam kasi demam)

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.