Back to home page

Sepanyol XXXIV: Sesudah Sultan Itu Pergi

03 Julai 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!

Kota ini bukan lagi milik Islam.


Apakah nasib orang-orang Islam di Sepanyol setelah Sultan Muhammad XI pergi melarikan diri ke Morocco? Kita sudah tahu bahawa Granada adalah bandar terakhir milik Bani Umaiyyah di Sepanyol. Walaupun Granada mampu bertahan selama lebih 200 tahun (1238-1492), tetapi ia berdiri dalam keadaan yang uzur dan sakit.

Waktu itu adalah zaman kemerosotan Bani Umaiyyah di Sepanyol. Waktu itu juga, bandar-bandar lain di sekitar Andalusia seperti Cordoba, Toledo, dan Seville sudahpun ditawan semula pihak Kristian.

Oleh itu, bila Granada juga ditawan, ia menandakan tamatlah legasi Bani Umaiyyah di situ. Sepanyol bukan lagi milik Islam sehinggalah ke hari ini. Majoriti umat Islam yang menjadi orang buangan di dalam negara mereka sendiri, telah melarikan diri ke benua Afrika yang terletak di bawah Sepanyol secara geografi.

Namun demikian, proses emigrasi ini tidaklah berlaku sejurus selepas Islam tumbang di sana. Pada mulanya, umat Islam masih boleh tinggal lagi di Sepanyol. Sebelum proses Inquisisi bermula [1], orang-orang Islam masih lagi dibenarkan mengamalkan agama masing-masing, berkerja, memasuki tentera, memiliki tanah, bercucuk-tanam dan sebagainya.

Tapi setelah bermulanya Inquisisi, perkara menjadi terbalik. Orang-orang Islam telah dirobek hak mereka sebagai rakyat dan akibatnya kehidupan menjadi semakin sukar. Akhirnya mereka terpaksa juga melarikan diri. Oleh itu, pada awal abad ke-17, hampir kesemua survivor peristiwa 1492 telah dihalau secara paksa oleh kerajaan Kristian Sepanyol.

Nota Kaki

[1] Inquisisi di Sepanyol ketika itu dilaksanakan di atas perintah raja. Inquisisi tersebut adalah berkaitan dengan polisi penukaran agama rakyat Sepanyol yang beragama Islam dan Yahudi kepada agama Kristian. Ia penting bagi memastikan keturunan Kristian Sepanyol tidak ada yang terdiri dari orang-orang Islam dan Yahudi yang menukar agama mereka kepada Kristian. Mereka inginkan "cleanliness of blood".

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.