Back to home page

Sepanyol XXXVIII: Soul of Andalucia

13 Julai 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Ada apa dengan Seville? Mengikut epik lama, Hercules adalah pengasas bandar ini. Dikatakan juga bahawa Seville adalah bandar ke-4 terpadat di Sepanyol selepas Madrid, Barcelona dan Valencia. Ia turut digelar dengan nama Soul of Andalucia.


Di hadapan Gothic Cathedral pada suatu senja.


Pada tahun 1147, pusat pemerintahan dan ibu kota wilayah Andalusia telah dipindahkan dari Cordoba ke Seville. Seperti yang dijelaskan dalam Wa Laa Ghalib Illallah [2] pada pos yang sebelum ini, Sultan Muhammad Al-Ahmar telah membantu orang-orang Kristian untuk menawan Seville pada 1248. Jarak di antara 1147 hingga 1248 (iaitu 99 tahun sahaja) kemungkinan besar menjelaskan mengapa kurang ditemui tinggalan-tinggalan Islam di sana.

Lebih-lebih lagi, jangka masa 99 tahun itu bukannya satu tempoh yang aman. Umat Islam di Seville tidak henti-henti berjuang menentang Kristian yang masih tidak jemu-jemu berjuang untuk menawan Seville. Pada tahun ia ditawan (iaitu 1248), kira-kira 300,000 orang Islam yang menjadi majoriti populasi di situ telah lari meninggalkan Seville. Setelah ia ditawan, banyak masjid-masjid dirobohkan dan kemudiannya digantikan dengan gereja.

Sebagai contoh yang paling jelas, perhatikan gambar pertama dalam pos ini. Gambar itu diambil di kawasan luar Gothic Cathedral [1]. Ia dikatakan di antara Cathedral yang terbesar di dunia [2]. Ia didirikan di atas tapak sebuah masjid utama Seville. Walaupun masjid itu sudah tidak wujud lagi pada hari ini, namun 2 bahagian asal masjid itu masih lagi kekal sehingga ke hari ini, iaitu:

1) Court of Oranges
Maaf. Saya rasa saya terlepas pandang bahagian ini. Jadi saya tidak ada koleksi gambar di Court of Oranges. Kalau ingin melihat juga, boleh klik sini.

2) Menara Giralda
Menara ini dibina pada tahun 1163 dan siap pada 1184. Pada mulanya, saya sendiri menyangka bahawa menara ini telah dibina oleh orang-orang Kristian. Sekali pandang memang begitu. Tapi nampaknya sangkaan saya salah. Ia sebenarnya adalah sebuah menara masjid utama Seville. Walaupun mereka meruntuhkan masjid utama, tetapi menara ini terus dibiarkan hidup.

Pada tahun 1586, fungsinya telah ditukarkan menjadi sebuah menara loceng. Binaan senibina Moorish yang asal telah diubahsuai untuk memperlihatkan unsur-unsur Renaissance padanya. Jadi, kita tidak akan menyangka bahawa menara itu pada asalnya telah dibina oleh orang-orang Islam jika dilihat sepintas lalu.

Di bawah ini adalah perbandingan kedudukan menara Giralda dan Gothic Cathedral. Boleh juga klik sini untuk melihat gambar menara Giralda dari dekat.


Kedudukan menara Giralda dan Gothic Cathedral. Menara Giralda terletak di sebelah kiri. Sekali pandang senibinanya tidak ada langsung ciri-ciri Arab.

Dah Tak Bingung Lagi

Memang saya sendiri agak bingung pada mulanya - mengapa saya tidak berjumpa dengan sebarang monumen Islam sedangkan Seville dikenali sebagai Soul of Andalucia. Atau mungkin juga kerana saya yang tidak mencarinya dengan betul. Tapi setelah berjaya mengetahui sebabnya, saya akhirnya faham. Sebenarnya saya telah terlepas pandang beberapa fakta yang telah saya sebutkan sebelum ini.

Apa pun, saya tidak bercadang untuk menulis panjang tentang Seville. Insya-Allah, pos yang akan datang adalah yang terakhir untuk Seville. Ia sekadar sebuah pos yang biasa sahaja dan tidak memeningkan otak anda.


Pokok oren, bulan penuh dan cathedral. Gambar ini diambil berdekatan dengan menara Giralda.

Nota Kaki

[1] Cathedral dan gereja sama sahaja maksudnya. Gothic dalam konteks ini bermaksud "sesuatu yang berkaitan dengan lukisan, binaan, ukiran dan kesenian yang banyak terdapat di Eropah Utara dari kurun ke-12 hingga kurun ke-15."

[2] Antara cathedral terbesar di dunia ialah:

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.