Back to home page

Wahabbi 4 - Laman Web Bahaya & Sikap Suka Menyesatkan!

13 Disember 2005 • 52 Komen Cetak Chenta!


Saya rasa ada baiknya juga jika saya menyenaraikan beberapa laman-laman web Wahabbi yang harus kita elakkan. Saya akan kemaskini dari masa ke semasa. Sila beritahu saya jika anda tahu laman-laman web lain yang mesti dielakkan - sama ada untuk mengelakkan salah faham atau kerana laman tersebut begitu mudah menyesatkan sesuatu golongan. Buat masa ini, saya tidak tahu (atau mungkin terlepas pandang) laman-laman web Malaysia yang memiliki fahaman Wahabbi yang agak keras.

1) Fatwa-Online
2) Allaahuakbar.Net
3) SalafiTalk
4) Laman Sheikh Al-Albani
5) Laman Sheikh Bin Baz
6) Laman Sheikh Ibnu Utyahmeen
7) Laman Bilal Philips

Tujuan saya menyenaraikan adalah supaya anda tidak terpengaruh dengan dakyah mereka yang begitu mudah mengelaskan saudara seIslam mereka sebagai sesat atau deviant. Kebanyakkan orang Malaysia yang berjinak-jinak dengan fahaman Wahabbi tidak begitu tahu betapa 'teruknya' fahaman ini. Jika anda duduk di luar negara atau cuba untuk mengetahui perkembangan Islam secara global, maka anda akan tahu mengapa saya mewujudkan topik ini.

Macam-macam perkara nak dilabelkan sebagai bida'ah dan wajib dihapuskan. Buka majlis dengan surah Al-Fatihah pun ditegur bida'ah. Berzikir guna biji tasbih pun bida'ah juga. Membaca qasidah yang memuji-muji Nabi SAW juga bida'ah. Duduk berzikir dan berdoa selepas solat juga dikatakan bida'ah oleh sesetengah Wahabbi [Berdasarkan pengalaman Ustaz Fauzi ketika bersolat di Masjidil Haram (atau Masjid Nabawi, maaf saya tak ingat)].

Tentang menuduh orang sebagai sesat, ini lagi satu perkara yang haru-biru. Kita sendiri tidak menuduh mereka sebagai sesat. Saya tidak kisah jika mereka menuduh mana-mana kumpulan/fahaman sebagai sesat jika ia menjadi ijmak para ulama sedunia. Oleh itu, saya sertakan beberapa contoh golongan/fahaman yang mereka tuduh sesat.

1) Jemaah Tabligh

- Ulasan dari Allaahuakbar.Net
- Ulasan dari Fatwa-Online

Kumpulan jemaah tabligh yang banyak berjasa kepada umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia ini mereka katakan sesat? Walaupun saya tidak berapa ' ngam dan masuk' dengan jemaah tabligh ini, tetapi mengatakan mereka sesat adalah tidak sama sekali.

2) Sufi

- Ulasan dari Allaahuakbar.Net

Di Allaahuakbar. Net, mereka turut menyatakan bahawa Sheikh Hamza Yusuf dan Sheikh Nuh Ha Mim Keller sebagai The Modern Deviated Sufi!!! Maka akhirnya saya menjadi tidak hairan apabila Bilal Philips menuduh secara terbuka bahawa Sheikh Nuh Ha Mim Keller sebagai melakukan syirik. Dr Said Ramadan Al-Buti pun dilabelkan sesat juga. Na'uzubillah... Nampaknya, Hassan Al-Banna pun sesat jugalah jika mengikut kayu ukur fahaman Wahabbi. Jadi saya rasa bagi Wahabbi tegar, mungkin tak mahu baca langsung tulisan saya ini kerana saya banyak menggunakan pendapat-pendapat Sheikh Hamza Yusuf, Sheikh Nuh Ha Mim Keller, dan ulama-ulama tradisional yang lain.

Kenapakah Wahabbi ini membenci ajaran Sufi dan Tasawwuf yang menekankan pembersihan dan penyucian hati ini? Jawapan umum mereka mudah sahaja: "Kerana ia bukan dari Rasulullah saw, ajaran Islam dah sempurna dan tak perlu sufi. Ini semua bida'ah."

Tapi apakah mereka lupa bahawa ramai ulama-ulama agung yang memiliki pengetahuan mendalam tentang ilmu tasawwuf atau kesufian ini? Contohnya, Imam Nawawi, Taqiyuddin Al-Subki, dan Imam Suyuti. Wahabbi bilang, sufi dan tasawwuf ini sesat. Jadi apakah Imam Nawawi itu sesat? Saya berani bilang, andai Imam Nawawi masih hidup pada hari ini, tiada seorang ulama pun yang ada pada zaman ini yang mampu menandingi beliau dari segi keilmuan, kewarakan, kezuhudan, dan segala macam sifat lagi.

Dan lupakah mereka bahawa Hasan Al-Basri, salah seorang tokoh terkenal Islam, dilahirkan pada kurun Salaf, juga adalah seorang ahli sufi?

Semestinya, saya tidak menafikan wujud sufi yang terpesong dan terlampau. InsyaAllah, ia akan turut menjadi fokus saya di akan datang.

3) Gerakan Ikhwanul Muslimin

- Ulasan dari Allaahuakbar.Net

Saya rasa ramai umat Islam di Malaysia yang tertarik dengan fahaman Wahabbi, tidak tahu bahawa Wahabbi ini juga menuduh Gerakan Ikhwanul Muslimin yang digagaskan oleh As-Syahid Hassan Al-Banna, yang juga merupakan seorang ahli Sufi, sebagai sesat. Fikirkan semula wahai umat Islam di Malaysia kalau anda ini sangat terpengaruh dengan doktrin Wahhabi ini yang suka sangat menuduh orang sebagai pembuat bida'ah yang sesat.

Adalah sesuatu yang kelakar kalau anda ini menjadikan Hassan Al-Banna sebagai tokoh yang anda kagumi, tetapi pada masa yang sama, terpengaruh pula dengan fahaman Wahabbi.

4) Asha'ari dan Maturidi

Secara ringkas, mazhab Hanafi, Hambali, Shafie dan Maliki mengambil doktrin akidah Asha'ari dan Maturidi. Saya tidak mahu menceritakan panjang lebar di sini tentang doktrin tersebut buat masa ini. Cuma anda perlu tahu bahawa Asha'ari dan Maturidi adalah doktrin akidah yang digunapakai dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah. Perbezaan dua doktrin ini adalah pada perkara minor sahaja. Anda boleh baca lebih lanjut jika mahu tentang doktrin tersebut di sini.

Tetapi, mengapakah puak-puak Wahabbi dalam laman web Allaahuakbar.Net itu meletakkan Asha'ari dan Maturidi di bahagian Guard Your Faith?

52 Komen Tambah Komen↴

ana faham...ana faham kenapa anta wujudkan diskusi wahabi di sini... ana faham dan setuju yg penganut fahaman wahabi mmg telah dilatih untuk berhujah dgn kita melalui ayat2 Al-Quran...ana faham BETAPA fahaman wahabi ini boleh MEMECAHBELAHKAN umat Islam yg nyata masih lemah...
Dan ana bersyukur, Allah telah membuka pintu hati anta untuk menulis dalam blog ini... satu pencarian yang ana selalu tercari-cari... sebab kat malaysia ana x perasaan atau terlepas pandang atau memang tak tahu nak refer kat mana...

hmm... teringat sabda Rasullullah s.a.w yang menyatakan tinta para penulis akan ditimbang setara dengan tinta para syuhada'...

teruskan jihad menulis di sini yaa...

syukran jazilan

Tanpa Nama

insyaAllah.. Pesan saya cuma berhati2 dalam mencari jalan ilmu..kdg2 kita akan terperangkap dalam fahaman Wahabbi ini. Kalau mereka kata inilah jalan yang sebenar, abaikan sahaja mereka.

Puak Syiah pun mendakwa jalan mereka adalah yang benar dan puak Ahli Sunnah telah terpesong.

Ikutlah majoriti dan tinggalkan minoriti. Itu adalah jalan paling selamat.

Salam...alhamdulillah good job

ana mohon utk copy apa yg enta tulis ni dan paste ke blog ana. boleh?

Tanpa Nama

Assalaamualaikum..
Dengan Name Allah yg Maha Pemurah Lg Maha Penyayang..
Sebelum ape2 yg sy tulis, sy ingin memohon perlindungan dari Allah agar kite berade dibawah lindunganNye.

Mengenai blog awak, sy perasaan beberape artikel itu dari Allaahuakbar.Net, sy terfikir adekah ia dari sumber yang betul2 benar,awk dah buat kajian yg mendalam ke ttg artikel tu or amik bulat2? sy bukan nak argue2 ape yg awk tulis, and that's good as it is one of ur effort utk smpaikan ilmu to org lain.

Tanpa Nama

Silakan elzahra

Kepada Sisters pula, Wa'alaikumussalam.. Saya tidak mengambil apa-apa artikel dari laman Allahuakbar.net. Artikel saya dalam pos ini cuma memberitahu apa yang laman itu beritahu. Oleh sebab itu, saya turut memberikan pautan laman web tersebut sebagai rujukan.

Jadi, sama ada artikel di laman tersebut benar atau tidak, saya tidak boleh menjawabnya - sila tanya mereka ya. Tetapi apa yang pasti, fahaman Wahabbi memang agak memusuhi Sufi, Ikhwanul Muslimin, dan Jemaah Tabligh.

Kita saudara seIslam, maka kita tidak perlu memusuhi antara satu sama lain. Jika ada masalah, cuba berbincang. Tetapi tidak perlu untuk menyesatkan mana-mana pihak selagi ia tidak menjadi ijmak ulama sedunia.

Terima kasih sisters atas nasihat anda.

sister boleh sendiri baca di allahuakbar.net kalau ada kemusykilan.

Allahuakbar.net, ana sendiri pun takut sgt baca tulisan2 disitu. sgt bebas dan berani mengklasifikasikan satu2 pihak sbg kafir. Masha Allah....menurut suami ana, allahuakbar.net dalam usaha utk listkan 72 golongan yg sesat spt mana yg disabdakan oleh rasul saw. Dan merekalah golongan yg 73 yang dijanjikan syurga iaitu ASWJ.

Moga kita semua dipelihara Allah dr fitnah2 akhir zaman ini.

Tanpa Nama

assalamualaikum.. mayb soalan saya takdak kaitan ngn isu wahabi..

ni saya nak tanya pasal sufi plak.. pasal kt tempat saya ni ada gakla golongan2 sufi ni..

golongan ni suka zikir, dan mmg la zikir tu bagus, tp diorang macam meninggikan zikir tu lagi tinggi dari solat sunat dan tadabbur al-Quran.. pastu zikir diorang ada yg biasa (biasa tu merujuk kepada yg jenis zikir2 yg ada kt negara kita) tp ada juga yg pelik2 sampai lompat2, jerit, dan lain2..

buat masa ni alhamdulillah golongan wahabi tak ketara sangat kt leeds ni, tp sufi tu..hmm..

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam amar_kun.. Amacam Leeds skg? Snow ke?

Btw, mmg ada sufi cam2..some sufis are good and some are bad. InsyaAllah nanti ada masa aku ulas. Tapi buat masa ni, baca dulu la pendapat Yusuf Al-Qardawi. Klik sini: Islam Online

Secara ringkas, Yusuf Qardawi tak mengatakan Sufism itu sesat. Tetapi turut mengakui kewujudan Sufi yang sesat.

salam

heheh..aritu snow, tp masa tu aku pegi glasgow, so terlepas snow di leeds.. tp still leh main snow kt glasgow, )

thanks for the links.
teruskan usaha anda.

Tanpa Nama

Terima kasih untuk segala pandangan dan pengalaman Nailofar :). Semua tu insyaAllah berguna untuk dikongsi.

Seperti kata Nailofar tu, "Tak larat tengok perpecahan". Saya sangat2 bersetuju. Memang sekarang ni dah semakin berpecah. Tuhan kita cuma satu, iaitu Allah. Tapi hati kita susah nak bersatu.

Memang itu dah takdirnya..umat kita akan berpecah kepada 73 bahagian. Wahabbi adalah salah satu pecahan yang signifikan pada umat Islam hari ini, seperti mana juga Syiah.

InsyaAllah kita akan selamat bersama majoriti :)

Saya mendapati bahawa KEBANYAKAN golongan SALAFI DI MALAYSIA menyokong perjuangan ikhwanul muslimin. Jadi saya rasa tidak tepatlah bagi Tawel untuk menyatakan bahawa org2 wahhabi melabelkan Ikhwan sebagai sesat. Saya memerhatikan bahawa cuma golognan Wahhabi di arab saudi sahaja yg byk menentang ikhwanul muslimin - mungkin kerana monarki saudi-wahhabi khuatir akan penentangan Ikhwan terhadap dinasti mereka.

Di sini saya mencadangkan Tawel tidak membuat generalization terhadap golongan salafi. Ianya terlalu diverse. Ada salafi yang menentang politik Islam. Ada juga salafi yang hanya tahu politik islam. ada salafi yang mengamalkan tasauf. Ada salafi yang menentang keras amalan tasauf. Dan setahu saya, akidah salafiyah tidak terkeluar dari ASWJ walaupun ianya agak "cetek" berbanding akidah mutakalimin.

Mohon ditegur jika tersilap.

Tanpa Nama

Saya tak nafikan ada yang keras dan ada yang biasa-biasa. Di Malaysia, sebenarnya 'Salafi' di Malaysia agak terkeliru. Kebanyakkannya masih muda-muda yang baru nak berjinak-jinak untuk mendalami Islam.

Mereka perlu disedarkan tentang betapa teruknya fahaman ini di dunia luar. Kita tidak mahu bila dah sampai tahap kritikal, barulah mereka nak disedarkan.

Malah, ramai juga yang saya sudah jumpa 'Salafi' Malaysia yang terang-terang kutuk Ikhwanul Muslimin. It just a matter of time untuk benda ni betul-betul meletup.

Tentang akidah pula, sudah menjadi satu fakta bahawa mereka ini mempertikaikan akidah Imam Asha'ari dan Imam Maturidi yang menjadi pegangan umat Islam dari 4 mazhab yang ada, selama beratus-ratus tahun. Bolehkah kita terima dakwaan mereka mengatakan Asha'ariah dan Maturidiah ini salah? Habis tu, Imam-imam besar seperti Imam Nawawi, Ibnu Hajar, dan sebagainya, sesatkah? Di sinilah bahaya utama fahaman ini.

Mengapa perlu mempertikaikan lagi perkara yang para ulama telah simpulkan selumat-lumatnya? Saya tidak pada kedudukan untuk mengatakan akidah mereka agak menyimpang. Itu terletak pada Allah. Apa yang ingin saya terangkan di bawah ini adalah kalam dari ijmak ulama itu sendiri.

Pertimbangkanlah fakta bahawa 'Salafi' ini memegang fahaman akidah Ibnu Taimiyyah. Ibnu Taimiyyah dah lama akui kesilapan beliau setelah berdebat dengan ramai ulama yang hidup pada zamannya. Dan bila beliau sedar ilmu itu telah silap, maka ia telah disimpan. Tak dibuka lagi isu ini selama beratus-ratus tahun sebab ia sudah pun diselesaikan.

Bila datang zaman Muhammad bin Abdul Wahab, beliau telah revive semula akidah yang telah diakui silap itu. Mengapakah perlu hidupkan sesuatu yang telah diakui silap oleh Ibnu Taimiyyah sendiri? Maka sehinggalah hari ini, akidah itu wujud pada fahaman tersebut.

Di mana silapnya akidah itu? Sebab para ulama Wahhabi kata, Al-Quran mesti difahami dari aspek literal. Jadi kalau ayat Al-Quran kata Allah ada tangan, maka Allah tu ada tangan. KAlau Al-Quran tu kata Allah berada di langit, maka wajib kita percaya bahawa Allah itu memang di langit.

Ini bukanlah iktikad ijmak ASWJ. Saya ulangi semula, apa yang saya tulis pada komen ini adalah datang dari kalam ulama juga. Bukan sendiri-sendiri punya pendapat.

Allah knows best.

tak silap saya, shaykh nuh ha mim keller juga menerima akidah salafi sebagaimana yg dipegang oleh imam syafii, imam ahmad dan rata-rata ASWJ pre-Asyaari. Cuma Nuh Keller mengatakan asyairah lebih baik kerana mengelakkan kekeliruan. cuba rujuk Literalism and the attributes of Allah kat bahagian bawahnya: http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/littlk.htm

Tanpa Nama

Majoriti x semestinya benar..

Yang penting Rasulullah s.a.w dah tinggalkan dua perkara yg kamu x akan sesat selamanya.. Quran dan Hadith..

Tanpa Nama

Selagi apa yang majoriti itu ikuti adalah berdasarkan apa yang difahami oleh para ulama sejak zaman dahulu sehingga hari ini, maka apa masalahnya?

Rasulullah memang meninggalkan Al-Quran dan hadith? Tetapi tugas siapa untuk mengintepretasi Al-Quran dan sunnah itu menjadi sesuatu yang pragmatik? Tugas ulama, atau tugas pakcik yang menoreh getah, atau tugas ahli fizik?

Wahai saudaraku...

marilah kita tahan cakap kita ini.
jangan terpancing untuk saling menghujat sesama saudara muslim...

biarkan mereka terus menghujat, yang penting kita teruskan amal shalih kita, Allah maha tahu siapa yang taat , siapa yang berkhianat

sesungguhnya azzab Allah itu pedih
"barang siapa yang memfitnah saudaranya, itu ibarat memakan daging bangkai"

Allah maha tahu, siapa yang berjuang, yang berusaha untuk tetap lurus di jalanNya, siapa yang membela agama ini dan siapa yang mengkhianatinya.

tugas kita hanyalah menjadi hamba terbaik. ana pribadi menganggap semua yang disampaikan oleh saudara Salafy kita ini, sebagai nasehat. semoga Allah tunjukan yang terbaik.

untuk sementara ana tetap beramal bareng Ikhwanul Muslimin, semua masukan ana pertimbangkan matang-matang, Allah menilai niat amal dan perbuatan..karena kita semua berusaha untuk tetap berada dalam bingkai Alqur'an dan sunnah

Ikhwan Indonesia

Tanpa Nama

masya Allah, saya baru tahu kalo dimalaysia ini sangat membenci apa yang mereka katakan wahabi, saudipun diberitakan seperti itu juga. bagaimana mungkin rumah Allah no 1 didunia ini kalian kira telah dipenuhi kaum "wahabi" yang sesat...!!!Allah akan menjaga Baitullah ya akhi sampai hari kiamat(ingat kisah AL fil).jadi sesiapa yang menuduh saudi dan "wahabi" sesat,berarti antum menuduh Allah tak teliti memilih orang orang yang ditempatkan di baitullah....Astaghfirullah....

marilah kita introspeksi diri dulu masing masing,jangan asal tuduh,jangan2 pemahaman kita tentang orang orang yang sesat ini kita daptkan dari nenek nenek moyang kita dulu yang belum jelas juga kebenarannya.

kes diatas ada yang mengatakan ikutlah kedalam golongan yang besar dan tinggalkan golongan yang kecil.antum lupa ya....bahawa rasullullah ketika berjuang menegakkan syariat merupakan golongan yang amat kecil. nabi Nuh setelah 900 tahun cuma boleh dapat pengikut belasan diantara penduduk satu kampung....hati hati ya akhi.....hati hati dalam mengambil kesimpulan..
salh satu metoda terbaik saat in untuk mencari kebenaran diatas perselisihan ini adalah mari kita teliti terlebih dahulu, amalan amalan kita yang biasa kita lakukan sehari hari apakah ada dalil yang menjelaskan..kalau tidak janganlah kita berlaku sombong dengan menyatakan ini ajaran nenek moyang kami juga....kalo seperti itu kes nya apa bezanya kita dengan kaum yahudi...???

aku nak tanya pendapat korang pasal tabligh .. secara kasarnya mmg baguk kalau kita keluar utk berdakwah .. tapi wajar ker kita tinggalkan tugasan harian ( cthnya guru, doktor dsb) yang mana ianya fardu kifayah untuk pergi ke satu tempat yang jauh untuk berdakwah .. satu lagi kadang kadang .. keluarga / jiran kita sendiri pun tak terdakwah .. patutker kita berdakwah di luar sedangkan sepatutnya kita kena berdakwah pada yang terdekat terlebih dahulu .. macam mana tu yer..

@Koffin, masalah tu bukan masalah tabligh. Tapi masalah seseorang itu sendiri yang tidak tahu buat prioriti sesudah menyertainya.

Assalamualaikum warahmatullah…

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah selain Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammmad saw itu hamba dan pesuruhNya. Selawat berserta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw yang memiliki akhlaq terpuji dan menjadi ikutan selamanya. Juga buat orang2 yang beramal soleh dan kesekalian dari kita.

Bismillahir Rahmanir Raheem…

Apabila tersebut sahaja nama Jemaah Tabligh, kebanyakan dari kita akan berubah sifat serta merta. Ada yang marah2, ada yang mencebik bibir dan tidak kurang juga yang mentertawakan. Ada pula di antara kenalan saya yang menggelarkan barisan jemaah ini sebagai 'tak balik' disebabkan perbuatan ahli jemaah atau karkun yang sering keluar beriktiqaf di masjid2 yang dipanggil keluar bertabligh.

Jika ditanya mereka mengapa bersikap sebegitu, berbagai2 jawapan atau fakta2 yang dikeluarkan. Antara yang paling popular adalah karkun2 ini sering dikaitkan dengan kejadian mengabaikan anak isteri dan rumahtangga. Jika dinilai sekali lalu, ada juga benarnya. Memang tidak dinafikan terdapat segelintir karkun yang dipanggil 'jaws' yang terlalu ghairah untuk keluar bertabligh hingga mengabaikan keperluan keluarga sendiri.

Persoalannya, apakah benar Jemaah Tabligh ini menyuruh orang mengabaikan keluarganya? Benarkah gerakan yang ditubuhkan oleh yang mulia Sheikhul Hadith Maulana Zakariya rah menyuruh ahlinya mentarbiyah orang ramai sedangkan mereka sendiri ketandusan ilmu agama? Apakah adil untuk menilai sesuatu pergerakan hanya dengan melihat sebahagian kecil ahlinya? Dan lebih perit lagi, benarkah sebagaimana dakwaan sesetengah pihak yang kurang berpengetahuan bahawa pergerakan ini sesat?

Setelah menilai fakta2 yang dibentangkan oleh kebanyakan yang saya temui, kesimpulan yang saya perolehi adalah, keluarnya tuduhan2 sebegini disebabkan oleh keadaan orang ramai yang tidak mengenali apa itu Jemaah Tabligh. Sebagaimana pandangan orang2 tua bahawa jika ke hospital pasti akan dibedah dan dipotong sana dan sini, begitulah juga takutnya masyarakat awam terhadap pergerakan ini.

Maka di kesempatan ini, ingin saya memetik sedikit dari Kitab Fadilat Amal dalam bahagian 'Kemunduran Umat Dan Penyelesaiannya' di bawah topik 'Adab-Adab Tabligh' karangan Maulana Zakariya rah yang diterjemahkan oleh Lujnah Terjemahan Madrasah Miftahul-Uloom, Masjid Jamek Bandar Baru Sri Petaling, Kuala Lumpur dan diterbitkan oleh Era Ilmu Sdn. Bhd. untuk tatapan dan penilaian saudara2 yang mulia sekalian. Kitab Fadhilat Amal ini boleh didapati di kebanyakan kedai buku atau markaz2 karkun di seluruh Malaysia.

Suka untuk saya mengingatkan bahawa saya bukan (atau lebih tepat belum lagi menjadi) ahli kepada pergerakan ini. Apa yang saya lakukan ini adalah atas nama cintakan Allah, Rasulullah dan agama yang dibawa oleh Baginda saw serta mereka yang berusaha untuk menjalankan amanah Allah. Bukan maksud meminta anda menyertai pergerakan ini tetapi sekurang2nya cukup sekadar untuk tidak menghalang kerja2 mereka…

*********
ADAB-ADAB TABLIGH
Kerja ini adalah satu ibadat dan kurniaan yang besar dari Allah swt. Kerja ini menyerupai kerja para nabi as. Setakat mana kepentingan sesuatu kerja itu, maka setakat itulah ia memerlukan adab-adab (peraturan, tertib dan kesopanan). Maksud kerja ini bukanlah untuk mengislahkan orang lain tetapi lebih penting untuk mengislahkan diri sendiri, untuk menunjukkan pengabdian kepada Allah swt dan mentaati perintahNya di samping mendapatkan keredhaanNya. Oleh itu, hendaklah mengambil berat dan memberi perhatian terhadap beberapa perkara berikut,
1. Menanggung sendiri sedaya mungkin segala perbelanjaan, sama ada untuk makan minum, tambang dan lain-lain. Sekiranya berkemampuan maka kita boleh membantu rakan-rakan yang kurang mampu.

2. Hendaklah berasa diri kita bertuah apabila dapat memberi khidmat bantuan serta semangat kepada rakan-rakan dan semua orang yang menjalankan kerja yang mulia ini. Janganlah lupa untuk bersopan menghormati mereka.

3. Berhubunglah dengan semua orang Islam dengan penuh tawaduk dan rendah diri. Bercakap dengan mereka dengan lemah lembut dan dengan cara memujuk. Janganlah memandang mana-mana orang Islam dengan pandangan benci dan menghina. Khususnya, janganlah cuai dalam menghormati dan memuliakan para ulama. Sebagaimana kita wajib memuliakan, membesarkan, beradab serta menghormati al-Quran dan hadith, maka demikian jugalah penting bagi kita memuliakan, membesarkan, beradab dan nenghormati para ulama yang mulia yang telah dikurniakan oleh Allah swt dengan nikmat ilmu agama yang agung itu. Menghina para ulama yang haq bererti menghina agama yang akan membawa kapada kemurkaan dan kemarahan Allah swt.

4. Waktu-waktu lapang hendaklah digunakan untuk membaca buku-buku agama serta untuk duduk di samping orang yang taat lagi soleh supaya dapat mempelajari selok belok agama. Dengan ini dapat mengelakkan diri daripada berbohong, mengumpat, bergaduh atau melakukan kemungkaran berfoya-foya. Hendaklah menjauhkan diri daripada perbualan dan perbuatan yang sia-sia, khasnya semasa keluar bertabligh. Sebaliknya, masa-masa itu hendaklah digunakan untuk berzikir, berfikir, berselawat, beristighfar, belajar dan mengajar.

5. Carilah pendapatan yang halal dengan cara-cara yang diharuskan dan kemudiannya belanjakannya dengan jimat cermat dan tunaikanlah hak-hak ahli keluarga dan sanak saudara mengikut hukum syarak.

6. Jangan sentuh perkara-perkara yang boleh menyebabkan pertengkaran dan masalah-masalah furu' (cabangan) sebaliknya dakwahlah manusia kepada asas tauhid dan sampaikanlah kepada mereka rukun-rukun Islam.

7. Hiasilah segala perbuatan dan perkataan dengan niat yang ikhlas kerana dengan adanya ikhlas, amal yang sedikit pun akan mendatangkan keberkatan dan kebaikan serta hasil yang baik.
*********
Harapan saya hanya satu. Semoga penerangan ini dapat mengubah pendirian kita semua terhadap gerakan ini. Dan sekiranya di lain waktu, anda bertemu dengan karkun 'jaws' yang mengabaikan keluarga mereka kerja2 tabligh, maka bentangkan adab2 ini dan ingatkan mereka tentang pesanan Maulana Zakaria. Tabligh itu sebenarnya menyampaikan. Tabligh itu sebenarnya mengislahkan diri. Semoga kita semua dikurniakan hidayah olehNya…

Sekian buat kali. Segala yang baik datang dari Allah dan yang tidak baik adalah akibat kejahilan saya sendiri.

Wabillahitaufiq walhidayah.
Wassalamualaikum warahmatullah…
-Abu Naqibah-

Tanpa Nama

bismillahirrahmanirrahim.

saya sokong kata2 islamic warrior di atas..apabila kita membentangkan 'kerja' ini kepada seseorang mungkin sebahagian mereka bertindak balas dgn sikap yang buruk, memberi jawapan, dengan kasar serta menghina dan merendah-rendahkan kita.

namun demikian kita seharusnya sedar bahwa kerja dakwah ini adalah sebenarnya mewakili kerja para nabi a.s. Segala KESUSAHAN dan KEPAYAHAN seumpama itu adalah sememangnya CIRI2 khusus dalam dakwah, yang mana kesusahan itulah yg ditanggung oleh para nabi dalam menjalankan usaha dakwah...

Imam Malik rah. telah menulis yang bermaksud:

orang yg terkemudian daripada umat ini sekali-kali tidak akan dapat diislahkan (diperbaiki) kecuali dgn cara yg SAMA yg telah digunakan untuk mengislahkan org pada zaman permulaannya.

cuba kita fikir sejenak, Allah yang maha pemurah boleh saja memuliakan sesiapa yg dikehendaki dalam usaha dakwah, akan tetapi yg penting adalah USAHA kita, PENGORBANAN kita...korban diri di jalan Allah,dsb. Pertolongan Allah insyaAllah tiba dgn dakwah cara nabi.

cuma berkongsi pendapat sahaja:)
sekian dari saya yang serba kekurangan ini.

Semoga kita semua diberi petunjuk, taufik, dan hidayah dari yang maha ESA. Amiin:)

Tanpa Nama

assalamualaikum semua, cuba link ini dan lepas itu buatlah keputusan sendiri tentang "wahabi" itu. http://al-ahkam.net/home/index.php

bolehlah juga baca website2 yang dinamakan oleh blogger untuk mengetahui dgn sendiri.


wassalam.

assalamualaikum...
saya ingin memberi sedikit penjelasan mengenai WAHABBI.....kita tidak boleh melihat kepada satu mazhab sahaja kerana setiap mazhab itu ada kelemahannya yang tersendiri....contohnya imam syafi'e menyatakan bahawa nabi muhammad melakukan qunut subuh...jika diteliti hadis yang dipegang oleh imam syafi'e yang menyatakan nabi melakukan qunut...hadis ini adalah hadis yang da'if kerana dalam sanadnya terdapat JAA'FAR AR-RAZI yang seorang yang pelupa...oleh sebab itu kesahihan hadis ini jatuh merudum kepada da'if.....apa yang ingin dijelaskan ialah WAHABBI bukanlah satu fahaman atau aliran yang telah disalah sangka.....perkataan wahabbi berasal daripada nama seorang tokoh yang memperjuangkan sunnah nabi yang bernama Shiekh Muhammad BIN Abdul Wahab.....beliau menyedari bahawa sunnah nabi s.a.w semakin ditinggalkan dan banyak amalan-amalan yang BID'AH semakin berleluasa.....

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam.

Listen anonymous kid, you have more things to learn. Please know the demarcation line between the opinions of Imam Shafi'i and the opinions of the school of Shafi'i. We (in Malaysia and corresponding regions) follow the opinions of the Shafi'i school of fiqh. This is true for the remaining 3 schools.

If you don't get it right, then for the rest of your life you'll keep questioning the authority of the scholars, and in the worst case scenario, you think you are smarter than them and brilliant enough to make your own ijtihad after skimming 101 pages of Sahih Bukhari and Muslim.

Wahhabi adalah wabak berbahaya yang suka memperdebatkan isu-isu khilaf, seperti isu doa qunut yang kamu cuba bawa itu, seolah-olah ia adalah satu perkara yang mutlak hukumnya sehingga membawa kekeliruan dan perpecahan dalam tetangga Islam (di Malaysia dan seluruh dunia Islam) dan malah sehingga menyalahi ijmak. Itu belum lagi masuk bab akidah.

Dan kemudian mereka suruh kita berlapang dada dan tidak taksub kepada para ulama mazhab 4, tetapi Wahhabi telah berjaya melahirkan umat Islam yang begitu taksub kepada ulama. Ikut mazhab Maliki, Shafi'i, Hanbali, dan Hanafi dikatakan taqlid buta, jumud dan beku otak, tetapi apabila mereka sendiri yang banyak menggunakan fatwa dan pandangan Sheikh Albani dan Bin Baz, tidak pula menganggap diri bertaqlid. Sehingga ada puak-puak Wahhabi yang taksub kepada ulama sehingga masih ada umat Islam yang percaya bahawa matahari mengelilingi bumi. Syabas kepada Sheikh al-Utsmain yang berjaya menjadikan umat Islam semakin jumud dan kolot dalam bidang sains astronomi.

Ular jangan jadi naga. Respect scholars and know your position. There is no crash course in every single knowledge. Let it be a fiqh or mathematics.

Maaf, Wahhabi bukan untuk saya. Saya tidak mahu membidaahkan kawan saya yang naik kereta dengan memakai tali pinggang keledar.

antara senarai ulama2 wahabi=al-bani,ben baz,shalih fauzan,ibnu qayyim,dr.aidh al-qarni yg ana tahu........... minta berhati-hati dgn mereka!!!!

Tanpa Nama

salam
hmm.. baru ana tahu, Dr Aidh Abdullah Al Qarni pun wahabi jugak ke?ana suka baca buku buku dia "La Tahzan" n banyak lagi buku motivasi yg lain. Dan ana rasa xde pape yg ekstrim lg setakat ni.. hmm...

Tanpa Nama

Saya tak tahu. Tapi ambil sahajalah apa-apa yang baik darinya. Yang tak baik kita tolak tepi :). Tapi rasanya, buku La Tahzan tu tak adalah apa-apa yang meragukan. Itu cuma buku motivasi sahajakan?

Baca dakwaan Wahhabi ke atas Dr Aidh Abdullah al-Qarni di sini.

Tanpa Nama

a'kum wbh. selawat serta salam ke atas baginda rasullulah rasul akhir zaman, kepada kaum keluarga dan para sahabatnya, serta cucu cicit baginda yang ada di atas muka bumi, khususnya di alam melayu ini...
hamba mintak izin menyibuk tumpang sekaki.
nak sentuh mengenai golongan sufi:
1) mereka sebenarnya adalah 'pesakit' yang sedang dirawat & tempat mereka berkumpul itu merupakan sebuah klinik. syeikh atau wakilnya merupakan 'doktor' atau 'm.a' yang bertugas di situ. sebab itu kalau nampak yang pelik2 jangan hairan..
2) Imam Abul Hassan Al-Shadzili, pengasas Tarikat Shadziliah merupakan salah seorang panglima kanan Sultan Salahuddin al-Ayubi & tentera yang berjaga pada waktu malam untuk mengerjakan tahajjud adalah pengamal tariqat Shadziliah. tentera2 ini dipilih oleh Salahuddin untuk menggempur baitulmaqdis. Geng wahabbi x join pun...
3. Raja Haji marhum fisabilillah/yamtuan riau ke4/shahid telok ketapang merupakan pengamal tariqat naqshabandiah al-kholidiah. beliau gugur sambil memegang kitab dalail al-akhirat. kalau x silap kitab sholawat aliran naqshabandi.
4. sultan abdul halim kedah juga seorang pengamal tariqat naqshabandiah - 1 lagi 'keramat hidup' kata cina kedah. aliran naqshabandiah diharamkan di sana la ni. jadi bagaimana sih? status nikahnya tuk nenek mufti & rakyat kedah sekarang? sah tak sah? anak apa?
5. kiai salleh selempang merah batu pahat yang berjuang membebaskan orang kg di sana dari cengkaman komunis, juga ahli tariqat naqshabandiah. buktinya pada amalan hizib ayat empat dan amalan wirid khaujaqan yang masih diamalkan lagi di batu pahat. wahabbi x ikut angkat parang panjang & bersilat melawan komunis - musuh negara!
6. wahabbi berkerjasama dengan pihak british melalui col. t lawrence a.k.a lawrence of arabia dan menjatuhkan kerajaan khalifah islam terakhir serta menghalau keturunan ahlul bait ke syria & jordan. mereka agen yahudi untuk memecah-belahkan islam.
jadi shabat, berdasarkan beberapa fakta; saya minta ianya diterbitkan diruangan blog shabat sebagai peringatan - melayu mudah lupa/alpa. ada kemushkilan, alamatkan sebarang pertanyaan di sakurasister80@yahoo.com. jangan bimbang, hamba ada sumber ilmiah & akademik untuk menyokong hujh hamba. - sekian..

Tanpa Nama

assalamualaikum

Alhamdulillah, selawat dan salam keatas baginda, Ahli-ahli keluarganya dan sahabatnya sekalian dan sesiapa yang menuruti mereka dari masa ke semasa hingga kiamat.

hamba nak tambah sikit...kebanyakan Melayu MALAS membaca...so mudah dipengaruhi atau didakyah oleh mereka yang tak bertanggung jawab...khususnya oleh ahli2 politik dan 'ulama' wahabi ini...lebih-lebih lagi sejarah...mereka tak mengenali wahabi dari sudut sejarah...bahkan imam sanjungan mereka 'Ibn Taimiyah juga sederhana terhadap tasauf bahkan pengamal tasauf/tarikat...juga muridnya ibn Qayyim al jauzi juga menerima salah satu Hizb (lupa hizb apa..sila baca buku fiqah tasawwuf tulisan ibn taimiyyah terbitan sykt jahabersa...juga sejarah gerakan wahabi yang bersekongkol dengan ibn saud dan inggeris melawan uthmaniah turki dan melakukan Bughah...baca buku "kerajaan petrodolar saudi arabia tulisan Robert Lacey; penulis ni duduk di arab saudi beberapa belas tahun dan merupakan 'tetamu' beberapa orang raja dinasti saud...Melayu kena banyak membaca kerana sekarang ni zaman fitrah..lebih lebih lagi sejarah malaysia sekarang banyak diubah demi selera ahli politik dan sejarawan sesat..mereka mengambil sumber sejarah negara dari penjajah...kini puak2 yang mengaku salafi (bukankah zaman salaf itu zaman 300 tahun selepas rasullullah?) mula menular di Malaysia...cukuplah Perlis jadi iktibar...malah mereka dah "sesat?' dengan mengkultuskan pula mufti perlis, Dr Asri dan memanggilnya sbg 'maulana Asri'...bukankah mereka selalu kata taksub kepada syeikh tarikat itu sesat dan mengkultuskan syeikh tarikat juga sesat...kasihan saudara seugama dan sebangsa kita ini...tapi ingat! mereka tetap saudara kita juga walau mereka berkasar bahasa...Melayu mudah lupa...sekian buat masa ini, wabillahi wattaufik...Alfian Nagasakti.

Tanpa Nama

assalamu'alaykum,
ya akhiy, anda telah berkata sesuatu tentang wahhabiy.Apakah anda benar-benar tahu siapa itu Muhammad bin Abdul Wahhab ataukah anda hanya mengutip perkataan dari orang-orang yang hatinya condong kepada nafsunya?bukankah kita diperintahkan untuk confirm setiap kabar yang datang kepada kita??Apakah anda pernah membaca kitab-kitab karangan ulama-ulama yang anda tuduhkan sebagai wahhabi?
Wahhabi tidak mengkafirkan seseorang atau sekelompok orang kecuali telah nyata padanya tanda-tanda kekafiran. Kerana tidak mudah ya akhiy untuk mengkafirkan seseorang kecuali jika tuduhan itu salah, kafir itu akan kembali kepada orang yang mengatakannya.Apalagi menuduh ulama ahlussunnah seperti Imam Nawawi sesat.Na'udzubillah.
" Hai orang-orang yang beriman,jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa " (QS.Al-Hujurat : 12)

Ramai orang berkata wahhabi memecah persatuan ummat. Ya akhiy..bukankah Allah sendiri telah mempersaksikan bahwa agama ini telah sempurna( QS.Al-maa'idah :3)? Bahkan seorang yahudi pernah berkata kepada Umar radhiyallahu 'anh bahwa mereka kaum yahudi akan menjadikan hari turunnya ayat tersebut sebagai hari ied( hari raya).Sungguh, betapa agungnya makna yang terkandung di dalamnya.Ya akhiy..Rasulullah dan para shahabatnya adalah generasi terbaik yang pernah ada. haruskah kita melakukan sesuatu perkara dalam hal agama sedang umat terbaik yang pernah ada di muka bumi ini tidak melakukannya? Kalaulah berdzikr dengan biji-bijian dan tasbih itu lebih baik, tentulah mereka lebih dahulu melakukannya.

Allahu musta'an

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam juga ya ahki.

Golongan salafus soleh bila berhujah akan memperkenalkan diri. Jadi kita tahu siapa orangnya. Asal mana. Kalau dalam hadith pun, mana ada sanad yang ada anonymous dalam rantainya. Hadith maudhuk pun tak ada anonymous dalam sanad.

Tak salafus solehlah kalau anonymous. Oh ya, Wahhabi memang salah satu agen pemecah belah umat. Baik di Malaysia, atau di luar sana.

Saya berharap juga agar komen yang ada isi-isi ilmiah seperti komen akhiy ini ditajdidkan sedikit tajwidnya.

Sekian.

askum. alhamdulillah wassolatu wassalamu ala rasulillah wa ala alihi wasahbihi ajmain...

tentang mohd ibn wahhab...berpakat dengan ibn saud untuk menguasai hijaz kerana beliau ramai pengikut...ibn saud menjadi menantunya dan ajaran dijadikan dasar negara...ibn saud pula berpakat dengan T.E Lawrewnce a.k.a Lawrence of Arabia untuk bughah terhadap kerajaan Usmaniah Turki, penaung umat Islam sedunia ketika itu. atas dasar kebangsaan Arab akhirnya mereka berjaya...beberapa tahun selepas itu, setelah wahabi/tentera badwi padang pasir bertambah kuat pengaruh terhadab kerajaan Saudi, ibn saud mula bimbang. sekali lagi khidmat Inggeris kafir diperlukan untuk menundukkan mereka...maka pasukan mounted marksmen badawi (tentera berkuda bersenapang) dan juga cavalry wahabi telah ditundukkan dengan pasukan kereta perisai Inggeris dalam sebuah pertempuran...selepas itu barulah ibn saud benar2 berkuasa manakala ulama wahabi dan ajarannya dikekalkan...kemudian syarikat2 minyak Inggeris dan Amerika dapat masuk ke Saudi arabia sprt Shell, ESSO, BP (british petroleum) dan menjadi kekayaan keluarga saud lebih 7 keturunan...bermulalah episod penghamburan dan pembaziran anugerah Allah...

kalau difikir logik, kenapa Allah biarkan mereka berkuasa keatas 2 tempat suci...ini logik sebab Allah turut izinkan masjidil Aqsa dikuasai Yahudi Israel selepas jatuhnya usmaniah...

dalam mengalahkan turki dan wakilnya (syarif mekah) berketurunan nabi...

wahabi turut mengecam mereka yang berketurunan ahli bait sebagai Syiah/kafir...cukup pelik hari ini menyaksikan jemaah haji dari Iran bebas keluar masuk Masjidil Haram dengan kebenaran mereka...juga cukup pelik bila mufti perlis (DR Maza)yang pro wahabi mempunyai Raja berketurunan ahli bait (Syed) dari keluarga Jamalullail...yang didakwa wahabi sebagai syiah tu siapa?

juga suatu perkara yang melucukan dan menjengkelkan ialah penggelaran Dr Maza oleh pengikutnya sebagai 'Maulana Mohd Asri' begitulah apabila sudah taksub...Siapa Dr Maza berbanding Ibn Taimiyah dan Ibn Qaiyyim sehingga digelar maulana? Ibn Taimiyah yang hafal 100 000 matan hadis pun tidak terkenal sebagai ulamak atau perawi hadis inikan lagi Dr maza yang banyak rujuk buku...maulana? lucu...juga gaji besar dan kereta besar (kecil sikit dari gaji dan kereta Shahidan Kassim) inikah sunnah? rasul, sahabat, tabiin dan tabiut tabiin? nampaknya sunnah ibn wahhab Ibn Saud Adalah!

in my point of view...Dr maza is like Ibn Wahab while Dr Maza is more like Shahidan, using him to make him more power and more 'terkenal' like celebrity...

behold, history will repeat itself.
tilik-tilik lah dalam firasat, tenung-tenunglah dalam hakikat...

oh lupe nak khabar...Dr Maza akan menghadiri pertemuan pelajar luar negara di eropah tahun depan anjuran kelab UMNO sbg ahli panel disamping KJ dan lain lagi.

sejarah wahabi, inn saud, ibn wahab petikan dari "kerajaan Petro dollar saudi arabia", Robert Lacey.

Tanpa Nama

1)Wahhabi tidak mengkafirkan seseorang atau sekelompok orang kecuali telah nyata padanya tanda-tanda kekafiran. Kerana tidak mudah ya akhiy untuk mengkafirkan seseorang kecuali jika tuduhan itu salah, kafir itu akan kembali kepada orang yang mengatakannya.Apalagi menuduh ulama ahlussunnah seperti Imam Nawawi sesat.Na'udzubillah.= mana ada kawan tu kapiaq kan hang! terasa la tu! ha ha.. tetapi biasanya bila pak wahhab(i)tu lagi teruk, dikatanya orang tu bidaah lalu ke neraka! awak sapa? tuhan ke?
2)Ramai orang berkata wahhabi memecah persatuan ummat. Ya akhiy..bukankah Allah sendiri telah mempersaksikan bahwa agama ini telah sempurna( QS.Al-maa'idah :3)? Bahkan seorang yahudi pernah berkata kepada Umar radhiyallahu 'anh bahwa mereka kaum yahudi akan menjadikan hari turunnya ayat tersebut sebagai hari ied( hari raya).= $%^$$%^ buta mata ular dalam semaq hang! cakap guna hujah agama kunun. Col T.E Lawrence a.k.a Lawrence of Arabia tu kan Yahudi! ejen m16 britain! boleh si sood tu berkerjasama hang tak kata apa? buta mata hang? gulingkan kerajaan uthmaniah bukannnya masuk bab bughah/penderhaka? tak jadi toghut namanya?

Tanpa Nama

Assalamualaikum, salam hormat daripada saya, Tablighster, kepada tuan rumah dan pelayar yang lain. Semoga Allah s.w.t memberikan kekuatan kepada saudara tuan rumah untuk terus berda'wah.

Izinkan saya menjawab kenyataan pertama daripada saudara Lembah Kriang bertarikh 16 Disember 2007 iaitu;

'Wahhabi tidak mengkafirkan seseorang atau sekelompok orang kecuali telah nyata padanya tanda-tanda kekafiran.."

Pada pendapat saya yang serba daif ini, kenyataan saudara Lembah Kriang itu tidak begitu tepat. Sebenarnya para ulama Wahabi telah pun mengkafirkan seseorang secara sembrono.

Dalam kes ini, biar saya mengambil contoh al-Sheikh al-Imam Ibnu Arabi r.h. Dalam banyak artikel-artikel dan buku-buku yang saya baca, terutamanya tulisan Abu Aminah Bilal Philip, Imam Ibnu Arabi telah menjadi mangsa pentakfiran golongan Wahabi, golongan ini mengatakan bahawa Imam besar itu zindiq dan terkeluar dari Islam. Disebabkan tuduhan secara melulu ini, maka ramailah orang perseorangan yang tidak pernah mengetahui sejarah hidup Imam Ibnu Arabi telah menganggap beliau itu sesat.

Dalam catatan yang ringkas ini ingin saya katakan bahawa Imam Ibnu Arabi itu sebenarnya merupakan seorang wali Allah yang besar. Lebih daripada 70 orang ulama telah mempertahankan beliau termasuklah Imam An-Nawawi, Ibnu Hajar al-Asqalani, Shah Waliyullah ad-Dihlawi, Imam Jalaludin as-Sayuti, Imam Fakhru al-Razi dan ramai lagi.

Bayangkanlah wahai saudara, bukan satu atau dua orang yang mempertahankan beliau, malah lebih daripada 70 orang ulama yang besar. Jika saudara inginkan bukti, saya ada senaraikan nama-nama ulama tersebut beserta kitab karangan mereka di blog buruk saya Tablighster.multiply.com

Ulama yang pernah mengkafirkan Ibnu Arabi seperti Imam Ibnu Taymiyyah juga pernah menarik balik tuduhannya itu, malah beliau telah bertaubat selepas mendengar penjelasan daripada Imam Ibnu 'Atoi'illah tatkala beliau melawat Mesir dipenghujung hayatnya.

Walaupun telah dibela oleh 70 ulama besar, walaupun tuduhan Imam Ibnu Taymiyyah telah ditarik balik, golongan Wahabi masih terus mengkafirkan Imam Ibnu Arabi sehingga ke hari ini.

Berbalik kepada kenyataan saudara itu, bagaimanakah Wahabi ini masih boleh mengkafirkan seorang ulama yang besar yang tidak ada langsung tanda-tanda kekafiran padanya?

Bagaimanakah Wahabi ini masih lagi rakus mengkafirkan Imam ini sedangkan beliau itu tidak pernah meninggalkan solat 5 waktu sehari semalam?

Bagaimanakah puak Wahabi ini masih lagi bernafsu serakah mengkafirkan beliau sedangkan beliau termasuk dalam salasilah rijalul hadith , perawi hadith yang dipercayai?

Bagaimanakah Wahabi ini masih lagi bernafsu durjana mengkafirkan Imam tasauf ini sedangkan 70 orang ulama membelanya?

Justeru, saya meminta jasa baik saudara merenung kembali kenyataan saudara "Wahhabi tidak mengkafirkan seseorang atau sekelompok orang kecuali telah nyata padanya tanda-tanda kekafiran"..

Saya pohon saudara Lembah Kriang ataupun peminat-peminat Wahabi di luar sana mengemukakan 70 dalil bahawa Imam Ibnu Arabi itu kafir..dengan segala hormatnya dipersilakan..

Berkenaan dengan golongan Wahabi itu menuduh bahawa Imam Nawawi itu sesat, sebenarnya tuduhan itu benar. Bagi saya tidak menghairankan kalau golongan Wahabi ini boleh menuduh ulama besar itu sesat, kerana mereka telahpun berbuat lebih daripada itu lagi. Untuk pengetahuan saudara Lembah Kriang, pengasas Wahabi itu sendiri pernah mengatakan bahawa Nabi Adam telah syirik kepada Allah s.w.t kerana patuh kepada saranan Iblis yang menyuruhnya memakan buah Khuldi. Jika saudara tidak percaya, saudara bolehlah rujuk kepada antologi syarahan-syarahannya yang dibukukan oleh cucunya iaitu

"Taisirul 'Azizil Hamid fi Syarhi Kitab at-Tauhid" oleh Sheikh Sulaiman bin Abdullah

Kitab ini telah diterjemahkan oleh Drs. Dja'far Soedjarwo yang diberi judul Ketuhanan Yang Maha Esa. Amat menyedihkan, kitab ini digunakan oleh sesetengah ustaz sebagai kuliah aqidah.

Mengikut pandangan guru saya, Sheikh Dr. Uthman El-Muhammady, terdapat 15 penyimpangan aqidah dalam buku tersebut. Salah satunya adalah seperti di atas.

Sehingga kita bertemu lagi, yang baik datangnya daripada Allah s.w.t, yang buruk itu daripada diri saya sendiri. Jazakallahu khairan.

Salam teguran daripada saya,
Tablighster

salam..wahabi mmg sesat lagi menyesatkan..ana pun pernah baca artikel2 dalam website salafi malaysia...semua org di labelkan sesat..tidakkah sesat itu bermakna kafir????maknaya wahabi telah mengkafirkan ummat islam yang lain..salafi malaysia dari penelitian saya sebenarnya wahabi yang bertopengkan salafi....tapi mungkin diorang takkan nampak sangat jadi berselindung dgn nama salafi malaysia...kunjungilah website salafi malaysia...saya bukan hendak mengatakan sesiapa sesat tapi kalau dari tauhid menyimpang mmg SESAT lagi meyesatkan....

SAtu lagi yang ingin ana utarakan...TIADA YANG BENAR MELAINKAN NABI SAW DAN SAHABAT..jadi sesiapa yang mengikuti baginda sesat ker????jadi nabi sesat lah kalu gitu???

seperkara lagi..kite ummat islam berbalah sehinggakan satu kerja yang agung kerja nubuwwah kite telah tinggalkan..kerje membawa manusia kepada Allah....kerje dakwah kafir pada islam??kite semua mengatakan kite mengikut nabi tapi kerje nabi ditinggalkan..kite ummat nabi dimuliakan kerana kerje nabi ni lah..kerje nubbuwah...kalau bukan kite muslim yang dakwah sang kafir pada islam sape lagi nak buat?sbb tu allah firman dalam quran kite ummat yang terbaik dan takkan ummat lain masuk syurga dulu melainkan ummat rasulullah ini kerana ape??kerana kerje nabi nilah...zalim ke Allah melahirkan seseorang kafir dan mati kafir lalu masuk neraka selama2nya????tapi allah lahirkan kite muslim sbb DIA bagi tugas untuk mengajak sang kafir pada islam seperti nabi buat...tapi kerje nabi kite telah tinggalkan ..perinta allah pada ummat ini..nabi dah takde jadi sape lagi nak ajak sang kafir pada islam???sebab tingalkan kerje nilah Allah rotan jadikan pemimpin kite dari kalangan org zalim...kefahaman wahyu di angkat....ADE SESIAPA BERANI MENYANGKAL ANA KER YANG KERJE NABI NI ADALAH KERJE YANG PATUT KITE BUAT???????KALAU ADE YANG SESIAP BERANI SANGKAL ANA MAKNAYA DIA MENGATAKAN ALLAH ZALIM..BANGIT UMMAT ISLAM SEMUA...UGAMA BERMULA DGN DAKWAH..HIDUPKAN KEMBALI KEJE NABI MAKA ALLAH AKAN BERSAMA KITE....HILANG DAKWAH AGAMA DALAM DIRI AKAN HILANG DAN SANG KAFIR SEMAKIN JAUH DARI ISLAM....BANGKIT WAHAI KAUM MUSLIMIN...

Tanpa Nama

banyak usaha perlu dilakukan untuk menghapuskan fahaman wahabi yang semakin menular di malaysia.website sawang2 yg mudah dilayari oleh golongan pelajar dan profesional patut dihalang dari terus beroperasi.

insyaallah.

ikhwanulmuslimin.

salam buat semua, maaf kerana saya tidak kenal apa itu wahabi, tapi apa yang saya tahu bila kita berbicara sesuatu betentangan dengan masyarakat setempat maka kita di chop WAHABI sedangkan kita sedang meneliti kitab2 aliran mazhab syafie seperti Kitab Sabilul Muhtadin Littafaquhi Fi Amriddin,karya Asy-Syaikh Muhammad Arsyad b. ‘Abdullah Al-Banjari.Kitab Bahrul Mazi, Syarah ‘Ala Muktasar Sahih Turmuzi,Karya Asy-Syaikh Muhammad Idris bin Abdul Rauf Al-Marbawi Al-Azhari.dan kitab2 tersebuat melarang keras perbuatan tahlilan yang berlaku dikampong2.apakah yang dikatakan as sunnah ituu bila kita mengikut para ustaz dan imam2 di kampong tersebuat sahaja?...

Tanpa Nama

...apa itu wahabi?....

Tanpa Nama

@Insan Lemah, jadi adakah yang dikatakan as-Sunnah itu apabila bila kita mengikut huraian kitab-kitab tulisan Albani, Bin Baz, Utsmain dan sebagainya?

Dan adakah kes seperti ini tidak membuktikan juga bahawa taklid dan fanatik ada dalam semua jenis aliran dan fahaman? ;)

Nak bawa isu tahlil, silakan. Tapi janganlah bersifat selektif. Mana-mana isu dan perkara yang buat kamu rasa cool, progresif dan tajdid, maka itu yang kamu pilih.

Sebaliknya, isu khilaf yang tak memihak kepada diri sendiri, itu jarang-jarang kamu bincangkan. Pernah kamu bincang dan 'berjuang untuk menegakkan kebenaran' bahawa hukum fotografi benda hidup itu adalah haram berdasarkan pendapat Albani?

Taraaak..sebab ramai di antara kamu yang duduk di Malaysia ini, suka berfotografi. Ini yang saya katakan selektif.

P.S. Komen dari saudara selepas ini, jika tidak disertakan identiti diri, tidak akan dipaparkan lagi.

Salamualaikum warahmatullahiwabarokthu.

Memang benarlah sabda Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam tentang guroba':

"Islam itu bermula dengan keadaan aneh (asing/luar biasa) maka akan kembali menjadi aneh (asing/luar biasa) maka berbahagialah orang yang asing itu". - Hadith Riwayat Muslim

Usaha saudara memburukkan dan menyebar fitnah keatas fahaman Salafus Soleh ini adalah usaha yang terkutuk dan dikutuk! Kembalilah kepada Islam yang Salimah, jauhilah bid'ah.

Wasiat Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam:

"Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam telah memberi peringatan kepada kami sehingga membuat hati kami bergetar dan air mata berlinangan. Kami berkata: Wahai Rasulullah! Seakan-akan ini wasiat perpisahan maka berwasiatlah kepada kami. Baginda bersabda: Aku wasiatkan kepada kamu agar tetap bertakwa kepada Allah, sentiasa mendengar dan taat walaupun yang memimpin kamu adalah seorang hamba Habsyi. Sesungguhnya sesiapa yang hidup antara kamu selepasku akan melihat ikhtilaf yang banyak, maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk. Peganglah ia dan gigitlah dengan gigi geraham. Aku peringatkan kamu tentang benda-benda yang baru kerana setiap yang baru itu bid'ah dan setiap yang bid'ah itu sesat".- Hadith Riwayat Ahmad, Abu Daud, Turmizi dan Ibn Majah

Sesungguhnya AlQuran dan AsSunnah mengharamkan bergolong-golongan. Antara yang masyhur adalah hadith ini: "Pasti akan berpecah-belah umatku kepada 73 firqah, hanya satu ke syurga dan 72 ke neraka. Baginda ditanya: Siapa mereka (yang ke syurga) wahai Rasulullah? Baginda bersabda: al-Jamaah". - Hadith Riwayat Ibn Majah.

Mengapa katakan tidak pada Sufi/Tabligh?

Ini jawapan dari AsSyafie:

“Seandainya seorang menjadi sufi (bertasawwuf) di pagi hari, niscaya sebelum datang waktu Zuhur, engkau tidak dapati ia, melainkan telah menjadi orang bodoh.” (al-Manaqib lil Baihaqiy, 2/207. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 2/503)

“Tidaklah seorang sufi menjadi sufi, hingga memiliki empat sifat: malas, suka makan, sering merasa sial, dan banyak berbuat sia-sia.” (Manaqib lil Baihaqiy, 2/207. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 2/504)

“Asas tasawwuf adalah kemalasan.” (al-Hilyah 9/136-137. Manhaj Imam asy-Syafi’i fi Itsbat al-Aqidah, 2/504)

Yang Haq tetap mengatasi yang batil.

Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertakwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya. - Almaidah ayat 100

Allahualambissawab.

Tanpa Nama

@Tanpa Nama di atas:

1) Bila masa saya menyebar fitnah tentang Salafus Soleh? Salafus Soleh adalah sebaik-baik umat yang pernah hidup dan adalah tak wajar untuk saya memfitnahnya. Cuma hari ini ada orang yang tak faham bahawa Salafus Soleh/Salafi adalah satu marhalah masa; bukannya mazhab dalam Islam.

2) Semata-mata tasawwuf memanglah sesat. Betullah kata Imam Syafie tu dan saya menyokongnya 100%. Tetapi dalam Islam ni kalau ambil separuh-separuh, memanglah sesat dan tak betul jadinya. Sebab itu tak boleh kata agama lain, politik lain; tasawwuf lain, fiqh lain; dan sebagainya.

Islam itu syumul, menyeluruh. Tasawwuf adalah cabang ilmu Islam. Tasawwuf adalah ilmu untuk memperbaiki diri dan memperindahkan akhlak. Jadi apa masalahnya? Tak pernah pun kita dengar Universiti al-Azhar menyatakan sesat kepada sesiapa yang belajar tasawwuf.

Sebab itu Imam Malik kata, "Sesiapa yang mengamalkan sufi tanpa mempelajari syariah (fiqh), maka akan rosak imannya. Sesiapa yang belajar syariah tanpa mengamalkan sufi, maka dia sekadar merosakkan dirinya sendiri. Hanya yang menggabungkan kedua-duanya berada di dalam kebenaran". (Iqaz al-himam fi sharh al-Hikam, Ibn Ajiba, Ahmad ibn Muhammad, and Ahmad ibn Muhammad Ibn Ata Illah, Mustafa al-Babi al-Halabi wa Awladuhu).

---
P.S. Melainkan Tanpa Nama memperkenalkan diri supaya kami semua dapat mengenali saudara, maka saya tidak akan meluluskan sebarang komen dari saudara selepas ini. Bukannya saya takut, cuma saya malas berdebat dengan orang yang saya tak nampak batang hidungnya.

Ingat, menulis dan berhujah dengan menyembunyikan identiti bukan style golongan Salafus Soleh. Sebab itu tak ada sebarang hadith yang sanadnya tiba-tiba ada anonymous! Terima kasih.

Wahabi adalah mujassimah.Mereka yg menjisimkan Allah.Mereka berpegang pd zahir ayat Al-Quran dan Hadis.Mengisbatkan Allah bertempat iaini di Arasy tempat semayam Allah.Sdgkan Allah ada dahulu adanya tempat. Mustahil akal Allah mengambil manfaat atas brg apa yg Dia jadikan. Maksud ayat Bermula Ar-Rahman bersemayam di atas Arasy bersemayam membawa pengertian kekuasaan.Kerana atas itu menunjukkan ketinggian, kekuasaan.Bknlah Allah bertempat.Maha suci Allah dari mengambil ruang dan tempat.Siapa yg mengisbatkan Allah bertempat, maka sanya dia jatuh kafir.Kerana taktala itu dia menyembah jisim, bukannya Allah.

Tanpa Nama

Assalamualikum warahmatullahi wabarakatuh.........
setelah saya mengikuti perbincangan diantara kawan-kawan berkaitan wahabi (tuduhan yang betul salafi) yang semakin panas.
saya melihat orang yang menolak pemahaman ini masih belum paham tentang manhaj (tolak ukur timbangan Ahlu sunnah waljamaah sebelum datangnya fitnah penyelewengan) sehingga perbalahan semakin menjadi-jadi mungkin akan sampai ketahap caci mencaci.dan ini tidak akan mencapai satu persatuan, kerana masih mencari dalil dan hujah menurut pendapat imam dan ulama masing-masing so macam mana kita akan dapat mencapai satu persefahaman.
saya mahu menawarkan manhaj tolak ukur rujukan hukum yang telah dijamin keshahihannya dan lebih selamat serta menjana ummah untuk persatuan (Manhaj ini dapat dipertangjawabkan dengan dalil tapi saya tidak menyebutkannya disini untuk menyingkat kata)..tu kalau antum smua setuju dengan rujukan ini:

1. Al quran (dengan sanad yang shahih dan jelas)

2. Hadist yang shahih dari segi sanadnya. jika ada kawan yang mempertikaikan hadist tersebut (sakit) maka mesti kembali kepada dokter yakni Ahli hadist khususnya Bukhari dan Muslim.

3. Ijmak Para sahabat (dengan sanad yang jelas /bukan nukil sahaja) yakni memahami alquran dan Hadist sesuai dan ikut bagaimana mereka paham. jika kita jumpai pendapat mana-mana ulama yang bertentangan dengan pemahanam or pendapat para sahabat maka diutamakan pendapat para sahabat(pendapat imam or ulama tersebut tertolak), kerana pendapat para sahabat dijamin kebenarannya dalam alquran dan hadist yang shahih.

4. Para tabiin yang yang mengikuti 2 asas serta jejak dan pendapat para sahabat serta menjadi generasi dalam menyampaikan amanah ini kepada Ummah.

5. Atba' attabiin selepas mereka yang juga berpegang teguh dalam mengikuti ketiga manhaj or rujukan tiga asas hukum utama diatas.

6. Ulama yang berpegang teguh dengan ilmu dan juga generasi setiap tahun dan abad yang menyampaikan dan membimbing masyarakat kepada tiga rujukan asas diatas.

jika dijumpai ada pendapat, tafsiran dan pemahaman mana-mana Imam atau ulama yang bercanggah dengan pendapat,tafsiran dan pemahaman para sahabat dalam memahami alquran dan hadist maka pendapat tersebut akan tertolak (batal) tapi kita jangan lupa ulama yang telah berijtihat akan mendapat dua pahala jika benar ijtihadnya(tidak bercanggah dengan tiga asas tadi)dan akan mendapat satu pahala jika salah ijtihadnya (bercanggah dengan tigas asas tadi)
yang sangat perlu diketahui menyebarkan dan mengikuti Ijtihad yang salah tidak boleh

doa saya agar SAYA dan kamu semua selamat daripada segala jerat dan perangkap musuh samada musuh manusia mahupun agama yang saya paling ditakuti musuh yang memusuhi manusia sejak dulu lagi tu.banyak hari ini macam2 berlaku .dan berbaliklah akidah yang benar dan sahih lagi salafussoleh kerana Allah tidak seperti makhluk.Pandangan Allah dengan pandangan makhlukNya tak sama.KAN ELOK KALAU KITA CARI SATU SUDUT,MENGIKUT SUNNAH YA'NI DENGAN CARI JALAN bersefaham berbincang jika ada yang tak kena .takut juga klu larang orang, suruh orang.kalau nanti tak sama dengan perbuatan jatuh berdosa lak saya nih.
tak sama dengan perbuatan

gadis kelate

Salam,

Allah dan RasulNya juga yg lebih mengetahui.

Ada hadis menyebut maknanya lebih kurang begini.

Diakhir zaman ada 70 ribu ulama akan menyertai dajjal akhir zaman.

Sekarang inilah akhir zaman spt yg saya rasakan.

Jadi ulama dari fahaman mana yg menyertai dajjal ini?

Tanpa Nama

assalammualaikum..

sy mtk maaf kalu pe sy taip ni slp or kurang jelas mksd nye...
sy trigt ada 1 potongan ayat yg sy bc (tp lupe la ptotongan hadis or ayt Al-Quran)menyatakn bhawa..mksdnye lbh kurang cmni lah (xigt sgt tulisan ayat yg tepat) 'Allah suke hamba-Nya yg berbeza pendapat'.mlalui akal sy yg xsberapa dlm ilmu Islam,br sy phm knp Allah suke hamba-Nya yg brbeza pndapt.bg sy beza pendapat adalah mlebihi 1 idea.lbh 1 idea mksd nye byk idea.tp igt kite ambik pakai idea yg trbaik/elok disisi Islam dan bresandar kn Al-Quran dan sunnah.kalu anda phm mksd idea tu lah.ini bg dri sy yg masih lg kurang ilmu agama, bg sy berbeza pendapat antara mazhab/imam/fatwa itu adalah perkara yg jgn kite trlalu fikir kn trlalu sensitiv.jika anda brmazhab syfie contoh nye so just follow je mazhab tu.kalu dh 4mazhab btl2 mahir and tau...ikut lah mane mazhab yg anda rs prlu..tentang wahabi sy no komen sb xtau sgt psl ni..sy kne bc lbh lg tntang wahabi..tp igt benda yg sering kite lupe..Al-Quram dan sunnah adalah rujukn yg tpt dan btl...
sy mtk maaf kalu ada potongan ayat di atas ada silap nye...teguran anda sume amat sy hargai...berbicara lah kita dgn menggunakn akal yg diberi oleh Allah..bkn 'akal' yg diberi oleh setan laknatullah...

sekian,

alif
(sory again, sy xtau nk ltk nama dlm kotak kecik kt bwh tu.harap mcm ni dh memadai...)

Tanpa Nama

Bismillah...
Ittaqillah ya akhi... adakah anda benar-benar mengetahui apa dan siapa itu wahabi?? apakah benar benar wujud istilah wahabi?? janganlah kita menimbulkan fitnah yang besar terhadap orang yg memperjuangkan agama kerana Allah. Kaji dahulu perkara yang sebenarnya...

Tanpa Nama

@Tanpa Nama di atas: Mempersoalkan kembali dengan bertanya kenalkah siapa itu Wahhabi, adakah wujud Wahhabi ini, ibarat macam seorang Gay yang bertanya kepada aku kembali: Adakah kau kenal dan faham Gay ni apa?

Jangan lari daripada realiti. Wahhabi itu wujud. Cuma Wahhabi tak akan mengaku diri dia Wahhabi. Sila gunakan identiti yang boleh dikenalpasti jika nak saya balas elok-elok.

semua sudah sedia ma'lum..ustaz rasul dahri adalah wahabi..ustaz2 wahabi memang memperbodohkan pengikut2nya yg tak tahu papew..kpd penganut wahabi ya ada kat sini..tengoklah betapa teruknya rasul dahri...guru korang tu hah,,dia kata pengikut2nya bodoh,,,xtaw papew..koranglah maksud dy...dia pun gila sex...dalam blognya anawahabi.blogspot

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8I538wstv-IJ:anawahabi.blogspot.com/2009/11/welcome-to-wahabi-world.html+anawahabi+Seminar+Wahabi+-+Cerdik+Tak+Ana%3F&cd=8&hl=en&ct=clnk&gl=my&client=firefox-a&source=www.google.com.my

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:2hkFEMCWw-AJ:anawahabi.blogspot.com/2010_02_01_archive.html+anawahabi+Hukum+Lepas+Wuduk+Pegang+Kote.&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=my&client=firefox-a&source=www.google.com.my

Tanpa Nama

ulama2 mazhab Hanafi, Hambali, Shafie dan Maliki wafat terlebih dahulu dari Asha'ari, bagaimana mungkin mereka mengambil doktrin akidah Asha'ari? :)

Tanpa Nama

@Tanpa Nama di atas, Asha'ari tak mencipta doktrin, tapi mendokumentasi doktrin. Orang awam kalau al-Quran pun tak dapat faham makna dia 100%, maka bertaklid sahaja dengan doktrin yang sudah didokumentasikan itu. Sekian.

P.S. Nak saya hujah panjang lebar, sila kemukakan identiti diri.

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.