Back to home page

Sepanyol XXXXII: Islam di Madrid

10 Ogos 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Saya sendiri tidak pernah mengetahui bahawa kota Madrid ini berkongsi sebahagian kecil dari sejarah gilang-gemilang tamadun Islam di Sepanyol. Namun, sejarah Islam di Madrid tidaklah begitu diketahui oleh ramai orang. Lebih-lebih lagi, Madrid adalah sebuah tempat yang terletak jauh dari wilayah Andalusia.

Diceritakan bahawa seorang Amir Cordoba, Muhammad Bin Abdul Rahman telah mengarahkan kerja-kerja pembinaan yang pertama di Madrid. Orang-orang Arab waktu itu telah membina kubu dan dinding bagi mempertahankan diri dari serangan orang-orang Kristian. Orang-orang Kristian telah menyerang secara konsisten selama hampir 300 tahun. Serangan berterusan ini menerangkan kepada kita mengapa Madrid tidak memiliki sebarang monumen-monumen Islam berbanding kota-kota Islam lain di Sepanyol.

Akhirnya pada tahun 1085, Madrid jatuh juga ke tangan pihak Kristian. Alfonso VI adalah panglima yang berjaya menawan Madrid dari pihak Islam. Kebanyakkan binaan-binaan bercirikan Islam dan Arab telah dirobohkan, termasuklah masjid. Dan ini menerangkan lagi kepada kita mengapa begitu sedikit binaan-binaan Islam yang ada di Madrid, yang mana saya sendiri pun tidak tahu apakah tinggalan Islam di Madrid. Kalau tak silap, saya ada terbaca tentang satu lorong di Madrid yang tersimpan banyak tinggalan orang-orang Moorish. Tapi entah di mana. Ada sesiapa yang tahu?

Ini ada beberapa keping gambar berkaitan Madrid:


Di Parque del Buen Retiro.



Palacio Comunicaciones



Seorang pakcik yang ingin melintas jalan.



Sebuah papan tanda jalan.



Di sebuah taman utama Madrid - Parque del Retiro. Di sini ramai orang datang jalan-jalan waktu petang.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.