Back to home page

Sepanyol XXXX: Madrid

01 Ogos 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!

Ukiran seekor beruang yang sedang cuba mengambil buah strawberry. Ia adalah ikon bandar Madrid. Gambar diambil di Puerta del Sol (Gerbang Matahari). Puerta del Sol adalah tempat yang popular di Madrid. Perumpamannya adalah seperti Piccadilly Circus di London.


Oleh kerana waktu itu adalah musim sejuk dan Madrid pula terletak di tengah Sepanyol dan jauh pula dari laut, maka suhu di Madrid tidak sesuam di Granada dan Seville. Perjalanan Seville-Madrid pula adalah lebih cepat berbanding Granada-Seville walaupun dari segi geografi, Granada adalah lebih hampir kepada Madrid berbanding Seville. Boleh klik sini untuk melihat kedudukan Madrid secara relatif kepada bandar-bandar utama yang lain.


Tidak pernah sekalipun saya menaiki bas sepanjang berada di Madrid.


Sebenarnya, saya tidak berapa suka kota Madrid. Saya tidak tahu mengapa. Saya lebih sukakan bandar Barcelona walaupun Madrid adalah ibu kota negara Sepanyol. Saya merasakan bahawa udara persekitaran Barcelona adalah lebih riang. Itu sekadar persepsi saya sahaja.

Apapun, berdasarkan kajian ahli sejarah, Madrid telah dihuni manusia sejak zaman Paleolitik lagi. Semasa proses carigali di Sungai Manzanares, mereka telah menjumpai kapak dan alatan kecil milik manusia zaman Paleolitik [1], dan juga koleksi seramik millik manusia zaman Neolitik[2].


Di sebatang jalan yang berdekatan dengan Stadium Bernabeu. Gambar diambil ketika lampu isyarat sedang merah.


Nota Kaki

[1] Zaman Paleolitik turut digelar dengan Zaman Batu Lama. Ia dikatakan bermula sejak 2 juta tahun dahulu dan berakhir dalam 40,000 hingga 10,000 tahun dahulu. Zaman ini diikuti dengan zaman Mesolitik.

[2] Zaman Neolitik turut dikenali sebagai Zaman Batu Baru. Kemunculan kebudayaan Neolitik paling awal telah dijumpai kira-kira 8,000 tahun dahulu di Syria, Iraq, dan juga tenggara Anatolia.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.