Back to home page

Sepanyol IX: Tiba di Cordoba

07 Februari 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Akhirnya ke Cordoba. Perjalanan 9 jam diisi sebaiknya dengan tidur. Sampai di stesen Keretapi Cordoba pukul 7 pagi. Hari masih gelap sebab masih lagi dalam musim sejuk.

Sampai di Cordoba terus cari stesen bas sebab nak beli tiket bas ke Granada. Nasib baik tak jauh. Seberang jalan sahaja dari stesen keretapi Cordoba. Pukul 3.30 petang bas ke Granada bertolak. Ada dalam 7 jam sahaja untuk jalan-jalan sekitar Cordoba.


Sampai di Cordoba. 0700 GMT+0100


Stesen Keretapi Cordoba



Basikal-basikal untuk disewa berdekatan stesen keretapi Cordoba.


Nak ambil bas ke Masjid Cordoba pun tak susah. Depan mata aje. Tambang bas 90sen. Tambang tetap.

Eh, ada Madinatul Al-Zahra di samping Masjid Cordoba. Alamak, tak tahu pun aku. Ni semua gara-gara tak studi dulu tentang Cordoba. Hmm nampaknya, terpaksalah korbankan Madinatul Al-Zahra. Mana sempat. Tapi sayanglah pula tak pergi.

Dalam bas, melilau mata cari Masjid Cordoba. Mana ni? Kena tanya orang ni.

Alamak, dah terlepas ke? Ikut gaya mamat tu dia tunjuk arah belakang. Tekan loceng. Mesti turun sekarang juga. Bila dah turun bas, bolehlah nampak Masjid Cordoba dari jauh. Ini bermakna memang dah jauh terlepas!


Seorang pakcik sedang exercise pagi-pagi.


Gunakan kaki untuk ke sana! Adalah dalam 15 minit jalan kaki baru sampai. Sampai juga aku ke sini akhirnya. Binaan yang aku dengari dan pelajari masa tingkatan 4 dulu kini ada di depan mata.


Masjid Cordoba jauh di belakang.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.