Back to home page

La Tahzan #2 - Jangan Cemburu dan 8 Petua Mengatasinya

27 Julai 2007 • 23 Komen Cetak Chenta!
Jadi, adakah anda pernah mengalami sekurang-kurangnya satu daripada senario di bawah ini?
  1. Anda sekadar ada kereta kodok Volkswagen model 60-an yang selalu meragam di waktu pagi dan jiran sebelah rumah anda pula ada kereta Honda Civic yang bunyi enjinnya menderum sedap? Anda jadi sangat cemburu sehingga mengharapkan kereta Honda Civic jiran anda itu ditarik oleh bank?

  2. Gaji anda cukup-cukup makan sahaja. Gaji rakan-rakan anda pula agak besar sehingga mereka mampu untuk makan angin di luar negara. Anda pula nak pergi makan angin di Pulau Carey pun rasa mahu terburai poket seluar. Cemburu punya pasal, anda berdoa agar kapal terbang yang dinaiki kawan anda itu terhempas, atau sekurang-kurangnya dirampas oleh teroris.

  3. Kawan-kawan anda sudah ramai yang kahwin, dan anda juga mahu berkahwin, malangnya atas sebab-sebab yang tertentu anda masih lagi belum boleh berkahwin. Anda jadi tersangat cemburu pada rakan-rakan anda yang sudah berkahwin sehingga kadang-kadang anda harap esok pagi juga mereka bercerai?

  4. Anda tambah sendiri senario...

Cemburu Pertama Dalam Sejarah Manusia

Cemburu paling hebat yang pernah terjadi dalam sepanjang alam ini wujud adalah cemburu Iblis kepada Nabi Adam. Apabila Allah menyuruh Iblis sujud pada Nabi Adam, Iblis enggan. Iblis merasakan dirinya lebih bagus dari Nabi Adam. Iblis cemburu kerana Allah memberikan penghormatan yang begitu tinggi kepada Nabi Adam. Akibatnya, Iblis dicampak keluar dari syurga dan kini tempat tinggal abadinya adalah di dalam neraka.

Cemburu manusia yang pertama pula berlaku dalam kisah Habil dan Qabil yang merupakan 2 orang putera Nabi Adam. Qabil tidak puas hati dengan Habil kerana Habil akan dinikahkan dengan Iqlima (saudara kembar Qabil) yang jauh lebih rupawan dari Labuda (saudara kembar Habil). Ini kemudiannya membawa kepada adegan-adegan dramatik yang mencemaskan. Klimaks kepada kisah ini adalah apabila Qabil membunuh Habil. Ini kes cemburu pertama dalam sejarah manusia, dan cemburu pertama ini juga telah membawa kepada tragedi pertumpahan darah yang pertama di atas muka bumi ini.

8 Petua Mengatasi Sifat Cemburu

1) Daripada 2 kisah cemburu yang membabitkan Iblis dan Qabil itu, kita dapati bahawa sifat cemburu tidak membawa sebarang kebaikan langsung kepada kita. Cemburu hanya memusnahkan diri sendiri. Tiada pengakhiran yang baik dan menggembirakan dalam hati manusia yang sering cemburu. Oleh itu sebelum anda mahu cemburu, cuba renung kembali kisah Iblis dan Qabil ini.


2) Kita selaku manusia biasa, memang agak sukar untuk membuang 100% sifat cemburu dari terus mendiami hati. Oleh itu, lempiaskan sifat cemburu ini pada 2 jenis keadaan sahaja berdasarkan kepada hadith Rasulullah sallahu alayhi wasalam dari kitab Sahih Muslim ini:
Tidak ada hasad (cemburu) yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang; iaitu pada orang yang Allah berikan harta, dia menghabiskannya dalam kebaikan. Dan pada orang yang diberikan ilmu dan dia beramal dengan ilmu tersebut dan mengajarkannya pula kepada manusia.

3) Imam al-Ghazali ada menerangkan di dalam kitab Ihya Ulumuddin bahawa manusia jenis yang kuat hasad dan cemburu ini, apabila diceritakan kepadanya kesenangan yang diterima oleh orang lain, hatinya akan jadi benci dan resah. Apabila dia mendapat tahu musuhnya ditimpa musibah dan nasib malang, hatinya akan menyanyi keriangan.

Cemburu pada orang lain bermaksud kita tidak gembira pada nikmat yang Allah berikan kepada para hamba-Nya. Ini juga bermakna bahawa kita tidak redha pada takdir dan ketetapan Allah. Jika kita sendiri tidak redha pada Allah, apakah mungkin bagi kita untuk mendapatkan keredhaan Allah? Dan jika Allah tidak redha pada kita, apakah mungkin ketenangan hati itu akan kita kecapi?

Imam Maulud, seorang ulama Sufi yang hebat, ada menerangkan bahawa untuk membersihkan hati (sekaligus mendapat ketenangan dan kedamaian jiwa), kita elakkan dari berasa cemburu pada kejayaan orang lain. Sebaliknya, jika manusia lain mendapat kebaikan dan rezeki yang lebih dari kita, kita doakan kebaikan dan kegembiraan untuk mereka. Hatta jika musuh kita yang mendapat kebaikan, jangan juga cemburu. Cemburu kepada musuh hanya akan menambahkan lagi penguasaan psikologi mereka ke atas diri kita.


4) Cemburu hadir sebab kita rasa kita lebih bagus dan lebih mulia dari orang lain; holier than thou. Apabila kita ada persepsi sebegini, kita akan mudah merasakan bahawa dia dan mereka tidak layak untuk menerima nikmat tersebut. Kita sahajalah yang layak. Buang sifat sebegini dan tanamkan dalam hati dan minda bahawa yang orang lebih mulia di sisi Allah hanya diukur dari segi takwa. Dengan ini, di samping dapat membuang sifat cemburu, kita juga sekaligus dapat berlumba-lumba dengan manusia lain dalam meningkatkan taqwa kepada Allah.


5) Dalam 3 senario di atas, saya ada sentuh tentang bab kahwin. Saya jadikan isu kahwin ini agak spesifik memandangkan saya kenal dan tahu beberapa orang kawan saya, dan kebanyakkan adalah perempuan yang mengeluh kerana masih lagi belum bertemu jodoh. Mereka agak depress.

Berkahwin memang seronok. Siapa tidak suka kahwin. Tetapi menjadikan perkahwinan sebagai alasan untuk memberikan kebahagian hidup agak kurang tepat. Pasangan berkahwin yang kelihatan gembira mungkin kerana sejak zaman bujang lagi mereka sudah memiliki gaya hidup yang ceria. Tapi apa akan jadi jika Lelaki A yang pesimis berkahwin dengan Wanita B yang bersifat sangat cemburu buta. Anda fikir dengan perkahwinan itu, Lelaki A dan Wanita B itu akan mendapat kegembiraan dan kebahagiaan hidup?

Perkahwinan hanya satu keindahan yang sementara. Jika ia tidak disulami dengan tanggungjawab, perkahwinan adalah satu bala. Terangkan kepada saya mengapa Britney Spears bercerai dengan suami pertamanya, iaitu Jason Allen Alexander setelah mereka sah menjadi suami isteri selama 55 jam sahaja? Saya juga ada seorang rakan (Melayu) yang menceritakan kisah sedih rakannya (Melayu) yang diceraikan suaminya setelah 1 tahun berumahtangga. Mengapa ini berlaku? Tiada kebahagiaan!

Maka, perkahwinan bukan tiket mutlak kebahagiaan hidup. Ketahuilah bahawa sebahagian dari kegembiraan itu terletak pada redha Allah ke atas manusia dan sebahagian lagi terletak pada cara seseorang itu berfikir. Kepada yang masih belum berkahwin, bawa-bawa bersabar. Bak kata senior saya, let's chill and relax...

Akan tetapi, perkahwinan juga sangat penting dalam kehidupan manusia. Saya ingin membantu, tetapi saya tidak boleh bagi kaunseling lebih-lebih kerana masih lagi belum berkahwin. Mungkin boleh baca artikel ini: What should I do to get married?

Jangan cemburu kepada rakan-rakan yang terlebih dahulu menamatkan zaman bujang dan anak dara. Bila sampai masa yang ditetapkan Allah, anda pasti akan mendapatnya. Ini konsep tawakal dalam Islam. Ada yang cepat dan ada yang lambat. Cuba aplikasikan konsep Taburan Normal dalam ilmu statistik untuk lebih memahami masalah ini.


6) Apa yang mereka ada tidak semestinya diberkati Allah. Kadang-kadang rezeki yang Allah beri pada hamba-Nya adalah bersifat istidraj semata-mata. Rasullulah bersabda:
Apabila kamu melihat Allah memberikan nikmat kepada hamba-Nya yang selalu membuat maksiat, ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah.
(Hadith riwayat Imam at-Tabarani, Ahmad dan Al-Baihaqi).

Istidraj adalah nikmat yang Allah berikan kepada orang-orang kafir dan fasik, tetapi dalam masa yang sama Allah hilangkan erti kesyukuran di dalam hati mereka, dan Allah membinasakan mereka secara beransur-ansur tanpa mereka sedari.

Jiran anda di sebelah rumah yang selalu pergi clubbing dan tuang arak dalam perut, tetapi kereta mewah ada 2-3 biji, menjawat pula title CEO di sebuah syarikat besar, maka ketahuilah bahawa rezeki yang mereka terima itu berkemungkinan besar adalah istidraj. Oleh itu, jika anda patuh dan taat pada segala-perintah Allah, melakukan solat tahajjud setiap malam, tetapi rezeki masih lagi dalam keadaan terumbang-ambing, maka janganlah terlalu risau. Rezeki sikit atau banyak adalah ujian dari Allah.

Jangan sangka dengan duit berkepok-kepok di bawah bantal akan membuatkan kita gembira. Kita gembira kerana Allah yang kasi kita gembira. Jika anda ada buku Ayah Kaya, Ayah Miskin, cuba selak semula bahagian awal buku itu, yang mana Robert Kiyosaki ada menceritakan kisah beberapa orang ternama yang kaya-raya waktu itu, akhirnya menerima kesudahan hidup yang menyedihkan setelah berlakunya peristiwa Great Depression. Lihat, semudah itu sahaja Allah mahu tarik kekayaan seseorang.


7) Masih lagi rasa susah untuk membuang rasa cemburu itu? Masih lagi tidak puas hati pada jiran ada rumah yang lebih besar dan selalu makan di restoran mewah? Baik, lihat 2 gambar di bawah ini. Gambar membawa sejuta erti.

Gambar ini tidak dapat dipastikan siapa yang tangkap. Anak kecil itu mengutip cebisan makanan yang sudah dibuang. Alangkah laparnya dia!


Gambar ini ditangkap oleh Kevin Carter. Gambar ini menyebabkan Kevin Carter membunuh diri tidak lama kemudian disebabkan kesan psikologi yang sangat mendalam.


8) Akhir sekali, cemburu datang kerana kurang sifat syukur dalam diri. Kita selalu memikirkan dan berasa rungsing dengan apa yang masih tidak kita miliki. Kita cemburu pada orang lain yang ada apa yang kita mahu. Tetapi selalu sangat kita tidak bersyukur dengan apa yang sedang kita ada.
Jika anda menyimpan makanan dalam peti sejuk,
dan menyimpan baju di dalam almari,
dan ada katil sebagai tempat tidur,
dan memiliki sebuah rumah...

Maka anda sudah jadi lebih kaya dari 75%
penduduk bumi yang lain!

(Sumber: Video The Miniature Earth)

Maka, bersyukur dengan apa yang sedang kita miliki adalah kunci utama bagi membuang sifat cemburu dan sekaligus mendatangkan kebahagiaan di dalam hati. Jangan apabila ia sudah pergi baru kita mahu bersyukur dan menangis kerana manusia selalunya begitu. Hargai sekecil-kecil nikmat Allah. Insya-Allah.


---
IKLAN: Tajdid komputer anda dengan Musang Api!

23 Komen Tambah Komen↴

Perkahwinan yang didasarkan pada agama insyaAllah akan bahagia, yang penting jangan terburu-buru sebelum sampai masa yang ditentukan Allah.

Hendaklah melakukan Solat Istikharah sebanyak yang mungkin dan berdoa agar Allah memilihkan pasangan yang terbaik bagi kita, disamping kita berusaha, kerana sekiranya apa yang diusahakan itu tidak sesuai, pasti dijauhkan Allah dari kita berkat kesungguhan kita berdoa.

Kadang2 bila dah seronok bercinta, kita rasa itulah pasangan kita yang paling sesuai tapi tidak semestinya, kerana suasana berumahtangga adalah berbeza. Dan bila putus cinta ada yang frust terguling2 sedangkan mungkin terselit hikmah mengapa Allah jauhkan kita dari dia, Allah lah yang paling mengetahui siapakah yang paling sesuai untuk kita, maka dalam hal ini hendaklah kita benar2 serius dan bersungguh2 dalam melakukan solat istikharah dan berdoa.

masyaAllah. Good stuff!

Tanpa Nama

Menambah pada list cemburu di atas:

4. Anda ada pergi belajar agama. Kemudian anda lihat ada orang lain juga belajar agama. Kemudian melalui apa yang orang lain belajar, anda lihat mereka lebih pandai dan berilmu daripada anda. Anda pun berharap agar kawan-kawan anda itu hilang ilmunya dan angap apa diaorang buat itu sebagai bid'ah atau dasar cemburu (sebenarnay anda tak belajar benda tu lagi, tapi cemburu la orang lain belajar dulu)

hehe... :D

Salaam alaikum

Subhaanallah walhamdulillah wa laa ilaaha illallah wallahu akbar

Alangkah bagusnya kalau semua manusia memanfaatkan artikel ini dan memahami serta mempraktikkannya. Nescaya tenang dan damailah bumi Allah ini insyaAllah.

Ma'assalamah
:)

Saya cemburu dgn awak bang Tawel sebab blog awak best. Wuwuwuwuwu, camne nak buat blog cam ni?

Tanpa Nama

Kepada encik anonymous di atas, kena belajar banyak-banyak and keep things simple ;)

Kepada yang bagi komen-komen, terima kasih diucapkan.

assalamualaikum... saya suka baca entry ni... sy mintak izin sy nak letak link entry ni kat blog sy.

OD@

Wa'alaikumussalam. Sila-sila :)

terima kasih (^_^)

OD@

Assalamualaikum!!!!
Sebenarnya hidup kite terlalu singkat untuk cemburu pada orang lain. Betul tak????

Amalduta

betul 100%...hehe

Tanpa Nama

blog encik tawel ni memang la sangat best, bukan sahaja template lawa, malah entri pun 'lawa-lawa' semuanya. (sekadar menyokong komen dari anonymous kat atas tu). kepada encik tawel, teruskan menulis selagi dakwat pena tak habis. ^_^

PiE

salaam...
si pencemburu kene tgk cite envy =)

melah

Tak lengkap jika hidup tanpa cemburu, ibarat makan nasi tanpa sambal cili padi( sape yg suka makan sambal jela). Dua hal yang tak mungkin terpisahkan ini akan selalu ada dalam perjalanan hidup manusia. Rasa Cemburulah yang sebenarnarnya akan menguji kesungguhan cinta seseorang. Bisa diragukan ketulusan cinta seseorang jika hatinya tak memiliki sedikit pun rasa cemburu.

Cemburu yang baik adalah cemburu yang diekspresikan secara wajar dan tepat, tanpa harus dengan membabibuta.Yang paling penting dari cemburu adalah mampu mengendalikan diri, menjaga sikap, dan mengontrol emosi.

Sebagai contoh cemburu yang baik, seorang ibu marahkan anak sebab cemburu anaknya buat salah, seorang isteri cemburu apabila suaminya pulang lewat, cikgu yang marah anak murid sebab lewat hantar kerja sekolah bla-bla...dan banyak lagi:)

sarah

Assalamualaikum...

Bestnyaaa... panduan hidup nie.. Memanglah setiap insan punyai perasaan cemburu. Dan ia harus dikawal oleh fikiran dan hati yang bersih.. Walaupun ramai berpendapat umur 26 sepatutnya sudah berumahtangga, sebelum sampai waktunya, pegangan saya xnak terburu2. Hanya kerana takut dengar cakap2 orang. Ada buku yang pernah saya baca berbentuk motivasi yang lebih menjurus kearah keagamaan berkata, " Jika sesuatu cinta itu melalaikan kamu dari mengingati Allah S.W.T, maka tinggalkan cinta itu. Sejak akhir2 nie, semakin lalai saya..Saya sedang berusaha menambah ingatan saya kembali terhadap Allah S.W.T yang semakin berkurang semenjak berkenalan dengan 'si dia'. Ntah laa.. Sayang gakk nak putuskan. Lagipun bukan salah 'si dia'..Saya tengah berusaha sedaya upaya saya dan minta diberi petunjuk untuk masalah ini.. tapi yang pasti, sekiranya dalam 2minggu nie, saya lalai juga mengingatiNya, menambah amalan saya, ibadah saya yang pernah saya amalkan sebelum nie, saya tidak akan teragak2 untuk mengundur diri. dan akan selalu berdoa semoga 'si dia'diberi pengganti yang lebih baik dari saya.. Amin Ya Rabbalalamin..

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam encik anonymous. Terima kasih atas perkongsian tu. Menarik jugak tu. Semoga diberi petunjuk dari Allah. Takpe2, jom kita chill and relax sama-sama. Jangan termakan hasutan dan pressure kawan-kawan yang dah kahwin tu. Hehe..ada jodoh, insyaAllah jadilah ia.

assalamualaikum....

subhanallah..post yg sgt baik! terima kasih kerana berkongsi.
kadang2,kita tak perasan pun apa yg kita fikirkan dan risaukan sebenarnya berpunca dari cemburu. semoga post ini membuka hati pembacanya dimana cemburu hanya membazirkan tenaga dan masa sahaja. =)
SESUNGGUHNYA,SEGALA APA YANG BERLAKU TELAH PUN DIATUR OLEH ALLAH SWT.JIKA KITA LEBIH BERSYUKUR DAN BERSABAR,INSHAALLAH AKAN DITAMBAHKAN NIKMAT.

huhu..tak sangka ada macam2 cerita pasal cemburu. Rasanya tak habis nak diceritakan semua kan? So, bukan cemburu itu tidak boleh. Cuma jangan terlampau cemburu. NIkmati cemburu itu sebaik-baiknya.

Assalamualaikum...
sy x tahu nk cakap camner..sy ade berkenalan dgn seseorang..at first sy tak tahu status dia.. bile dah lame kenal dan sy rasa serasi bersama, dgn jujurnye dia mengaku yg dia suami orang.. tapi dia mengaku yg dia dah mula sukakan n sayangkan sy...dan dia tengah menghadapi masalah dgn wife dia..mula2 sy x percaya, bila sy selidik mmg btl..hub diorang mmg bermasalah tp bkn disebabkan orang ketiga..
sy cuba lupakan dia tapi x mampu.. lebih2 lagi bila dia menyemai janji untuk membina mahligai impian untuk bersama sy... perhubungan kami terhad..hanya berhubung ketika hari bekerja dan sebelum dia balik umah... kdg2 sy rasa cemburu dgn wife dia

Tanpa Nama

sebenarnya sayalah orang paling cemburu didunia sebab itu saya baca blog ni.semoga akan berubah diri saya insya Allah

bagaimana jika kita cemburu dengan kekasih kita?
kita cemburu bila dia rapat dan selesa dengan semua orang terutamanya perempuan?apa yang patut kita buat?

Tanpa Nama

salam..sya suka entry ni..sgt best..tau kenapa sya terdetik nak cari maklumat pasal cara atasi cemburu ni??sbb sya baru lepas cemburu kwn dpt elaun lebih besar dari sya. sya rasa mcm nak amek je duit dye..haha..sbb rasa cemburu la sya boleh terfikir benda xbaik. Cemburu boleh buat kita bertindak diluar jangkaan sbnrnye. Itu la penangan perasaan cemburu ni. Sya xske ada perasaan ni sbb cemburu buat saya jd jht. Jd berfkiran bukan2. walaupun sya xkuat iman, tapi sentiasa nak perbaiki dri.."Ya Allah, hambaMu ini bersyukur kerana menemukan 'entry' ini sblm perasaan cemburu menghantui diri. Alhamdullillah..."

Tanpa Nama

my .hubby dah pernh curang sekali ngan i smpai dah kwin dgn 1 janda brnak 2 .. at last kini nak cerai ngan janda tu dgn alsn dia msih syng i and ank2 .. dan i pun tk blh ada org no 3 dlm hidup we all .. i tak pksa hubby cerai cma ia bgi pilhan nk dia @ i and itk dah tk ksah klu we all divorce .. tpi rsa cembru i lagi trk skrang ni sbb i pun tak tau la mgkin dia dh curng sekli and i tk akan prnh cya dkt dia lgi ...

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.