Back to home page

Tragedi Kampung Berembang

02 Disember 2006 • 13 Komen Cetak Chenta!
kampung berembang
Ihsan dari Mymalaysia

Sebenarnya, saya mahu menulis sesuatu tentang kisah 2 orang missionaries Kristian yang datang ke rumah saya malam semalam. Tapi apabila saya terbaca berita dan menonton video tentang apa yang berlaku di Kampung Berembang, hati saya benar-benar sebak. Apa yang lebih menyedihkan, apabila melihat surau Ar-Rahmaniah di kampung tersebut dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ). Semoga keadilan Allah tertegak di negara Islam Hadhari ini!

Oh, bagi sesiapa yang melihat isu ini sebagai satu agenda dan konspirasi untuk menjatuhkan UMNO, saya nasihatkan supaya pergi ambil wudhuk, buat solat taubat, dan lepas itu berdoa kepada Allah agar disucikan lagi hatimu. Ini bukan satu konspirasi. Tetapi ia adalah soal kemanusiaan, soal keadilan, dan juga soal toleransi pemerintah-rakyat.

Di saat negara-negara maju seperti UK dan US berusaha keras bagi mengurangkan rakyat yang homeless, kita di Malaysia, semudah itu menjadikan rakyat yang home kepada homeless.


Surau yang dirobohkan.


Keluhan seorang makcik.


---
JALAN-JALAN

Kampung Berembang Humanitarian Appeal

13 Komen Tambah Komen↴

aku sedang siasat kes ni dengan bertanyakan beberapa sahabat aku kat malaysia.. setakat ni aku tak dapat maklum balas sepenuhnya lagi.

beberapa perkara yg aku nak tahu ialah:

1)adakah kerajaan negeri telah memberikan surat amaran terlebih dahulu untuk penduduk penempatan haram berpindah.

2)apakah sikap penduduk dalam hal berpindah itu.

3)kedudukan kampung berembang dengan kampung lain.

4)apakah jarak masjid dan surau yang berdekatan.

5)adakah projek rumah untuk penduduk setinggan di selangor mampu menampung penduduk kampung berembang untuk mendapatkan rumah.

6)pekerjaan penduduk kampung berembang.

7)siapakah wakil rakyat yang bertanggungjawab di kawasan kampung berembang.

disebabkan maklumat di atas aku tak dapat dengan lengkap,maka aku tak dapat buat kesimpulan awal.

duduk di luar negara menyukarkan aku untuk siasat dengan betul-betul situasi sebenar.

situasi sebenar yang menyeluruh perlu diketahui sebelum dapat kita buat apa-apa tuduhan ke atas kerajaan negeri,pihak berkuasa tempatan dan FRU.

aku harap akan ada sesi kenyataan yang akan dibuat oleh pak-pak menteri dalam media.

ermmmm....
aku pernah duduk di satu pekan kecil...di perak...

n ade 1 problem...bukannya aku nk bngkitkn isu2 perkauman or ape2...

tp kes nya mungkin lebih kurang...berdekatan dgn masjid pekan nih...ade kuil,ade 2 atau 3 rasanya..kuil kecik...

n of course, dibina atas tanah haram...
kalau tidak mngganggu xpe rasenya... tp mmg mnggnggu aktiviti2 di masjid...masa ramadhn, smbhyng terawih yg plg obvious, sbb masa ni aktiviti di masjid pjg duration nye...

kuil2 ni mula bising dgn loceng2 nya...
tp until skrg...masih xde tindakan rasanya...

Tanpa Nama

Insan: Itu memang haru juga. Kenapa le bina dekat2. Rasanya, dalam kes ni ahli kariah masjid kena la jumpa ketua kuil Hindu tu. Bagitau mereka supaya tidak membunyikan loceng pada sekian sekian waktu. Kalau tak habaq kat mereka, camne le mereka pun nak tahu.

MFR: Soalan nombor 1 tu aku rasa aku ada jawapannya. Ni aku petik dari laman web Parti Keadilan:

They were given eviction notice even before their alternative homes were completed. Just few days ago, the Shah Alam High Court has postponed their case to April 2007. Why cannot the MPAJ just wait until the court process is over or wait until they can move directly to their new homes. It is only 5 months away.

Tapi walau apa pun alasan MPAJ, aku rasa memang tak berperikemanusiaan kalau dibuat begitu kepada mereka. Rileks le dulu. Kat situ aku rasa ada famili yang mempunyai anak-anak yang tak habis lagi SPM. Dan tak lama lagi, tiba pula Raya Haji.

Kenapa tak boleh tunggu waktu yang sesuai? Mahkamah Tinggi Shah Alam pun dah tunda kes ni kepada bulan April 2007. Kenapa mahu rakus seperti Zionis? Adakah tanah di Kampung Berembang itu akan luak jika penduduk di situ dibenarkan menetap sehingga ke tarikh tersebut?

After all, mereka sudah menghuni kawasan tersebut selama 30 tahun. Tak semua orang bernasib baik dan kaya. Put ourselves in their shoes!

ini petikan berita harian 3 tahun lalu.

[BeritaHarian, 4 November 2003]

Kuala Lumpur: Seramai 300 penduduk Kampung Berembang akan dipindahkan ke penempatan sementara di rumah pangsa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL ) di Taman Wahyu, Jinjang bermula 12 November ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ampang Jaya, Datuk Mufti Suib, berkata pemindahan ke penempatan baru itu akan dilakukan sebaik saja penduduk menerima surat tawaran perjanjian penyewaan daripada DBKL.

�DBKL akan mengeluarkan surat tawaran bermula 10 dan 11 November ini dan selepas tarikh itu penduduk terbabit akan dipindahkan secara berperingkat. Proses pemindahan dijangka selesai sepenuhnya pada 7 Disember ini iaitu dua minggu selepas umat Islam menyambut Aidilfitri,� katanya.

Beliau berkata demikian pada pemberita selepas mengadakan sesi taklimat bersama penduduk, Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) dan pemaju, di sini, semalam.

Mufti berkata, pemaju bersetuju membayar pampasan kepada penduduk sebanyak RM800 selain membayar sewa rumah RM400 sebulan untuk tempoh dua tahun.

�Penduduk akan tinggal di penempatan sementara itu untuk tempoh dua tahun dan mereka dijangka berpindah balik ke Kampung Berembang sebaik saja pembinaan rumah kos rendah di situ selesai.

�Penduduk diberi tawaran untuk membeli rumah kos rendah dengan harga RM35,000 sebaik saja pembinaan ini selesai dilakukan.

�Bagi mereka yang mempunyai jumlah keluarga yang ramai, kita akan menawarkan rumah kos sederhana kepada mereka di sekitar Ampang tetapi bukan di kawasan Kampung Berembang,� katanya.

Beliau berkata, Kampung Berembang yang mempunyai penduduk seramai 1,024 orang itu dibuka sejak 33 tahun lalu adalah penempatan setinggan terakhir yang dirobohkan di kawasan Ampang Jaya.

�Pemindahan ini dilakukan secara berperingkat di mana peringkat pertama dilakukan tahun lalu membabitkan 120 penduduk di pindahkan ke rumah DBKL Taman Wahyu, kedua seramai 300 penduduk dan bakinya akan dipindahkan pada November tahun 2004.

�Sebanyak 1,070 unit rumah kos rendah setinggi 29 tingkat di jangka dibina di Kampung Berembang bagi mencapai sasaran setinggan sifar di Selangor menjelang 2005,� katanya.

huh.. nak jek aku sumpah seranah golongan ni.. tak berhati perut langsung.

MFR, how deep you Google this issue actually? Aku akan nantikan kesimpulan dari kau berkenaan kampung ni.

Faqir, sabo2. Jangan sumpah seranah. Ingat pesan Sheikh Muhammad al-Ya'qoubi: Don't make our actions based on anger.

hihi.. aku sabolaa ni, sebab tu khir toyo jadi MB lagi.. haha.

Kalau kau tak sabar pun, kau tetap tak boleh jadi MB Selangor untuk ganti Khir Toyo. Kau orang Terengganu. Pergi ganti Idris Jusoh sana. Eh, apa berita terbaru tentang ura-ura untuk mengganti bendera Terengganu? Jadi ke?

aku sedang jejak ahli-ahli kariah yang aktif mengimarahkan surau rahmaniah kampung berembang tu.aku tgh mengesan orang-orang yang mempertahankan surau tu. aku nak check,mereka aktif mengimarahkan surau atau masjid yg mana.

kawan-kawan aku tgh busy keje sekarang. nanti kalo maklumat dah lengkap,aku akan bongkarkan isu ini macam edisi siasat.

doakan aku kat jepun ni. sensei aku dah tegur prestasi aku dalam beberapa subjek kritikal.aku banyak buat keje lain selain belajar.

lagi petikan berita.ini berita tahun lepas
Harian Metro 4/4/2005

AMPANG: Kegagalan pemaju mengotakan janji menyiapkan projek pembangunan semula setinggan di Kampung Berembang, di sini yang tertangguh sejak setahun lalu mencetuskan kebimbangan di kalangan penduduknya berikutan dasar Setinggan Sifar 2005 yang dilancarkan kerajaan Selangor, pertengahan tahun ini.


Mengikut perjanjian, rumah kos rendah yang dimajukan PNSB Achmar Sdn Bhd (PNSB) itu siap sepenuhnya tahun ini tetapi sehingga kini projek berkenaan masih terbengkalai dan menimbulkan kemarahan penduduk kampung itu.


Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Antarabangsa, Azman Wahid kesal berikutan kelewatan projek itu dan berharap PNSB menyelesaikan masalah berkenaan secepat mungkin kerana mengganggu kelancaran pelaksanaan dasar yang bakal dilancarkan.


"Projek berkenaan terbengkalai berikutan kesukaran mencari 102 pemilik tapak projek bagi urusan bayaran pampasan namun selepas urusan itu selesai, projek masih tertangguh," katanya ketika merasmikan Persidangan Tahunan Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno cawangan Kampung Berembang, semalam.


Menurut Azman, ketika menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Setinggan baru-baru ini, PNSB memaklumkan enggan meneruskan pelaksanaan projek itu kerana mendakwa tapaknya terdiri batu kapur dan tidak sesuai didirikan penempatan.


PNSB diminta menyerahkan laporan lengkap bagi menyokong alasan mereka secepat mungkin.


Azman berkata, PNSB harus bertanggungjawab dan bukannya bersikap lepas tangan demi menjaga kepentingan penduduk yang sekian lama mengharapkan penempatan baru lebih sempurna.


"Saya merayu pemaju meneruskan projek ini selaras dengan dasar Setinggan Sifar 2005 dan akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar Selangor dalam waktu terdekat bagi membincangkan isu ini," katanya.

artikel-artikel dari laman selangordaily wajar ditimbang sama.

http://www.selangordaily.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1735

http://www.selangordaily.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1741

Ok MFR, di samping mendengar kata-kata Tawel Sensei, jgn lupa juga dengar kata-kata sensei kau kat Jepun tu. Semoga kau dapat mencapai apa yang kau kejar di jepun. Hehe.. Dan akan aku tunggu laporan edisi siasatmu. Tapi kalau kau buat ala-ala Karam Singh Walia, okay jugak.

Kasihan..kasihan..

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.