Back to home page

Sepanyol XXXXVI: Gambar Masjid Lama

23 Ogos 2005 • 2 Komen Cetak Chenta!
Ada 2 masjid lama sahaja yang saya jumpa di Toledo. Pertama: Mezquita del Cristo de la Luz atau dalam bahasa Inggeris dipanggil Mosque of Christ of the Light. Kedua: Mezquita de las Cornerias.

Mezquita del Cristo de la Luz


Inilah dia masjidnya.



Bentuk senibinanya pasti mengingatkan kita pada Masjid Cordoba. Boleh rujuk pos dulu-dulu tentang Cordoba.


Entah kenapa ada perkataan "Christ" pula di situ apabila diterjemahkan. Saya pun bingung. Tapi apa yang penting ia bukan nama asal masjid tersebut. Ia mendapat nama apabila kuda yang ditunggang oleh Alfonso VI ketika Toledo tumbang pada tahun 1085, terjatuh berdekatan dengan masjid ini.

Cuma apa yang pasti, pada asalnya ia adalah sebuah gereja Visigothic. Kemudian ia ditukar menjadi sebuah masjid apabila Islam datang. Dan apabila Toledo jatuh ke tangan Kristian, ia telah ditukar menjadi sebuah gereja. Sebenarnya tidak banyak sejarah yang diketahui tentang masjid ini. Jadi saya pun tidak dapat mengulas dengan lebih panjang. Tapi apa yang penting, masjid ini telah dibina dalam tahun 1,000.


Sebatang palang Kristian di atas masjid ini. Perhatikan juga pada bahagian bawah gambar terdapat inskripsi tulisan Arab - barangkali ia adalah dari ayat-ayat suci Al-Quran.



Pelik betul dengan gambar ni. Berkali-kali tangkap tapi tetap ada kesan gegar.


Nak masuk ke dalam masjid ini kena bayar EUR 1.50. Tapi saya tak masuk sebab ia dah tutup - malam saya melawat Toledo adalah Christmas Eve. Jadi kebanyakkan kedai dan tempat melawat ditutup lebih awal dari biasa.


Masuk kena bayar!

Mezquita de las Tornerias

Masjid yang ini pun tidak banyak sejarah yang diketahui. Saya pun tak dapat jumpa sejarahnya. Tetapi memang agak sukar untuk mencari masjid ini kerana senibinanya yang hampir sama dengan bangunan-bangunan lain. Kena perhatikan betul-betul baru dapat berjumpa.

Masjid ini percuma sahaja untuk masuk. Tak perlu bayar. Tapi saya tak masuk juga sebab ia sudah ditutup lebih awal.


Memang susah nak bezakan masjid ini dengan bangunan-bangunan lain.



Masuk percuma sahaja!

2 Komen Tambah Komen↴

kurusnya tangan tawel huk2 just muskil gak kenapa ada kesan gegar ek?

noor_09

entahlah..musykil jgk..hehe..bukan tangan tu yang kurus, tapi baju tu yg besar =p

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.