Back to home page

Sepanyol XXXXIV: Stesen Keretapi Toledo

15 Ogos 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!

Stesen Keretapi Toledo.


Stesen keretapi ini sangat klasik dan unik. Ia dikatakan menyerupai stesen-stesen keretapi di bandar-bandar kecil yang dibina di Amerika Syarikat sekitar abad ke-19. Stesen Keretapi Toledo ini telah dibina pada tahun 1920.

Saya tiba di stesen keretapi ini pada satu pagi yang agak dingin. Suhu di sini pada waktu tersebut adalah sekitar 10 darjah celcius. Oleh kerana lokasi pekan Toledo yang berhampiran dengan Madrid, maka kami membuat keputusan untuk tolak hari sahaja. Malam ini kami akan pulang semula ke Madrid.

Oleh kerana pada waktu kami pergi, stesen keretapi ini masih lagi dalam proses menaiktaraf, maka kami terpaksa turun di satu stesen sebelum stesen Toledo. Kemudian, ada bas yang akan membawa kami untuk meneruskan perjalanan ke Toledo. Dan kami diturunkan di hadapan stesen keretapi Toledo.

Walaupun ia merupakan stesen keretapi utama pekan Toledo, namun udara persekitarannya amat tenang. Hanya ada 2 ubah kaunter sahaja yang dibuka. Ia mungkin disebabkan Toledo adalah sebuah bandar yang tidak terlalu sibuk, maka stesen ini turut terkena tempias ketenangan Toledo itu sendiri.

Saya sukakan stesen ini. Ia dibina dengan tangan dan hati yang sukakan kepada keindahan sebuah senibina lama dan antik.


Sebuah jam yang sudah tidak berfungsi lagi.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.