Back to home page

Sepanyol XXXXIII: Atocha Dibom, Kami Terselamat

13 Ogos 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!

Nasib baik kami tak naik keretapi ini.


Memang nasib baik. Allah masih panjangkan usia saya. Kalaulah keretapi itu yang saya naik, mesti dah jadi arwah sekarang ini. 191 orang mati dalam kejadian letupan di Stesen Keretapi Atocha tersebut. Alhamdulillah.

Namun demikian, sebenarnya saya tidak berada di stesen tersebut pada waktu kejadian pengeboman itu. Jadi di manakah saya?

Sebenarnya pada waktu itu saya berada di Dublin. Pengeboman itu berlaku pada 11 Mac 2004. Saya pergi ke Sepanyol pula pada bulan Disember 2004. Jadi saya terselamatlah kan? :)

Gambar itu dicedok dari Reno Gazette-Journal. Mengikut apa yang saya baca, kes pengeboman di Madrid ini dilakukan oleh rangkaian pengganas Al-Qaeda. Ada teori lain mengatakan pihak ETA. Buatlah penilaian sendiri.

Sejak kes pengeboman di London baru-baru ini, kes Atocha hidup semula. Mungkin sebagai satu pengingat bahawa aktiviti pengganas kini sudah mula berpindah ke Eropah pula.


Gambar ini diambil bukan di Sepanyol, tapi di London. Stesen King's Cross adalah salah satu stesen yang dibom dalam kejadian letupan di London baru-baru ini.


Sebenarnya, saya sendiri jadi bingung mengapakah kawalan sekuriti di stesen keretapi Atocha begitu hebat. Malah sehingga memerlukan askar-askar bersenjata untuk mengawalnya. Malah, sistem kawalan keselamatannya hampir menyerupai seperti apa yang ada di lapangan terbang. Beg-beg yang dibawa akan diimbas terlebih dahulu sebelum boleh dibawa masuk ke dalam keretapi. Hal ini tidak berlaku di stesen-stesen keretapi yang lain.

Sewaktu ingin pulang ke Barcelona, saya turut menggunakan kemudahan keretapi sebagai pilihan. Maka, stesen keretapi Atocha dilawati sekali lagi. Oleh kerana bosan menunggu keretapi yang masih lambat lagi tiba, saya telah pergi ke kedai yang berdekatan dan membeli 2 buah majalah - iaitu Times dan Newsweek. Memang itu sahajalah yang boleh dibeli kerana bahan bacaan yang lain kesemuanya di dalam bahasa Spanish.

Cadang saya, ingin beli Newsweek sahaja. Tetapi hati ingin juga membeli Times kerana ia memaparkan George W. Bush sebagai Man of the Year 2004. Saya membelinya bukanlah kerana saya pro-Bush, tetapi kerana ingin benar mengetahui mengapakah Bush dinobatkan sebagai tokoh tahun 2004 oleh majalah Times.

Di dalam majalah Newsweek edisi Disember 27/Januari 3 itulah secara tidak sengaja ia telah menjawab persoalan-persoalan saya. Saya terbaca:
"They killed me and every Spaniard."

(A handwritten message left outside Madrid's Atocha rail station after the March 11 bombings that killed 191 people)

Oh, begitu ceritanya! Patutlah kawalan begitu ketat sekarang. Mungkin sebagai langkah berjaga-jaga sempena kedatangan Krismas semalam.

Apa pun, keretapi yang meletup dalam gambar di atas, memiliki bentuk yang begitu seiiras dengan keretapi yang membawa saya ke bandar Toledo - kira-kira 40 minit perjalanan menaiki keretapi dari Stesen Keretapi Atocha.


Rangkaian keretapi bawah tanah Metro.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.