Back to home page

Sepanyol XXXXI: Hollywood & Sandwich

07 Ogos 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Entri kali ini sebenarnya sekadar ingin memaparkan gambar 2 buah kedai - Planet Hollywood dan Planet Sandwich. Kedai ini terletak sebelah-menyebelah sahaja, dan memiliki logo perniagaan yang hampir sama. Kemungkinan besar, Planet Sandwich diwujudkan selepas Planet Hollywood. Mungkin ini taktik licik dari syarikat Planet Sandwich untuk menarik pelanggan.


Sandwich atau Hollywood?


Sepanjang di Madrid, saya sekadar memakan kebab (kebab lagi?). Kawan saya kata, "Kau kenapa asyik makan kebab je ni masa kat sana? Dah takde benda lain ke nak makan?"

Sebenarnya, saya tak kisah tentang makanan. Asal halal, itu dah cukup baik. Hehe.. Cuma satu perkara baru yang saya lihat di sini, tapi tidak ada di tempat lain. Kedai-kedai kebab di kota Madrid banyak yang jual arak. Boleh dikatakan hampir semua. Lebih tepat lagi kalau kedai-kedai kebab itu dipanggil sebagai 'bar'. Bar yang saya jumpa sepanjang saya hidup tidak ada satu pun yang menjual kebab. Di Madrid rupanya saya bertemu dengan pengalaman tersebut.

Kedai yang saya singgah di Madrid untuk menjamu kebab pun ada beberapa botol arak yang diletakkan di atas sebuah rak. Alamak, saya memang tidak perasan pada mulanya. Bila dah nak habis kebab tu, baru ternampak botol-botol arak yang masih berisi.

Kedai itu memang tidak nampak seperti bar langsung - malah ia adalah tipikal kedai-kedai kebab yang biasa kita jumpa di UK dan Ireland. Kalau tak silap, ada juga beberapa poster yang terukir kalimah ayat-ayat suci. Pekerjanya juga saya pasti Muslim.

Cuma saya rasa terkilan. Mengapakah di dalam sebuah kedai yang menghidangkan makanan halal, tetapi ada tersimpan botol-botol arak. Saya tidak tahu apa tujuan pemilik kedai itu menghiaskan kedainya dengan susunan botol-botol arak. Adakah untuk dijual, ataupun kegunaan sendiri.

Apa yang pasti, mereka yang menjual, membeli, membuat, dan apa-apa sahaja perbuatan yang berkaitan dengan arak, sudah pasti akan mendapat dosa juga.

Dengan penuh tanda tanya, saya meninggalkan kedai itu setelah habis menjamu sebiji kebab.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.