Back to home page

Sepanyol I: Rokok

01 Januari 2005 • 2 Komen Cetak Chenta!

Bagi makan burung..


Syarikat penerbangan Ryanair menjadi pilihan ke Sepanyol. Sebab utama? Tambang murah. Ryanair ini ala-ala AirAsia. Perjalanan dari Dublin ke Girona (satu bandar berdekatan Barcelona) mengambil masa 2 jam 30 minit. Sesampai di sana, zon waktu bertukar. Sepanyol awal 1 jam berbanding UK dan Ireland.

Ada satu perkara yang aku tidak berapa suka tentang Sepanyol. Di sana boleh dikatakan orang merokok di mana-mana. Di tempat awam dan di kawasan tertutup. Aku jadi lemas dalam suasana sedemikian. Aku sangat benci asap rokok. Orang yang hisap rokok ini adalah saudara-mara jin, kerana jin makan asap. Hai, saja mengusik. Sekadar mengulangi kata-kata Ustaz Ismail Kamus dalam ceramahnya tentang jin.

Di sana aku tiba-tiba merindui Ireland sebab Ireland merupakan negara yang paling ekstrim undang-undang larangan merokoknya. Hatta di dalam kelab malam sekali pun ada larangan merokok. Minum arak boleh, tapi hisap rokok di dalamnya tak boleh. Memang bagus, sebab ada pekerja-pekerja bar yang tidak hisap rokok.

Ada terbaca di dalam Utusan Online yang Kementerian Kesihatan ingin mencontohi Ireland dalam hal ini. Baguslah tu. Cuma penguatkuasannya perlu lebih tegas dan telus. Orang Malaysia ni memang payah dalam hal-hal sebegini. Ikut pengalaman aku walau besar mana tanda larangan merokok yang digantung, orang tetap merokok juga.

Malaysia oh Malaysia...anda bangga menjadi rakyat Malaysia? Mungkin kita perlu diberikan pendidikan sepanjang hayat dalam bab-bab kesedaran sivik ini.

Kalau anda seorang yang sama macam aku, yang tak suka asap rokok, maka carilah papan tanda yang bertulis Gracias por no fumar atau Prohibido Fumar . Insya-Allah selamat dari manusia-manusia durjana yang ingin membunuh kita tanpa niat. Seingat aku, komuter bawah tanah di sana merupakan satu-satunya tempat yang dilarang merokok di seluruh kawasan. Kalau stesen keretapi, ada sikit sahaja kawasan yang orang tak merokok.

Aku tak pernah lihat orang merokok di dalam McDonald. Kali pertama aku lihat adalah di Sepanyol. Wah, sungguh aneh dan misteri!

2 Komen Tambah Komen↴

Salam.. Tawel Sensei..

SubhanAllah.. I love the picture 'bagi makan burung'..

gambar_hikmah

salam`alayk~


mengingatkan pada ayam di kampung :'(

.sis er.

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.