Back to home page

Lawatan Sheikh Abdul Hakim Murad

15 November 2006 • 22 Komen Cetak Chenta!
shaykh abdul hakim murad
Gambar ihsan Guidance Media.


Adalah sangat jarang apabila Ireland dikunjungi secara rasmi oleh para ulama tradisional dari UK. Buat julung-julung kalinya (setakat pengetahuan saya), Sheikh Abdul Hakim Murad akan melawat Dublin. Beliau akan menyampaikan ceramah di Trinity College Dublin. Tetapi tidaklah pula saya tahu apa tajuk dan isi ceramah yang bakal disampaikan oleh beliau yang merupakan seorang British convert ini. Saya pun sekadar diberitahu melalui SMS.

Tetapi secara umumnya ceramah yang diberikan beliau amatlah membuka mata, lebih-lebih lagi jika ia melibatkan muamalat antara dunia Barat dan Islam.

Ini maklumat ringkas ceramah tersebut:
Tarikh: Sabtu, 18 November 2005.
Masa: 5.00 - 7.00 malam.
Lokasi: Walton Theatre, Arts Building, Trinity College.

Jadi sesiapa yang duduk di Dublin dan mempunyai kelapangan, bolehlah datang ceramah tersebut. Moga-moga bermanfaat untuk kita semua.

Pautan berkaitan: Biodata Sheikh Abdul Hakim Murad dan koleksi tulisannya.

Dan video di bawah ini pula terdapat temubual bersama beliau dalam dokumentari The Qasida Burda of Al-Busiri. Semoga Allah merahmati Sheikh Abdul Hakim Murad dan umat Islam yang berusaha mendapatkan redha dan takwa-Nya.

22 Komen Tambah Komen↴

Tolong kirim salam kat dia tau... cakap Malaysian brother from Khalifah Institute. brb...

Tanpa Nama

InsyaAllah bangku. Tapi aku rasa tak manis kalau aku cakap: "Ya Shaykh, a great friend of mine, Chair, send warm regards to you."

Haha..

wahh ada janggut!!mashallah walhamdulillah.. :)

Tanpa Nama

Tawel, tu gambar kau ke yg tak reti dukung budak kecik tu? takde janggut pun..ahaks

p/s: Bangku = Stool, bukan chair. Malu kalo silap ckp kat syaikh tu.

Tanpa Nama

Genetik aku berbeza dari tok2 arab yang banyak janggut..haha.. Haha..baru aku perasan perbezaan sebuah 'kerusi' dan 'bangku'.

Kalau aku rajin nak tangkap gambar, insyaAllah aku tangkap gambar Sheikh ni banyak2. KAlau tak, aku mintak dari member aku yang mmg sah rajin dalam bab fotografi ini sahaja :)

tawel,xnmpk pun ko kat situ arituh..acabeire

Tanpa Nama

Ingin sahaja ku ceritakan sebabnya di sini acabeire.. Apakan terdaya, atas sebab tertentu, aku tak berkesempatan pergi. Sedih =(

ada seorang sahabat send kat aku link rakaman ucapan Shaikh hakim murad di sini - http://filem.multiply.com/music/item/46

moga dimanfaatkan

Tumpang iklan kembara sufi (penat aku buat research, jadi kena la promosi yg sepadan)
- Siri Kembara Sufi Sub Sahara

Tanpa Nama

Assalamualaikum. Saya meminati burdah tetapi tak faham bahasa Arab. Jikalau ada masa, saya harap saudara sudi semak transkripsi ini takut2 jika ada salah

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
�Ala habibi kakhoiril kholqikul lihimi

Muhammadun saiyidul kaunainiwa tsaqolai 2x
Walfari qoinimin �urbin wamin �ajami

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
�Ala habibi kakhoiril kholqikul lihimi 2x

Uzitafilla hilam tuhzam gholam tahimi 2x
Hatta ghozat ummatal islamifinnujumi

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
�Ala habibi kakhoiril kholqikul lihimi 2x


Habiballah rasulallah imamal mursalin 2x

Saroitamin haromil lailan ida haromin
Kama sarol badrufidajin minal munamin 2x


Wabittatan qo ila ahnil taman zilatan 2x

Min qobiqou saiyilam tudrot walam turobi

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
�Ala habibi kakhoiril kholqikul lihimi 6x


Dan saya sebagai ajami kalau boleh saya nak tahu maksud dan makna nyanyian burdah ini.
Maaf kerana memberi tugas tanpa gaji ini. Semoga Allah merahmati saudara.

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam. Takpo2. Tak faham bahasa Arab bukan masalahnya. Transkrip yang ni dibuat dari versi Burdah yang mana? Sape yang nyanyi? Yang ni bukan versi lengkap dari satu bab. Yang ni versi sana-sikit-sini-sikit.

Kalau nak faham sikit2 pasal burdah ni berserta lirik Arab dan terjemahannya (English), boleh pergi SINI.

Kalau nak download lirik Arab sahaja, boleh klik SINI.

If you email me, mungkin saya akan bagi salah satu chapter burdah nyanyian Ahbab al-Mustafa.

Wah~terimA kasih. Tak sangka burdah ni banyak chapters! TQ for the links.

Boleh juge. Boleh emailkan burdah Ahbab al-Mustafa kepada saya di jid.deen@yahoo.com.my. Terima kasih lagi sekali.

JZKK.

Tanpa Nama

burdah al-busiri yg paling indah. rasanyalah, kan?

Kalau tak silap saya la...senikata version tu didendangkan oleh Muhammad al-Husayn.
semantan

Tanpa Nama

Betul tu encik badut paat. Mana tau pasal lirik tu semantan? Pernah dgr dendangan beliau ke?

Apa pun, saya malas le pulak nak send guna email. Jadi saya letak di sini aje la. Sesiapa yang nak download silakan.

Download Chapter 6 of Qasidah Burdah of al-Busiri.

Iye pernah dengar. Kalau nak dengar boleh pegi kat youtube. Upload from 'greenvox' & 'dabong1'. One of my favourite.

Kalau nak tahu camana nak download kendian transfer ke realplayer atau lain2 format...leh tanya tawel...heheh
semantan

Tanpa Nama

Bro Tawel, izinkan saya ambil kerja
tak bergaji ni.....

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
-O God send prayer & peace, for always & forever

�Ala habibika khoiril kholqikul lihimi
-Upon the one you have loved, the best from all of creations

Muhammadun saiyidul kaunaini wa tsaqolain
-Muhammad saw, prince of the two worlds & the two beings

Walfari qoinimin �urbin wamin �ajami
-And of all people from amongst the Arabs & the non Arabs

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
-O God send prayer & peace, for always & forever

�Ala habibika khoiril kholqikul lihimi
-Upon the one you have loved, the best from all of creations

Uzitafilla hilam tuhzam walam tahimi -Nothing deterred you, no defeat, no loss

Hatta ghodat ummatal islami finn nujumi
-Until this community of Islam was set amongst the stars

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
-O God send prayer & peace, for always & forever

�Ala habibika khoiril kholqikul lihimi
-Upon the one you have loved, the best from all of creations

Habiballah rasulallah imamal mursalin
-Beloved of Allah, messenger of Allah, Imam of the prophets

Yaa Habiballah rasulallah imamal mursalin
-O Beloved of Allah, messenger of Allah, Imam of the prophets

Saroitamin haromil lailan iza haromain
-You journeyed from one sanctuary by night to another sanctuary

Kama sarol badrufidaa jin minal ulaminn
-As the full moon travels through intense darkness

Wabi tatan qo ila ahnil taman zilatan
-And you kept ascending until you reached a position

Min qobiqau saiyilam tudrot walam turobi
-At a distance of two orbits as had never been attained nor has been sought

Maulaa�.aaa�yaa�

Maula ya solli wa sallim da iman abadan
-O God send prayer & peace, for always & forever

�Ala habibika khoiril kholqikul lihimi
-Upon the one you have loved, the best from all of creations


�An Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab over an Arab and a white person has no superiority over a black person, nor a black person over a white person � except by piety and good actions�

- N Muhammad SAW

semantan
p/s-kalau salah toloooong lah betulkan

Tanpa Nama

In loving memory of our beloved prophet N Muhammad SAW

Tanpa Nama

Ini kena minta tolong cik ruqayya kalau nak pastikan betul atau tidak terjemahan tu. Tapi kalau dah semak dengan terjemahan lirik yang saya bagi, insyaAllah betul.

PS: Minat burdah ke semantan?

minat tu minat jugak le....sebagai amalan tambahan hehe...

semantan

Tanpa Nama

Isi ceramah yang disampaikan oleh Sheikh Abdul Hakim Murad telah pun dikupas dengan mantapnya oleh Shafiq. Sila-silakan baca:

Mat Saleh 'Alim

Assalamualaikum..

hontouni ureshii (^_^) (sangat happy)

coz dapat the "burdah" thing with its translation. ive been listening to it since last year from youtube. And i like it sooo much. at last i got to know its meaning. Alhamdulillah.

thank u God for letting me found this post. (^_^)V thanks too to the people behind it.

Tanpa Nama

salam...burdah ni memang sayu hati bl dgr...sy tgh latih pljr2 sy bwk burdah ni...hrp2 blh le menang...:)

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.