Back to home page

Sepanyol XI: Di Dalam Masjid Itu

13 Februari 2005 • 2 Komen Cetak Chenta!
Ada banyak kenderaan keluar masuk di sekitar perkarangan Masjid Cordoba. Kawasan perkarangan Masjid Cordoba sebenarnya adalah jaringan lorong-lorong kecil yang menjadi jalanraya (Nak kata jalanraya tak macam jalanraya. Nak kata lorong, lagi besar dari lorong). Apa pun, memang muatlah kalau lori bersaiz sederhana nak lalu. Lagipun lorong tu sehala.


Salah satu hasil Kristianisasi di dalam Masjid Cordoba. Menara loceng. Masa aku sampai awal pagi di Masjid Cordoba ini, kedengaran loceng-loceng tersebut dibunyikan.


Pelawat baru Masjid Cordoba mungkin boleh terkeliru. Dilihat dari luar, tempat ini tidak kelihatan seperti sebuah masjid. Aksesori-aksesori bangunan dan monumen tambahan yang dilakukan oleh orang-orang Krisitian adalah puncanya. Di pintu masuk ada beberapa binaan yang lebih mengingatkan pelawat kepada syiar agama Kristian. Sebabnya, masuk sahaja dah jumpa monumen patung-patung yang mempunyai lambang salib.

Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, Masjid Cordoba adalah sebuah 'masjid' yang mengandungi gereja Kristian di dalamnya. Dan Masjid ini sudah tidak berfungsi lagi sebuah masjid. Tidak ada lagi umat Islam yang bersolat jemaah di dalam ini. Masjid ini sudah lesu.

Cuma aku tak pasti kalau ada masa-masa tertentu yang umat Islam dibenarkan bersolat di dalamnya. Dari apa yang kawan aku pernah beritahu, pernah ada pelawat dihalau kerana melakukan solat sunat tahiyatul masjid.


Pintu masuk ke dalam Masjid Cordoba. Aku rasa binaan di atas pintu masuk juga ditambah selepas Cordoba jatuh ke tangan Kristian.


Mengikut apa yang aku baca, tapak asal Masjid Cordoba itu pada mulanya merupakan kuil milik orang-orang Roman. Apabila Empayar Rom jatuh, pemerintah ketika itu telah menggantikannya dengan sebuah gereja Kristian. Apabila orang-orang Arab berjaya menawan sebahagian besar Sepanyol pada awal kurun ke-8, mereka telah merobohkan gereja tersebut dan kemudiannya membina Masjid Cordoba.

Selepas itu, kerajaan Islam Bani Umaiyyah di Sepanyol mulai lemah. Akhirnya Kristian berjaya menawan semula Cordoba pada tahun 1236. Mereka tidak membina gereja yang baru, sebaliknya sekadar menukarkan masjid yang sedia ada kepada geraja - iaitu dengan melakukan sedikit bid'ah ataupun inovasi kepada Masjid Cordoba. Begitulah juga modus operandi mereka kepada masjid-masjid yang ada di bandar-bandar di sekitar Andalusia.

Berikut adalah beberapa pemandangan yang ada di dalam Masjid Cordoba. Aku sekadar mengambil gambar-gambar yang masih dapat memperlihatkan Masjid Cordoba ini sebagai sebuah masjid. Banyak kawasan yang aku abaikan sebab kawasan tu memang nampak gereja 100% - patung-patung Jesus, Mary dan apa-apa yang berkaitan Krisitan. Ketika aku melawat juga, ada mendengar seorang paderi yang sedang mendendangkan lagu keagamaan mereka.

Lagu-lagu tersebut menjadi muzik kepada masjid ini yang dahulunya dikumandangkan azan di dalamnya.

2 Komen Tambah Komen↴

May I talk to this person who took this picture? If possible, directly.

It was me. This is my email.

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.