Back to home page

Fakta Bro, Fakta! Bukan Khabar Angin!

29 Jun 2009 • 21 Komen Cetak Chenta!
Pelik saya dibuatnya. Dalam dua entri lepas yang bertujuan untuk memastikan benar atau tidak berita Michael Jackson memeluk Islam, pasti ada komen yang lebih kurang begini:
Tak payahlah kita fikir sangat Islam atau tidak beliau. Kita doakan sahaja beliau meninggal sebagai Muslim.
Tidak ramai yang dapat menangkap sepintas lalu tentang apa tujuan saya menulis entri-entri berkenaan. Ia sebenarnya ditulis untuk mengajak kita periksa dan fikir dahulu sebelum menyebarkan sebarang berita yang diterima.

Bukan semua berita itu betul, lagi-lagi berita selebriti atau orang terkenal masuk Islam. Berapa kali lagi kita nak syok sendiri dengan kisah seperti Neil Armstrong, Will Smith, Emma Watson, Britney Spears dan Kaka peluk Islam? Bahkan, mitos Neil Armstrong masuk Islam, masih ada lagi orang yang percaya, padahal saya pertama kali mendengarnya kira-kira 17 tahun dahulu!

Kadang-kadang juga yang berlaku lain, tapi orang faham lain. Contoh: Siti Nurhaliza dan Datuk K sekadar melawat Nik Aziz, tapi ada saya nampak akhbar tabloid yang buat artikel bertajuk "Siti Masuk PAS"!

Sebab itu kita kena betul-betul pastikan kesahihan berita yang diterima. Dan dalam kes ini, kita hendak percaya dengan sewenang-wenangnya berita Michael Jackson peluk Islam daripada sebuah akhbar tabloid berbahasa Inggeris yang paling popular di dunia, tetapi bersifat sengal dan ada pula gambar model perempuan bogel di dalam setiap terbitannya?

Islam pun ajar kita supaya tak sebarkan berita yang samar-samar, yang was-was, dan yang kabur. Tapi yang saya tak faham, geng-geng (baca: Wahhabi) yang asyik kondem orang yang didakwanya tak ikut al-Quran dan as-Sunnah dengan sahih dan berdalil, mereka pun sama juga menyebarkan berita tersebut tanpa ada dalil sahih daripada Michael Jackson sendiri. Woit, mana hujah?

Dua kali lima. Hampeh.

Baca artikel yang ditulis oleh Imam Zafar Bangash (Pengarah di Institut Pemikiran Islam Kontemporari, ICIT) ini:

Muslims' Obsession with Celebrity Islam

'Have you heard, Chelsea Clinton is about to become a Muslim?'

This is now commonly heard among Muslims, especially in the US.

'Yes. And if it had not been for that terrible car crash, Princess Diana would have married Dodi and she, too, would have embraced Islam. Then there would have been Muslim heirs to the British throne.'

This theory concludes that there must have been a plot to eliminate Diana to preclude such a possibility.

Whatever the truth about the plot and it is difficult to know precisely there is nothing inherently wrong in Chelsea, or indeed Princess Diana, showing interest in Islam.

Chelsea certainly had obtained an English translation of the Qur'an, but it would be premature to assume from this that she was becoming a Muslim. As for Diana's interest in Islam, the less said the better, although one would be hard-pressed to convince those who thrive on gossip.

The issue here is not whether these ladies were or are really interested in Islam. The more pertinent question is the Muslims' obsession with celebrities embracing Islam. Unfortunately there are Muslims who have reduced Islam's validity to such high-profile events. As the Qur'an mentions in many ayaat, it is Allah who provides guidance to whomever He wills, and for those who reject the Truth, a terrible punishment awaits.

The obsession with celebrities is not new. The most fantastic story was spun around Neil Armstrong, the first man to set foot on the moon, beginning in early 1983. We at Crescent International received phone-calls and letters from Muslims around the world inquirying about Armstrong's conversion.

The story was imaginative and rather fascinating: after returning from his moon journey in July 1969, Armstrong went on a world tour. It was claimed that when he arrived in Cairo, the Egyptian capital, he heard the adhan being called out. Intrigued by the sound, he inquired about it and was told that this was the Muslim call to prayer. He is reported to have said that he had heard the same sound when he landed on the moon. This led him to embrace Islam!

When this story reached fever pitch, and we were inundated with calls and letters from around the world, we contacted Armstrong's office in Ohio. This writer personally spoke to his secretary, who revealed that although Mr Armstrong had great respect for Islam, he had not become a Muslim and that the adhan story was pure fiction. She also said that the many calls and letters from Muslims from different parts of the world had intrigued her. She in fact offered to send a letter confirming our conversation and even requested that we publicise the facts to put the affair to rest.

Armstrong's secretary did write to us confirming that her boss had not embraced Islam. This, however, was not enough for some Muslims. Later still, some journalists arranged a conference call through the US embassy in Delhi to talk to Neil Armstrong personally and to hear from the horse's mouth, so to speak, that he had not become a Muslim. Only then did the story come to some sort of an end, perhaps much to the disappointment of the hero-worshipping Muslims.

Some Muslims have spun similar stories about Yusuf Islam, formerly the singer Cat Stevens. To his credit, wherever Yusuf Islam has lectured, he has told Muslims to worship only Allah and not humans. This message, unfortunately, seems lost on many Muslims.

It is interesting to note that Yusuf Islam did not discover the deen of Allah through the effort of any Muslim but by reading the Qur'an himself. He says that his own brother (a non-Muslim) gave him an English translation of the Qur'an. He did not read it for about three years. Then one day, he picked it and was fascinated. This is how he was led to Islam. Allah says in the noble Qur'an, He guides whomever He wills. Yusuf Islam is one of them, alhamdulillah.

There are many well-known personalities in the world who have embraced Islam but there are countless non-celebrities - so-called 'ordinary people' - who have also embraced it. Islam's validity and strength are not dependent only on celebrities.

In the early days of Islam, the noble Messenger of Allah, upon whom be peace, went to all the chiefs of the various tribes in Makkah. The majority, including two of his uncles Abu Jahl and Abu Lahab - did not pay heed. Many of the downtrodden - Bilal and others - embraced Islam. The tribal chiefs became implaccable enemies of Islam but it still triumphed because Allah willed it so.

There are many downtrodden people in North America, Europe and other places who have entered the fold of Islam. Islam is enriched by the presence of the diverse groups of people who have entered its fold. All to often such people are looked down on by born Muslims, for racist, classist or nationalist reasons. This is entirely counter to Islam. It is the quality of these individuals, not their station in life, that matters.

If Muslims truly want to see the miracle of Islam and the Qur'an in contemporary history, then they should ponder over the transformation that people undergo when they become Muslims.

This is especially true of those who had previously committed heinous crimes. Many inmates in US prisons who embrace Islam become the most decent, civilised and God-fearing individuals. Despite the brutal regime in many US institutions, prison wardens readily admit the great transformation of these individuals when they become Muslims.

It is to this aspect that Muslims need to pay attention. Further, Muslims must themselves live according to the tenets of Islam. It is embarrassing to constantly hear that Islam is the best religion but Muslims the worst followers. The challenge facing Muslims today is to present a model of the decent individual who is caring and compassionate and who provides inspiration by his or her own example.

Muslimedia: April 1-15, 1999

21 Komen Tambah Komen↴

walaupun begitu, ramai yang sibuk meyebarkan tentang berita kematian MJ dan diakhiri dengan sedekah Al-Fatihah...

thxs for the information;

I just remembered a Sirah where Rasulluah denounced the action of killing a person who has pronounced his shahadah during war, though in that crucial and critical condition, the person may purposely pronounced shahada to save his life. As prophet (peace be upon him) says which means 'no one could ever truly knows one's intention in an action but ALLAH only' which shows that the person's shahadah was literally approved.

So, i think, in this case, we are nobody to judge whether bro Mikaeel Jackson has been sincerely becoming Muslim or not. As long as he pronounced shahadah in front of two witnesses, I believe, he then becomes our brother in Islam.

copied from

@kyo_9, of course 2 witnesses can approve the validity of the rumour. But then, the story of these witnesses are entirely taken or referred to The Sun ONLY.

The Sun is rubbish. I want to read the exclusive interview of that very important witnesses in Q-News, Islamica, or at least any other reliable Muslim publications.

The Sun said, "An Imam was summoned from the mosque and Michael went through the shahada, which is the Muslim declaration of belief."

Questions: Who was that Imam? And which mosque? Muslim still clueless about the answers.


Hm, ramai yang memilih untuk berkata seperti ini - "Saya dengar dari X..." atau "Saya rasa kan..." - tanpa memberikan sumber yang sahih. Diriku juga seperti itu. Oh, ku perlu pertingkat ilmu di dada.

Assalamu'alaikum tawel,

alhamdulillah kamu sudah kembali buat menabur janji di bumi sendiri. Tertinggal saya 2 gerabak kamu.

Teringat pagi itu melihat berita kematian MJ, ingatkan main-main. Tiba-tiba kak ipar tanya;

'MJ mati ke? Baru semalam dengar hidung cair dan telinga jatuh. Betul islam ke?' lebar panjang kakak ipar saya berbicara. Pagi-pagi dengan perut belum di isi rasa tak tahu nak komen apa, menyeringai je, sambil komen pendek pada dia.
'Ntah, tak pernah pulak dengar pengakuan dari MJ sendiri'.

Saya memang tak tahu, dan kalau tak tahu memang saya kurang selesa untuk war-war kan.

Saya teringat satu statement dari ummahfilm di dalam twitternya, macam ni katanya, saya hidang kopi dan pasta sahaja lah ya, direct dari twitternya;

People will talk about #michaeljackson death cuz he was rich/famous but what the orphans/widows/poor who died today who weren't

Jadi teringat pada saudara-saudara konfem Islam di negara bergolak. Ada sahabat saya dari palestin, ada dari selatan thai, dan ada lecturer dari Bosnia. Mungkin kamu dan kalian juga ada sahabat dari sana, hal yang lebih haq untuk kita lebih muhasabah.


p/s: Maaf kalau out of topic. Lama tak meninggal jejak di sini.


Salam Tawel...

Aduhai MJ.... Kembali ke tanah jugak kamu akhirnya... Erk... dah tanam ke belum ye?

p/s : maaf, kak su dah tak larat nak komen pasal keIslaman MJ yg tak pasti nih...

Bagus tulisan anda, menyedarkan saya juga
Terima kasih :D

@Nahwan Nur, salam juga :). Tak apa, tetap tak lari dari topik. Saya pun lama juga tak meninggalkan jejak di blog Nahwan dan kawan-kawan yang lain ni. Huhu gara-gara bertapa!

@Kak Suara. Salam juga. Aduh terkejut saya tengok-tengok Kak Su dah di Tanah Haram. Apapun, moga selamat di sana dan jangan bawa toyol pulang dah la. Hehe gurau saja.

@Grunge, salam juga! Ok bro, terima kasih untuk komen yang pertama kali rasanya di sini!

Salam Tawel. Maaf kalau lari tajuk tapi hati dan otak saya ni sakit sangat, lebih sakit dari berita kematian MJ (kait juga la dengan topik.. hehe). Saya dah baca komen awak pasal peluk pegang babi tu, ni nak minta hembusan awak pasal ada satu blog ni yang pegang dan peluk anjing pulak, adunyai. Nak jawab, saya tak reti, suruh makan, boleh ler,adush. Tolong ek Tawel, nanti saya belanja makan awak RFC kat Alor Setar. Tuan punya blog tu, berpurdah. Siap ada gambar lagi tengah main-main dengan anjing dia. Ada gambar tu, husband dia pakai kopiah dan jubah, main-main ngan anjing dia, ayya. Tolong ek Tawel.

Ni URL blog dia,


@HambaNya. Tunggu ada masa dan kesempatan, insyaAllah menaiplah jari ni. :)

Assalamualaikum...mungkin keluar tajuk skit.
Saya hanya nak bertanya, macam mana kita nak menegur org yg berdakwah dgn menggunakan alasan spt "kiamat akan tiba pd tahun 2012" atau "umat islam akan dibunuh beramai2 dalam beberapa tahun lg" dan seangkatan dengannya.
Seolah-olah mcm tahu pulak diaorg ni masa depan mcm mana.


Tanpa Nama

Dah lama tak melawat blog ni, mungkin dah setahun. entah macam mana boleh terklik malam ni.

Gaya penulisan pun dah berubah sedikit.

Ya, masa mematangkan kita.

off topic jap..

salam incek tawel.. sy datang singgah sebentar.. lama tak mai sini.. dulu pernah mai sini ngan nick lain.. (^__^) nk mintak ijin nak link blog ni kat blog sy yer.. alang2 nak pos komen kat sini, saya bagi tau teruslah kat sini.. huhuhu.. (^__^)

p/s: yerlah incek tawel.. sy masih mencari kesahihan ngan islam MJ ni.. kesimpulannye???

@Paracletos, biasalah dunia blog ni. Pengunjung datang dan pengunjung pergi. Hehe.

@Faarihin, salam juga. Eh dulu nick lain? Hmm siapakah? Yang suka buat macam ni ---> (^_^), seingat saya cuma Biskutz. Ye ke ni?

Tentang MJ Islam atau tidak, bagi saya, perkara ini kita serahkan saja kepada Allah untuk menilainya. Tapi kalau orang tanya pasal MJ ini Islam atau tidak, saya akan cakap, "Siapa kata dia Islam?"

Yusuf Islam, Dawud Wharnasby Ali, Jermain Jackson dan tok imam yang mengIslamkannya, iaitu antara watak-watak penting dalam gosip MJ-peluk-Islam-baru-baru-ini, sampai sekarang tak ada buat sebarang kenyataan berkaitan.

Kalau benar MJ sudah Islam, adakah mereka ini akan sewenang-wenangnya mahu membiarkan MJ dikebumikan dalam cara yang bukan Islam? Tak logik langsung kalau mereka sekadar berdiam.

Ada orang buat teori liar bahawa MJ memang dah Islam. Tapi sengaja berdiam sebab diugut oleh Yahudi. Ini teori yang sama digunakan dalam kes Neil Armstrong. Tapi cuba kita fikir semula, logik atau tidak bahawa saksi-saksi pengIslaman kedua-dua selebriti ini turut diugut Yahudi?

Selagi tiada saksi, saya akan tetap menganggap berita MJ peluk Islam ini sebagai satu gosip kosong.

Harapnya gosip tentang MJ peluk islam akan reda secepat mungkin. MJ dah tiada, tak perlulah rasanya untuk meneruskan gosip tentang dia yang entah betul entah tidak. Sangat setuju dengan Encik Tawel, samada MJ memang peluk islam atau tidak, kita serahkan sahaja kepada Allah. Jika benar dia islam tetapi dikebumikan bukan dengan cara islam, itu tidak menjadi masalah. Ye tak? "Dalil-dalil" yang diberikan oleh Encik Tawel juga sangat betul. Islam atau tidak, yang pasti MJ adalah satu legenda dalam dunia muzik...


Saya aje ke yang selalu buat senyum macam tu.. Tekaan yang sungguh tepat sekali la incek tawel.. Huhuhu..

Owh.. macam tu.. sukar juga sebenarnya nak tentukan status seseorang itu bila kita tak tahu keadaan sebenarnyakan.. terima kasih incek tawel, bagi saya penerangan tu..

p/s: Yeker tajwid BM saya semakin baik.. huhuhu.. (^__^)

Kalau pun dia mati dalam Islam, elok lah untuk dia, meninggalnya pun hari Jumaat, bebas seksa kubur.

Tapi kalau dia meninggal bukan Islam pun, tak kisah lah. Betul lagu-lagunya syok, tapi kalau dia Islam pun, sanggupkah kita menjadikan dia sebagai Hero Muslim terbaru? Hero Muslim Akhir Zaman tak datang dari jalan-jalan hiburan.

Kesal dengan sikap orang kita yang sibuk berhujah Islam ke tidak dia ini. Ini bukan isu sebenar. Sibuk kita dialihkan perhatian dengan gosip status keislaman Michael Jackson. Boring lah.

@Panglima Hikayat, betul ke hanya orang kita sahaja yang sibuk berhujah Islam ke tidak dia ni? Orang bukan kita tak buat?

Setiap isu ada tempatnya yang tersendiri untuk dibincangkan.

salam bro tawel,

ada baca komentar Yusuf Estes terhadap Hamza Yusuf?

"Hamza Yusuf, where did he go wrong?"

Bagi pendapat saya, tidak semestinya orang yang membincangkan isu Islam atau tidaknya MJ itu boleh membawa maksud dia hero muslim, tetapi sebab hendak mencari kebenaran, aneh! Sejauh mana negara pun, dalam ramainya umat Islam seluruh dunia, tetap tidak dapat mengesahkannya sedangkan dia orang yang dikenali ramai. Kegunaan blog juga adalah sebagai satu medan perbincangan, sekiranya dapat digunakan untuk kebaikan seperti respon kepada satu0satu isu, sudah tentu merapatkan lagi sesama kita.

Bukankah mencari cerita benar itu juga dituntut, jadi hanya melalui perbincangan yang baik sahaja yang dapat menghuraikan segala pertanyaan.

Manusia itu tidak sama pengetahuannya, andai yang bertanya itu jahil, adakah wajar kita membiarkan ia dalam kejahilan, semata-mata kita tidak berminat utk mengambil tahu isu yang dibincangkan? andai ada yang mampu memandukan ia dalam mencari kebenaran, adakah ia satu pekerjaan yang sia-sia?

Cuma tertanya, wajarkah abang MJ mengucapkan kata2 seperti itu kepada MJ sedangkan hendak mengucapkan salam kepada non muslim pun ada caranya?

Maaf bertanya, saya yang dhoif... terima kasih

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.