Back to home page

Jika Ada Soalan

03 Ogos 2007 • 26 Komen Cetak Chenta!

Gambar di atas adalah jawapan kepada satu persoalan yang mungkin wujud di masa hadapan. Semoga berjaya menyelesaikannya =)


Oh ya, selamat menyambut Hari Merdeka dan Merdeka. Kita masih belum merdeka sahabatku selagi nafsu masih menjadi raja kepada akal.

[update] Ini klu untuk menyelesaikan gambar misteri di atas.

26 Komen Tambah Komen↴

Sudah berjaya mengetahui apa maksud gambar ni. Takde la susah sangat pun encik tawel, lain kali kena bagi dalam bahasa asing, contohnya dalam bahasa loghat di pedalaman africa ke, baru la susah sikit pembaca nak cari apa maksudnya. ^_^

PiE

Shh..kalau dah tau jawapannya, sila senyap-senyap. Jangan beritahu orang lain. Bahasa Africa saya tak tahu. Hanya tahu maksud Ubuntu saja ;)

Surrender..tak tahu...

Apa jawapannya?

Isk, susahnya nak pecahkan kod rahsia ni. Buntu otak. saya kena panggil John Forbes Nash.Jr (A beautiful mind) untuk tolong baca kod ni.hehe.
tahniah la PiE, jelous pula kat awk..mehla bagitau jawapan kat saya sorang je:P

- u know me -

Tanpa Nama

(after +/- 15 minutes...)

ok got it..wuwuw

Dan kita juga belum merdeka betul selagi pegi kat mana2 pun di negara kita ni, selalunya mat saleh dilayan dengan senyuman, orang tempatan lak dilayan dengan muka masam...orang pakai tie dilayan dengan lemah lembut, orang pakai selipar jepun pandang pun nak tak nak...

Bagi je la jawapan untuk yang kat atas tu, pening la kepala tenung lama2.

Tanpa Nama

Zunnur dan lain-lain yang tak dapat lagi cari jawapannya tu, berusahalah! :)

*Terpaksa reject beberapa komen yang bagi hint.*

Memandangkan encik Tawel tidak membenarkan untuk mendedahkan apa-apa klu untuk jawapannya, tak dapatlah mereka yang sudah tahu jawapannya (termasuklah saya) untuk menolong. Encik Tawel, seronok juga bila encik Tawel buat macam ni, tak pernah pula saya terfikir untuk memberi tahu sesuatu kepada pembaca dengan menggunakan cara ni. Kepada mereka yang tidak tahu mengenai kod yang digunakan, terpaksalah berusaha lebih lama sikit. Kepada yang sudah tahu serba sedikit mengenai kod tersebut, sekejap sahaja. Sambil makan kacang rebus pun boleh. (Rindu kacang rebus kat Malaysia) ^_^

p/s: Encik Tawel, terima kasih kerana kongsi album Qasidah tu kat sini. Boleh bagi ilmu sikit tak? Qasidah / berZanji / etc. yang seumpama dengannya datang dari negeri Arab ke? Sebab pernah ada orang tanya saya, macam kat Malaysia tu, ada orang berZanji, itu cuma budaya kita ke? Saya nak jawab pun tak berapa pasti. Saya cuma cakap, mungkin ya, mungkin tidak.

PiE

Bagus-bagus. Jangan dedahkan. Biarkan mereka yang tak tahu terkapai-kapai kelemasan sambil kita berdua duduk-duduk makan kacang rebus :D. Eh, kacang rebus ni kacang kuda ke?

Wahai Kekanda MFR, maaf le tak approve komen sebab komen kau tu ada *jawapan bergambar* yang sangat jelas. Lawa jugak tulisan kau ya. Tapi ada satu part yang agak kurang tepat.

2 titik bertindih tu bukan K, tapi noktah. Kalau K, titik tu kat column sebelah kiri. Kalau noktah, column sebelah kanan. Tapi ada juga yang buat noktah dengan bentuk yang lain. Apapun, kau memang best sebab berjaya selesaikannya.

Untuk soalan Pie, Qasidah tu bermaksud puisi. Jadi tak boleh nak bagi jawapan tepat dari mana qasidah tu datang, boleh jadi dari tanah Arab, Parsi, Indo-Pak, Nusantara dan sebagainya; bergantung dari mana penulis qasidah tu berasal. Tapi yang lazimnya datang dari bahagian negara-negara Arab le.

Barzanji tu juga boleh dikelaskan sebagai salah satu bentuk Qasidah. Tapi biasanya orang tak panggil Qasidah Barzanji. Orang panggil Mawlid Barzanji.

Kitab Maulid Barzanji ni ditulis kira-kira 250++ tahun dahulu oleh Imam Jaafar al-Barzanji yang merupakan salah seorang Mufti Madinah. Beliau ini keturunan Nabi.

Kitab Barzanji yang mengandungi ringkasan peristiwa kelahiran Nabi, akhlak Baginda, saat Baginda diangkat menjadi Rasul, sehinggalah Baginda wafat, lama-lama jadi popular dan menjadi hot stuff dunia Islam. Bila dah popular maka kitab ni pun tersebarlah ke serata dunia Islam, baik di Tanah Arab, Afrika, Indo-Pak, mahu pun bahagian Nusantara tempat asal kita.

Kitab ni sering dibaca dan dibaca, terutama sekali pada bulan Rabiul Awal. Lama-lama, amalan ini jadi sebati dengan budaya masyarakat Islam sedunia.

Jadi boleh jawab itu budaya kita DAN budaya umat Islam satu dunia. Dan tiada apa yang salah dengan budaya ini, seperti mana tiada apa yang salah dengan budaya membaca kitab Ar-Raheeq Al-Makhtum.

Cuma orang tak alunkan kitab ar-Raheeq al-Makhtum. Tetapi Maulid Barzanji biasanya orang baca sambil diberikan alunan memandangkan ia adalah dalam bentuk puisi (qasidah).

xpe tawel... aku harap msg kali ketiga ni ko approve la yer.

ade satu citer hindustan ni bagus gak, amitabh bachan berlakon dgn baik skali.

tajuk dia black (2005)

nk tgk streaming bole ke link di bwh
http://www.tv-links.co.uk/listings/4/592

Part 1 takde dah..

Tanpa Nama

salam

aiyo.. aku dah tau dah trick ape yg ko pakai ni tawel.. aku decipher just ayat yg pertama je.. pastu aku cam dah malas nak transletkan pasal cam kene hapal every alphabet baru cepat.. kalo tak merangkak2 gak ler..

kesian kt org2 yg takleh nak paham.. huhu.. kasi aa chance kt diorang..

ha ah part 1 filem black tu dah kena delete. jd terpaksalah sape2 yg betul2 nak tgk juga filem tu donlod torrent nya.

boleh ke link di bawah:
link

Got it! Bcoz penah belajar kod ni dulu :)

Anyway, good luck in e/thing. Akan tunggu next entri, tak kisah bila pun :)

brilliant!

memang mencabar!!

apapun saya rasa 'best' la pulak sebab dapat jawab sendiri..:) selalunya, mesti nak kena ada 'hint' dulu baru boleh...huhu

kepada orang lain...gambatte!

Tanpa Nama

Ramai jugak yang boleh selesaikan..hehe. Tapi janganlah letak jawapan dalam komen ;)

Membongkari misteri ini, tiba2 teringat kat mereka yang selalu ada di pasar2 malam...

Insha Allah He eases them, you, and all

Tanpa Nama

salam 'alaik...
ntah kali keberapa dah saya bukak page ni, tenung punye tenung kod misteri tu... tak dapat2 juga.. kesian saya :(
hehe... tak ape lah, saya akan tunggu jawapan nya mungkin dalam entri akan datang yg bertajuk "Jika Ada Jawapan" :)
boleh ke gitu encik Tawel?

Tanpa Nama

Wa'alaikumussalam.
Kesian pulak ramai yang tak dapat. Saya dah letak satu klu.

:) DAripada rocker dhuat kepada rocker Tawel.

Tolong sebarluaskan lagu Darah oleh kawan saya ni ya?

Sila ke http://kaset79.blogspot.com untuk mendengarnya.

Terima kasih.

hembusan is paused for a while...hihi malas nak decipher pastuh

Haha..dah tahu dah selepas dapat klu kedua. Lambat pick-up betul, orang lain semua dah tahu:)
Gud Luck brother!

Tanpa Nama

Alhamdulillah..berjaya juga..tak sangka sronok jg (n_n)..aper2 pon..all the best

takde ide langsung!!

Tanpa Nama

hembusan is paused
for a while. got to settle down on my professional aspect first. insyaallah hembusan
will return one day.
yessssss
dapat jugak

Tanpa Nama

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.