Back to home page

Sepanyol XIII: Nak Beli Apa Ye?

17 Mac 2005 • 0 Komen Cetak Chenta!
Di sekitar Masjid Cordoba, ada beberapa tempat lagi yang harus kita pergi. Tak jauh tempat tu, masih di dalam kawasan yang sama. Ada banyak juga kedai-kedai cenderahati. Apa nak beli ye? Ada orang pesan baju.

Kebanyakkan kedai kelihatan sama dan serupa jika dilihat dari jenis barangan yang dijual. Dalam banyak-banyak kedai, ada satu kedai yang memang aku borong banyak barang.

Penjual wanita yang berusia dalam lingkungan 30-an itu boleh berbahasa Inggeris (walaupun bahasa Inggerisnya itu kedengaran pelik sedikit). Senang sikit kerja aku. Aku beli empat helai baju. Tiga untuk kawan aku, dan satu untuk aku, di samping cenderahati-cenderahati yang lain.

Kesan pengaruh Islam masih kuat di Sepanyol. Bukan dari segi keimanan kepada Allah yang satu. Tapi dari segi kesenian Islam yang unggul. Banyak dijual pakaian-pakaian yang secara jelas mempamerkan corak kesenian Islam. Contohnya corak pada pakaian yang diadaptasi dari corak-corak yang ada di Masjid Cordoba.

Sewaktu memilih baju, mata aku tertarik kepada baju-baju yang dihiasi dengan tulisan-tulisan dari kitab suci Al-Quran. Memang cantik corak dan rekabentuknya. Nasib baiklah baju, kalau tak dah lama aku beli. Orang Islam mana boleh pakai pakaian yang dihiasi dengan kalimah-kalimah Al-Quran. Haram hukumnya.

Aku bertanya pada penjual wanita di kedai itu, "Do you know what does it mean?"

"Yes" dia menjawab. "It's from Koran".

Dia tahu itu kalimah Al-Quran. Tapi aku tahu dia tidak tahu bahawa memakai baju yang mempunyai kalimah Al-Quran adalah menghina ayat-ayat suci itu. Apa aku boleh buat. Sepanyol bukan negara Islam. Perekabentuk baju itu juga mungkin tidak tahu. Dia cuma tertarik pada struktur kalimah-kalimah Al-Quran. Nak salahkan siapa?

Jika anda melawat Sepanyol, terutamanya di daerah Andalusia yang didalamnya terangkum bekas bandar-bandar utama Islam di Sepanyol seperti Cordoba, Granada, dan Seville (ataupun kawasan-kawasan lain yang pernah Islam bertapak di situ seperti di Toledo) pasti kita dapat melihat banyak barang-barang cenderahati yang memiliki unsur-unsur Islam, Yahudi dan Kristian yang diasimilasikan bersama-sama. Sewaktu di Toledo misalnya, ada dijual loket yang mempunyai tiga simbol agama utama dunia yang digabungkan menjadi satu ? bulan sabit, palang salib, dan bintang David.

Semua kedai yang aku pergi lebih kurang sama. Cuma kedai itu sahaja yang sedikit meninggalkan kesan. Di kedai tu aku penat menjawab pertanyaan jurujual wanita itu.

Dia bertanya, "This wang?" sambil menunjukkan baju yang dicadangkannya.
Aku sekadar menjawab ringkas, "No".

"This wang?", tanyanya lagi. "No", jawabku lagi.

"This wang?", dia tanya lagi. "No. Let me find by myself", aku menjawab. Sedikit panjang kali ini, tapi tidak tegas.

Penat....Komunikasi dua hala yang tidak ikhlas di pihak aku berlaku buat beberapa lama. Dia nak sebut 'this one' sebenarnya. Tapi sebab pelat Spanish tak dapat dibuang, maka bunyi 'one' jadi 'wang'. Dah tu dia tanya banyak kali pula sebab dia tak habis-habis mempromosikan kepada aku baju-baju yang patut dibeli. Sampai penat aku kata no.

Selesailah membeli-belah di kedai itu dan beberapa kedai yang lain. Perut yang sudah menari-nari kemudiannya diisi dengan kebab yang dibeli di Rambla Rawa.

Lepas makan, kami membuat cadangan untuk pusing-pusing bandar Cordoba jalan kaki. Semasa menuju ke pintu keluar, kami dilambai oleh sekumpulan wanita yang senyum-senyum kepada kami.

Apa mereka nak?! Nak minta derma ke?

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.