Back to home page

Kad Kredit

04 November 2004 • 0 Komen Cetak Chenta!
kad kreditBaru-baru ini aku telah memohon untuk mendapatkan kad kredit. Memang tidak pernah terfikir aku akan memiliki kredit kad seawal usia 21 tahun dan aku pula masih seorang pelajar. Aku menggunakan kad kredit yang dikeluarkan oleh Allied Irish Bank (AIB). Tempoh memohon tidak lama. Satu minggu aku dah dapat kad kredit yang dipohon itu. Laju dan pantas.

Aku memohon kad kredit sebab banyak kemudahan-kemudahan yang akan dapat aku perolehi di samping senang untuk aku membeli barang di internet. Namun macam biasa. Kenalah bayar.

Berikut adalah amaun yang perlu aku bayar setahun:

Government Stamp Duty: 40 Euro
Card
Protection Service: 16 Euro

AIB tidak mengenakan sebarang bayaran untuk kredit kad yang dikeluarkan. Kad kredit tersebut menggunakan teknologi baru - 'PIN Technology'. Teknologi lama memerlukan pengguna menurunkan tandatangan ketika membeli barang (hanya untuk membeli barang yang bukan di internet). Dengan wujudnya kemudahan PIN, pengguna hanya perlu menekan PIN pada papan kekunci yang disediakan. Teknologi ini adalah lebih selamat. No PIN kad kredit aku ialah **** (mana boleh beritahu).

Ramai kawan-kawan aku di Ireland ini yang menggunakan kad kredit. Ingin aku nasihatkan kepada kawan-kawan aku supaya tidak berbelanja lebih walaupun anda mampu membayarnya. Aku yakin mereka mampu membayarnya, cuma aku tidak yakin mereka mampu membayar tepat pada waktunya. Sebab, jika kita terlewat bayar, kita akan terpaksa membayar interest atau dengan kata lain riba'. Riba itu sah haram di sisi Islam. Al-Quran telah secara jelas menyuruh kita tidak terlibat dengan riba'.

Aku cuba mendapatkan penjelasan tentang perkara ini. Aku mencarinya di Bank Fatwa dari Islam Online. Berikut merupakan petikan artikel fatwa tersebut:
In a similar way, it is permissible to use the credit cards without getting involved in Riba. Credit cards are a convenience. They help us to charge goods and services to the card account, without carrying too much cash all the time or tying the cash for a credit purpose. These cards are now universal and are used in Muslim countries as well. The card companies make money from annual fee and from commission they take from the establishments. Some companies give their credit card free of any annual fee, because they expect that may collect interest from those who will charge these cards and then they will pay interest on unpaid balance. However, one does not have to pay interest if one pays the card bills fully on time.
Kesimpulannya di sini, jangan lewatkan pembayaran kad kredit anda. Nanti tak pasal-pasal kena jawab di Hari Akhirat.

0 Komen Tambah Komen↴

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.