Back to home page

Apa Khabar FDI?

29 Julai 2010 • 14 Komen Cetak Chenta!

Pembacaan tentang statistik di atas dari dua sudut yang berbeza:

1. Pelaburan merudum: Najib patut berundur, 26 Julai 2010. "Prestasi Malaysia juga dianggap memalukan jika dibandingkan dengan ekonomi Thailand dan Indonesia yang tidak mengecut dengan teruk di sebalik menerima tempiasan krisis kewangan dunia itu."

2. Malaysia kekal destinasi pelaburan menarik, 27 Julai 2010. "Ia perlukan kajian mendalam dan penyusutan aliran FDI bukanlah merupakan petanda negatif kepada aktiviti pertumbuhan ekonomi negara."


Apa pun, gua cuma pelik bila FDI kita tidak begitu memberangsangkan, maka dikatakan ia bukanlah segalanya untuk menentukan aras positif ekonomi negara. Namun bila ada pelabur asing mahu cuba nasib di negara kita, ramailah pula orang-orang politik yang mendakwa itu petanda ekonomi Malaysia bagus, tanpa ada pun kajian mendalam yang dilakukan bagi memastikan kesahihannya.

Gua tak faham..

14 Komen Tambah Komen↴

hmm.. tahun lepas ekonomi dunia merudum kaw2.. mungkin tahun nih dapat saksikan peningkatan..

payah mau komen nie......nak tak nak..................mau tak mau.........kene pilih pemimpin yang boleh memulihkan ekonomi kita balik....kita kenal dan faham sapa pemimpin tu terserah pada kita untuk membuat pelihan.khususnya generasi muda lani...tapi sayang ramai golongan muda lani tak daftar undi terutama muda mudi melayu.Sebagai rakyat marhaein ape yg leh buat dok umah je la.tak pun lepak kat mane2 gerai lupakan aje ape yg dah berlaku dan akan belaku nie...

Awanama

sebenarnya gua pon tak faham jugak. huhuhuh.

Betul ke Malaysia macam itu?

Nasib baik lah saya duduk oversea. lol

i've never noticed this FDI difference until u pointed it out. bukan outsiders je, i pun rasa thailand is a lot more interesting than malaysia.. the pretty beaches, the night life, the shopping. tu yg menarik pelabur asing kot.

p.s. haven't heard from u in a while ;-)

Kenapa pelabur asing berminat melabur di Thailand yang kacau bilau? Hm.. Apa pun, harga petrol kita lagi rendah daripada depa. Bersyukurlah kita tak makan pasir. Kuikui..

FDI naik pun, ape kita dapat? orang kaya memang bertambah kaya, org miskin dok melangok je...

Thank you for sharing! ^_^

*Jom kongsi info tentang 'Sabar Dalam Al-Quran' :)

owh, tak tau pulak mnde2 ni. btw, nice info ni :)

@Abqori, oit budak oversea, mai la balik Malaysia!

@Dieya, a little bit busy. ;)

@Nooreena, kenapa mereka lebih minat melabur di Thailand walaupun negara ini lebih kacau-bilau berbanding kita? Ehem, kerana correlation does not imply causation (Perkaitan tak semestinya menjadi penyebab). Soal sesebuah negara itu aman atau tidak, bukanlah menjadi penyebab ramai atau tidak pelabur asing yang mahu datang ke situ.

Kalau tidak, masakan Isreal yang nyata lebih kacau-bilau tu boleh menarik FDI sebanyak USD 3.9 bilion pada tahun 2009!

Saya rasa kerajaan akan memberi penjelasan yang jelas tentang FDI dalam media massa, dalam masa terdekat terutamanya radio RTM

sebagai contoh, Ekonomi Malaysia yang dikatakan gawat sebenarnya masih baik dan terurus, sebab saya selalu mendengar berita RTM, di KLFM setiap 7 pagi,

Banyak komen pemimpin & isi berita yang saya rasa telah menjelaskanya, antaranya spt berikut..

i) "penyelarasan subsidi gula, minyak dan beberapa barangan asas akan membantu dalam memacu ekonomi negara",

ii) "harga barangan bukan naik cuma penyelarasan subsidi dijalankan dalam membantu usaha kerajaan untuk mengurangkan defisit"

iii) "Kenaikan harga makanan dijangka tidak berlaku kerana pengusaha makanan dan industri makanan menyifatkan tambahan keatas jumlah operasi agak minimal dan masih tidak membebankan.

iv) Walaupun ekonomi Amerika menunjukkan penurunan, ia tidak menjejaskan ekonomi Malaysia kerana jumlah perdagangan yang kurang dari 10% tidak memberikan impak tinggi"

v) Petunjuk aras ekonomi dunia tidak harus dijadikan kayu ukur keupayaan ekonomi Malaysia kerana Malaysia masih lagi mendominasi pasaran domestik dalam usaha menaikkan sosio ekonomi dalaman."

Kalau tak faham kena dengar selalu. Saya dulu pun tak faham tapi buat2x faham, lama-lama baru saya faham.

~ Engineer NASA~

Awanama

Perkaitan tak semestinya menjadi penyebab. Tapi kalau saya rasa nak tidur, mesti sebab saya mengantuk. Atau kalau saya mengantuk, mesti saya nak tidur. Hah, yang ini memang repekan meraban! :D

Jadinya FDI tu tak membawa apa-apa makna? Tak perlu tau @ Buat2 tak tau, boleh? Adakah hanya dengan melihat ramainya pelabur asing banyak melabur di sini bererti ekonomi kita stabil? Ini bermakna ekonomi kita bergantung pada orang lain?

Orang kata (bukan saya kata), tak bertanya nanti sesat jalan.

owh saya pun tak faham... hehehe (^__^)

salam, maklumat yang menarik yg patut diketahui umum akan hakikat ekonomi sebenar negara.

Ada komen atau soalan?

Setiap komen insya-Allah dibaca kesemuanya. Dibalas jika perlu. Dibuang jika tak berkaitan. Sekian adanya.