Back to home page

Tweet-tweet

    Tentang Blog Ini

    ...lebih bersifat komentar tentang isu sosial. Blog ini jarang ada entri baru. Ada masa, aku tulis. Tak cukup masa, aku tak tulis.
    Oleh Tawel SenseiHubungi

    Hembusan boleh dilanggan secara
    e-mel atau pun RSS. (?)


    A₁L₁L₁E₁Y₄C₃A₁T₁S₁ == N₁I₁Z₁₀A₁R₁

    29 April 2008 • 8 Komen
    Siapa Nizar? Nizar adalah Menteri Besar Perak yang baru. Siapa Alleycats? Alleycats adalah satu kumpulan muzik dari Malaysia yang membawa lagu-lagu bertema pop balada. Sepintas lalu, tiada persamaan ketara antara mereka. Rambut mereka mungkin sama hitam, tapi fesyennya lain-lain. Sebenarnya, Nizar dan Alleycats itu walaupun aspirasi dan medan perjuangan mereka berlainan, namun dari segi pendekatan, mereka ada sekurang-kurangnya satu persamaan. Apa dia? Bahasa.

    Oh ya di samping itu juga, secara Scrabblenya, A₁L₁L₁E₁Y₄C₃A₁T₁S₁ == N₁I₁Z₁₀A₁R₁ = 14 mata. Ini sekadar satu trivia sahaja sebelum kita sembang hal yang mungkin agak berat bagi sesetengah orang.

    KUMPULAN ALLEYCATS

    Abang saya yang seorang itu minat sungguh dengan Alleycats. Semua album-album Alleycats dia ada. Walaupun saya tidak hidup di zaman keemasan Alleycats, namun gara-gara selalu mendengar lagu mereka yang sering diputarkan oleh abang saya itu, akhirnya saya bolehlah juga dikira sebagai peminat Alleycats. Walaupun kumpulan ini sudah berusia lebih 30 tahun dan penyanyi utamanya sudah pun meninggal dunia baru-baru ini, namun lagu-lagu mereka masih berhantu kepada orang-orang Melayu.

    Loga dan David Arumugam


    Ini sesuatu yang menarik untuk difikirkan memandangkan kumpulan Alleycats adalah satu-satunya pemuzik bukan Melayu yang berjaya mencuri hati pendengar Melayu yang tua mahu pun yang muda dengan begitu berkesan sekali. Saya tidak fikir suara Loga dan David Arumugam yang serak berlemak itu akan memberi kesan yang sama kepada orang-orang Melayu khususnya, dan Malaysia amnya, sekiranya lagu-lagu Tamil atau Inggeris adalah pentas perjuangan mereka.

    Dengan kata lain, Alleycats dekat kepada hati para pendengar Melayu kerana bahasa yang menjadi medium komunikasi mereka adalah sama. Bahkan ketika kali pertama saya mendengar lagu-lagu mereka sewaktu saya kecil, tertipu saya dibuatnya kerana menyangka Alleycats adalah sebuah kumpulan muzik Melayu.

    MOHAMAD NIZAR

    Apabila saya membaca profil Ir Mohamad Nizar Jamaludin, sukar rasanya untuk tidak bergosip dengan beberapa rakan saya tentang alangkah bagusnya jika Nizar ini boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia satu hari nanti.

    Tidaklah sesuatu yang ajaib jika Nizar petah berbahasa Cina memandangkan beliau memang ada darah tersebut. Apabila beliau boleh juga berbahasa Tamil, maka itu adalah satu bonus yang menjadikannya orang paling layak menyandang jawatan politik paling tinggi di negeri Kejo Yeop Kejo selepas berlabuhnya tirai PRU12.

    Pengetahuan Nizar dalam dua bahasa ibunda kepada bangsa kedua dan ketiga terbesar di Malaysia ini pastinya akan lebih memudahkan beliau berkomunikasi dengan rakyat. Kalau saya orang India, mesti saya terkesima gembira sambil tersengih-sengih apabila Nizar berbual-bual dengan saya dalam bahasa Tamil. Tidak hairanlah beliau pernah memukau hadirin yang majoritinya berbangsa Cina dalam sebuah forum yang diadakan di Dewan Dou Mu, Ipoh.

    Di sinilah letaknya persamaan Nizar dan Alleycats. Jika Alleycats sangat sinonim dengan bangsa Melayu kerana perjuangannya berpentaskan lagu-lagu Melayu, maka Nizar juga mampu meraih sokongan kuat dari semua bangsa di Perak melalui faktor bahasa juga, tetapi dengan beberapa syarat jugalah seperti adil dan bebas rasuah, kerana realiti politik tidak sama seperti dunia hiburan.

    BAHASA SEBAGAI AGEN PERPADUAN

    Saya tidak percaya budak-budak sekolah yang belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris boleh menjadikan mereka lebih bijak dalam subjek berkenaan. Pelajar sekolah di Finland yang dinobatkan sebagai antara golongan pelajar paling pintar di dunia, tidak mempelajari subjek berkenaan dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya bahasa ibunda mereka, Finnish, digunakan.

    Wall Street Journal ada melaporkan tentang keadaan pelajar sekolah di sana dan ia menunjukkan bahawa bahasa Inggeris tidak memainkan peranan yang penting sama sekali. Apa yang relevan adalah teknik dan polisi, yang mana banyak di antaranya akan membuatkan kita berfikir sejenak tentang hala tuju sistem pendidikan negara kita:
    High-school students here rarely get more than a half-hour of homework a night... ...Finnish educators believe they get better overall results by concentrating on weaker students rather than by pushing gifted students ahead of everyone else. The idea is that bright students can help average ones without harming their own progress...

    ..In most countries, education feels like a car factory. In Finland, the teachers are the entrepreneurs... ...While many U.S. parents worry about enrolling their toddlers in academically oriented preschools, the Finns don't begin school until age 7, a year later than most U.S. first-graders...

    Sebab itu bagi saya, daripada mengajar budak-budak sekolah subjek berkenaan dalam bahasa Inggeris, alangkah bagusnya jika mereka ini diajarkan bahasa Tamil dan Mandarin. Dengan cara ini, semua bangsa yang ada di Malaysia ini akan boleh bercakap sekurang-kurangnya empat bahasa. Kalau budak sekolah agama, mereka akan tahu juga bahasa Arab, dan ini menjadikan lima bahasa.

    Seandainya ini berlaku, hebat rakyat Malaysia dipandang dunia sebab tiada lagi mana-mana negara setakat ini yang mana majoriti rakyatnya boleh faham dan/atau bertutur dalam sekurang-kurangnya empat bahasa! Taiko-taiko pendidikan di UK juga pasti akan terpegun kerana mereka sendiri juga sedang berusaha memastikan pelajar sekolahnya mempelajari bahasa kedua seperti Mandarin:
    The current dominance of the English language poses "serious" economic and political disadvantages for the UK, the study claims... ...Spanish, Mandarin and Arabic are all languages of the future.

    Bagi situasi di Malaysia pula, ia lebih membawa kepada perpaduan kaum. Satu-satunya sebab mengapa keluarga John sangat disenangi oleh orang-orang kampung saya adalah kerana mereka sekeluarga mampu bertutur dalam bahasa Melayu dengan fasih dan baik sekali. Sebab itu apabila saya berbual dengan anak lelaki dan perempuan mereka yang lebih kurang sebaya dengan saya, perbualan itu (hatta perbualan yang pertama kali) menjadi sangat mesra seolah-olah saya sedang berbual dengan rakan berbangsa Melayu. Mujur saya tidak jatuh hati pada anak perempuannya yang lawa itu.

    Akuilah bahawa kita sebenarnya suka jika orang bangsa lain tahu cakap bahasa kita. Saya pernah tersengih-sengih bila melihat seorang mat saleh menyanyi lagu Renjis-renjis Dipilis sambil memetik gitar kapoknya. Dan saya juga rasa bangga apabila ada Pak Arab yang boleh berkecek Melayu Kelate dengan fasih. Malah saya juga mudah mesra dan suka dengan beberapa orang-orang Arab dan Pakistan di sini yang sesekali menegur saya dalam Bahasa Melayu. Inilah psikologi first impression.

    Maka akuilah bahawa begitu jugalah sebaliknya. Orang Cina dan India juga akan jadi lebih rapat dengan orang Melayu jika kita boleh bercakap dalam bahasa ibunda mereka dengan fasih. Kita selalu mahukan agar orang Cina dan India memahami adat dan budaya orang-orang Melayu, namun saya sendiri tidak nampak usaha-usaha pragmatik yang dijalankan bagi merangsang orang-orang Melayu supaya memahami adat dan budaya bangsa lain.

    Saya percaya hal ini boleh dilakukan melalui bahasa. Bahasa itu tingkap budaya. Seperti mana yang kita tahu, cerita-cerita rakyat seperti Pak Pandir, Lebai Malang, Mat Jenin, Sang Kelembai, dan sebagainya, banyak mendokumentasikan budaya-budaya Melayu dalam cara yang tidak formal. Maknanya jika bangsa lain membacanya, mereka secara tidak langsung akan lebih memahami bangsa Melayu itu sendiri.

    Saya ada satu soalan yang sesekali dilontarkan kepada diri sendiri dan berusaha menjawabnya tanpa perlu berkhalwat dengan Sheikh Google: "Berapa banyak watak daripada cerita-cerita rakyat bangsa Cina dan India yang aku tahu?" Tak terjawab aku dibuatnya! Ini baru cerita-cerita rakyat, belum masuk bab prosa klasik.

    Jangan harapkan agar orang lain memahami kita sekiranya kita sendiri tidak berusaha untuk memahami orang lain.

    BAHASA DAN DAKWAH

    Nabi Muhammad sallahu alayhi wassalam apabila berjumpa dan berdakwah kepada pelbagai suku Arab, Baginda akan bertutur dalam dialek yang digemari oleh suku tersebut. Maka tidak hairanlah apabila Al-Quran itu sendiri diturunkan dalam 7 jenis qiraat, iaitu tujuh cara bacaan yang berbeza.
    Ubai bin Ka'ab meriwayatkan bahawa satu hari Malaikat Jibril datang bertemu Rasulullah sallahu alayhi wassalam, lalu berkata Jibril kepada Baginda: "Allah telah memerintahkan engkau supaya membacakan Al-Quran kepada para pengikutmu dalam satu dialek." Baginda menjawab: "Aku memohon ampun kepada Allah. Pengikutku tidak mampu menerimanya."

    Jibril datang buat kali yang kedua lalu berkata, "Allah telah memerintahkan engkau supaya membacakan Al-Quran kepada para pengikutmu dalam dua dialek." Baginda menjawab, "Aku memohon ampun kepada Allah. Pengikutku tidak mampu menerimanya."

    Jibril datang buat kali yang ketiga lalu berkata, "Allah telah memerintahkan engkau supaya membacakan Al-Quran kepada para pengikutmu dalam tiga dialek." Baginda menjawab, "Aku memohon ampun kepada Allah. Pengikutku tidak mampu menerimanya."

    Jibril kemudian datang lagi buat kali yang keempat dan berkata, "Allah telah memerintahkan engkau supaya membacakan Al-Quran kepada para pengikutmu dalam 7 dialek, dan mana satu pun dialek yang mereka ikut, mereka akan tetap betul."

    (Hadith Sahih Muslim, Buku 4, Hadith 1789)

    Pengajaran yang kita boleh ambil ialah jika dua pihak menggunakan bahasa yang sama, maka ia akan memudahkan proses komunikasi dakwah itu sendiri, bahkan dapat pula merapatkan jurang perbezaan budaya antara satu sama lain. Allahyarham Imam Zaki Badawi yang pernah bertugas sebagai Imam di Masjid Besar London, sering menyeru imam-imam masjid yang bertaburan di UK agar memberikan khutbah dalam bahasa Inggeris:
    I was horrified that none of the other imams could speak English. I was amazed that they didn't understand anything about other religions and were so unfamiliar with western culture.

    Sebenarnya ini antara kisah benar perkembangan Islam di negara 'kuffar' pada hari ini. Contoh yang paling dekat dengan saya berlaku di Masjid Dublin. Orang-orang yang kuat pengaruhnya di masjid tersebut ada di antaranya yang telah hidup lebih 10 tahun di sini. Namun, penguasaan bahasa Inggeris mereka agak mengecewakan. Mereka terlalu mengagung-agungkan bahasa Arab, baik dalam khutbah Jumaat mahu pun majlis ilmunya, sedangkan jemaah yang datang bukan semuanya tahu Arab. Pernah satu Ramadhan dahulu, majoriti majlis ilmu yang diadakan selepas Asar telah disampaikan dalam bahasa Arab sepenuhnya (dan tiada terjemahan langsung).

    Pernah ada seorang brother Melayu yang menegur polisi tidak bertulis masjid berkenaan, dan kemudian jawab salah seorang orang kuat masjid itu, "You should learn Arabic. This is the language of the Jannah!" Ironi sungguh jawapan yang dilontarkan oleh orang kuat masjid tersebut yang sering melaung-laungkan slogan 'kembali kepada Al-Quran dan Sunnah' dan menganggap pula jemaah mereka sebagai Salafi tulen bak golongan Salafus soleh. Adakah mereka ini tidak pernah mengetahui bahawa golongan nenek moyang mereka yang datang berdagang di Nusantara ini, telah berjaya membawa sinar Islam di sini kerana mereka berusaha keras untuk mempelajari budaya dan bahasa penduduk tempatan?

    Hai entahlah Labu. Apa pun yang pasti, daripada dengar lagu Sampaikan Salam Cintaku oleh Alleycats, lebih afdal rasanya jika gegendang telinga itu digegarkan juga dengan lagu Cing Ai Ching Ai oleh Raihan.

    Terima kaseyyy kerana membaca sehingga habis!
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Mujur Bukan Mongolia Zaman Dulu

    27 April 2008 • 11 Komen
    Anda cenderung untuk memboikot barangan Belanda dek kerana Geert Wilders (dan bukannya kerajaan Belanda) telah membikin filem FITNA?

    Jika jawapan anda YA, maka adakah wajar apabila kerajaan Mongolia berkemungkinan besar akan memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia hanya semata-mata beberapa pihak tak buat kerja bagi menyelesaikan kes pembunuhan Altantuya yang penuh dengan 1001 misteri itu?


    Keluhan bapa Altantuya yang datang mengunjungi Malaysia lagi
    baru-baru ini. Katanya mahu jumpa Najib.


    Mujurlah ini Mongolia zaman sekarang. Kalau Mongolia zaman Genghis Khan, silap-silap mahu terus dijajahnya bumi Malaysia ini. Kalaulah Altantuya ini warganegara China pula, pasti terjejas ekonomi kita jika hubungan diplomatik terputus.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Apakah Yang Dikejar Dalam Hidupmu?

    25 April 2008 • 15 Komen
    Tulisan ini adalah terjemahan dan gubahan dari Life: Explained.
    ---


    Sebuah bot ikan berlabuh di satu perkampungan nelayan di Terengganu. Seorang pelancong dari Kuala Lumpur memuji-muji kualiti ikan yang ditangkap oleh seorang pakcik nelayan yang turun dari bot itu dan bertanya kepadanya berapa lama masa yang diperlukan untuk menangkap ikan-ikan tersebut.

    "Tak lah lama sangat. Sekejap aje." jawab pakcik nelayan.

    "Habis tu, kenapa pakcik tak kerja lama sikit supaya dapat lagi banyak?" tanya pelancong tersebut.

    Pakcik nelayan menerangkan bahawa tangkapan yang sedikit ini sudah cukup untuk memenuhi keperluan dia dan keluarganya.

    Pelancong itu bertanya lagi, "Apa yang pakcik buat lepas pakcik tangkap ikan?"

    "Pakcik akan bermain dengan anak-anak dan tidur tengahari sebentar dengan isteri tersayang. Bila tiba waktu petang, pakcik akan jalan-jalan sekitar kampung untuk jumpa kawan-kawan sambil minum di kedai kopi. Kehidupan pakcik sudah lengkap."

    Pelancong itu mencelah, "Pakcik, saya ada PhD dalam bidang bisnes dan saya boleh tolong pakcik untuk jadi lebih kaya. Pakcik boleh mula dengan menambahkan lagi masa pakcik menangkap ikan. Lepas itu, jumlah ikan yang lebih itu pakcik boleh jual. Dengan keuntungan tersebut, pakcik akan ada modal untuk beli bot yang lebih besar."

    "Dan lepas tu?" tanya pakcik tersebut.

    "Bila sudah ada bot besar, pakcik boleh tangkap lebih banyak ikan. Lagi banyak ikan, lagi banyaklah duit. Bila makin banyak duit, pakcik boleh beli bot yang kedua dan ketiga, sehinggalah pakcik boleh beli sendiri sebuah bot tunda. Kemudian bila dah banyak duit juga, pakcik tak perlu lagi jual ikan kepada orang tengah. Sebaliknya pakcik mungkin boleh buka sendiri kilang memproses ikan. Kita buka kilang yang kecil dahululah. Kemudian bila sudah betul-betul maju, pakcik sekeluarga boleh tinggalkan kampung ini dah berhijrah ke Kuala Lumpur. Dari situ, pakcik boleh menguruskan empayar perniagaan ikan yang telah pakcik bina."

    "Berapa lama agaknya masa yang pakcik perlukan kalau nak jadi macam tu?" tanya pakcik itu lagi.

    "Dua puluh, mungkin 25 tahun," jawab pelancong itu.

    "Kemudian selepas tu?"

    "Haaa..sesuatu yang menarik akan berlaku selepas itu," jawab pelancong itu sambil ketawa terbahak-bahak. "Bila bisnes pakcik dah betul-betul besar, pakcik dah boleh beli dan main saham. Pakcik akan untung juta-juta ringgit. Kayo pakcik kayo!"

    "Uiks, berjuta-juta ringgit? Betul ke cakap anak ni? Dan lepas itu apa akan jadi?" tanya pakcik itu lagi.

    "Lepas itu pakcik dah bolehlah pencen, duduk aman di sebuah kampung kecil yang terletak di tepi pantai, boleh tidur lewat-lewat, main dengan anak cucu, tidur tengahari sebentar bersama isteri tersayang dan menghabiskan masa petang dengan minum kopi dan lepak-lepak bersama kawan sekampung." jawab pelancong berkenaan.

    Moral cerita ini ialah: Ketahui apakah sebenarnya yang kita sedang cari dalam kehidupan ini kerana kita mungkin sudah pun mendapatkannya.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Sakit Paling Banyak

    21 April 2008 • 10 Komen


    Tidak hairan dunia ada banyak masalah sosial.. ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Kesilapan Dasar Air Percuma Selangor?

    20 April 2008 • 15 Komen
    Beberapa hari selepas berlalunya PRU 12, saya membaca manifesto Pakatan Rakyat yang akan dilaksanakan jika menang di Selangor. Sebenarnya sama ada ia manifesto Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional, saya tidak percaya ia boleh dilaksanakan 100% sama seperti yang dilaungkan. Manifesto mana-mana parti di mana-mana negara pun begitu jugalah selalunya. Bagi saya manifesto cumalah satu panduan kasar kepada pengundi tentang dasar yang didukung oleh sesebuah parti itu.

    Sesudah membacanya, perkara yang membuatkan saya tersengih-sengih ialah apabila kerajaan Selangor di bawah pentadbiran yang baru, mahu membuat kebajikan dengan memberikan bantuan kepada orang muda yang hendak berkahwin. Tentu saya gembira, sebab sayalah antara orang muda yang dimaksudkan itu. Mudah sikit hendak buat kerja yang baik. Yang rasa cemburu nanti cumalah pakcik-pakcik yang mahu tambah isteri. Tapi kadang-kadang tak semestinya pakcik.

    Klik gambar untuk paparan yang lebih besar.


    Ini kerana saya ada seorang kenalan sekolah yang sama umur macam saya, yang sudah pun beristeri dua! Lalu adakah kerajaan Selangor akan turut memberikan bantuan kepadanya jika dia mahu bermadu tiga? Silalah jawab wahai Dr Hasan Ali sebab kalau ikut manifesto: "Memberi bantuan kepada anak-anak muda untuk mendirikan rumah tangga." Haha ;)

    Walaupun demikian apabila kerajaan Selangor mahu memberikan air percuma sebanyak 20 m3 (m3 = meter padu) sebulan kepada kira-kira 1 juta pengguna air domestik di Selangor, saya agak menentangnya setengah hati. Kenapa?

    Sebelum saya pergi jauh, harus ditekankan bahawa bekalan air percuma itu boleh dinikmati bukannya kerana kerajaan Selangor yang akan mengeluarkan RM 11.4 juta sebulan, sebaliknya kos itu akan ditanggung oleh Syabas dan Puncak Niaga setelah kerajaan Selangor menyemak semula perjanjian yang telah termetrai sebelum ini. Kata Tan Sri Khalid Ibrahim:
    Perkara-perkara yang terkandung dalam perjanjian ini akan digunakan untuk membekalkan 20 meter padu air secara percuma.

    Harga 20 meter padu ialah RM 11.40. Satu juta pengguna, bermakna kosnya bersamaan RM 11.4 juta sebulan. 12 bulan = RM 136.8 juta. Ini jumlah yang sangat besar.

    Idea yang saya pandang mungkin lebih bagus adalah begini:
    Bukan beri 20 m3 air sebulan kepada 1 juta pengguna air domestik di Selangor, sebaliknya pengguna tidak perlu membayar apa-apa sekiranya mereka menggunakan air sebanyak 20 m3/sebulan dan ke bawah. Dengan kata lain:

    Kalau guna air di bawah 20 m3/bulan = percuma;
    Kalau guna lebih 20 m3/bulan = kena bayar penuh.

    Idea ini adalah killing four birds with one stone. Saya akan huraikan apakah kesan positif membunuh 4 ekor burung itu dengan sekaligus.

    BURUNG PERTAMA: Air tidak dibazir, malah semakin dijimat

    Satu kritikan yang muncul ialah pengguna akan lebih membazir dalam penggunaan air. Maklumlah percuma. Saya rasa ini berpotensi besar untuk berlaku kerana manusia secara fitrahnya tidak menghargai benda yang percuma[1]. Saya selama duduk di Ireland yang memberikan air percuma kepada rakyatnya ini, jarang-jarang nampak sama ada orang Malaysia mahupun Irish sendiri yang berhemat dalam penggunaan air.

    Sebab itu saya berhujah jika air percuma hanya diberikan kepada pengguna di bawah paras 20 m3/bulan, ini boleh mengurangkan kebarangkalian pembaziran air yang akan berlaku. Malah sebaliknya ini akan membuatkan mereka lebih berusaha untuk tidak melakukan pembaziran air. Mengapa?

    Manusia secara fitrahnya suka melakukan sesuatu jika ia membawa keuntungan. Secara psikologi, jika sebelum ini bil air rumah Ahmad ialah RM15/bulan, dan dasar kerajaan pula kata: "Jika bil air sebulan ialah RM11.40 dan ke bawah, maka tak payah bayar apa-apa, tapi kalau RM 15 (dan sebagainya) kena bayar penuh", maka Ahmad sendiri secara automatik akan cuba meminimakan penggunaan air supaya dia layak mendapat air percuma.

    Sebaliknya jika bil air rumah Ahmad adalah RM15/bulan, dan kerajaan negeri pula kata "20 meter padu air percuma untuk semua pengguna domestik", maka ia akan susut menjadi RM3.60/bulan sahaja. Bila bil menjadi serendah itu, maka Ahmad tidak akan rasa teragak-agak untuk lebih 'berpesta air'. Kerana apa? Kerana dia rasa murah sangat bil air tu. Jadi baginya agak okay untuk menggunakan lebih air supaya bilnya menjadi RM10/bulan. Bukankah nilai itu sudahpun kurang RM5 dari yang selalunya?

    Jika sebelum ini dia basuh kereta sebulan sekali, maka dia akan basuh kereta sebulan 4 kali selepas ini. Jika sebelum ini dia mandi sehari sekali, selepas ini dia akan mandi sehari dua kali. Jika sebelum ini dia naik risau jika air sentiasa menitik dari paip, selepas ini dia tidak akan risau dan kisah sangat. Jika sebelum ini dia menadah air hujan untuk dijadikan air siraman pada pokok-pokok bunganya, selepas ini dia tidak lagi akan berbuat demikian.

    Kita berbicara tentang permainan psikologi di sini.

    BURUNG KEDUA: Jimat duit dan masa kerajaan

    Anda tahu berapa banyak kerajaan habiskan untuk melakukan kempen jimat air? Saya pun tidah tahu sebenarnya. Apa yang pasti, Dr Khir Toyo pernah melancarkan Kempen Jimat Air di Selangor. Kita juga ada Kempen Jimat Air Kebangsaan yang akan tamat pada 1 Ogos 2008 ini. Seperti yang kita tahu juga, apa-apa jenis kempen akan memerlukan wang.

    Maka apabila kesedaran menjimatkan penggunaan air itu datang dari diri sendiri, iaitu apabila mereka sedar bahawa lagi sikit guna air, lagi cerah peluang mendapat air percuma, maka dia akan melakukannya tanpa perlu ada orang suruh melalui apa-apa kempen.

    BURUNG KETIGA: Kumpulan sasaran yang berjaya diringankan bebannya akan jadi lebih tepat

    Kata MB Selangor:
    Tujuan kerajaan negeri memperkenalkan dasar ini ialah bagi meringankan beban kehidupan rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah.

    Mari berfikir secara realistik. Siapakah golongan berpendapatan rendah ini yang akan diringankan bebannya melalui dasar tersebut? Kalau ia merujuk kepada seorang bapa dan makcik tua lumpuh yang mencari rezeki di buangan sampah yang pernah saya ceritakan dulu, ya saya setuju. Jumlah mereka ini secara relatifnya sangat kecil.

    Namun saya tidak begitu bersetuju jika ia juga merujuk kepada mereka yang tidaklah sekaya atau semiskin mana, tetapi masih mampu memasang Astro di rumah, masih mampu membeli top-up telefon paling kurang RM30 sebulan, dan sebagainya. Golongan seperti inilah yang membentuk majoriti masyarakat.

    Ya benar, di samping golongan miskin, mereka ini juga adalah golongan yang akan paling rasa tertekan jika harga minyak dan barang keperluan harian lain melambung naik. Namun saya tidak rasa beban kewangan mereka boleh dikurangkan dengan sangat drastik jika kerajaan Selangor melaksanakan dasar yang dicadangkan itu. Apa sangatlah lebihan RM 11.40 sebulan pada kantung poket sedangkan mereka ini masih mampu membawa keluarga makan di KFC dan McDonald sekurang-kurangnya sebulan sekali.

    Bukan niat saya untuk melihat hanya golongan berpendapatan rendah yang betul-betul kais pagi makan pagi, kais petang makan petang sahaja yang dapat menikmati air percuma. Sebaliknya jika kerajaan Selangor benar-benar berhasrat meringankan beban golongan berpendapatan rendah, maka ia akan jadi lebih tepat jika hanya pengguna air di bawah 20 m3/bulan sahaja yang diberikan air percuma. Mengapa? Sebab orang kaya biasanya guna air banyak. Sebab orang kaya biasanya tak kisah sangat dalam soal menjimatkan penggunaan air. Dan orang kaya tak kisah sangat jika bil air mereka RM20 atau pun RM50. Tapi orang susah akan kisah.

    Maka konsep kebajikan itu perlu disasarkan tepat kepada mereka yang betul-betul menghargai dan terangkat sedikit nasibnya jika mendapat air percuma sebanyak 20
    m3 sebulan. Jumlah mereka ini bukannya banyak sangat pun. Oleh kerana kita tidak akan memberikan air percuma kepada majoriti golongan yang tidak akan terasa sangat kesan pelaksanannya, maka kos yang dapat dijimatkan itu boleh disalurkan untuk meningkatkan kualiti bekalan air yang akan saya terangkan di bahagian berikutnya.

    Saya menekankan faktor kualiti air kerana jika air itu bersih, maka orang senang, orang susah atau orang sederhana, semuanya akan rasa gembira.

    BURUNG KEEMPAT: Ada peruntukan untuk menaiktaraf kualiti air

    Seperti yang saya katakan tadi, bekalan air 20m3 percuma untuk semua pengguna air domestik di Selangor akan memakan kos RM136.8 juta setahun yang perlu ditanggung oleh Syabas dan Puncak Niaga. Kita katakan hanya 15% pengguna domestik di Selangor yang menggunakan air di bawah 20m3. Harus diingat bahawa 15% ini nilai spekulasi sahaja. Bil air rumah saya biasanya dalam RM8-RM10/bulan dan ramai juga jiran-jiran saya yang bil bulanannya tidak melebihi RM11.40/bulan. Buat pengetahuan, saya tinggal di Padang Jawa yang letaknya bersebelahan sahaja dengan Rimba Jaya (tempat berlakunya isu kuil Hindu yang dirobohkan), dan boleh dikatakan bahawa sekurang-kurangnya 80% penduduk Padang Jawa dan Rimba Jaya adalah dari golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

    Jika 15% pengguna ini tidak perlu membayar air sama sekali, manakala 85% bakinya mesti membayar penuh, maka kos untuk memberikan air percuma itu paling banyak hanya boleh menjadi RM20.52 juta/tahun sahaja.

    Jadi baki RM116.28 juta/tahun itu boleh disalurkan untuk meningkatkan kualiti air di Selangor. Kualiti bagaimana yang kita mahu? Kita mahu kualiti air seperti di UK dan Ireland yang mana dalam kebanyakkan kes, kita boleh terus minum air yang keluar dari paip. Tak perlu masak, tak perlu rebus. Buka paip, tadah dengan cawan, baca Bismillah, dan minum.

    Ehem, kalau asyik air kopi yang keluar dari paip macam di Melaka tu, susah juga saya nak buat air sirap selasih yang sangat popular di bulan puasa itu!


    ---
    NOTA KAKI:
    [1] Jika anda pengguna Linux, anda mungkin ingin tahu bagaimana konsep percuma itu boleh menjadi satu bala kepada Linux dan perisian open source yang lain. Baca: Why Linux Doesn't Spread - the Curse of Being Free.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Lim Guan Eng & Umar Abdul Aziz

    17 April 2008 • 13 Komen
    Semenjak saya mengetahui bahawa Lim Guan Eng pernah dipenjarakan kerana mempertahankan nasib seorang gadis Melayu, sungguh-sungguh saya katakan bahawa saya agak berminat untuk mengikuti perjalanan politik beliau. Lebih-lebih lagi apabila beliau membuat kenyataan bahawa dia mahu mencontohi pentadbiran Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang sangat adil dan saksama itu:
    Kini saya sudah jadi Ketua Menteri dan saya berazam akan mengotakan janji saya untuk menjadi Umar Abdul Aziz... ...dulu semasa saya di penjara, antara orang yang kerap mengunjungi saya ialah Dato' Fadhil Noor (Al Marhum Presiden PAS). Dan dialah yang membekalkan kepada saya buku-buku berkaitan Islam, termasuk satu buku tentang Umar Abdul Aziz. Bermula dari situ saya kenal tokoh yang hebat ini.

    Tentunya kenyataan Lim Guan Eng ini akan dipandang sinis dan prejudis oleh sesetengah orang. Sama ada apa yang beliau nyatakan itu benar-benar ikhlas atau sekadar satu topeng bagi menutup sebuah agenda yang tersembunyi, kita berusaha dan bertawakal sahajalah agar negara kita ini dipimpin oleh mereka yang betul-betul telus dan jujur pada rakyatnya.

    Tidak dinafikan bahawa wujud juga seketika sedikit rasa prejudis di hati saya terhadap Lim Guan Eng. Namun saya berusaha memadamkan rasa prejudis itu apabila saya memikirkan bahawa kalau Allah hendak beri hidayah, musuh nombor 1 Islam seperti Umar al-Khattab pun akhirnya menjadi pejuang Islam yang sangat disegani. Apatah lagi Lim Guan Eng yang tidak pernah memusuhi Islam itu. Prejudis adalah ibarat api yang menghanguskan ikatan perpaduan manusia yang berlainan bangsa mahupun di kalangan bangsa yang sama.

    Sedangkan orang Amerika, British dan banyak lagi masyarakat dunia boleh menjadikan Mahatma Gandhi sebagai idola, walaupun mereka berlainan bangsa dan agama, maka adakah sesuatu yang mustahil jika Umar Abdul Aziz akan benar-benar menjadi idola kepada Lim Guan Eng ketika mentadbir Pulau Pinang?

    Apapun, jangan gaduh-gaduh sangat tentang siapa yang memerintah negara. Yang paling penting, biarlah orang yang memimpin kita itu adil, amanah dan tidak zalim kepada sesiapa. Satu petikan yang saya kutip dari blog A Kadir Jasin ini, amat bermakna untuk kita semua renung dan fikir.
    Sesiapa yang berjuang dengan nama Allah dan niat baik sentiasa dalam keredaan Allah, tetapi sesiapa yang lupakan niat, khianat dan tamak akan dimurkai Allah, akhirnya menjadi hina. Kalau orang Melayu (yang) beragama Islam mengkhianati bangsa, negara dan agama, Allah akan gantikan (dengan) bangsa lain yang beragama Islam (bagi) menjaga tanah air kita."

    (Daripada buku Sheikh Abdullah Fahim Penentu Tarikh Kemerdekaan Negara 13 Ogos '57 oleh Mokhtar Petah, Pustaka Antara 1997).

    Untuk sesiapa yang tidak tahu, Sheikh Abdullah Fahim adalah salah seorang ulama besar Tanah Melayu dan telah menjadi mufti pertama di Pulau Pinang. Beliau juga merupakan datuk kepada Pak Lah.

    ---
    NB: Sebagai nota tambahan, sebahagian ulama berpendapat bahawa jumlah khalifah ar-Rasyidin adalah seramai 5 orang, iaitu Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib dan Umar bin Abdul Aziz. Sebagai nota peribadi pula, Umar bin Abdul Aziz adalah tokoh yang paling sangat saya sanjungi di antara kelima-lima orang itu.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    La Tahzan #5 - Cukup Tampan, Cun & Hensem

    10 April 2008 • 12 Komen
    NOTIS RINGKAS:
    Mungkin agak lama untuk tulisan terbaru disiapkan sebab saya sibuk menjaga anak penguin, bla bla bla, merenung ombak di pantai bagi menemukan inspirasi, bla bla bla dan mana tahu jika saya mati esok lusa.


    Sekonyong-konyong dikhabarkan bahawa di tanah Malaysia, sekurang-kurangnya ada 15 orang yang cantik bertukar menjadi hodoh setiap tahun, yang mana semuanya adalah wanita. Arakian harus ditekankan bahawa mereka ini tidak memiliki ilmu Puteri Gunung Ledang yang membolehkannya bertransformasi menjadi nenek kebayan yang hodoh itu. Sebaliknya, perubahan yang mengerikan itu adalah gara-gara upacara suntikan dan pembedahan yang dilakukan oleh dukun-dukun kecantikan yang ghairah meraih duit pengeras.

    Saya boleh faham jika mereka yang berjumpa dukun-dukun kecantikan ini adalah kerana fizikal mereka terlalu hodoh, lantas menyebabkan masyarakat takut dan menyisihkan mereka. Ini sepertimana yang berlaku kepada seorang wanita Perancis bernama Chantal Sebire yang mendapat penyakit kanser wajah yang tidak boleh diubati. Kanser itu menyebabkan deria penglihatan, rasa dan dengarnya hilang. Kesemuanya itu sangat memberikan tekanan kepadanya sehingga beliau sanggup ke mahkamah untuk mendapatkan hak melakukan euthanasia secara sah.

    [chantal-sebire-face.jpg]
    Baca lebih lanjut kisahnya di BBC.


    Tetapi apa yang saya tidak boleh faham adalah mengapa manusia yang sudah cukup tampan, cukup cun dan cukup hensem, masih lagi tidak puas hati dengan apa yang diberi. Rambut, warna kulit, bentuk kening, bentuk bibir, yang sebenarnya tiada apa-apa masalah pun, semuanya mahu diubah. 2 hari lepas, saya membaca kisah seorang gadis remaja berusia 13 tahun dari London yang wajahnya telah bertukar menjadi seperti alien, gara-gara kerana mahukan rambutnya lebih perang dan bersinar.

    Lois Queen dimasukkan ke hospital setelah memakai pewarna rambut jenama L'Oreal.


    Oh ya, janganlah juga risau sangat tentang kedut-kedut yang muncul akibat proses penuaan (perempuanlah biasanya). Sebanyak mana masa dan duit yang dilaburkan bagi melawan proses yang tidak dapat dielakkan itu, ia tetap tidak akan berjaya selamanya. Semua orang akan tua, namun seperti yang dihumorkan oleh Mark Twain:
    Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.

    Jadi, baik gunakan duit itu ke arah yang lebih bermanfaat. Masa itu pula boleh digunakan untuk sekurang-kurangnya merenung hakikat bahawa kita mungkin mati esok. Tiada satu pun manusia yang telah mati pada hari ini, ada berfikir di waktu semalamnya bahawa malaikat Izrail akan menjemputnya esok.

    Oleh yang demikian, saya mahu memberikan 5 sebab mengapa manusia sentiasa mahu lebih cantik, padahal apa yang sudah Allah beri itu sudah sempurna sifatnya. Fahami sebab-sebab ini dan insyaAllah akan terbit rasa syukur dan tenang di hati walaupun wajah kita tidaklah sejelita atau sekacak mana.

    Bagi lelaki, usahlah rasa tergugat sangat apabila melihat model-model yang memiliki abdomen 6-packs, sedangkan perut kita pula berbentuk 6-in-1 yang mana air akan bertakung di atasnya sewaktu kita mandi. Bagi perempuan pula, percayalah, 99% wanita di dunia ini tiada yang secantik Arwen dalam filem Lord of the Rings itu.

    Ingat, melainkan anda memiliki wajah seperti Chantal Sebire, maka anda tidak perlu mengubah wajah yang Allah kurniakan.

    Ini 5 sebab-sebabnya:

    1) Kurang rasa bersyukur

    Sebab yang pertama ini selalunya lebih menjangkiti artis (dan mak datin yang banyak duit). Maklumlah, orang yang selalu keluar tv dan majalah, kenalah sentiasa kelihatan comel dan cantik. Lalu ditempeknya mekap setebal 1 inci. Akhirnya, Madonna yang sebenarnya sudah 50 tahun umurnya itu pun, tiba-tiba nampak cantik bila berjoget di atas pentas.

    Itu kisah artis yang sudah tua. Artis yang masih muda jelita seperti Zahida Rafik pun masih tidak bersyukur dengan anugerah Ilahi. Alhamdulillah dia cepat insaf. Selain itu, kisah Michael Jackson yang terlalu ingin menjadi putih, berdagu terbelah dan berhidung mancung, sepatutnya menjadi pengajaran yang sangat berharga buat pencinta plastik.

    Dulu hitam, sekarang putih, dan putih itu tidak semestinya menawan.

    2) Penipuan solekan dan Photoshop

    Iklan-iklan kecantikan terutamanya, yang memaparkan seseorang itu sebagai sangat cantik dan kacak, sebenarnya lebih banyak yang menipu. Kecantikan digunakan untuk melariskan barang. Padahal wajah model-model tersebut tanpa solekan sebenarnya lebih kurang macam kita juga; ada rongga-rongga halus, ada noda-noda hitam dan ada kesan parut jerawat. Malah apabila perisian seperti Photoshop digunakan, makin cantik jadinya model tersebut. Bak bidadari!

    Wanita-wanita yang dicantikkan dengan teknik solekan dan Photoshop seperti gambar di bawah ini, hanya wujud di alam iklan. Mereka tidak wujud di alam nyata. Sekian dimaklumkan.

    [wanita-make-up.gif]
    Solekan dan perisian mengedit gambar seperti Photoshop boleh menjadikan seseorang
    kelihatan cantik seperti bidadari. Klik gambar untuk melihat video penuh.


    Dan janganlah juga kita terpengaruh dengan iklan-iklan luar negara, tidak ketinggalan juga filem-filemnya, yang memaparkan minah-minah saleh itu sebagai cantik tangkap maut. Bertahun-tahun saya duduk di negara mat saleh, jarang-jarang saya jumpa wanita cantik (yang tidak disolek) seperti di televisyen.

    Percayalah, bukan semua wanita mat saleh itu cantik. Sama ada gadis itu berbangsa Arab, Afrika, Amerika atau Melayu, biasanya statistik kecantikan bagi setiap bangsa itu tetap dibatasi oleh graf taburan normal yang standard. Ada yang benar-benar cantik, ada yang kurang cantik dan majoritinya pula adalah biasa-biasa sahaja.

    Lagipun, kecantikan itu adalah sesuatu yang bersifat relatif. Aku kata gadis ini cantik laksana bulan purnama, kau kata gadis itu seekor katak puru!

    3) Takut kehilangan cinta manusia

    Untuk sebab yang ketiga ini, saya bawakan sebuah kisah yang dilalui oleh Jocelyn Wildenstein. Oleh kerana terlalu takut ditinggalkan oleh suaminya yang sudah mula menggatal dengan perempuan lain, akhirnya Jocelyn secara beransur-ansur melakukan pembedahan plastik untuk menjadikan wajahnya menyerupai kucing hutan. Katanya, suaminya amat meminati kucing hutan, jadi dia berharap apabila rupanya semakin mirip dengan kucing hutan, maka suaminya itu akan lebih sayang kepadanya.

    Malangnya pembedahan demi pembedahan menjadikan suaminya semakin takut dengannya. Pada akhirnya Jocelyn menceraikan suaminya setelah menangkapnya berzina dengan seorang model Rusia yang berumur 19 tahun ketika itu.

    Siapa yang harus lebih dipersalahkan dalam hal ini? Paranoid isterinya, kecurangan suaminya atau pun ketidakfaham mereka tentang apa ertinya sebuah perkahwinan itu? (Klik gambar untuk paparan yang lebih besar. Klik sini untuk berita tentangnya).

    Cinta sesama manusia memang senang datang dan pergi. Dahulu saya ada menyentuh kisah seorang wanita yang ingin mengetahui adakah seorang lelaki itu benar-benar menyintainya. Maka jika ada masa, luangkanlah masa untuk membacanya.

    Cinta yang terlalu bersandarkan kepada rupa paras, itu bukanlah cinta. Itu nafsu. Berhati-hatilah memilih pasangan. Muka yang kacak, dahi yang licin, lesung pipit di pipi, dan tubuh yang putih gebu, bukanlah faktor-faktor yang menjaminnya menjadi seorang teman menangis di kala anda jatuh dihempap tangga.

    Ingat Mat, kalau kau utamakan faktor-faktor tu masa nak pilih pasangan, aku nasihatkan kau bela kucing aje. Sekurang-kurangnya kucing akan tetap setia 100% apabila kau ditimpa musibah yang maha dahsyat.

    4) Krisis identiti

    Kadang-kadang, krisis identiti yang berlaku pada seseorang itu menyebabkannya tekad untuk menghodohkan diri sendiri. Mereka rasa cantik dan bangga pula dengan apa yang dilakukannya, tapi sebenarnya kita sendiri yang tengok rasa kasihan. Mana tidaknya, apakah tidak kasihan melihat manusia yang sanggup menghabiskan wang yang banyak semata-mata kerana mahu menjadikan tubuh badan mereka seperti haiwan atau makhluk yang mereka gemari?


    Oh, saya sukakan kucing kerana kecomelannya, namun bila manusia jadi kucing itu memualkan saya.

    5) Tidak percaya kehebatan tempe dan ulam-ulaman

    Datuk Khir Toyo menafikan dakwaan sesetengah pihak yang menuduhnya melakukan suntikan botox di wajah. Beliau berkata bahawa amalan memakan tempe adalah rahsia awet mudanya:
    Tempe selain mempunyai kandungan protein yang tinggi, ia juga mempunyai khasiat melawan kanser berikutan penyediaannya yang melibatkan proses fermentasi. Itu sahaja petua saya. Ini pembangkang fitnah saya pakai suntikan botoxlah, pembedahanlah sedangkan saya tak buat pun.
    (Khir Toyo nafi suntik Botox, Utusan Malaysia, 3 Februari 2008)

    Bagi yang tidak tahu, tempe adalah sejenis makanan yang sangat popular di kalangan masyarakat Jawa khususnya. Selalunya tempe akan digoreng terlebih dahulu sebelum dimakan, namun ada juga yang memakannya mentah-mentah.

    Sama ada Datuk Khir Toyo menggunakan tempe atau botox, tulisan ini bukanlah medan untuk mengulasnya. Apa yang pasti, ibu saya suka makan tempe, dan dia masih kelihatan muda walaupun umurnya sudah melebihi 60 tahun. Mungkin itu penangan tempe agaknya. Selain tempe, ibu saya juga suka makan ulam-ulaman. Tidak sah kalau sehari tidak memakan ulam.

    Lalu, mengapa menyuntik botox jika anda boleh memilih tempe serta ulam-ulaman yang segar dan organik? Suntikan botox bukan sahaja mahal dan haram kepada umat Islam, malah ia juga berbahaya kepada diri sendiri. Kalau muka jadi hodoh, jangan salahkan dukun kecantikan yang gilakan pengeras itu.

    Oleh itu basuh wajahmu dengan air wudhu selalu, insyaAllah berseri-seri wajah kita dipandang orang. Tak tampan, tak cun dan tak hensem tidak mengapa, janji jangan hilang seri wajah. Malah jika wudhu itu sempurna, bersinar-sinarlah kita di hari pembalasan nanti:
    Sesungguhnya umatku akan dipanggil pada hari kiamat nanti dalam keadaan dahi, kedua tangan dan kaki mereka bercahaya, kerana bekas wudhu.
    (Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

    ---
    JALAN-JALAN
    - Hukum pembedahan plastik dan kosmetik
    - Hukum mencabut bulu kening
    - Lagu nasyid Syukur oleh Raihan
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Kisah Suka Duka Babi

    08 April 2008 • 17 Komen
    Setiap kali wujud isu babi di Malaysia, kekadang resah hati ini dibuatnya kerana majoriti bangsa Melayu masih lagi sukar memandang babi dari kanta yang lebih rasional.

    Tidak berapa lama dahulu, saya ada menyentuh tentang isu pelajar vet berbangsa Melayu yang berpelukan dan bergambar dengan babi. Kali ini isu babi menjadi popular semula setelah kerajaan Selangor berura-ura mahu mendirikan ladang ternakan babi bernilai RM 100 juta di Sepang.

    UPDATE 1: Menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, projek tersebut sebenarnya telah pun diluluskan oleh kerajaan negeri pada 30 Januari 2008, iaitu sebelum berlakunya pilihan raya pada 8 Mac 2008.

    UPDATE 2: Oleh kerana isu babi ini telah disensasikan oleh media-media perdana yang cacat etika kewartawanannya, maka amat penting juga bagi kita untuk membaca penjelasan oleh Kerajaan Negeri Selangor itu sendiri. Ulasan oleh Roslan SMS pun bagus juga.

    UPDATE 3: Empat video kontroversi berkaitan babi pada tahun 2007 yang patut anda tonton. Penangan Karam Singh Walia. Berdasarkan komen Cepuk.
    1. Sepandai-pandai membungkus, yang busuk berbau juga
    2. Ibarat dia menyeludup ke bawah rumah, asal mendapat telur ayam
    3. Yang hilang dicari, yang terapung direnangi, yang terbenam diselami
    4. Selembap-lembap puntung di dapur, ditiup menyala juga
    UPDATE 4: Adakah kerajaan Selangor yang baru akan mendedahkan dokumen rasmi berhubung projek ternakan babi moden yang telah pun diluluskan oleh Majlis Tindakan Ekonomi Selangor pada 9 Februari 2008, sedangkan dokumen itu tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi?

    Sama ada projek itu jadi atau tidak, lebih banyak membawa manfaat atau keburukan, itu bukanlah isunya yang ingin saya luahkan. Saya hanya mahu mengusik minda pembaca tentang haiwan yang paling dipandang keji oleh masyarakat Melayu ini. Cerita-cerita negatif yang kita dengar selama ini tentang babi, membuatkan saya tertanya-tanya sama ada anda akan percaya kepada saya atau tidak jika saya mengatakan bahawa babi itu haiwan yang pintar, memiliki IQ yang agak tinggi, dan lebih mudah dilatih berbanding anjing dan kucing.

    NASIB BABI MALAYSIA

    Sebenarnya saya amat kasihankan nasib makhluk babi yang hidup di Malaysia. Suatu masa dahulu, akhbar dan televisyen jarang-jarang menggunakan istilah babi, sebaliknya istilah khinzir yang nampak manis sedikit bunyinya itu, lebih kerap digunakan. Kalau pun terpaksa sebut babi, orang-orang kita dahulunya akan sekadar mengeja dalam jawi: Ba alif ba ya. Namun sekarang, masyarakat kita sudah tidak jijik sangat untuk menyebut 'babi'. Ini adalah perkembangan yang sudah cukup baik bagi menaikkan maruah babi yang tidak bersalah itu.

    Walaupun ia masih lagi tidak mampu membuatkan babi tempatan kita mencipta nama seperti yang dilakukan oleh babi-babi oversea dalam filem Babe dan Charlotte's Web, namun saya cuma berharap agar janganlah bangsa Melayu terlalu memandang keji makhluk yang juga dicipta oleh Allah ini.

    Di negara kita, babi adalah haiwan yang sering dijadikan isu untuk merendah-rendahkan bangsa Cina terutamanya. Bangsa Cina dituduh pengotor dan menjijikan hanya kerana mereka gemar makan babi. Apabila Teresa Kok meletakkan gambar majlis jamuan babi panggang sempena kemenangannya dalam pilihan raya tempoh hari, terdapat beberapa komen (berkemungkinan besar dibuat oleh bangsa Cina) yang menasihati beliau supaya berhati-hati meletakkan gambar yang sedemikian kerana takut-takut ia akan menyinggung perasaan orang Melayu.


    Sebenarnya hanya Melayu totok sahajalah yang akan tersinggung dengan gambar di atas. Siapa Melayu totok ini? Mereka adalah Melayu yang sangat tebal semangat keMelayuannya sehingga tidak mahu belajar adat dan budaya bangsa lain, di samping malas berusaha untuk memahami apa yang Islam kata dalam hal-hal berkaitan babi itu sendiri. Bagi Melayu totok, hanya adat resam dan budaya Melayu sahajalah yang lebih holier.

    Melayu totok ini jugalah yang suka membangkitkan sentimen perkauman di negara kita yang berbilang kaum ini. Namun harus kita ingat bahawa Cina totok juga ada, India totok juga ada. Ketotokan mereka itulah yang menjadi salah satu faktor yang menyukarkan perpaduan kaum di Malaysia.

    Di samping dijadikan mangsa dalam isu perkauman, babi juga turut dipolitikkan apabila berlakunya pencemaran yang terjadi akibat kebangkitan ladang-ladang ternakan babi yang haram. Ura-ura kerajaan negeri Selangor yang saya sebut di awal-awal tadi, bakal menjadi satu lagi isu politik sekiranya parti Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat tidak sama-sama berusaha untuk mencari solusi terbaik dalam menghadapi isu tersebut. Jangan sekali-kali kita menyalahkan babi dalam hal ini. Kita tidak boleh mendidik babi supaya jangan bagi kotor itu ladang, tetapi pihak berkuasa boleh duduk berbincang, berfikir secara kritis dan kreatif untuk menyelesaikan masalah tersebut.

    KISAH BABI DI LUAR NEGARA

    Setelah lama duduk di Ireland, bolehlah saya berhujah bahawa bangsa British, Scottish, Welsh dan Irish adalah bangsa yang suka makan babi. Hampir semua restoran (tidak halal) di sini ada menghidangkan menu yang berasaskan babi. Lalu saya berpendapat bahawa tindakan sesetengah masyarakat Melayu totok yang cuba memperlekehkan bangsa Cina sebagai pengotor dan jijik kerana suka makan babi, adalah sesuatu yang tidak wajar dilakukan.

    Selain itu, babi di sini rasanya lebih bernasib baik. Mereka tidak menjadi bahan politik. Apabila saya membaca berita dan isu berkaitan babi yang berlaku di sekitar Ireland dan UK, ia selalunya lebih banyak berkisarkan tentang kebajikan babi yang tidak terbela, yang dibangkitkan oleh pejuang hak asasi haiwan seperti PETA. Jarang-jarang ada berita tentang keadaan ladang ternakan babi yang kotor dan menimbulkan masalah bau busuk serta pencemaran alam sekitar.

    Inilah bezanya isu babi yang wujud di antara sebuah negara maju dan negara yang mahu jadi maju 12 tahun lagi. Sebenarnya perbezaan ini terjadi disebabkan mentaliti lapok yang masih bertapak kuat di hati rakyat Malaysia. Mentaliti ini masih wujud kerana sifat orang-orang kita sendiri yang malas membaca, melihat dan berfikir. Akhirnya kita di Malaysia masih lagi bertekak dan pening kepala untuk mengatasi masalah-masalah babi yang sudah berbangkit sejak sekian lama.

    Bagaimana caranya untuk menjadikan ladang ternakan babi di negara kita supaya lebih terurus dan bersih, itu bukan kerja saya. Cuma apa yang saya cadangkan, hantarlah beberapa orang kita untuk melawat ladang-ladang babi di United Kingdom dan negara-negara maju lain yang mempunyai pengalaman menguruskan ladang ternakan babi dalam skala yang besar. Belajar cara mengurus dari mereka dan kemudian aplikasikan di Malaysia.

    RM 95 juta boleh dibelanjakan bagi melastik Dr Sheikh Muszaphar ke angkasa. Maka amat mampu sangatlah bagi kerajaan untuk membelanjakan sedikit duit rakyat bagi membolehkan kita belajar sesuatu daripada para pengusaha babi di UK, yang mana saya percaya kosnya adalah jauh lebih kecil dari nilai RM 95 juta itu.

    Saya cuma berharap di tahun 2020 nanti, janganlah ada lagi isu ladang ternakan babi yang kotor dan berbau busuk. Di negara-negara maju, itu sudah tidak menjadi isu sangat. Isu mereka adalah bagaimana untuk memastikan nasib babi terbela sewaktu hidup di ladang ternakan. Sebab itulah di UK, beberapa teknik ternakan dalam konsep ternakan babi intensif, sudah pun diharamkan kerana ia bersifat mendera.

    Kalau kerajaan sudah malas sangat hendak fikir tentang isu babi, tutup terus ladang-ladang babi yang haram mahupun halal, dan kemudian kita import sahaja babi dari negara jiran seperti Thailand. Pengusaha ladang babi di negara kita kemudiannya boleh diberikan bantuan dan subsidi untuk memulakan bisnes menternak haiwan lain seperti ayam, kambing dan lembu, atau pun sesuatu yang berasaskan pertanian.

    Sebagai penutup, tiada satu pun daging babi yang halal di dalam dunia ini, walaupun disembelih dengan nama Allah dan putus pula urat merih babi tersebut. Baca Bisimillah sebelum makan babi pun tetap haram!

    Daging babi halal di Singapura? Klik sini untuk gambar saiz besar.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    A Battle of Streamyx & Kura-Kura

    06 April 2008 • 8 Komen
    Many moons ago, I had expressed my frustration over poor quality services from Telekom Malaysia (TM), the largest internet service provider (ISP) in Boleh Land. That lengthy post eventually become among the popular stuffs in this non-tech blog.

    Positively, many angry customers also agreed with me. There is no conspiracy between me and them, I must say. On the funny side, some angry readers got angry with both me and the angry customers for expressing our anger towards TM.

    Today, the Utusan Malaysia briefly reported that the CEO of TM, Zamzamzairani Mohd Isa, told eagerly the fact that Streamyx (some people call it Snailmyx) has roughly 1.3 million subscribers and this figure keeps climbing at the rate of 30,000/month. Unlike political news, this is a kind of story that we must believe religiously there.

    This CEO of TM also told us further:
    "TM dalam perancangan mempelbagaikan perkhidmatan jalur lebar yang kini dilihat menjadi pilihan utama orang ramai."

    Wait, before you diversify the broadband service, why don't you do some reality check first? TM has no real competition from other ISPs and this make TM to be less innovative and creative. If TM is a ninja, then other ISPs are just commoners that can be easily defeated. This bad environment makes the broadband price in our MSC country remains expensive even 8 years after the peak of dot-com bubble in year 2000. The average rakyat of Boleh Land still see broadband as a luxury and not as a commodity.

    People choose you simply because you are the cheapest and has more coverage. TM is clearly in a delusional state by not listening to their frustrating customers. Diversification of your broadband service is the last thing we need.

    What we desperately need now is for TM to greatly improve both the customer and technical aspects of your business. Do not spread yourself too thin by launching new things unless you can confidently handle the existing services very, very well.

    Otherwise, you are at the risk of "Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran" because many attempts of companies to diversify led to failure. However, that idiom probably may not apply to you as TM has controlled the market strongly. No matter how bad you do, the customers will suck it all because they don't have a choice.

    What I really hate about you, my dear TM, despite having the largest market share in broadband, dial-up and landline phone services, your technical and customer services are still pretty bad. If you
    can't make the broadband price cheaper, at least give us a 'real broadband'. What I mean is, when we pay RM88/month for the promised speed at 1.0 mbps, then don't give us the speed of dial-up!

    Is that the speed of broadband or dial-up? Read source.


    I think when it comes to anti-competitive practices, TM and Microsoft are comparably evil. American had once dragged Bill Gates to the court. However in the Boleh Land, a simple non-malignant complaint from the frustrated customers to the government-linked companies (or any other Malaysian companies), sometimes can be perceived as "pengkhianat" and "tak suka bangsa sendiri maju".

    I understand the government has 36% of shares in TM, however don't forget that by default, human beings always choose quality over nationality or races of the maker. That is why, I strongly believe that it is quite unwise, for example, to associate Makcik PC and the Malaysian sentiment. Plus, it seems so pathetic, especially when you (MIMOS) ambitiously want your product to put a ding in the universe.

    Don't persuade people to buy Makcik PC because a Malaysian company make it. Instead, make them proudly buy it because of the quality. It is the only way to make our products to be recognized locally and globally. Not to be just recognized in a majlis pelancaran and one or two tech festivals, and then to be forgotten once and for all.

    Google says a business can still make money without being evil. To do evil or not to do evil to the customers; that is the question that must be answered by Telekom Malaysia. Improve Streamyx and everybody will happy, and they will no longer chanting this notorious mantra, ever.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Marahkan Blogger, (Mungkin) Internet Dibakar

    04 April 2008 • 4 Komen

    Tulisan ini adalah reaksi kepada artikel Tidak Perlu Sekat Laman Blog oleh Utusan Malaysia.
    ---

    "Kemunculan blog ini merupakan
    satu perubahan budaya baru dalam
    bidang media yang berlaku di seluruh dunia
    yang tidak dapat dielak."

    Sebenarnya blog sudah pun muncul sejak awal-awal perkembangan internet lagi. 'Blog' adalah istilah yang mula popular di era 2000-an. Secara asas, setiap jenis tulisan oleh seseorang individu atau pun kumpulan yang diletakkan secara berkala di internet, maka itulah blog. Cuma satu ketika dahulu, terutamanya di akhir-akhir 90-an, hendak menulis blog masih lagi merupakan sesuatu yang merumitkan. Sebab pertamanya adalah kerana internet masih lagi berada di zaman dial-up. Faktor ini tidak menggalakkan orang untuk menulis di internet.

    Kedua, teknologi blog yang berasaskan CMS, yang salah satu tujuannya adalah untuk memudahkan lagi penulisan di internet, masih baru pada waktu itu; tiada servis blog percuma seperti Blogspot dan Wordpress. Sebab itulah bagi pengguna internet di era lewat 90-an, Geocities adalah ibarat blog bagi mereka. Malah Geocities boleh juga dilihat sebagai Friendster di zaman kini memandangkan ia juga kadang-kala digunakan untuk bersosial antara satu sama lain.


    "Sekiranya ia disekat, maka akan menimbulkan
    ketidakpuasan dan mungkin akan membawa kesan
    yang dahsyat kepada para pemimpin."

    Kalau hendak sekat pun, hakikatnya ia memang tidak boleh disekat. Sekat Blogspot, ada Wordpress. Sekat Wordpress, ada Hadithuna. Sekat Hadithuna, ada Friendster Blog. Sekat Friendster Blog, ada MySpace blog. Sekat MySpace blog, ada Yahoo! 360. Sekat Yahoo! 360, masih ada servis yang tidak dilihat sebagai blog (tapi boleh digunakan untuk berblog) seperti Geocities dan Page Creator.

    Itu semua hanyalah sebilangan kecil servis-servis blog yang percuma. Jika disekat yang percuma ini, pengguna masih boleh download sendiri sebarang CMS yang percuma untuk digunakan di server dan domain sendiri.

    Malah jangan lupa juga bahawa di samping blog, teknologi wiki juga sebenarnya mempengaruhi proses penyebaran info dan maklumat di internet. Dua contoh laman paling berpengaruh yang menggunakan teknologi wiki adalah Wikipedia dan Wikileaks.

    Jadi mahu sekat berdasarkan faktor teknologi apa? Faktor servis, CMS, IP Address, domain, server geolocation atau macam-macam lagi? Sekatan tentunya hanya mendatangkan kepayahan kepada semua pihak. Akhirnya jadilah fenomena marahkan blogger, satu internet dibakar. Malah jika sekatan dilakukan sekadar 1% sahaja pun, maka ia sudah paradoks dengan objektif penubuhan MSC yang nun jauh terbentang tenang di Cyberjaya.


    "Sekiranya pengendali blog terbabit
    hanya memaparkan sesuatu yang tidak betul
    atau sesuatu yang berunsur fitnah,
    maka mereka lambat-laun akan tenggelam
    kerana tidak dapat meraih kepercayaan
    daripada orang ramai."

    Dua contoh blog berunsur fitnah yang kini sudah tenggelam dan tidak dipercayai ramai adalah blog PAS Itu Syiah (PasItuSyiah.blogspot.com) dan Tajdid Segar (TajdidSegar.blogspot.com). Sila rujuk tulisan Alexanderwathern berkenaan dua blog tersebut.

    Jadi jangan menyebarkan fitnah.


    "Abu Hassan berkata demikian
    ketika diminta mengulas
    mengenai satu kajian
    yang menunjukkan terdapat
    hampir 500,000 blog yang
    aktif dalam negara."

    Percayalah, jika 500,000 ini benar-benar aktif, kebanyakannya adalah jenis blog copy-paste yang jarang-jarang memberikan impak di internet. Dan dari 500,000 ini juga, saya yakin bahawa peratusan besarnya turut merangkumi splog yang cuba cari makan dengan Google Adsense, Nuffnang, Advertlets, Bidvertiser dan sebagainya.

    Jadi kepada mana-mana pihak yang mahu berpegang kepada hasil kajian ini, semak juga berapa banyak dari jumlah 500,000 ini yang berjaya menduduki takhta Technorati di tangga blog 100,000 yang pertama? Blog di tangga 100,000++ biasanya tidak berpengaruh. Di saat artikel ini ditulis, blog yang berkemungkinan paling berpengaruh di Malaysia yang dimiliki oleh Jeff Ooi berada di tangga ke-2163.


    "Katanya, kekalahan Barisan Nasional
    (BN) pada pilihan raya baru-baru
    ini sebahagian besarnya disebabkan pendapat
    beberapa pemimpin yang
    berhasrat untuk menyekat
    laman-laman blog itu."


    Sebenarnya, tidak perlu rasa terancam dengan kehadiran blog. Sebaliknya semua pihak perlu memahami tentang konsep the wisdom of crowds di internet yang banyak ditentukan oleh faktor Google, Web 2.0, blog dan wiki, seperti mana yang dikupas oleh Tim O'Reilly yang merupakan orang besar dalam pembangunan internet.

    Saya sudah terangkan tadi bahawa blog dan juga faktor-faktor lain yang disebutkan di perenggan sebelumnya, cumalah suatu bentuk agen untuk menyebarkan maklumat di internet. Blog juga boleh gagal jika penulisnya mengamalkan dasar tidak terbuka dan tidak telus terhadap pembacanya.

    Namun, apa yang membuatkan blog (juga forum, wiki, serta laman Web 2.0 yang lain) berjaya adalah kerana mereka yang terlibat di dalamnya menghasilkan the wisdom of crowds; sama ada mereka sedar atau pun tidak. Ini kerana, tidak seperti wartawan akhbar dan televisyen, bloggers (juga merangkumi vloggers dan podcasters) cenderung untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Malah mereka biasanya bersifat terbuka dengan sebarang komen yang pro atau pun kontra dengan dirinya.

    Lalu ini berjaya menjana suatu cara berfikir yang lebih demokratik, rasional, intelek dan segar, baik kepada blogger itu sendiri atau pun kepada sesiapa sahaja yang cuba mencari maklumat di internet berkenaan sesuatu isu. Sebab itulah pengarang buku The Wisdom of Crowds iaitu James Surowiecki berhujah bahawa:
    Large groups of people are smarter than an elite few, no matter how brilliant—better at solving problems, fostering innovation, coming to wise decisions, even predicting the future.

    Dengan kata lain, dalam pilihan raya yang lepas, jika sesebuah parti politik itu mempunyai think tank-nya yang tersendiri, maka rakyat mempunyai internet selaku think-tank bersifat bebas yang lebih dahsyat kesannya.

    Oleh kerana konsep ini agak besar dan kompleks untuk dihuraikan di sini, maka saya mencadangkan sahaja anda membeli buku tersebut. Atau jika anda hanya sekadar mahu tahu apa kaitan wisdom of the crowds dan internet, maka silalah baca artikel oleh Tim O'Reilly itu.

    Sekian adanya.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Topeng Buat Beli Cinta

    02 April 2008 • 8 Komen



    Saya menonton petikan ucapan Datuk Rais Yatim sewaktu berkempen untuk Semangat 46 yang merupakan parti serpihan UMNO. Siapa sangka 18 tahun yang silam, Menteri Luar Negeri yang baru ini pernah berkata:
    Tuan-tuan dengarlah. Tapi kalau dengar daripada TV3, mungkin lain bunyinya. Kalau dengar dari RTM, jangan katakan lain bunyi, [tapi] langsung tak berbunyi.

    Tuan-tuan ingat tak, apa yang disebut oleh Tengku [Razaleigh Hamzah] dua, tiga hari lalu sewaktu diwawancara oleh pemberita, sewaktu beliau memberi beberapa penjelasan? Diambilnya perkataan yang sebelah kiri, kemudian dicantumkannya dengan perkataan yang sebelah kanan. Akhir-akhirnya kita tidak faham.
    Apa yang menakjubkan, ucapan beliau yang ketika itu berada di pihak pembangkang, amat mirip dengan keluhan ahli-ahli politik daripada Barisan Rakyat pada masa kini. Malah saya sendiri tidak menyangka bahawa Datuk Rais Yatim ini sebenarnya mampu berpidato sepetah Anwar Ibrahim.

    Kemudian apabila saya menonton satu lagi video yang memaparkan ucapan Bush pada tahun 1994 ketika kempennya untuk merebut jawatan sebagai Gabenor Texas, saya akhirnya naik ragu-ragu sambil garu-garu kepala yang tidak berkutu ini apabila mengetahui bahawa Bush 14 tahun dahulu adalah sangat berbeza dengan Bush hari ini.

    Seraya itu saya membuat kesimpulan bahawa di samping hiburan, dunia politik adalah satu lagi medan yang berpotensi besar untuk mengubah personaliti seseorang dengan sangat berkesan. Lazimnya, plot drama politik dimulakan dengan awal yang meyakinkan, penghujungnya kekorupan, sementara retorika dan pembohongan duduk di tengah-tengahnya. Apakah yang mampu menjamin ahli-ahli politik yang gagah berkokok untuk membela nasib rakyat pada kempen pilihan raya yang lepas, agar kekal sama pada 10, 15 dan 20 tahun yang akan datang?

    TOPENG BUAT BELI CINTA

    Saya kira semua manusia yang ada di atas muka bumi ini memakai topeng yang membentuk personaliti masing-masing di khalayak ramai. Personaliti datang daripada kamus Inggeris, personality. Personality ini pula berasal dari perkataan Latin, persona, yang bermaksud topeng.

    Acapkali kita mendengar kisah ramai pasangan yang sudah berkahwin menyesal dengan insan yang menjadi teman hidupnya. Mereka tidak menyangka bahawa manusia yang pernah melafazkan "Kaulah satu-satunya bagiku, tiada yang lain. Setiaku hanya untukmu. I love you darling..", sambil rembulan dan bintang di langit menjadi saksi, rupa-rupanya adalah playbuaya kasanova yang suka makan luar. Dan macam-macam lagilah jenis topeng yang mula terdedah selepas mendirikan rumah tangga.

    Seperti mana dalam sesebuah ikatan percintaan, sebilangan ahli politik yang masih lagi terconggok di bawah, akan "memakai topeng" untuk membeli cinta daripada rakyatnya. Cinta ini perlu diraih untuknya terus mara berkuasa dalam kancah politik. Sedihnya sesudah berkuasa, barulah rakyat sedar bahawa selama ini ahli politik terbabit sekadar memakai sebuah topeng penanam tebu di pinggir bibir.

    Inilah apa yang saya namakan "memakai topeng". Topeng ini digunakan supaya orang sayang kita, supaya masyarakat terima kita, tetapi hakikatnya hanya Allah sahaja yang tahu apa yang tersirat di hati.

    Memakai topeng tidaklah salah 100%. Nabi sendiri melarang kita daripada menghebohkan keaiban diri sendiri. Malah saya sendiri kadang-kala lebih selesa untuk tidak mengetahui wajah sebenar individu-individu di sekeliling saya. Misalannya, kalaulah saya tidak menggoogle pelakon cantik manis yang memegang watak Aisha dalam filem Ayat-Ayat Cinta, maka tidaklah saya naik meluat dengan filem tersebut.

    Walaupun ramai yang sememangnya sejak awal-awal lagi telah memakai topeng untuk meraih cinta, namun tidak dinafikan ada yang memakai topeng itu tanpa ada kerelaan di hatinya. Saya salah seorang daripadanya.

    Setelah agak lama menulis di sini, beberapa pembaca blog ini telah "memakaikan" saya sebuah topeng yang menggambarkan saya memiliki personaliti yang baik dan bagus pula dalam kefahaman agama. Alhamdulillah jika saya begitu, namun pada hakikatnya saya tidaklah sebaik yang mereka sangka. Jika dosa-dosa saya yang bertimbun ini mengeluarkan bau, pasti tiada orang akan mendekati saya. Memakai topeng yang diberikan oleh mereka membuatkan saya resah, tidak tenang dan seolah-olah hidup dalam kepuraan. Cinta Allah tidak boleh diraih dengan topeng.

    BERDOSAKAH MENANGGALKAN TOPENG SI DIA?

    Sekarang persoalan yang paling penting, adakah berdosa untuk kita membuka topeng yang menutupi wajah sebenar seseorang itu? Jawapannya bergantung kepada situasi dan keadaan. Oleh kerana membuka topeng seseorang itu bermaksud kita mendedahkan keaibannya (iaitu mengumpatnya), maka ia tidaklah wajar dilakukan dengan sewenang-wenangnya melainkan dalam beberapa perkara seperti yang digariskan oleh Imam Nawawi dalam Kitab Riyadhus Shalihin.

    Walaupun demikian, dalam kebanyakkan kes, tidak perlu bagi kita untuk menyelidik topeng jenis apakah yang dipakai oleh saudara-mara, sahabat-handai dan jiran tetangga kita. Mata kita boleh sibuk mencari aib orang lain, tapi jangan lupa bahawa orang lain juga ada mata yang boleh memerhati. Ingatlah bahawa jika kita tutup aib orang lain, maka Allah akan tutup aib kita juga di dunia dan akhirat.

    Selain itu secara idealnya, sebagai contoh, rakyat bukanlah golongan terbaik untuk mempertikaikan rasuah dalam tampuk kepimpinan, sebaliknya pemimpin berekod bersih yang sedang berada dalam kekuasaanlah yang patut lebih bersuara. Kita selaku rakyat biasa, belum tahu lagi topeng jenis apa yang akan terdedah sekiranya kita menjadi seorang Yang Berhormat. Kita mengkritik seorang Pak Menteri sebagai kaki rasuah, tetapi apabila kita ditahan oleh polis JPJ, mungkin kita tidak segan-silu untuk merasuah polis berkenaan. Maka tidak ada bezanya topeng yang anda pakai dengan topeng Pak Menteri yang suka makan rasuah itu, cuma anda di bawah, dia dia atas.

    Tony Blair di zaman mahasiswanya adalah aktivis dalam Kempen Pembubaran Senjata Nuklear. 10 tahun beliau menjadi Perdana Menteri Britain, UK masih lagi belum mampu untuk melenyapkan senjata nuklearnya sama sekali. Malah beliau jugalah yang mengatakan kepada ahli-ahli Parlimen Britian bahawa adalah tidak bijak dan berbahaya jika Britain menjadi negara bebas nuklear 100%, kerana takut-takut nanti datang ancaman nuklear daripada negara lain.

    Berbalik kepada soalan saya di permulaan artikel tadi, "Apakah yang mampu menjamin ahli-ahli politik yang gagah berkokok untuk membela nasib rakyat pada kempen pilihan raya yang lepas, agar kekal sama pada 10, 15 dan 20 tahun yang akan datang?"

    Jawapannya banyak bergantung kepada kekuatan nilai-nilai agama dan moral yang dipegang oleh ahli politik berkenaan. Sekarang kita sama-sama lihat dan nilai sejauh mana keikhlasan Ustaz Azizan dan Lim Guan Eng dalam mencontohi kesederhanaan hidup Tuan Guru Nik Aziz selaku seorang menteri besar di negeri masing-masing.

    Rumah Nik Aziz Nik Mat yang menjadi Menteri Besar Kelantan semenjak 1990 hingga kini.


    Moga-moga godaan kuasa dan harta tidak menggelapkan hati sesiapa sahaja yang berkobar-kobar berjuang untuk rakyat. InsyaAllah.

    ---
    PS: Tulisan ini walaupun disiapkan pada 31 Mac 2008, ia sengaja dipos pada 1 April atas sebab-sebab teknikal.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »