Back to home page

Tweet-tweet

    Tentang Blog Ini

    ...lebih bersifat komentar tentang isu sosial. Blog ini jarang ada entri baru. Ada masa, aku tulis. Tak cukup masa, aku tak tulis.
    Oleh Tawel SenseiHubungi

    Hembusan boleh dilanggan secara
    e-mel atau pun RSS. (?)


    Pedagang Dari Venice - 1

    25 Jun 2007 • 6 Komen
    I am a Jew.
    Hath not a Jew eyes? Hath not a Jew hands, organs,
    dimensions, senses, affections, passions; fed with
    the same food, hurt with the same weapons, subject
    to the same diseases, heal'd by the same means,
    warm'd and cool'd by the same winter and summer
    as a Christian is?

    If you prick us, do we not bleed?
    If you tickle us, do we not laugh? If you poison us,
    do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge?
    If we are like you in the rest, we will resemble you in that.

    If a Jew wrong a Christian, what is his humility?
    Revenge. If a Christian wrong a Jew, what should his
    sufferance be by Christian example? Why, revenge.
    The villainy you teach me, I will execute,
    and it shall go hard but I will better the instruction.

    (Merchant of Venice, Act III, Scene I)



    Semasa di Tingkatan 4, saya sedar bahawa betapa pentingnya bagi saya untuk meningkatkan kemahiran dan penguasaan bahasa Inggeris. Malangnya, saya telah overestimate kemampuan diri saya waktu itu dengan memilih untuk membaca karya-karya William Shakespeare. Akibatnya, buku itu tersadai beberapa tahun tanpa mata ini membacanya.

    Hari ini, setelah mengetahui bahawa langit itu tinggi atau rendah, maka saya membuat kesimpulan bahawa karya-karya William Shakespeare dalam bentuk dan bahasanya yang asal, adalah tidak sesuai bagi mereka yang baru berjinak-jinak dalam misi untuk menguasai bahasa Inggeris. Membaca Alice in Wonderland adalah jauh lebih mudah. Buat pengetahuan, saya khatam membaca novel Alice in Wonderland pada usia 21 tahun.

    Karya Shakespeare yang saya beli itu adalah versi yang sudah diringkaskan dan dipermudahkan, bertajuk Tales from Shakespeare: Children's Classics. Ya, saya membaca Children's Classics di waktu usia saya 16 tahun. Walaupun sasarannya adalah kanak-kanak, tetapi saya beritahu sungguh-sungguh; saya mengalami kesukaran yang maha dahsyat untuk memahaminya pada waktu itu. Saya sendiri juga tidak pasti mengapa saya memilih buku itu. Saya kira, saya membelinya setelah tertarik membaca karya Macbeth dan Romeo & Juliet dalam versi yang maha ringkas lagi maha mudah difahami. Tetapi mungkin juga kerana harganya yang maha murah; dalam RM 10 jika saya tidak maha silap.

    Merchant of Venice

    Artikel ini bukan bertujuan untuk sembang sastera, apatah lagi untuk menganalisa karya Merchant of Venice. Jadi mengapa pula saya memetik perenggan dari Merchant of Venice di bahagian prolog entri ini?

    Perenggan tersebut diucapkan oleh watak utama cerita tersebut, iaitu Shylock yang berbangsa Yahudi. Bangsa Yahudi yang tinggal di Venice mengalami layanan yang buruk dari orang-orang Kristian yang menjadi majoriti di situ. Inilah sinoposis yang sangat ringkas tentang Merchant of Venice dan ia tidak akan dipanjanglebarkan lagi. Sekarang kita akan masuk kepada bahagian yang paling penting.

    Sheikh Hamza Yusuf adalah seorang ulama Amerika yang turut mengkaji karya-karya sastera yang dihasilkan oleh William Shakespeare. Beliau mengkajinya bukan kerana mahu mengagung-agungkan Shakespeare, sebaliknya adalah untuk mencari seribu satu hikmah yang mesti dicari dan dimiliki oleh orang-orang Islam. Maka tidak hairan dalam banyak ucapan, temuramah dan tulisannya, kita akan terjumpa beberapa idea dan isi yang merujuk kepada karya-karya Shakespeare.

    Di dalam temuramah Who Speaks for Islam bersama Link TV, beliau ada merujuk perenggan tersebut (rujuk minit 5:45 - 6:00 atau 52:05 - 51:50)




    Holier Than Thou

    Apa salah satu masalah umat Islam hari ini? Bagi saya ia: Holier than thou, atau pun secara mudahnya ia adalah satu sifat yang mudah memandang diri kita ini lebih baik atau lebih mulia dari orang lain. Jika dalam konteks perbincangan kali ini, orang Islam memandang diri sendiri lebih bagus dari bukan Islam, dan orang Islam memandang saudaranya sebagai lebih cikai dan lebih rendah tarafnya. Ini akan menimbulkan 2 jenis masalah. Pertama, dakwah tersekat. Kedua, meningkatkan permusuhan.

    1) Dakwah Tersekat
    Beritahu saya, bagaimana gegendang telinga kita akan terbuka pada nasihat jika orang yang mahu menasihatkan kita itu awal-awal lagi sudah melabelkan diri sendiri sebagai holier, lebih mulia, lebih hebat, lebih bagus dan lebih berpengetahuan dari kita? Kamu mahu berdakwah kepada bukan Islam, tetapi awal-awal lagi kamu rasa diri lebih bagus dari mereka! Ini bukan cara dakwah para pendakwah silam.

    Mereka (iaitu bukan Islam) yang sedang kita dakwah itu mungkin satu hari nanti akan mati sebagai Islam. Kita yang sedang dalam Islam pula belum tentu lagi akan mati dalam Islam juga. Maka selagi akhir hayat kita belum tentu lagi baik buruknya, kita tidak ada hak untuk menilai baik buruk seseorang itu di sisi Allah. Hanya Allah yang berhak melakukannya. Imam al-Qurtubi pernah berkata:
    "Ketika Umar al-Khattab sedang sujud kepada berhala-berhala yang ada di Mekah, beliau sudah pun disayangi oleh Allah." [1]

    Mungkin orang terakhir yang kita jumpa sewaktu berdakwah, rupa-rupanya mereka adalah jauh lebih mulia dari kita di sisi Allah. Maka sebab itulah Habib Omar menasihatkan salah seorang anak muridnya di Darul Mustafa, Yaman yang mahu pergi ke Amerika dan berdakwah kepada golongan bukan Islam di sana, supaya tidak sama sekali melakukan dakwah, melainkan ia dilakukan dengan kita memandang mereka sebagai manusia yang lebih baik dan lebih bagus dari diri kita sendiri.

    Dan inilah salah satu rahsia bagaimana Islam mampu tersebar di serata dunia suatu masa dahulu. Ya, suatu masa dahulu, bukan suatu masa sekarang.

    2) Meningkatkan permusuhan
    Secara lumrahnya, kita sendiri secara automatik akan rasa meluat dan benci (sekaligus meningkatkan api permusuhan) kepada orang yang asyik merasakan diri sendiri/jemaah/kumpulan mereka sahaja yang lebih bagus. Orang lain semua sesat, orang lain semua salah. Jika tiada salah satu pihak yang mahu mengalah, pasti boleh ada darah yang tertumpah.

    Saya bagi satu contoh. Contoh ini berlaku kepada saya sendiri. Ia berlaku kira-kira setahun yang lepas. Ada seorang hamba Allah yang tidak pasal-pasal menuduh blog ini menyebarkan akidah sesat (boleh masuk neraka) kepada umat Islam di Malaysia. Saya dituduh sebagai pelaku bidaah, doktrin akidah saya rosak lagi cacat. Puncanya? Saya dikatakan sebagai agen penyebar fahaman Nur Muhammad, di samping dituduh sebagai penyebar ajaran sufi sesat lagi bidaah. Aduh. Ini kes berat.

    Saya sendiri tidak ambil pot dalam perdebatan Wahhabi-Ahlus Sunnah dalam perkara yang berkaitan Nur Muhammad. Bagi saya, membaca buku Ayah Kaya, Ayah Miskin oleh Robert Kiyosaki adalah lebih berfaedah dan produktif, baik bagi diri sendiri mahupun kepada ummah ini. Apa yang saya tahu, isu Nur Muhammad cumalah satu perkara khilaf yang diperselisihkan di kalangan ulama dan tidak perlu bagi satu pihak untuk menyesatkan pihak lain yang tidak satu kepala. Namun, saya tetap dituduh sesat oleh hamba Allah itu di dalam blognya.

    Bersambung di bahagian 2...
    ---

    Nota Kaki

    [1] Purification of the Heart. Bab Derision.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    La Tahzan #1 - Hidup Ibarat Mencabut Gigi

    21 Jun 2007 • 3 Komen
    Berapa lama masa yang diperlukan untuk mencabut sebatang gigi yang rosak? Paling-paling 15 minit sahaja. Masa yang diperlukan untuk mencabut gigi ini adalah ibarat masa kita hidup di dunia ini. 15 minit jika dibandingkan dengan panjang umur manusia, mungkin 60-70 tahun, nilainya adalah sangat tidak signifikan.

    Sekarang bandingkan 60-70 tahun hidup di dunia ini dengan kehidupan di Akhirat yang infiniti, yang kekal abadi, yang selama-lamanya, abadan abada. Apalah sangat yang ada pada nilai 60-70 tahun itu? Saya rasa kebanyakkan pembaca di sini paling-paling sudah berumur 20 tahun. Jika kita dapat hidup hingga umur 60 tahun, maka kita akan ada di bumi Allah ini selama 40 tahun sahaja lagi. Dalam masa 40 tahun ini sahajalah kita perlu banyakkan bersabar dalam menghadapi ujian Ilahi.

    Nasihat Seorang Pakcik

    Kira-kira 3 minggu yang lepas ada seorang pakcik yang merupakan ahli jemaah tabligh berbangsa Pakistan yang menetap di Afrika Selatan datang menziarahi Masjid Dublin. Beliau boleh bercakap beberapa kerat perkataan orang kita. Antaranya: "Jemput masuk tuan mulia". Beliau memberikan nasihat tentang banyak perkara, terutamanya dalam hal-hal yang bertujuan untuk meningkatkan iman kita.

    Cuma satu sahaja nasihat beliau yang mungkin akan ingat saya ingat sampai bila-bila. Katanya lebih kurang,
    "Success in this world is limited. Tribulation in this world is limited. But success in the Akhirat (Paradise) is infinite and tribulation in the Akhirat (Hellfire) is also infinite."

    Faham ke? Maksud beliau, dalam dunia ini, kejayaan kita ini ada hadnya. Dan bila-bila masa sahaja Allah boleh ambil kejayaan yang kita miliki. Begitu juga dengan musibah yang melanda. Jika pun sepanjang hidup kita ditimpa musibah, paling-paling ia berlaku dalam tempoh 50-60 tahun sahaja.

    Tetapi di akhirat, kejayaan umat Islam yang mati dalam keadaan beriman teguh kepada Allah, ialah Syurga. Syurga adalah kejayaan hakiki manusia. Kejayaan inilah yang Rasulullah mahukan untuk umatnya. Kejayaan ini adalah selama-lamanya.

    Maksud 'selama-lamanya' ini adalah melebihi nilai 1 juta tahun, hatta 100 bilion tahun. Kamu boleh bayang ke berapa lama tempoh 100 bilion tahun itu? Entahlah, saya pun tak mampu nak membayangkannya, apatah lagi menerangkannya. Apa yang saya boleh cakap, tempoh masa di antara letupan Big Bang dan hari ini ialah 13.7 bilion tahun.

    13.7 bilion tahun diseksa di dalam neraka adalah satu perkara yang dahsyat lagi ngeri. Penjaga pintu Neraka, iaitu malaikat Malik juga adalah makhluk yang sangat bengis dan mengerikan. Ketika peristiwa Israk dan Mikraj, malaikat Malik adalah satu-satunya malaikat yang tidak senyum kepada Rasulullah sallahu alayhi wasalam. Seringan-ringan hukuman ke atas ahli Neraka pula ialah ke atas Abu Talib, iaitu pakcik kepada Rasulullah. Hukuman itu ialah memakai sepasang terompah yang akan membuatkan otak Abu Talib menggelegak.

    Kita yang baru tersentuh sedikit cerek panas kadang-kadang sudah menjerit melolong bagai orang gila. Ini baru cerek panas. Di neraka mana ada hukuman pegang cerek panas yang kepanasannya setakat 100-200 darjah celcius. Saya tidak pernah lagi mendengar kisah aneh orang yang menggelegak otaknya apabila menyentuh cerek panas.

    Maka bersabarlah dengan musibah yang Allah turunkan kepada kita. Sama ada kita bersabar atau pun tidak, musibah itu tetap perlu kita hadapi. Jika kita bersabar, kita semakin mendekatkan diri dengan Syurga Allah. Jika kita tidak bersabar, jangan salahkan Allah jika kita kena humban dalam Neraka. Jesteru itu hadapinya dengan tenang, sabar dan solat. Selesaikan ujian itu langkah demi langkah.

    Maka sebagai penutup, ingatlah petua La Tahzan #1 ini = Hidup ibarat mencabut gigi. Cabut gigi memang sakit, tapi sekejap sahaja sakitnya. Tapi doktor itu buat untuk kebaikan kita. Hidup di dunia dengan ditimpa satu dua musibah besar memang agak sakit, tapi sekejap sahaja sakitnya, paling-paling lama pun dalam 60-70 tahun sahaja. Allah menguji kita juga adalah demi kebaikan kita. Ujian mampu menghapuskan dosa-dosa silam kita, dan bagi para Nabi dan orang-orang soleh, ujian yang Allah turunkan kepada mereka adalah bertujuan untuk meningkatkan darjat mereka di sisi Allah.

    Wallahu 'alaam.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Pulitzer Prizes Photographs

    19 Jun 2007 • 15 Komen
    Saya mahu menulis sesuatu tentang perang. Tapi tidak tahu bila. Buat masa ini, hanya mahu memaparkan beberapa keping gambar berkaitan peperangan yang memenangi Hadiah Pulitzer pada tahun 2004 dan 2005 bagi kategori Breaking News Photography.




    After a decade of uncertainty, Mohammad Bakar Whathiq is finally able to mourn his brother, a political dissident, discovered with others in a mass grave outside Baghdad. Long after his capture, the evil inflicted by Saddam Hussein on this countrymen will continue. (Photo by Cheryl Diaz Meyer)


    Walking past the bodies of Iraqi soldiers, a member of the 3rd Brigade Combat Team asks quitely, "Why do we do these things to one another?" (Photo by David Leeson)



    Standing proudly, 10-year-old Uniss Mohammad Salman was among students returning to Al Amtithal Elemtary School, one of the first in the city of reopen after the invasion of Baghdad. (Photo by Cheryl Diaz Meyer)



    Caught in crossfire from the 3rd Intantry Division fighting through Northern Baghdad, a woman huddles in an open ditch with two terrified and bloodstained children. (Photo by David Leeson)





    Baghdad - An Iraqi man celebrates atop a burning U.S. Humvee after an explosion that destroyed a building and set four Humvees on fire, killing at least one U.S. soldier. (Photo by Muhammad Muheisen, April 26, 2004)



    Baghdad - The mother of Samah Hussein grieves over the body at a Baghdad morgue. The boy was among 12 people reportedly killed by a suicide car bombing outside the U.S. military's Camp Cuervo. (Photo by Samir Mizban, June 13, 2004)



    Baghdad - Mohammed Saleem, 18 months, lies in a coffin at a Sadr City morgue. Relatives said the boy and four other family members were killed in their car when U.S. forces opened fire overnight. (Photo by Karim Kadim, June 6, 2004)



    Ramadi - U.S. Marines pay their respects at a memorial service for 1st Marine Division Combat Photographer Cpl. William Salazar, 26, at Camp Blue Diamond. Salazar, of Las Vegas, Nev., was killed in action in Anbar Province. (Photo by Jim MacMillan, October 18, 2004)



    Filem Perang

    Tak semua orang suka tengok filem berkaitan peperangan, lebih-lebih lagi perempuan. Apa pun, ini 5 buah filem yang memberikan kesan mendalam kepada saya untuk melihat kesan-kesan peperangan kepada majoriti manusia sejagat. Hatta wanita juga mungkin akan menggemarinya.


    1) Grave of the Fireflies (TV live-action) | IMDB Rating: 7.4/10 | Download torrent














    2) Grave of the Fireflies (anime) | IMDB Rating: 8.1/10




    3) Letters from Iwo Jima | IMDB Rating: 8.3/10




    4) Flags of Our Fathers | IMDB Rating: 7.3/10




    5)
    Schindler's List | IMDB Rating: 8.8/10

    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Video Jejak Rasul

    14 Jun 2007 • 10 Komen
    Buat mereka yang suka untuk mengetahui kisah Islam dan para Nabi..

    Buat mereka yang sedang menjadi musafir sepenuh masa di negeri asing..

    Buat mereka yang sudah lupa bagaimana rasanya menyambut Ramadan di Malaysia..

    Buat mereka yang bakal bersolat terawih dalam masa 3 bulan lagi di perantauan..

    Dan buat mereka yang kadang-kadang, sekali-sekala, jarang-jarang, atau selalu-selalu rindukan kampung halaman di Malaysia..

    Terimalah siri Jejak Rasul Musim ke-12 yang ditayangkan di TV3 pada bulan Ramadan yang lepas.


    Ini episod pertama. Untuk 9 episod yang berikutnya, boleh lihat playlist ini.


    PS: Saya akan upload episod 7 dan 8 kemudian, InsyaAllah. Ada masalah teknikal sedikit. Sebenarnya ada 30 episod, tapi yang saya dapat cuma 10 episod terawal sahaja. Lagi 20 tak tahu di mana. Tukang encoder lupa agaknya nak encode lagi 20 video.

    HINT: Subscribe me!
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Subuh (Gajah & Ikan Paus) - 2

    11 Jun 2007 • 6 Komen

    Masjid Depan Rumah

    masjid islam dublinMungkin motivasi untuk sanggup solat berjemaah di masjid hatta pada pukul 4 pagi (tapi kadang-kadang terlepas juga), adalah disebabkan dekatnya masjid tersebut dengan rumah saya.

    Masjid Dublin letaknya betul-betul bertentangan dengan rumah saya. Jarak di antara pintu rumah saya dengan pintu masjid tersebut cumalah selama bacaan Surah ad-Dhuha.

    Dengan itu, faktor jarak rumah-masjid ini sekurang-kurangnya berjaya menolak sindrom Subuh Gajah dan Subuh Ikan Paus.

    Akan tetapi saya sering tertanya-tanya kepada diri saya:
    Bolehkah aku selalu pergi ke masjid untuk solat berjemaah jika aku duduk jauh sedikit dari masjid ini?
    Agak kerap juga saya melihat ada sebilangan jemaah yang sanggup datang ke masjid untuk solat berjemaah walaupun rumah mereka kira-kira 1 kilometer jauhnya dari masjid. Ada yang berjalan kaki, ada yang berbasikal dan ada yang berkereta. Bagi yang berbasikal dan menggunakan dua kaki kurniaan Allah, mereka sanggup datang dari jauh sama ada pada musim sejuk atau musim panas, atau pada hari hujan atau pun hari cerah.

    Musim sejuk lebih mencabar kerana pada musim ini, boleh dikatakan 20 hari daripada 30 hari dalam sebulan, pasti akan ada hujan yang jatuh dari langit. Itu belum lagi masuk bab tiupan angin yang agak kencang pada musim sejuk yang bertiup dari arah Kutub Utara. Pernah beberapa kali kayuhan basikal saya dihentikan oleh tiupan angin kuat yang datang dari arah yang berlawanan.

    Ada Dua Faktor

    Faktor jarak rumah-masjid boleh menjadi faktor penolak atau faktor penarik umat Islam untuk datang ke masjid. Ada banyak lagi faktor sebenarnya, tetapi untuk entri kali ini, cukuplah faktor jarak rumah-masjid sahaja yang diperbincangkan di samping satu lagi faktor; iaitu faktor taqwa.

    Faktor taqwa kepada Allah adalah faktor mutlak kepada semua faktor-faktor yang ada. Dengan adanya faktor ini, tidak kira sama ada rumah kita 10 meter, 1 kilometer, atau 10 kilometer jauhnya dari masjid, ia akan tetap menjadi motivasi untuk seseorang itu solat berjemaah di masjid. Faktor ini adalah jawapan kepada persoalan tentang mengapa ada juga umat Islam yang enggan atau pun berat hati untuk solat berjemaah di rumah Allah walaupun jarak di antara rumahnya dan masjid cumalah sekontot sekangkang kera.

    Oleh yang demikian, soalan saya tadi, "Bolehkah aku selalu pergi ke masjid untuk solat berjemaah jika aku duduk jauh sedikit dari masjid ini?", adalah terletak pada taqwa saya kepada Allah. Ini kemudiannya membawa saya untuk melakukan sedikit muhasabah diri. Walaupun rumah saya ini di depan masjid, tetapi ada juga masa yang saya tidak dapat melakukan solat jemaah di masjid. Kadang-kadang atas sebab yang tidak dapat dielakkan dan sekali-sekala atas sebab-sebab yang boleh dielakkan. Apa yang saya pasti, saya perlu melakukan perubahan pada diri saya.

    Perubahan

    Kadang-kala saya agak segan untuk bercakap berapi-api tentang perjuangan Islam apabila saya masih lagi gagal untuk menyempurnakan rukun kedua Islam dengan sempurna. Akan tetapi saya menjadi lebih tidak faham apabila ada seorang ustazah bertaraf selebriti yang meremeh-remehkan kepentingan solat dalam Islam. Apakah solat itu satu perkara yang lekeh dalam agama kita?

    Kita tidak perlu belajar dalam-dalam tentang mengapa patut kita solat. Tetapi cukuplah dengan kita mengetahui bahawa solat adalah perkara pertama yang Allah tanya terlebih dahulu di Akhirat nanti. Jika solat beres, yang lain juga InsyaAllah beres dengan mudah. [1]

    Apapun, yang saya pasti, saya mahu ubah sedikit diri ini supaya lebih rajin dan lebih ada motivasi untuk pergi solat berjemaah di masjid atau sekurang-kurangnya di rumah, pada masa sibuk atau pun lapang. Dalam hidup ini kita mahu mengubah banyak benda dan perkara. Kadang-kala kita mahukan perubahan pada sifat, habit dan tingkahlaku kita. Tetapi dalam kebanyakkan kes, kita mahu mengubah dunia ini supaya menjadi satu tempat yang lebih baik untuk didiami.

    Tetapi percayalah, jika dalam fikiran kita ada idea-idea bernas untuk mengubah 100 perkara di dalam dunia ini, dan mengubah 1 perkara yang melibatkan diri kita, maka mengubah 1 perkara berkaitan diri kita adalah lebih mudah untuk dilaksanakan. Kita boleh berusaha untuk mengubah bermacam-macam benda, tetapi perkara yang paling senang untuk diubah adalah diri kita sendiri. Cuma ramai manusia yang terlepas pandang.

    Dan ini menerangkan mengapa wujud sebilangan makhluk yang berapi-api mengembangkan idea pembinaan negara Islam dan kepada pengembalian semula sistem khilafah Islam yang tumbang kira-kira 80 tahun dahulu, tetapi masih lagi kantoi untuk melakukan solat Subuh dan solat-solat fardu yang lain secara berjemaah di masjid.

    Mari kita kembali kepada pengukuhan perkara-perkara yang asas dalam Islam sebelum kita mahu sembang idea-idea yang berat. Bagi yang lelaki, adalah lebih baik bersolat di masjid secara berjemaah. Orang-orang munafik di zaman Nabi juga pergi solat berjemaah di masjid kecuali pada waktu Isyak dan Subuh kerana merasakan mereka tidak akan dapat dilihat pada dua waktu yang suasana agak gelap itu.

    Mari lihat sekeliling kita. Orang munafik zaman Nabi atau zaman hari ini yang lebih teruk?

    Oh ya, jika mahu cari tempat tinggal, kalau boleh carilah yang dekat atau yang tidak jauh sangat dari masjid. Ke arah Subuh yang bebas dari Gajah dan Ikan Paus. InsyaAllah.

    Nota Kaki

    [1] Rasulullah bersabda: Allah berfirman, "Aku telah memfardukan ke atas umatmu solat lima waktu. Aku sungguh-sungguh telah berjanji dengan diri-Ku bahawa sesiapa yang menjaga solat tepat pada waktu maka Aku bertanggungjawab untuk memasukkannya ke dalam syurga. Sebaliknya bagi sesiapa yang tidak menjaga solat, Aku langsung tidak bertanggungjawab ke atasnya." (Hadith Qudsi; Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).
    ---

    Fakta Sampingan

    Sedikit petikan dari artikel yang dimuatkan di laman web rasmi Jabatan Mufti Perak yang bertajuk Kewajipan Solat 5 Waktu:

    Satu kaji selidik yang menyeluruh yang melibatkan 16,616 murid daripada 42 buah sekolah rendah telah dibuat oleh Unit Pendidikan Islam, Pejabat Pendidikan Daerah Manjung pada bulan Februari 2004 lalu ke atas murid-murid tahap satu dan tahap dua sekolah rendah. Kaji selidik ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana murid-murid ini mempraktikkan solat 5 waktu seperti yang mereka telah pelajari di sekolah.

    Dapatan daripada kaji selidik tersebut adalah seperti berikut :
    • Murid tahap satu ( 7 tahun hingga 9 tahun ) yang menunaikan solat 5 waktu ialah : 9.3 % atau 785 orang murid daripada jumlah 8,419 orang murid.
    • Murid tahap dua ( 10 tahun hingga 12 tahun ) yang menunaikan solat 5 waktu ialah : 19.8 % atau 1,619 orang murid daripada jumlah 8,197 orang murid.
    • Peratus murid tahap satu dan tahap dua yang menunaikan solat 5 waktu ialah : 14.5 %. atau 2,404 orang murid daripada jumlah 16,616 orang murid.
    • Sebanyak 77.2 % atau 12,827 orang murid tidak melakukan solat yang sempurna.
    • Terdapat juga 8.3 % atau 1,385 murid langsung tidak menunaikan solat walaupun satu waktu.
    ¶ Teruskan membaca entri ini »

    Subuh (Gajah & Ikan Paus) - 1

    08 Jun 2007 • 18 Komen
    Kadang-kala agak rumit juga mahu menerangkan kepada mereka yang duduk di bahagian Khatulistiwa bumi seperti di Malaysia, tentang bagaimana panjangnya waktu siang musim panas dan bagaimana pula panjangnya waktu malam musim sejuk di sini. Di negara-negara yang lokasinya berdekatan dengan garisan Khatulistiwa, maka panjang siang dan malam adalah lebih kurang sama sahaja setiap tahun. Apabila kita semakin menjauhi garisan Khatulistiwa, dengan kata lain kita semakin mendekati bahagian Kutub Utara atau Kutub Selatan, maka jumlah perbezaan jam bagi waktu siang dan malam akan semakin berbeza dan ketara, lebih-lebih lagi pada musim sejuk dan panas.

    Kita ambil contoh di Malaysia. Sepanjang bulan Januari hingga Disember pada setiap tahun, panjang malam adalah lebih kurang 12 jam (iaitu dari pukul 7 malam hingga 7 pagi) dan panjang siang juga dalam lingkungan 12 jam (iaitu dari pukul 7 pagi hingga 7 malam). Fenomena ini turut dialami oleh negara-negara lain yang lokasinya terletak dalam cakupan garisan Khatulistiwa seperti Indonesia, Kenya, Somalia, Republik Congo, Brazil dan Maldives. Rujuk garisan merah (iaitu garisan Khatulistiwa) pada peta dunia di bawah ini:



    Sekarang kita perhatikan Ireland yang letaknya agak berhampiran dengan Garisan Artik (Arctic Circle) di bahagian Hemisfera Utara. Pada musim sejuk, waktu malam terpanjang (dan siang terpendek) jatuh pada bulan Disember. Pada tarikh 15 Disember setiap tahun, waktu Subuh di Dublin, Ireland jatuh pada pukul 6.39 pagi, Syuruk pada pukul 8.33 pagi dan Maghrib pada pukul 4.09 petang. Ini bermakna pukul 8.30 pagi baru nampak matahari, dan pukul 4 petang matahari semakin menghilangkan diri = 16 jam 30 minit malam.

    Oleh kerana agak susah bagi sesetengah orang untuk membayangkannya, maka untuk penerangan musim panas, saya sertakan gambarnya sekali. Pada musim panas, waktu siang terpanjang (dan malam terpendek) jatuh pada bulan Jun. Pada tarikh 15 Jun setiap tahun, waktu Subuh di sini jatuh pada 2.48 pagi, Syuruk pukul 4.54 pagi dan Maghrib pada pukul 9.58 malam. Jadi, pukul 5 pagi matahari sudah mula naik, dan pukul 10 malam baru matahari mahu pergi = 17 jam siang.





    Jadi apa signifikannya penerangan saya tentang berapa lama malam dan siang di sini dengan tajuk entri pada kali ini? Jawapannya: Kerana pada musim panas, sindrom Subuh Gajah dan Subuh Ikan Paus sangat mudah berlaku kepada kami.

    Subuh Gajah dan Ikan Paus

    Istilah Subuh Gajah mungkin tidak termaktub dalam mana-mana kitab agama yang klasik mahupun kontemporari. Akan tetapi, kita semua tahu apa maksud Subuh Gajah; iaitu solat Subuh yang dilakukan oleh orang yang liat sangat nak bangun Subuh sampai waktu Subuh tamat. Jika waktu Syuruk tamat pada pukul 7 pagi, maka Subuh Gajah biasanya dikerjakan dalam lingkungan 1 jam selepas itu, iaitu di antara jam 7 - 8 pagi.

    Gajah adalah haiwan darat terbesar pada hari ini. Haiwan laut yang terbesar pula adalah ikan paus biru. Dan ikan paus biru pula lebih besar dari gajah. Oleh itu, Subuh Ikan Paus boleh didefinisikan sebagai solat Subuh yang dilakukan lebih dari 1 jam selepas waktu Subuh tamat. Jika Syuruk tamat pada pukul 7 pagi, maka Subuh Ikan Paus dikerjakan dalam jam 8 pagi ke atas. Apa pun ini cuma definisi yang bersifat satira semata-mata, maka sila jangan gunakan ia dalam mana-mana hukum fiqh.

    Bangun pagi pada lingkungan jam 6-7 pagi adalah suatu perkara rutin yang dilakukan oleh majoriti manusia di dunia ini. Oleh kerana waktu Subuh di Malaysia (dan kawasan-kawasan lain yang berhampiran Khatulistiwa) jatuh dalam lingkungan waktu ini juga, maka sindrom Subuh Gajah dan Subuh Ikan Paus jarang-jarang berlaku kepada mereka. Masalah timbul apabila tibanya musim panas bagi kawasan-kawasan yang lokasinya sangat berhampiran dengan Garisan Artik dan Garisan Antartik. Saya lampirkan waktu solat lengkap di Dublin, Ireland pada 15 Jun setiap tahun (iaitu pada kemuncak musim panas):
    • Subuh: 2.48 pagi
    • Syuruk: 4.54 pagi
    • Zuhur: 1.27 petang
    • Asar: 5.54 petang
    • Maghrib: 9.58 malam
    • Isyak: 11.28 malam
    Seperti yang kita boleh lihat, beza antara waktu Isyak dan waktu Subuh cuma dalam 3 jam 20 minit sahaja. Apabila Subuh jatuh pada waktu yang sangat awal, maka timbul pula konflik - mahu tunggu Subuh baru tidur atau tidur dulu selepas Isyak kemudian bangun Subuh?

    Jika tidur selepas Isyak, paling awal terlelap mungkin pada pukul 12 malam. Untuk bangun pada lingkungan jam 3 -5 pagi untuk solat Subuh memerlukan keazaman dan kecekalan yang sangat tinggi. Apabila terlepas waktu Subuh, maka terjadilah sindrom Subuh Gajah (dikerjakan dalam 5-6 pagi) dan Subuh Ikan Paus Biru (dari 6 pagi dan ke atas). Jika tidur selepas Subuh, maka sindrom Subuh Gajah dan Subuh Ikan Paus dapat dielakkan.

    Solat Berjemaah di Masjid

    Pada musim panas, Masjid Dublin melakukan solat Subuh berjemaah pada pukul 4 pagi tepat. Di sini sebenarnya ada satu fatwa yang membenarkan umat Islam menjamakkan solat Maghrib dan Isyak (pada musim panas sahaja). Amalan ini dilakukan di pusat Islam merangkap masjid terbesar di Ireland, iaitu Masjid Clonskeagh. Malangnya, Masjid Dublin tidak pula mahu menggunapakai fatwa tersebut selalu. Maka solat jamak Maghrib dan Isyak pada musim panas hanya dilakukan apabila hari hujan sahaja.

    Saya sendiri tidak tahu mengapa Masjid Dublin tidak mahu melakukan jamak pada setiap hari seperti Masjid Clonskeagh. Padahal, fatwa itu sangat-sangat memberikan kemudahan kepada umat Islam; mereka boleh berehat dan tidur lebih awal selepas Maghrib untuk bangun Subuh pada keesokan pagi. Entahlah, mungkin mereka anggap akan jadi bidaah sesat jika dibuat selalu (NB: Masjid Dublin banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur Wahhabi).

    Oleh itu kalau mahu solat berjemaah Subuh pada pukul 4 pagi di masjid, kenalah terus tidur selepas solat Isyak berjemaah yang selesai kira-kira jam 11.30 malam. Bagi yang menunggu untuk tidur selepas Subuh untuk mengelakkan Subuh Gajah atau Subuh Ikan Paus, maka terlepaslah peluang untuk berjemaah di masjid. Bukan ramai yang sanggup untuk stay up sampai pukul 4 pagi semata-mata untuk tunggu solat berjemaah.

    Saya pernah beberapa kali stay up hingga jam 4 pagi. Tetapi tak sanggup buat selalu memandangkan Tok Imam sering sangat baca surah yang panjang-panjang, ditambah lagi dengan tempoh sujud dan rukuk yang agak lama. Sejak Tok Imam mengimamkan solat Subuh pada jam 4 pagi selama kira-kira 20 minit (selalunya dalam 15 minit), saya nekad untuk tidur dahulu sebelum Subuh. Saya sendiri tidak faham mengapa Tok Imam tersebut mahu baca surah yang panjang-panjang belaka di kala Subuh musim panas. Bukankah itu agak membebankan jemaah?

    Bersambung di bahagian 2...
    -----

    Fakta Sampingan

    Bumi memiliki lima garisan latitud iaitu:
    • Garisan Artik (Arctic circle)
    • Garisan Sartan (Tropic of Cancer)
    • Garisan Khatulistiwa (Equator)
    • Garisan Jadi (Tropic of Capricorn)
    • Garisan Antartik (Antarctic circle)
    ¶ Teruskan membaca entri ini »